- عضویت
- 2016/09/21
- ارسالی ها
- 4,447
- امتیاز واکنش
- 35,494
- امتیاز
- 856
شانزدهمین نشست «سرو چمان» فرهنگسرای سرو با معرفی کتاب «پاپنامه» اثر سعید کریمی رنگ و بوی نقد به خود گرفت.
شانزدهمین نشست سرو چمان با شعرخوانی حسین غیاثی، کامران رسولزاده، احمد امیرخلیلی و صابر قدیمی و معرفی کتابهای «پاپنامه» و «مبانی ترانهسرایی» نوشته سعید کریمی، با اجرای علیرضا لبش و سعید بیابانکی و با حضور بهنام خادم مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ و رییس فرهنگسرای سرو عصر دوشنبه پنجم اسفند ماه در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
نخستین بخش این برنامه معرفی دو کتاب سعید کریمی بود. اودرباره جزئیات «پاپنامه» گفت: این کتاب، گزارش مفصلی از آلبومهای پاپ ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ است که از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شده است. در این کتاب ۲۵ آلبوم خوانندههایی را که محبوب هستند و کنسرت برگزار میکنند و در میان رسانههای مجازی محبوبیت دارند بررسی کردهایم. آلبومهای «احسان خواجهامیری»، «بابک جهانبخش»، «بنیامین بهادری»، «بهنام صفوی»، «حمید عسکری»، «رضا صادقی»، «رضا یزدانی»، «سامان جلیلی»، «سینا حجازی»، «شهرام شکوهی»، «علی اصحابی»، «علی عبدالمالکی»، «فرزاد فرزین»، «فریدون آسرایی»، گروه «آریان»، گروه «چارتار»، «مازیار فلاحی»، «مجید خراطها»، «محسن چاوشی»، «محسن یگانه»، مرحوم «مرتضی پاشایی»، «مسعود امامی»، «مهدی احمدوند» و «مهدی یراحی» و یک آلبوم گروهی به نام «من و ما» را در این کتاب داریم.
وی درباره رویکردهای مطرحشده در این کتاب اظهار کرد: این آثار را به صورت تفصیلی بررسی کردهایم. کلام، محتوای کلام، ساختمان آنها، مد قطعات، زمانشان، سازهای استفادهشده، عوامل پدیدآورنده نظیر ترانهسرا و تنظیمکننده و نوازنده و حتی بحث گرافیکی آنها را بررسی کردهایم که حاصلش یک کتاب ۴۳۲ صفحهای شده است. این کتاب حدود ۷۷ جدول و چندین نمودار دارد. ما در این کتاب داوری و ارزشگذاری نکردهایم. در پاپنامه به هیچ عنوان از کلمههای خوب یا ضعیف و قوی استفاده نکردهایم. مبنای ما این بوده که گزارش مفصلی از وضعیت آلبومها موسیقی پاپ را که از فیـلتـ*ـر ارشاد گذشته ارائه کنیم. تکآهنگها را بررسی نکردهایم و فقط به آلبومهایی پرداختهایم که ارشاد به آنها مجوز داده است. البته کسانی که در این بررسی قرار نگرفتهاند نباید ناراحت شوند. ما ارزشگذاری نکردهایم و نگفتیم هرکسی که در این کتاب آمده حتماً خوب است. ما یک جامعه آماری میخواستیم و باید محدودهای را در نظر میگرفتیم. جامعه آماری ما آلبومهای خوانندههایی بود که در این دو سال منتشر شده و محبوبیت دارند.
کریمی در ادامه بیان کرد: در حوزه محتوا موضوعاتی نظیر تأثیر عشق، توصیف، توصیف رابـ ـطه، حدیث نفس و خواهش و درخواست بازگشت و… را با جزئیات بررسی کردهایم. نشان دادهایم که در محتوای ترانههای پاپ چه اتفاقی رخ میدهد. این یک کار تحقیقاتی است و ارزشگذاری نیست و قصد ما داوری نبوده که بخواهیم بگوییم چه کاری قوی و چه کاری ضعیف است. این تحقیق مفصل با همکاری ۱۰ نفر از دوستان من انجام شده و هرکدام سهمی در این پروژه داشتهاند. ما فقط به همان آلبومی که خوانندهها در سال ۹۳ یا ۹۴ منتشر کردهاند پرداختیهام و به سراغ آلبومهای قبلی یا تک آهنگهای گذشته آنها نرفتهایم. جزئیات مشخصی را در نظر گرفتیم و مثلاً ۷۷ جدول و ۳۵ سرفصل داریم.
