آسیا اتوبوس حمل و نقل مرتفع | ابتکار نوین چینی ها

T@NIN

کاربر ارزشمند تالار معماری
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/08/01
ارسالی ها
2,366
امتیاز واکنش
7,269
امتیاز
606
جمعیت شهرها روز به روز بیشتر می شود و به دنبال آن نیز حمل و نقل سخت تر. ترافیک امروزه به یکی از بزرگترین مشکلات برای مردم و ساکنان شهرهای بزرگ تبدیل شده است و مسئولین در تمامی کشورها به دنبال یافتن راه حل هستند. پیشرفت در تکنولوژی نیز در این راه کمک زیادی کرده است، از ساخت تونل ها گرفته تا اتوبوس های تندرو و پل های هوایی. ولی یک سوال بوجود می آید، آیا این ها کافی است؟

کشور چین با جمعیت زیادی که دارد راه حلی را پیدا کرده و آن را نیز عملی نموده است. #اتوبوس های حمل و نقل مرتفع که به انگلیسی Transit Elevated Bus نام دارد و به اختصار به آن TEB گفته می شود.

این اتوبوس نوین این امکان را بوجود می آورد که دیگر اتومبیل ها از زیر آن عبور کنند و اتوبوس نیز بتواند در ترافیک از روی اتومبیل ها عبور کند. شاید این اتوبوس به کمتر شدن ترافیک و سریع تر رسیدن شهروندان به مقصد خود کمک بزرگی کند.

باید اشاره ای داشت به این که هنوز این اتوبوس به تولید انبوه نرسیده و مراحل نهایی آزمایش ها را طی می کند.

همراه با کارناوال باشید.

wef12.jpg

wef11.jpg

اتوبوس حمل و نقل مرتفع
این اتوبوس جالب و زیبا ابتدا تنها یک طراحی کانسپت بود. ویژگی این اتوبوس این است که می تواند بر روی اتومبیل ها حرکت کند. صبر کنید، قرار نیست دقیقا از روی اتومبیل ها رد شود و آن ها را له و لورده کند بلکه در زیر این اتوبوس فضایی خالی در نظر گرفته شده است که این امکان را بوجود می آورد زمانی که با ترافیک مواجه می شود بدون توقف به راه خود ادامه دهد و اگر در ایستگاه و خیابان توقف می کند اتومبیل ها بتوانند از زیر آن به راه خود ادامه دهند.

بیایید کمی به گذشته سفر کنیم یعنی سال ۱۹۶۹ ، در آن زمان برای اولین بار ایده ی ساخت این اتوبوس توسط Craig Hodgetts و Lester Walker ارائه شد. ولی به هر دلیلی در آن زمان این ایده عملی نشد.

بعد ها و در سال های اخیر شرکت Shenzhen Hashi که در زمینه ی پارکینگ های آینده نیز فعالیت میکند این ایده و طرح را به واقعیت تبدیل کرد. این شرکت برای اولین بار از این اتوبوس در نمایشگاه بین المللی High-tech Expo پکن در ماه می سال ۲۰۱۰ پرده برداشت و در اواسط سال ۲۰۱۶ مدل آزمایشی این اتوبوس به خیابان های چین آمد تا مراحل نهایی آزامایش را بگذراند و تولیدکنندگان این اتوبوس از ساخت نهایی و انبوه آن در طول یک سال آینده خبر می دهند. باید منتظر بود تا این اتوبوس های جدید وارد خیابان ها شوند تا شاهد تحولی عظیم در حمل و نقل عمومی باشیم.

wef9.jpg

wef5.jpg

wef2.jpg

نگاهی تخصصی به این اتوبوس
این اتوبوس ممکن تمام عرض خیابان را بگیرد و این طراحی باعث می شود تا مسافران بیشتری را در خود جای دهد. ارتفاع این اتوبوس بین ۴ تا ۴٫۵ متر می باشد و به هنگام حرکت تا لبه های خیابان کشیده شده است. همچنین مدلی که از این اتوبوس رونمایی کردند ، 60 متر طول و ۸ متر عرض دارد.

اتومبیل هایی که ارتفاعی کمتر از ۲ متر دارند می توانند از زیر اتوبوس عبور کنند و اتوبوس نیز می تواند از روی آن ها رد شود. این موضوع باعث می شود که زمانی که اتوبوس در ترافیک های طولانی قرار می گیرد به راحتی از روی اتومبیل ها رد شود و ترافیک را پشت سر بگذارد و دیگر نباید رانندگان نگران معطل شدن به هنگام توقف آن در ایستگاه باشند.

