« نگرش علمای تلمودی به باور تثلیث مسیحیت »

  • شروع کننده موضوع Elka Shine
  • بازدیدها 145
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Elka Shine

مدیر بازنشسته
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/07/11
ارسالی ها
4,853
امتیاز واکنش
14,480
امتیاز
791
« به نام خداوند یکتا »



« نگرش علمای تلمودی به باور تثلیث مسیحیت »




علمای یهودی ناگزیر بودند از یکتا پرستی در مقابل حملۀ مسیحیان نخستین نیز که شالوده ای برای اعتقاد به تثلیث در کتاب مقدس می جستند ، دفاع کنند ، گفتار پر اهمیتی که به این موضوع مربوط است چنین است :



« تنی چند (1) از ربی سیملای پرسیدند : عالم را چند خدا آفریده است ؟ ربی سیملای ، پاسخ داد : گوئی سخن و سؤال شما از روز های نخستین خلقت است . به همان ترتیب که مکتوب است : « زیرا که از ایام پیشین که قبل از تو بوده اند بپرس ، از روزی که خداوند آدم را بر روی زمین آفرید » ( سفر تثنیه ، 4 : 32 ) . نوشته نشده است « آفریدند » بلکه « آفرید » همین پاسخ را می توان دربارۀ آیۀ اول از باب اول از سفر پیدایش نیز به کار برد .



ربی سیملای گفته است : هر کجا مطلبی یافتی که مخالفان از آن برای اثبات و تأیید نظر خود استفاده می کنند ، وجه بطلان آن نظر را در همان مطلب خواهی یافت . آن چند نفر دوباره سؤال کردند : غرض چیست که در تورات آمده : « آدمی را به صورت و شباهت خودمان بسازیم » ( سفر پیدایش ، 1 : 26 ) . ؟ ربی سیملای در پاسخ گفت : آن چه را که بعد از آن مکتوب است ، بخوانید ، نوشته نشده است : خدایان آدم را به صورت خودشان آفریدند ، بلکه گفته شده است : خداوند آدم را به صورت خود آفرید .



هنگامی که آن ها محضر را ترک گفتند ، شاگردان ربی سیملای گفتند : ای استاد ، تو این چند تن را با برهانی ضعیف از سر باز کردی ، حال بگو پاسخ ما چیست ؟ ربی سیملای به آن ها گفت : در آغاز آدم از خاک آفریده شد ، و سپس حوا از آدم پدید آمد . لکن از آن ببعد ، کار خلقت آدمیان « به صورت و به شباهت خودمان » انجام خواهد گرفت . یعنی آن که ، مرد بدون زن ، و زن بدون مرد ، و هر دوی ایشان بدون کمک ، شخینا ، ( نور الهی ) قادر به وجود آوردن انسانی نخواهند بود .



آن چند نفر بازگشتند و از ربی سیملای پرسیدند : مقصود چیست که مکتوب است : « خداوند خدا ، پروردگار ، خداوند خدا پروردگار (2) ، او می داند » ( یهوشوع ، 22 : 22 ) ؟ ربی سیملای در پاسخ ایشان گفت ، نوشته نشده است : « آن ها می دانند » بلکه مکتوب است « او می داند » ، بعد از آن که برای دومین بار آن چند نفر محضر استاد را ترک گفتند ، شاگردان ربی سیملای گفتند ، این بار هم آن ها را با برهانی ضعیف از سر باز کردی ، اما بگو پاسخ ما چیست ؟ ربی سیملای گفت : این هر سه ، نام خداوند است . همان طور که انسان یک سلطان رومی را با القاب بازیلیوس ، قیصر ، و یا ، بازیلوس و یا ، اوگوستوس خطاب می کند . ( برشیت ربا ، 8 : 8 ) .





و حدیثی زمینۀ این تفسیر است : « ذات قدوس متبارک چنین فرمود : « من اول هستم و من آخر هستم ، و غیر از من خدایی نیست »( اشعیاء نبی ، 44 : 6 ) .من اول هستم ، چون که پدری ندارم ، و من آخر هستم ، زیرا که برادری ندارم و غیر از من خدایی نیست ، به سبب آن که فرزندی ندارم » ( شموت ربا ، 29 : 5 ) .



و از آن جا که یکتا پرستی اصل اختصاصی و مهم دین یهود بود که آن را از سایر ادیان رایج در آن عصر و زمان متمایز می ساخت ، لذا چنین سخنی داریم : « هر آن کس که منکر بت پرستی باشد ، یهودی خوانده می شود » ( مگیلا ، 13 ، الف ) .




پاورقی :




1 - اشاره به مسیحیان نخستین است .

2 - در زبان عبری برای نام خداوند سه کلمه وجود دارد ، و همین موضوع باعث شده است که مسیحیان نخستین آن را به اشاره ای به تثلیث ، بدانند .
 
بالا