5 راه فوق‌العاده براي دوستي با کودکانتان !

  • شروع کننده موضوع DENIRA
  • بازدیدها 193
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

DENIRA

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/08/12
ارسالی ها
9,963
امتیاز واکنش
85,309
امتیاز
1,139
محل سکونت
تهران
اگر مي
خواهيد با کودک خود دوست شويد خيلي مهم است که در زندگي تان الويت بندي
داشته باشيد. براي هر کاري زماني را مشخص کنيد



* وقت شام



اگر مي خواهيد با کودک خود دوست شويد خيلي مهم است که در زندگي تان الويت
بندي داشته باشيد. براي هر کاري زماني را مشخص کنيد؛ به طور مثال زمان شام
خوردن با يکديگر را، شايد فکر کنيد که اين موضوع بي اهميت است اما با اجراي
آن شگفت زده خواهيد شد که يک دور سفره نشستن ساده چقدر مي تواند رابـ ـطه شما
را با فرزندتان صميمي تر کند. شما هر روز کارهاي مختلفي انجام مي دهيد
نظير رفتن به سر کار، آشپزي، خريد، نظافت منزل و ... و براي هر کدام زماني
اختصاص مي دهيد. بعضي اوقات فکر مي کنيد رشد مي کنند زمان شام خوردن را به
يک ساعت مخصوص تبديل کنيد، تلويزيون را خاموش کنيد و دور هم بنشينيد ( هيچ
گاه هنگام شام خوردن دور از هم نشينيد ). اجازه دهيد کودک تان در آماده
کردن و چيدن سفره به شما کمک کند ( هرگز فرصت ايجاد مسئوليت را در آن ها از
دست ندهيد )، در مورد اتفاقات روزمره با بچه ها صحبت کنيد، چنين در مورد
اتفاقات روزمره اش بپرسيد، هر کسي دور سفره مي تواند از بهترين و بدترين
قسمت فعاليت روزمره اش بگويد و ...



* وقت بازي



بازي کردن با کودکان تان فرصت مناسبي را به شما مي دهد که با خانواده خود
صميمي تر شويد هم چنين به کودک شما فرصت خواهد داد که وجهه بازيگوش و شاد
شما را ببيند، مهم نيست که چند سال داريد بگذاريد کودک تان با شما احساس
راحتي نمايد.



* قصه ها



گاهي اوقات کودکان فراموش مي کنند که والدينشان انسان هستند. اگر شما
تجربيات زندگي و دوران کودکي تان را به صورت قصه در بياوريد و براي او قصه
بگوييد، او قادر خواهد بود شما را بهتر بشناسد و با شما راحت تر و بهتر
ارتباط برقرار کند. در مورد خاطرات دوران مدرسه تان، خانواده و ... با
کودکان تان صحبت کنيد. در مورد اولين ملاقات با همسرتان، اولين شغلي که در
نوجواني يا جواني داشتيد و ... اگر براي آن ها قصه بگوييد او راحت تر
تجربياتش را با شما قسمت خواهد کرد. هيچ گاه از اين که به کودک تان در مورد
اشتباهاتي که انجام داده ايد مي گوييد، نترسيد. اگر اين طور فکر کنيد هيچ
گاه کودک تان در مورد اشتباهاتي که انجام خواهد داد با شما صحبت نمي کند و
اشتباهاتش را از شما پنهان مي کند. شما به او بياموزيد که اشتباه کردن جزئي
از زندگي است و هم چنين به او مي توانيد بياموزيد که به جاي پنهان کردن
اشتباهاتش آن را با شماه سهيم کند، رابـ ـطه خوب کليد است و قصه گفتن رابـ ـطه
شما را مي سازد.



* شنونده خوبي باشيد



گاهي اوقات والدين، کودک شان را به خاطر اشتباهات سرزنش مي کنند، به جاي آن
به کودک فرصت دهند که اظهار وجود کند. اين کار به شما کمک مي کند که
هيجانات کودک تان را بيشتر درک کنيد و در مورد اشتباهاتش با او به راحتي
صحبت نماييد. اجازه دهيد که کودک شما درک کند هميشه پاسخ شما به اشتباهاتش
مجازات و تنبيه او نيست. اگر شما شنونده او باشيد، او سعي مي کند که شنونده
بهتري براي شما باشد و بر عکس اگر به آن ها فرصت صحبت کردن ندهيد، او هم
به شما فرصت صحبت کردن را نخواهد داد.



* براي هر فرزند، زمان مخصوصي را قرار دهيد



بچه هاي شما منحصر به فرد هستند ( مگر آن که تنها يک فرزند داشته باشيد ).
اين مهم است که براي هر کدام از فرزندتان ممکن است ماهي يک بار با دخترتان
شام به بيرون برويد. هم چنين مي توانيد با پسرتان به موزه برويد و ... مهم
اين است براي هر کدام زمان خاصي اختصاص دهيد. با اين کار مي توانيد حس
اعتماد آن ها را به خود جلب کنيد.



