![آریا عظیمی نژاد، از دستمزد نجومی عصر جدیدی ها و تجربه ناشنوایی اش گفت + عکس آریا عظیمی نژاد، از دستمزد نجومی عصر جدیدی ها و تجربه ناشنوایی اش گفت + عکس](https://seemorgh.com/images/contenet1398/culture/12/5/aria-aziminejad.jpg)
آریا عظیمینژاد زادهٔ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۲در تهران موسیقیدان و آهنگساز ایرانی است. عظیمی نژاد داور مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» از دغدغه عوامل این مسابقه برای حفظ استانداردهای موسیقی شرکتکنندگان گفت
گفتگو با آریا عظیمینژاد، داور عصر جدید و آهنگساز سریال پایتخت
صحنه «عصر جدید» حالا به صحنه بیمها و امیدها، صحنه اشکها و لبخندها تبدیل شده است. صحنهای که از دورترین روستاهای ایران تا نقاط صفر مرزی در آن نماینده دارند؛ کودکان و جوانانی که با یک ایده میآیند و با کمکهای داوران برنامه برخیشان به یک پدیده تبدیل میشوند. این صحنه اگرچه به یک برنامه سرگرمکننده تعلق دارد، اما برای آنها که روی آن پا میگذارند صرفا محل سرگرمی نیست بلکه خیلی جدی، چالشی و بااهمیت به شمار میرود؛ این اولین دیدگاه آریا عظیمینژاد داور مسابقه «عصر جدید» است.
اهنگهای آریا عظیمی نژاد
عظیمینژاد آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده است و موسیقی تعداد قابل توجهی از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی را ساخته است؛ از موسیقی قطعاتی، چون «آمدهام شاه پناهم بده» درباره امام رضا (ع) گرفته تا سریالهای ماورایی و ملودرامی، چون «او یک فرشته بود»، «روز حسرت» و یا مجموعههای کمدی مثل «خانه ما»، «دودکش» یا حتی سینمایی مثل «همیشه پای یک زن در میان است»، «طلا و مس»، «میم مثل مادر» و... کارنامهای که به سه دهه کار میرسد و از موزیسینهای رکورددار آهنگسازی را در سینما و تلویزیون به شمار میرود.
![آریا عظیمی نژاد آهنگساز آریا عظیمی نژاد آهنگساز](https://seemorgh.com/images/content/2020/04/aria-aziminejad-2.jpg)
آریا عظیمی نژاد آهنگساز
عظیمینژاد این روزها به شدت هم درگیر ساخت موسیقی سریال «پایتخت۶» است؛ آنقدر که به قول خودش فقط روزی چند ساعت میخوابد و تمام فرصتش برای موسیقیهای سریال میرود و به همین دلیل است که این مصاحبه از زمانی که عظیمی نژاد وقت میدهد تا گفتگو انجام و سپس تایید شود، طی همین شلوغیها به یک فرایند زمانبر تبدیل میشود.
بیشتر بدانید : موسیقی سریال پایتخت غافلگیرتان می کند/ همکاری مجدد با آریا عظیمی نژاد
این آهنگساز، اما در کنار همه فعالیتهای این سالهایش برای فیلم و سریالها، بیش از یک سال است که با داوری «عصر جدید» در قاب تلویزیون دیده میشود و برای مخاطب عام هم چهرهای شناخته شده است؛ داوری که برخی تصور میکردند تلخ و سختگیرانهتر از دیگران است و حتی دیدن او وقتی دستهایش به زنگ قرمز نزدیک میشد به مخاطب استرس میداد. خود عظیمینژاد، اما برعکس این تصویر اگرچه که تاکید میکند آدم سختگیری است، اما در خلال گفتگو صبورانه و گرم پاسخگوی همه سوالات ما میشود حتی چالشیها!
در این مصاحبه که همزمان با روزهای نوروز ۹۹ انجام شد، درباره «عصر جدید» و «پایتخت» با این آهنگساز که کمتر اهل گفتگوست و چندان علاقهای به مصاحبه ندارد، به گفتگو نشستیم.
