مقدمه
هدف اساسی نیز باید بر همین اساس استوار باشد. روشهای ظاهرا ترحم آمیز که مجازاتها را تخطئه مینمایند، نشانگر برداشتی سطحی از طبیعت بشر و جنبههای روانی او میباشند. در این مذهب ، قصاص وسیله حیات بخشیدن به جامعه تلقی شده است. مجازاتهای اجتماعی ، به منظور ایجاد یک اجتماع سالم الزاما باید پیاده گردند تا علاوه بر مجازاتهای اخروی ، از ادامه اعمال ضد اجتماعی جلوگیری به عمل آید. بدیهی است که این مجازاتها تنها در صورت برخوردار بودن از تعقل (مکلف بودن فرد) پیاده میگردند.
نکته دیگری که از این اصل میتوان در روان درمانی فردی و گروهی استفاده نمود، این است که در مواردی که فرد احساس تقصیر و گـ ـناه افراطی میکند که به نوعی مانع زندگی و پیشرفت تکاملی او میگردد، باید روشهای جبران را مورد ارزیابی قرار داد و از طریق وادار نمودن فرد به پیاده کردن این روشها ، او را به رحمت خداوند امیدوار ساخت و به فعالیت تکاملی و رشد بیشتر وادار نمود.
نتیجه بحث
مساله جبران اعمال زشت و بازگشت به خط مستقیم تکاملی ، فصل بسیار عظیمی را در فرهنگ اسلامی تشکیل میدهد. نکته مهمی که در این آموزشها جلب توجه میکند، لزوم توجه به گناهان ، اقرار و به زبان آوردن آنها و عذرخواهی از خداوند است. وقتی این آموزش را با برداشتهای دیگر اسلامی ترکیب نماییم، یعنی به این موضوع توجه نماییم که یک فرد مسلمان ، خداوند را در همه حال ناظر و با خود میبیند، مفهوم و معنی این آموزش کاملا مشخص میگردد.
این فردی که به علت عوامل مختلف اقدام به گـ ـناه نموده است، مراحل زیر را میپیماید:
هدف اساسی نیز باید بر همین اساس استوار باشد. روشهای ظاهرا ترحم آمیز که مجازاتها را تخطئه مینمایند، نشانگر برداشتی سطحی از طبیعت بشر و جنبههای روانی او میباشند. در این مذهب ، قصاص وسیله حیات بخشیدن به جامعه تلقی شده است. مجازاتهای اجتماعی ، به منظور ایجاد یک اجتماع سالم الزاما باید پیاده گردند تا علاوه بر مجازاتهای اخروی ، از ادامه اعمال ضد اجتماعی جلوگیری به عمل آید. بدیهی است که این مجازاتها تنها در صورت برخوردار بودن از تعقل (مکلف بودن فرد) پیاده میگردند.
نکته دیگری که از این اصل میتوان در روان درمانی فردی و گروهی استفاده نمود، این است که در مواردی که فرد احساس تقصیر و گـ ـناه افراطی میکند که به نوعی مانع زندگی و پیشرفت تکاملی او میگردد، باید روشهای جبران را مورد ارزیابی قرار داد و از طریق وادار نمودن فرد به پیاده کردن این روشها ، او را به رحمت خداوند امیدوار ساخت و به فعالیت تکاملی و رشد بیشتر وادار نمود.
نتیجه بحث
مساله جبران اعمال زشت و بازگشت به خط مستقیم تکاملی ، فصل بسیار عظیمی را در فرهنگ اسلامی تشکیل میدهد. نکته مهمی که در این آموزشها جلب توجه میکند، لزوم توجه به گناهان ، اقرار و به زبان آوردن آنها و عذرخواهی از خداوند است. وقتی این آموزش را با برداشتهای دیگر اسلامی ترکیب نماییم، یعنی به این موضوع توجه نماییم که یک فرد مسلمان ، خداوند را در همه حال ناظر و با خود میبیند، مفهوم و معنی این آموزش کاملا مشخص میگردد.
این فردی که به علت عوامل مختلف اقدام به گـ ـناه نموده است، مراحل زیر را میپیماید:
- به اعمال بد خویش آگاه میگردد و تصمیم به ترک آنها میگیرد.
- آنها را در ذهن خود خطور و مورد توجه قرار میدهد و سپس به زبان میآورد.
- بر حسب مورد ، نسبت به جبران آن اقدام مینماید.
- از این اعمال در مقابل خداوند پوزش میطلبد و از او طلب بخشش میکند.