- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
-درهٔ کارمل، کالیفرنیا
فرصتی پیش آمد تا با یک دستگاه جگوار F تایپ SVR دیدار داشته باشم. خودرویی که با ورودیهای هوای بزرگتر و اسپویلر عقب بلند، خود را بهعنوان نسخهای اسپرتتر از F تایپ استاندارد نشان میدهد. رینگهای بزرگ، لاستیکهای فاق کوتاه، کالیپرهای ترمز زردرنگ و تریم بیرونی فیبر کربنی هیچکدام زیبایی کوپهٔ جگوار را خراب نمیکنند اما بال بزرگ عقب آن اصلاً زیبا نیست. بدون شک جگوار F تایپ یکی از جذابترین خودروهای حال حاضر دنیا است و مطمئناً بال عقب در مدل SVR موجب افزایش داونفورس در سرعتهای بیش از 200 کیلومتر در ساعت میشود اما این موجب نمیشود که این اسپویلر را زیبا و هماهنگ با طراحی کلی خودرو بدانیم.
البته این اسپویلر زشت هرگز این خودروی فوقالعاده را خراب نمیکند و SVR هنوز هم در ترافیک توجه همه را به خود جلب میکند. در پشت فرمان، این F تایپ اسپرتتر، کاملاً مانند دیگر نسخههای خود احساس میشود. راحت و پریمیوم و با کابینی زیبا و درعینحال کاربردی. دو صندلی آن کاملاً سرنشینان را حمایت کرده و آنها را در آغـ*ـوش میگیرد. فرمان هم با روکشی از چرم باکیفیت پوشیده شده است؛ اما مهمترین بخش این گربهٔ وحشی قلب نیرومند آن است. یک نیروگاه 5 لیتری V8 سوپرشارژ که 575 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در مقایسه با F تایپ R، مدل SVR فقط 25 اسب بخار قدرت و 20 نیوتن متر گشتاور بیشتری دارد اما 25 کیلوگرم از آن سبکتر است باوجودی که مجهز به رینگهای بزرگتر و برخی از اجزای مکانیکی سنگینوزنتر است. علاوه بر این، اگر سقف فیبر کربنی و ترمزهای کربن سرامیکی را برای SVR سفارش دهید حتی میتواند تا 50 کیلوگرم سبکتر از R شود.
این وزن کمتر در عملکرد SVR تأثیر دارد بهگونهای که در شتاب صفرتا 96 کیلومتر در ساعت نیم ثانیه سریعتر از R بوده (3.5 ثانیه در برابر 3.9 ثانیه) و حداکثر سرعت بیشتری هم دارد (320 کیلومتر در ساعت در برابر 300 کیلومتر در ساعت). زمانی که در SVR دکمهٔ قرمز زنگ استارت را فشار میدهید، صدای آشنای اگزوز جگوار را میشنوید. F تایپ R یکی از بهتری صداهای اگزوز را بر روی کرهٔ زمین دارد اما سیستم اگزوز در SVR به جهت کاهش وزن بهروزرسانی شده است. این اگزوز جدید بهطور کامل از تیتانیوم ساخته شده و 15 کیلوگرم سبکتر از اگزوز فولاد ضدزنگ تایپ R است. علاوه بر این، اگزوز جدید SVR صدای کمی بیشتری داشته و از این لحاظ هم بهتر از قبل شده است.
هنگام رانندگی با SVR در جادههای خلوت کالیفرنیا همواره به سرعت خودرو میافزودم اما سرنشین کناری من که کمی ترسیده بود تقاضای کاهش سرعت را داشت! اما خودروی سریع من در جواب میگفت نه! F تایپ SVR برای راننده یا سرنشین تجربهٔ فوقالعادهای ارائه میکند. تجربهای که از شما میخواهد سریع و سریعتر بروید؛ مانند مدل R، این نسخهٔ SVR هم مجهز به سیستم چهارچرخ محرک شده است. توزیع گشتاور موتور بهصورت پیشفرض 10 درصد به محور جلو و 90 درصد به محور عقب انتقال میابد اما با تنظیمات مختلف سیستم کنترل کشش میتوان این تقسیم را تغییر داد.
در حالت رانندگی معمولی، SVR همان عملکردی را ارائه میکند که برای استفادهٔ خیابانی و روزمره نیاز است اما در حالت پویا، فرمان و سیستم تعلیق سفت شده، تنظیمات گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک ZF تغییر کرده و پاسخ پدال گاز سریعتر میشود. در این حالت با توجه به وجود لاستیکهای عریض 265 در جلو و 305 در عقب، خودرو کمی بیشازحد خشک است اما من عاشق افزایش پاسخ پدال گاز و بهبود احساس فرمان در حالت رانندگی پویا هستم. به همین دلیل در جادهای هموار سرعت ماشین را افزایش دادم و حالت پویا را بهعنوان پیشفرض جدید خود انتخاب کردم.
جگوار در این کوپهٔ خود به جزئیات بسیار توجه کرده است. بهعنوانمثال در نرمافزار کنترل دمپرها تجدیدنظر کرده و یک از میلهٔ آنتی رول ضخیمتر در عقب خودرو استفاده کرده است. SVR بهترین هندلینگ و بهترین رانندگی را در بین تمامی F تایپها دارد. این ماشین کاملاً متعادل است و چسبندگی بسیار بالایی دارد. فرمان کاملاً واضح عمل میکند و شاسی محکم آن نیز ارتباط خوبی با دیگر اجزاء دارد. ترمزهای کربن سرامیکی هم بهصورت اختیاری برای آن قابل سفارش هستند.
بدون آزمایش F تایپ R نمیتوانم بگویم که SVR کاملاً بهتر از آن است. SVR در بسیاری از موارد بهبود یافته است اما واقعاً نمیتوان تفاوت بزرگی میان آن و R احساس کرد. F تایپ R خودروی تقریباً قدرتمندی است و هنوز هم مثل یک قهرمان رفتار میکند (و البته یک اسپویلر احمقانه هم ندارد)؛ بنابراین با توجه به 20,550 دلار قیمت بیشتر SVR نسبت به R، قطعاً خرید آنرا را با شک و تردید روبرو میکند. بااینحال پس از رانندگی با F تایپ SVR ممکن است نظرتان تغییر کند زیرا SVR با صدای بلند و سرعت بالای خود، اثبات میکند که جگوار بیشتر از شرکتهای دیگر یک تجربهٔ رانندگی اسپرت واقعاً همهجانبه را فراهم میکند.
مشخصات فنی
Jaguar F Type SVR 2017
پیشرانه 5 لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت 575 اسب بخار
گشتاور 700 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتا 96 3.5 ثانیه
حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 13 لیتر (ترکیبی)
محور محرک چهارچرخ
وزن 1705 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 2 نفر
حجم صندوق بار 408 لیتر
قیمت پایه 125,950 دلار
قیمت تستشده 147,000 دلار
فرصتی پیش آمد تا با یک دستگاه جگوار F تایپ SVR دیدار داشته باشم. خودرویی که با ورودیهای هوای بزرگتر و اسپویلر عقب بلند، خود را بهعنوان نسخهای اسپرتتر از F تایپ استاندارد نشان میدهد. رینگهای بزرگ، لاستیکهای فاق کوتاه، کالیپرهای ترمز زردرنگ و تریم بیرونی فیبر کربنی هیچکدام زیبایی کوپهٔ جگوار را خراب نمیکنند اما بال بزرگ عقب آن اصلاً زیبا نیست. بدون شک جگوار F تایپ یکی از جذابترین خودروهای حال حاضر دنیا است و مطمئناً بال عقب در مدل SVR موجب افزایش داونفورس در سرعتهای بیش از 200 کیلومتر در ساعت میشود اما این موجب نمیشود که این اسپویلر را زیبا و هماهنگ با طراحی کلی خودرو بدانیم.
البته این اسپویلر زشت هرگز این خودروی فوقالعاده را خراب نمیکند و SVR هنوز هم در ترافیک توجه همه را به خود جلب میکند. در پشت فرمان، این F تایپ اسپرتتر، کاملاً مانند دیگر نسخههای خود احساس میشود. راحت و پریمیوم و با کابینی زیبا و درعینحال کاربردی. دو صندلی آن کاملاً سرنشینان را حمایت کرده و آنها را در آغـ*ـوش میگیرد. فرمان هم با روکشی از چرم باکیفیت پوشیده شده است؛ اما مهمترین بخش این گربهٔ وحشی قلب نیرومند آن است. یک نیروگاه 5 لیتری V8 سوپرشارژ که 575 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در مقایسه با F تایپ R، مدل SVR فقط 25 اسب بخار قدرت و 20 نیوتن متر گشتاور بیشتری دارد اما 25 کیلوگرم از آن سبکتر است باوجودی که مجهز به رینگهای بزرگتر و برخی از اجزای مکانیکی سنگینوزنتر است. علاوه بر این، اگر سقف فیبر کربنی و ترمزهای کربن سرامیکی را برای SVR سفارش دهید حتی میتواند تا 50 کیلوگرم سبکتر از R شود.
این وزن کمتر در عملکرد SVR تأثیر دارد بهگونهای که در شتاب صفرتا 96 کیلومتر در ساعت نیم ثانیه سریعتر از R بوده (3.5 ثانیه در برابر 3.9 ثانیه) و حداکثر سرعت بیشتری هم دارد (320 کیلومتر در ساعت در برابر 300 کیلومتر در ساعت). زمانی که در SVR دکمهٔ قرمز زنگ استارت را فشار میدهید، صدای آشنای اگزوز جگوار را میشنوید. F تایپ R یکی از بهتری صداهای اگزوز را بر روی کرهٔ زمین دارد اما سیستم اگزوز در SVR به جهت کاهش وزن بهروزرسانی شده است. این اگزوز جدید بهطور کامل از تیتانیوم ساخته شده و 15 کیلوگرم سبکتر از اگزوز فولاد ضدزنگ تایپ R است. علاوه بر این، اگزوز جدید SVR صدای کمی بیشتری داشته و از این لحاظ هم بهتر از قبل شده است.
هنگام رانندگی با SVR در جادههای خلوت کالیفرنیا همواره به سرعت خودرو میافزودم اما سرنشین کناری من که کمی ترسیده بود تقاضای کاهش سرعت را داشت! اما خودروی سریع من در جواب میگفت نه! F تایپ SVR برای راننده یا سرنشین تجربهٔ فوقالعادهای ارائه میکند. تجربهای که از شما میخواهد سریع و سریعتر بروید؛ مانند مدل R، این نسخهٔ SVR هم مجهز به سیستم چهارچرخ محرک شده است. توزیع گشتاور موتور بهصورت پیشفرض 10 درصد به محور جلو و 90 درصد به محور عقب انتقال میابد اما با تنظیمات مختلف سیستم کنترل کشش میتوان این تقسیم را تغییر داد.
در حالت رانندگی معمولی، SVR همان عملکردی را ارائه میکند که برای استفادهٔ خیابانی و روزمره نیاز است اما در حالت پویا، فرمان و سیستم تعلیق سفت شده، تنظیمات گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک ZF تغییر کرده و پاسخ پدال گاز سریعتر میشود. در این حالت با توجه به وجود لاستیکهای عریض 265 در جلو و 305 در عقب، خودرو کمی بیشازحد خشک است اما من عاشق افزایش پاسخ پدال گاز و بهبود احساس فرمان در حالت رانندگی پویا هستم. به همین دلیل در جادهای هموار سرعت ماشین را افزایش دادم و حالت پویا را بهعنوان پیشفرض جدید خود انتخاب کردم.
جگوار در این کوپهٔ خود به جزئیات بسیار توجه کرده است. بهعنوانمثال در نرمافزار کنترل دمپرها تجدیدنظر کرده و یک از میلهٔ آنتی رول ضخیمتر در عقب خودرو استفاده کرده است. SVR بهترین هندلینگ و بهترین رانندگی را در بین تمامی F تایپها دارد. این ماشین کاملاً متعادل است و چسبندگی بسیار بالایی دارد. فرمان کاملاً واضح عمل میکند و شاسی محکم آن نیز ارتباط خوبی با دیگر اجزاء دارد. ترمزهای کربن سرامیکی هم بهصورت اختیاری برای آن قابل سفارش هستند.
بدون آزمایش F تایپ R نمیتوانم بگویم که SVR کاملاً بهتر از آن است. SVR در بسیاری از موارد بهبود یافته است اما واقعاً نمیتوان تفاوت بزرگی میان آن و R احساس کرد. F تایپ R خودروی تقریباً قدرتمندی است و هنوز هم مثل یک قهرمان رفتار میکند (و البته یک اسپویلر احمقانه هم ندارد)؛ بنابراین با توجه به 20,550 دلار قیمت بیشتر SVR نسبت به R، قطعاً خرید آنرا را با شک و تردید روبرو میکند. بااینحال پس از رانندگی با F تایپ SVR ممکن است نظرتان تغییر کند زیرا SVR با صدای بلند و سرعت بالای خود، اثبات میکند که جگوار بیشتر از شرکتهای دیگر یک تجربهٔ رانندگی اسپرت واقعاً همهجانبه را فراهم میکند.
مشخصات فنی
Jaguar F Type SVR 2017
پیشرانه 5 لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت 575 اسب بخار
گشتاور 700 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتا 96 3.5 ثانیه
حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 13 لیتر (ترکیبی)
محور محرک چهارچرخ
وزن 1705 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 2 نفر
حجم صندوق بار 408 لیتر
قیمت پایه 125,950 دلار
قیمت تستشده 147,000 دلار