بعضي اوقات براي بچه هاي شما راحت تر است که با يکي از والدين صحبت کنند
مثلا ً اکثر دخترها دوست دارند در مورد مسائل شخصي شان با مادر خود صحبت
کنند و پسرها ممکن است بخواهند با پدرشان تبادل افکار کنند در خصوص
موضوعاتي مثل ورزش و ...



« اين زمان را براي آن ها فراهم کنيد .با اين راه کارهاي ساده، جو صميمي را
براي خود و فرزندتان ايجاد کنيد ».



بازي هاي ساده



بعيد مي دانم کسي از اهميت بازي براي کودکان غافل باشد. اغراق نکرده ام اگر
بگوييم بازي بهترين وسيله براي رشد ذهني، جسمي و حرکتي کودک است. کودک از
طريق بازي کردن هيجانات مثبت و منفي اش را تخليه مي کند، مهارت هاي زندگي
کردن و تعاملات اجتماعي را تمرين مي کند، به رشد عصبي عضلاني و ادراک خود
کمک مي کند، مفاهيم پايه اي و اساسي مي آموزد، سرگرم شده و لـ*ـذت مي برد و از
طريق غرق شدن در زمان حال، آينده اش را مي سازد. بنا به تجربه شخصي ام به
عنوان يک بازي درمانگر، شاهد اين مسئله بوده ام که والدين بازي هاي چنداني
نمي دانند و به دلايل متععد موجه و غير موجهي مثل کم بودن فضاي خانه، نا
امن بودن فضاي بيرون از خانه، سرد بودن يا گرم بودن هوا، بي ادب بودن
کودکان همسايه، عبث دانستن بازي ها، نداشتن اسباب بازي، اوقات فراغت يا
مشکلات مالي و ... به نحوي روند بازي فرزندان شان را خواسته يا ناخواسته با
موانعي روبرو مي کنند.



از طرف ديگر از آن جا که طي ساليان اخير اسباب بازي هاي همه کاره و با
فناوري بالا بازار اسباب بازي ها را تصرف کرده است، ذهنيت والدين به اين
سمت گرايش پيدا کرده است که بازي نياز مبرمي به استفاده از اسباب بازي هاي
اين چنيني دارد در حالي که معمولا ً چنين اسباب بازي هايي کودک را تبديل به
يک نظاره گر بي تجربه مي کند و خود اسباب بازي است که بازي مي کند، مثلا ً
کودک فقط اسباب بازي را کوک مي کند، و سپس به نظاره حرکت و آواز و
تيراندازي و حرف زدن اسباب بازي اش مي نشيند!... مشکل ديگري که والدين براي
بازي با کودکان شان با آن مواجه هستند کوچک بودن فضاي خانه و آپارتمان
نشيني است. گويا تصور غالب اين است که بازي هميشه نيازمند تحرک و جنب و جوش
است.



در اين مقاله قصد دارم به معرفي 5 بازي ساده که همگي فقط نيازمند کاغذ و
قلم هستند بپردازم و فوايد درماني و آموزشي آن را نيز به اختصار توضيح مي
دهم. کودکان سنين دبستاني مي توانند بيش از سايرين از اين بازي ها بهره مند
شوند و اين بازي ها شايد وسيله اي براي آشتي دادن کودکان با قلم و کاغذ،
نوشتن و حساب و کتاب باشد!

1) يکي از بازي هاي خوب که بازي سرگرم کننده اي نيز مي باشد، اين است که
والد و کودک به طور يک در ميان به نوشتن اسامي به دنبال هم بپردازند به اين
نحو که حرف اول هر اسم از حرف آخر اسم قبلي استفاده کرده باشد. احمد _
دارا _ ابراهيم _ ماني _ ياسمن و ... سپس مي توان اين بازي را روي اسامي
اسباب خانه، حيوانات، ميوه ها و ... انجام داد و رنگ و لعاب آموزشي مطلوبي
نيز به آن داد. اين بازي سبب بهبود قدرت طبقه بندي، افزايش دامنه واژگان در
دسترس، افزايش تمرکز و توجه، افزايش تحمل و ... مي شود. نوع ديگر اين بازي
که سخت تر مي شود، نوشتن اسامي بي نقطه، يا اسامي با نقاط هم تعداد مي
باشد. براي مثال احمد، حامد، علي و... که بي نقطه اند. يا زهرا، فاطمه،
ناصر و ... که همگي يک نقطه دارند و ... .



