آنری ماتیس، دربارهٔ رنگ بندیهای قالبهای شرقی و مناظر شمال آفریقا به مطالعه پرداخته بود و سبکی را پروراند که تأثیر سترگی بر طراحی مدرن نهاد. تابلو میز غذاخوری یکی از تابلوهای او مربوط به سال ۱۹۰۸ هست. مشاهده میکنیم که ماتیس شیوه کار پیر بوناررا ادامه دادهاست، ولی با وجود آنکه بونار همچنان میخواست تأثیرات نور و تابندگی را حفظ کند، ماتیس در تبدیل صحنه پیش روی خود به یک طرح تزئینی، گامهای بس بلندتری برداشت. تأثیر متقابل کاغذ دیواری و بافت رومیزی با اشیای روی میز، نقش مایه اصلی این تصویر را تشکیل میدهد. حتی شکل زن و منظرهای که از میان پنجره دیده میشود به صورت بخشی از این طرح درآمدهاند و نمای زن و درختها برای آنکه با گلهای کاغذ دیواری جور درآیند، فوقالعاده ساده و حتی تحریف شدهاند. نقاش در واقعه نام این اثر را هماهنگی ر رنگ سرخ نهادهاست که عناوین تابلویهای جیمز مکنیل ویسلررا به یادمان میآورد