سرنشینان این اتوبوس تصور می کنند که به هنگام سوار شدن تجربه ای مشابه با اتوبوس های دو طبقه را دارند ولی به هیچ عنوان این گونه نیست بلکه بسیار راحت تر و متفاوت تر می باشد. از صندلی ها گرفته تا طراحی فضای داخلی آن. موتورهای این اتوبوس الکتریکی هستند و از طریق باتری انرژی خود را تامین می کنند و سرعتی برابر با ۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد داشت. گفته می شود در برخی از مدل های این اتوبوس می توان ۱۲۰۰ نفر را با آن جا به جا کرد.

یکی از قابلیت های این اتوبوس این است که می تواند اگر اتومبیلی بیش از حد نزدیک شد به راننده اخطار دهد و همینطور به هنگام حرکت به طرفین نیز هشدار خواهد داد.

wef0.jpg

wef7.jpg

آزمایش ها و به رسمیت شناخته شدن اتوبوس حمل و نقل مرتفع
در شهر های شیجیاژوانگ و واها آزمایش هایی بر روی این اتوبوس انجام شده است. در سال ۲۰۱۰ مسیری ۱۸۵ کیلومتری را در شهر پکن برای این اتوبوس ساختند و این اتفاق تمامی شک ها را در رابـ ـطه با کارایی آن از بین برد. باید به این نکته اشاره کرد که مسیری که قرار است این اتوبوس طی کند باید در کناره های آن سازه ای مانند ریل قرار بگیرد تا اتوبوس بتواند بر روی آن حرکت کند.

برخی از شهرهای برزیل به سازنده های اتوبوس نامه زده اند و برای داشتن آن ابراز تمایل کرده اند.

در اواسط سال ۲۰۱۶ در شهر پکن مسیری ۳۰۰ کیلومتری را برای حرکت اتوبوس در منطقه ی کینگهوانگداو را در نظر گرفته اند. سازنده گفته است به زودی در شهرهای دیگر چین شاهد حرکت این اتوبوس ها خواهیم بود و قرار دادهایی با شرکت های بزرگ به امضا رسیده است.

آزمایش دیگری در شهر کینگهوانگداو در حال انجام گرفتن است و می توان به مسیری ۳۰۰ متری اشاره کرد.

مجله ی تایمز این اتوبوس را در لیست ۵۰ اختراع برتر سال ۲۰۱۰ قرار داده است.

این اتوبوس از طرف سازمان های مربوطه به رسمیت شناخته شده است.

wef4.jpg

نقد و درگیری بر سر این اتوبوس
در زمانی که طرح نهایی در سال ۲۰۱۰ ارائه شد نقد های زیادی را طراحی و نحوه ی حرکت این اتوبوس متوجه خود کرد. یکی از این نقدها به حرکت این اتوبوس در کنار اتومبیل ها بود و سوالی پیش آمده بود، چگونه امنیت دیگر وسایل نقلیه را می توان تامین کرد؟

زمانی که راننده های دیگر بخواهند مسیر خود را عوض کنند ممکن نیست به اتوبوس برخورد کنند؟

در نهایت نیز نوع طراحی ایستگاه های اتوبوس سوال هایی را به همراه داشت.

سازندگان با عمل خود تمامی این مشکلات را حل کردند و به سوال ها پاسخ دادند. تا جایی که هیچ خطری اتومبیل های دیگر را تهدید نمی کند. گفته می شود خطر تصادف با این اتوبوس حدود ۷۰% کمتر از دیگر اتوبوس ها می باشد. زمانی که این اتوبوس در مسیری می خواهد بپیچد به احتمال زیاد اتومبیل ها بهتر است توقف کنند و بعد دوباره به راه خود ادامه دهند.

نقد دیگری که به این ایده گرفته شده ، این است اتومبیل هایی که ارتفاع بیشتری دارند مثل ون و کامیون ها می توانند از زیر این اتوبوس عبور کنند و این خود یک چالش برای ورود این اتوبوس ها به خیابان های شهر است.

wef10.jpg

wef8.jpg

آشنایی با طراح این اتوبوس و اطلاعات جالب آن
طراح این اتوبوس، Song Youzhou که یک چینی است درباره ی این اتوبوس می گوید:

اتوبوس حمل و نقل مرتفع می تواند کار ۴۰ اتوبوس معمولی را انجام دهد و وزنی برابر با ۷۸۰ تن را جا به جا کند. میزان آلودگی آن نیز به طور چشمگیری کم است.

هزینه ای که برای ساخت یک عدد از این نوع اتوبوس و ۴۰ کیلومتر مسیر باید صرف شود طبق طرح ارائه شده در سال ۲۰۱۰ برابر با ۷۴٫۵$ میلیون دلار می باشد. این اتوبوس میزان ترافیک را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

گفته شد برخی از مدل ها می توانند ۱۲۰۰ نفر را در خود جای دهند و مدل های معمولی ۳۰۰ نفر را می توانند جا به جا کنند.

ویدئویی از مراسم رونمایی این اتوبوس نوین و جالب


wef3.jpg

Please, ورود or عضویت to view URLs content!
 
بالا