2) بازي جذاب و پر هيجان ديگر به اين گونه است که والد ابتدا يک شعر يا قصه
کوتاه را انتخاب مي کند، سپس برخي از کلمات آن را تصويرسازي کرده و نقاشي
آن را روي کاغذي مي کشد. سپس از کودک مي خواهد که همان طور که به شعر يا
قصه والد گوش مي دهد، با انگشت يا يک قلم، به همان کلمه اي که مي شنود و
نقاشي اش نيز در کاغذ وجود دارد اشاره کند. بازي موقعي سخت تر مي شود که
نقاشي ها پراکنده کشيده شده باشد، سرعت خواندن شعر يا قصه بالاتر برود،
تعداد نقاشي ها زياد شود يا اقدام به کشيدن نقاشي ها از روي مفاهيم انتزاعي
مثل دوست داشتن، عدالت و ... باشد ( چرا که کشيدن نماد، درک آن نماد و به
خاطر سپردن اين که اين شکل نماد کدام مفهوم است سخت تر است ) از جمله فوايد
اين بازي مي توان به بهبود توجه شنيداري، افزايش سرعت پردازش شنيداري،
افزايش سرعت رمز گرداني و رمز گشايي ( درک نماد و تبديل مفهوم به نماد )،
افزايش توانمندي ادراک بينايي براي پيدا کردن يک شکل در ميان انبوه نقاشي
هاي ديگر و در نهايت افزايش توجه، تمرکز و تحمل نشستن کودک اشاره کرد.



3) ابتدا والد روي کاغذ، يک جدول کوچک مي کشد که حداقل 12 خانه افقي و 7
خانه عمودي داشته باشد و سپس يک جدول بزرگ تر مي کشد که همان تعداد خانه
داشته باشد. در نهايت داخل برخي از خانه هاي جدول کوچک علامت هايي مي کشد (
مثلا ً صورت هاي خندان، گريان، اخمو ... يا اشکال هندسي دايره، مربع و ...
) و از کودک مي خواهد که با دقت کردن به حل قرار گيري هر کدام از نمادها
در داخل خانه هاي جدول کوچک، جدول بزرگ را عينا ً پر کند. حالت سخت تر اين
بازي اين است که کودک را از شمردن خانه ها با انگشت يا خودکار يا علامت
گذاري و ... منع کنيم و از او بخواهيم که فقط با چشمانش خانه ها بشمرد. يا
تعداد خانه هاي جدول را افزايش دهيم يا نمادهاي کشيده شده در جدول را
پيچيده تر کنيم يا براي اتمام اين فعاليت وقت تعيين کنيم. از جمله فوايد
اين بازي مي توان به افزايش توانمندي هاي ادراک بينايي، بهتر شدن قدرت نقشه
خواني و حافظه بينايي، بالا رفتن قدرت سازمان دهي عملکردي و افزايش مهارت
هاي کپي کردن و مهارت هاي ترسيمي و ... اشاره کرد.



4) بازي ديگر اين است که والد بر روي پشت کودک اش با انگشت ( يا يک قلم که
سر و ته گرفته است ) طرحي ساده، مثل يک مربع، سه گوش يا دايره و بيضي و ...
مي کشد و از کودکش مي خواهد بدون نگاه کردن به آن ترسيم، آن چه را که با
پشتش حس کرده است را روي کاغذي نقاشي کند. از جمله فوايد اين بازي کاهش
مشکلات حسايت لمسي ( نظير قلقلک ) در کودکان، افزايش توانمندي حسي عصبي و
درک ترسيم از طريق حس لامسه، افزايش توجه و تمرکز لمسي و بهبود الگوهاي
تماس والد _ کودک مي باشد.



5) آخرين بازي اي که در اين مطلب به آن اشاره مي کنم، به اين گونه صورت مي
گيرد که والد و کودک يک قلم را به طور مشترک در دست گرفته و قرار را بر اين
مي گذارند که پس از گفتن 3،2،1 هر يک تلاش کند تا نقاشي مد نظر خودش را
بکشد. نتيجه اين مي شودکه نه نقاشي والد خوب از کار در مي آيد و نه نقاشي
کودک! از اين طريق بر اثر نامطلوب رقابت و جنگ و خودخواهي اشاره مي شود.
سپس والد با کودک قرار مي گذارد که هر دو با هم يک طرح بکشند و از اين طريق
بر نقش همکاري و تفاهم تاکيد مي کنند. در انتها والد و کودک قرار مي
گذارند که با رعايت نوبت، با آن قلم نقاشي بکشد که اين مسئله نيز سبب بهبود
الگوها و ارزش گذاري بر روي توانايي تحمل نوبت و احترام متقابل مي شود.
کودک از طريق اجراي اين بازي هيجانات بسيار جالب توجهي را تجربه مي کند،
ممکن است کار به خشونت و پرخاش کشيده شود که در اين صورت مي توان به
ارزيابي روحي رواني و عاطفي کودک پرداخت. همچنين ممکن است کودک احساس رفاقت
و صميميت بيشتري را با والدش داشته باشد و به طريقه اي غير مستقيم ارزش
هاي مورد نظر خانواده نظير احترام متقابل، صبر، همکاري و ... به کودک
انتقال داده شود.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا