- عضویت
- 2016/04/04
- ارسالی ها
- 2
- امتیاز واکنش
- 2
- امتیاز
- 0
- سن
- 39
آموزش مسائل جنـ*ـسی به کودکان
کودکان از آغاز تولد، دارای نوعی کنجکاوی نسبت به مسائل محیط و از جمله نسبت به بدن خود هستند.آگاهی و کنجکاوی شدید آنها نسبت به کارکردهای بدن شان از نوپایی آغاز می شود و تا دوران بلوغ ادامه می یابد.
کودکان نیز مانند نوجوانان باید به منابع اطلاعاتی قابل اعتماد دسترسی داشته باشند، چه در درون خانواده و چه دیگر منابع موجود در جامعه.
آموزش های زودرس ، شتاب زده و ناشیانه مسائل جنـ*ـسی به کودکان ، همان اندازه آسیب زا خواهد بود که اگر این آموزش ها با تاخیر، پنهان سازی و یا نادیده گرفتن همراه باشد.
اگر والدین به سوالات و کنجکاوی های جنـ*ـسی کودکان واکنش مناسب، طبیعی و متناسب با ظرفیت و ادراک شناختی آنها “به دور از مخفی کاری”داشته باشند، خطر منحرف شدن ذهن کودک نسبت به مسائل جنـ*ـسی کاهش می یابد. چراکه کنجکاوی کودکان در ابتدا صرفا جنبه شناختی دارد اما اگر با سرکوب و منوعیت خانواده روبه رو شود ممکن است این کنجکاوی معمولی و شناختی جنبه جنـ*ـسی پیدا کند و نهایتا زمینه انحراف اخلاقی را به دنبال داشته باشد.
بیشتر کودکان تا سن پنج سالگی باید :
*نام صحیح اعضای بدن از جمله اعضای تناسلی را بدانند.
*درک کنند که نوزادان از کجا می آیند، یعنی از رحم مادر.
*مفهوم فضای خصوصی را هنگام تعویض لباس و رفتن به توالت بدانند. به ویژه ضروری است کودک پنج ساله، تفاوت خصوصی و سری را بداند.
*بتواند به راحتی با والدین یا با فرد بزرگسال قابل اعتماد درباره جنسیت صحبت کند.
*نسبت به هویت مذکر یا مونث خود عزت نفس داشته باشند.
بین سن شش تا نه سالگی بیشتر بچه ها باید:
*بتوانند تولد مثل حیوانات و گیاهان را به عنوان بخشی از چرخه حیات آنها درک کنند.
*در پاسخ به سوالاتی مانند “نوزادان از کجا می آیند؟”،”چطوری تو دل مادر میروند؟” ، ” چطور میآیند بیرون؟”چیزهایی شنیده باشند.
*از تفاوت بین دو جنس آگاه باشند.
*مفاهیم مربوط به خانواده مثل پدر و مادر شدن، طلاق و ازدواج مجدد را بفهمند.
*درکی پایه از HIV یا ایدز و عفونت های دیگری که از طریق جنـ*ـسی منتقل می شوند، داشته باشند.
*نسبت به سلامت کلی و نیازهای ایمنی بدن خود مسئولیت روز افزون پیدا کنند و بهداشت شخصی خود را با مسواک زدن، دوش گرفتن ، رعایت تغذیه مناسب و غیره حفظ کنند.
*مفاهیم دوستی و عدالت را بفهمند و بتوانند احساسات خود را با والدین یا فرد بزرگسال قابل اعتماد در میان بگذارند
بین نه تا سیزده سالگی بیشتر بچه ها باید :
*جنسیت را بعنوان بخش طبیعی از زندگی درک کنند.
*با تغییرات طبیعی دخترها و پسرها در دوران بلوغ آشنا شوند(مثلا دخترها عادت ماهانه، و پسرها محتلم می شوند)
*بتوانند با دیگران دوست شوند و دوستی هایشان را حفظ کنند(معمولا با هم جنس هایشان)
*روند تولید مثل ، از جمله مفاهیم آمیـ*ـزش جنـ*ـسی،پدر و مادر شدن، سقط و جلوگیری را درک کنند.
*درباره انتقال HIV ، ایدز و بیماریهایی که از طریق جنـ*ـسی منتقل می شوند، اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.