او سپس اشارهای هم به برخی نقدها از موسیقی پاپ داشت و گفت: به غیر از مسائلی نظیر زمان آلبومها، مد قطعات را از لحاظ مینو و ماژور و گامهایی که پرکاربرد است بررسی کردهایم. در این ۲۵ آلبوم ۲۹۱ ترانه وجود داشت و مد تمامی آنها را با همراهی آقای سعید رضایی مشخص کردهایم. نوازندهها و حتی جزئیات مربوط به ضبط تا جایی که امکان داشته در این کتاب لحاظ و نشان داده شده است. موسیقی در این کشور وضعیت مشخصی دارد. داوریهایی که میشود عموماً کلی است. یک عده کلاً منفی هستند و میگویند که موسیقی پاپ به درد نمیخورد و تمام آن تکراری است و هیچ دلیلی هم مطرح نمیکنند. این افراد موشکافی انجام نمیدهند و نمیگویند که چه چیز این موسیقی پاپ بد است. اگر ما بخواهیم در یک زمینه رشد کنیم و به داوری برسیم باید جزئیات را مشخص کنیم و بگوییم چه چیزی بد است. نکته مثبت «پاپنامه» این است که شما میتوانید از طریق آن متوجه شوید که چه محتوایی را چه کسی دوست دارد و مخاطب موسیقی پاپ از لحاظ کلام و نوع استایل تنظیم چه کارهایی را میپسندد. به عبارت دیگر مشخص کردهایم که گرایش خوانندههای پاپ از لحاظ محتوا به چه سمت است. آن دوستانی که میگویند در موسیقی پاپ ما خبری نیست و اصلاً موسیقی نداریم اشتباه است و این فایدهای ندارد. عدهای هم هستند که فقط تعریف میکنند. مثلاً میگویند که فلان آلبوم جذاب و متفاوت بود اما چنین تعاریفی هم فایده ندارد. این توضیحات برای جنبه تبلیغاتی مفید است اما کاربردی نیست. هدف ما این بود که نشان دهیم موسیقی پاپ در چه وضعیتی است. میخواستیم برای جامعهشناسان موسیقی، شرکتهای تهیهکننده، اهالی موسیقی و خوانندهها یک مقایسه بدون ارزشگذاری انجام دهیم. بین این ۲۵ خواننده مثلاً مقایسه کردهایم که کدام یک عاشقانه بیشتر دوست دارند یا به لحاظ محتوا، قالبهایی که استفاده میکنند به چه صورت است.
در ادامه، حسین غیاثی ترانهسرا که با خوانندههایی چون محسن چاووشی و بابک جهانبخش همکاری داشته است، نخستین شاعری بود که به شعرخوانی پرداخت. او یکی از ترانههایش را که توسط علی امینیان خوانده شده خواند:
از تماشای تو برمیگردم…از غمانگیزترین زیبایی
از تماشای تو برمیگردم…به خودم، به گوشه تنهایی
من یه رویا با خودم دارم اَزت…که منو از همه چی ترسونده
اولین و آخرین دیدارت…لحظه لحظهش توی یادم مونده
میدونم چه ساعتی خندیدی…میدونم چه لحظهای پلک زدی
حتی وقت رفتنم یادم هست…تا کجا پشت سرِ من اومدی
آخرین فرصتِ تنهاییِ من…تو هنوز یه دنیا فرصت داری
همه میگن که حقیقت تلخه…تو نه تلخی، نه حقیقت داری
توی این شهرِ فراموششده…راهِ برگشتنمو گم کردم
راهی غیر از تو ندارم وقتی…از تماشای تو برمیگردم
او سپس ترانه «تفنگ سرپر»، یکی از ترانههایی را که توسط محسن چاووشی در آلبوم «پاروی بیقایق» اجرا شده خواند.
تالار نقد نگاه دانلود
دانلود رمان و کتاب های جدید
دانلود رمان های عاشقانه