شرح این مصاحبه را در زیر میخوانید:
در عصر جدید خوانندگی را از ابعاد مختلف نگاه میکنیم
برنامههای کمی در حوزه موسیقی در تلویزیون داشتهایم و شاید همین باعث شده که معدود برنامههای سرگرمی در حوزه موسیقی با اقبال زیادی مواجه شوند مثل «شب کوک» که فقط یک فصل از آن روی آنتن رفت و حالا «عصر جدید» که اقبال زیادی برای علاقهمندان به خوانندگی نسبت به آن وجود دارد. خود شما چه بازخوردهایی نسبت به این برنامه دریافت کردهاید؟
«عصر جدید» برنامه تخصصی موسیقی نیست و قرار نیست نظراتی هم که من بهعنوان داور در برنامه دارم با زبان تخصصی باشد. «عصر جدید» برنامهای عمومی و سرگرمی است و در عین حال همین برنامه سرگرمی برای شرکتکنندهها بسیار جدی است آنها از طریق این برنامه دیده شدهاند و حضورشان در این برنامه سرنوشتشان را عوض کرده است؛ چه آنها که حذف میشوند و چه آنها که به مراحل بعدی میروند و این اتفاقی است که تاثیر آن پیش از این در فصل قبل در زندگی شرکتکنندهها دیده شده است. اگر خود افرادی که به مسابقه میآیند از فرصت «اجرا» به درستی استفاده کنند حتی اگر بعد از یک بار دیده شدن، حذف شوند باز هم سرنوشت و مسیر زندگی شان تغییر میکند.
![داروان مسابقه عصر جدید داروان مسابقه عصر جدید](https://seemorgh.com/images/content/2020/04/biography-arya-aziminejad-1.jpeg)
داروان مسابقه عصر جدید
با این حال ما خوانندگی را از ابعاد مختلف نگاه میکنیم. دکتر بشیر حسینی از زاویه زبان بدن نگاه میکند یا خانم نونهالی و امین حیایی از ابعاد دیگر شرکتکنندهها را بررسی میکنند خود من هم سعی میکنم از کلمات تخصصی کمتر استفاده کنم، چون مخاطب ما عام است و متخصص نیست.
«عصر جدید» فقط هم در رابـ ـطه با موسیقی نیست ظرفیتی است که آدمها میتوانند در حوزههای مختلف مهارت و توانمندی خود را بسنجند. به طور مثال سعید فتحی روشن از این فرصت استفاده کرده و من دیده ام که در چند شبکه هم بعد از «عصر جدید» حضور پیدا کرده است و یا در حال برنامهسازی است، چون او توانسته است نقشه مناسبی برای حرفه خود طراحی کند. برخی هم با اینکه در ارائه استعدادهایشان خوب بودهاند، اما نتوانستهاند بعدا از آنها استفاده بیشتری ببرند بنابراین اینگونه نیست که فقط استعدادهای موسیقی از این برنامه بهره بـرده باشند.
استقبال از بخش خوانندگی در عصر جدید
ولی بازهم تعداد متقاضیان در حوزه موسیقی نسبت به دیگر حوزهها خیلی بیشتر است؟
خود برنامه به طور کلی با اقبال زیادی مواجه شده است. ما در شروع فصل یک اصلاً فکر نمیکردیم این برنامه اینقدر با اقبال مواجه شود. نه ما نه شرکتکنندهها چنین باوری نداشتیم، اما برنامه بسیار مورد توجه قرار گرفت.
در حوزه موسیقی هم درست است که ما با تقاضای زیادی مواجه هستیم بهطور مثال در همین فصل حدود ۳۴ نفر برای خوانندگی به مرحله اصلی مسابقه راه پیدا کردند، اما اینکه چند نفر از اینها بالا میروند هنوز مشخص نیست.
ممکن است مورد توجه قرار گرفتن همین برنامه از طرف مردم نوعی علاقه یا نیاز کاذب به خوانندگی را بین جوانان ایجاد کرده باشد؟