*بدانند که سو استفاده جنـ*ـسی چیست، چگونه میتوان آن را تشخیص داد و چگونه میتوان از خود محافظت نمود.
کودکان از آغاز تولد، دارای نوعی کنجکاوی نسبت به مسائل محیط و از جمله نسبت به بدن خود هستند.آگاهی و کنجکاوی شدید آنها نسبت به کارکردهای بدن شان از نوپایی آغاز می شود و تا دوران بلوغ ادامه می یابد.
کودکان نیز مانند نوجوانان باید به منابع اطلاعاتی قابل اعتماد دسترسی داشته باشند، چه در درون خانواده و چه دیگر منابع موجود در جامعه.
آموزش های زودرس ، شتاب زده و ناشیانه مسائل جنـ*ـسی به کودکان ، همان اندازه آسیب زا خواهد بود که اگر این آموزش ها با تاخیر، پنهان سازی و یا نادیده گرفتن همراه باشد.
اگر والدین به سوالات و کنجکاوی های جنـ*ـسی کودکان واکنش مناسب، طبیعی و متناسب با ظرفیت و ادراک شناختی آنها “به دور از مخفی کاری”داشته باشند، خطر منحرف شدن ذهن کودک نسبت به مسائل جنـ*ـسی کاهش می یابد. چراکه کنجکاوی کودکان در ابتدا صرفا جنبه شناختی دارد اما اگر با سرکوب و منوعیت خانواده روبه رو شود ممکن است این کنجکاوی معمولی و شناختی جنبه جنـ*ـسی پیدا کند و نهایتا زمینه انحراف اخلاقی را به دنبال داشته باشد.
بیشتر کودکان تا سن پنج سالگی باید :
*نام صحیح اعضای بدن از جمله اعضای تناسلی را بدانند.
*درک کنند که نوزادان از کجا می آیند، یعنی از رحم مادر.
*مفهوم فضای خصوصی را هنگام تعویض لباس و رفتن به توالت بدانند. به ویژه ضروری است کودک پنج ساله، تفاوت خصوصی و سری را بداند.
*بتواند به راحتی با والدین یا با فرد بزرگسال قابل اعتماد درباره جنسیت صحبت کند.
*نسبت به هویت مذکر یا مونث خود عزت نفس داشته باشند.
بین سن شش تا نه سالگی بیشتر بچه ها باید:
*بتوانند تولد مثل حیوانات و گیاهان را به عنوان بخشی از چرخه حیات آنها درک کنند.
*در پاسخ به سوالاتی مانند “نوزادان از کجا می آیند؟”،”چطوری تو دل مادر میروند؟” ، ” چطور میآیند بیرون؟”چیزهایی شنیده باشند.
*از تفاوت بین دو جنس آگاه باشند.
*مفاهیم مربوط به خانواده مثل پدر و مادر شدن، طلاق و ازدواج مجدد را بفهمند.
*درکی پایه از HIV یا ایدز و عفونت های دیگری که از طریق جنـ*ـسی منتقل می شوند، داشته باشند.
*نسبت به سلامت کلی و نیازهای ایمنی بدن خود مسئولیت روز افزون پیدا کنند و بهداشت شخصی خود را با مسواک زدن، دوش گرفتن ، رعایت تغذیه مناسب و غیره حفظ کنند.
*مفاهیم دوستی و عدالت را بفهمند و بتوانند احساسات خود را با والدین یا فرد بزرگسال قابل اعتماد در میان بگذارند
بین نه تا سیزده سالگی بیشتر بچه ها باید :
*جنسیت را بعنوان بخش طبیعی از زندگی درک کنند.
*با تغییرات طبیعی دخترها و پسرها در دوران بلوغ آشنا شوند(مثلا دخترها عادت ماهانه، و پسرها محتلم می شوند)
*بتوانند با دیگران دوست شوند و دوستی هایشان را حفظ کنند(معمولا با هم جنس هایشان)
*روند تولید مثل ، از جمله مفاهیم آمیـ*ـزش جنـ*ـسی،پدر و مادر شدن، سقط و جلوگیری را درک کنند.
*درباره انتقال HIV ، ایدز و بیماریهایی که از طریق جنـ*ـسی منتقل می شوند، اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.
*بدانند که سو استفاده جنـ*ـسی چیست، چگونه میتوان آن را تشخیص داد و چگونه میتوان از خود محافظت نمود.
آخرین ویرایش توسط مدیر: