- عضویت
- 2016/07/11
- ارسالی ها
- 4,853
- امتیاز واکنش
- 14,480
- امتیاز
- 791
افتتاحیه نشستهای کتابخوان دانشگاهی و حوزوی، با موضوع تاریخ انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مسئولان، استادان و دانشجویان برگزار شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کانون اندیشه جوان، این نشست به همت کانون اندیشه جوان و با حمایت نهاد کتابخانههای عمومی کشور، دوشنبه 18 بهمنماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برپا شد.
در این مراسم عبدالمطهر محمدخانی (رئیس فرهنگسرای انقلاب و سردبیر نشریه خط حزب الله)، محمدعلی الفتپور (پژوهشگر و نویسنده)، حامد رشاد (نویسنده و پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) و محسن کاظمی (پژوهشگر و نویسنده)، به معرفی کتاب پرداختند. همچنین در این مراسم از سالها مجاهدت مرحومه مرضیه حدیدچی و طاهره سجادی، به عنوان نمونههای زنان مبارز انقلابی تقدیر شد.
در ابتدای این برنامه دکتر یقینی مدیرعامل کانون اندیشه جوان، پس از خیرمقدم، ضمن بیان این نکته که قصه کتاب حکایت یک مرثیه در کشور ماست، در خصوص مقایسه تولید اندیشه در ایران در زمان گذشته و امروز اظهار کرد: تولید اندیشه در گذشته ایران مبنای تمدن و فرهنگ شد و اندیشه اروپای قرون میانی را متحول کرد. امروز اگر میخواهیم به چنین جایگاهی برسیم باید انسانهایی را داشته باشیم که اهل مطالعه و بررسی عمیق و اهل نقد و نظر باشند؛ امّا مشکل این است که اگر اقشار مختلف جامعه کتابخوان نیستند، غالباً دانشجو و طلبه ما هم کتابخوان نیستند. امّا باید اهل مطالعه باشند چرا که وقتی میتوانند ایده بیاورند که ایدههایی غیر از ایدههای رسمی را که به آنها در متون رسمی ارائه میشود یاد بگیرند و با مقایسه آنها نقاط ضعف و قوت هر ایده را کشف کنند و به نوآوری دست بزنند.
او ادامه داد: کتابخوانی مسیر زندگی ما را مشخص میکند و اگر دانشجو یا طلبه تنها کتابهای مرتبط با رشته خود را بخواند (البته این امر در رشتههای علوم انسانی کمتر و در شاخههای دیگر علمی بیشتر است) دانش او بیجهت خواهد بود. انقلاب اسلامی تقدیر امروز کشور ماست و دانشجو و طلبه باید نسبت به این وضعیت موضع داشته باشند.
کتاب «خاطرات عزتشاهی»
در ادامه برنامه عبدالمطهر محمدخانی به معرفی کتاب خاطرات عزتشاهی (مطهری) و ویژگیهای این کتاب پرداخت. او با بیان این نکته که این کتاب ذیل کتابهای تاریخ شفاهی دستهبندی میشود و توجه به این مطلب که انقلاب ما یک انقلاب مردمی بود و از همه اقشار در آن حضور داشتند بیان کرد: کتابهای تاریخ شفاهی به حادثه نزدیک است و روایت جزئیتر به مخاطب ارائه میکند و ملموستر است. ویژگی دیگر کتابهای تاریخ شفاهی این است که قهرمان میسازد، همچنین کمک میکند در گذر زمان این اشخاص فراموش نشوند.
کتاب «بازگشت از نیمهراه»
محمدعلی الفتپور نویسنده کتاب بازگشت از نیمهراه، با بیان این موضوع که کتاب خوب در حوزه تاریخ انقلاب مهم است تا نسل جوانی که به کتابهای تاریخی علاقه ندارد و احساس نیاز نمیکند علاقهمند بشود که کتاب بخواند بیان کرد: در کنار کتابهای تاریخ شفاهی انقلاب، نیاز به کتابهای تحلیلیتر در حوزه انقلاب داریم. ما اولویتمان نباید معرفی کتاب باشد بلکه باید علاقه به مطالعه و اینکه تاریخ انقلاب اهمیت دارد باشد.
کتاب «ساحتهای مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»
حامد رشاد با اشاره به کتاب «ساحتهای مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» درباره ادبیات انقلاب اسلامی بیان کرد: از بخشهای شیرین انقلاب اسلامی ادبیات آن است و برخی قائلند سال 42 جوانههایی داشته، تا امروز که نسل جدیدی از شاعران کارهای پرمخاطبی دارند. ادبیات انقلاب اسلامی یک حوزه پژوهشی است که در موردش کمتر گفته شده و شاید به اندازه 10 کتاب خوب به آن پرداخته نشده باشد، امّا این کتاب سعی کرده تا حدّی به این ضرورت بپردازد.
پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در انتقاد از تعداد اندک کتابهای پژوهشی در این حوزه خاطرنشان کرد: در حوزه ادبیات دفاع مقدس که یک برش از ادبیات انقلاب است، چند سال پیش 6700 اثر جمعآوری شده که فکر نمیکنم این کمیت با هیچکدام از کمیت آثار تولید شده در دورههای تاریخی ما، قابل قیاس باشد. البته جهتی از آن به خاطر ابزار و فناوریهای نوین چاپ و نشر و... است و از جهتی دیگر در حوزه نویسندگان افراد شاخصی در عصرمان داریم؛ امّا کمتر از 10 اثر در حوزه پژوهشی انجام شده و بدتر اینکه متأسفانه در حوزههای مطالعات رسمی به رسمیت شناخته نمیشود. دکتر سنگری در این کتاب 2000 موضوع پژوهشی در رشد انقلاب اسلامی پیشنهاد کرده که هرکدام میتواند موضوع دهها پژوهش قرار بگیرد. این کتاب بیشتر یک راهنماست برای کسانی که میخواهند در حوزه ادبیات انقلاب پژوهش کنند ولی نمیدانند به چه بپردازند.
حامد رشاد درباره ساختار کتاب نیز اذعان کرد: این کتاب ادبیات انقلاب را در 12 محور شعر انقلاب، ادبیات، خاطره، زندگینامه، ادبیات نمایشی، یادداشت روزانه، گزارشنویسی، سفرنامه، نثر ادبی، نامه وصیتنامه، کوتاهنگارهها، کوتاههگوییها و طنز تقسیم کرده و برای هرکدام تعریفی ارائه داده و به زیرشاخههای آنها مفصلاً پرداخته است. دکتر سنگری در این کتاب، ادبیات را هم به دو بخش تقسیم کرده: ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات عصر انقلاب اسلامی که شامل بعضی از مباحث مطروحه در عصر انقلاب اسلامی است که احیاناً با گفتمان انقلاب اسلامی نسبت تام و تمام ندارد.
کتاب «خاطرات مرضیه حدیدچی؛ دباغ»
محسن کاظمی آخرین شخصی بود که به معرفی کتاب پرداخت. وی با بیان نکاتی درباره مرضیه دباغ گفت: خانم دباغ نادره دوران بود و امروز گرچه در میان ما نیست اما خاطرانش هست. خانواده خانم دباغ از ایشان گذشتند و او را به انقلاب و یک مکتب هدیه کردند. در بخشی از کتاب میخوانیم آیتالله سعیدی وظیفهای از ایشان میخواهند و ایشان میگوید نمیتوانم انجام بدهم و اجازه از همسرم ندارم، و سپس آیتالله با همسرشان صحبت میکنند و میگویند میخواهیم معامله پرسودی با شما کنیم، خانم دباغ در جریان مبارزه قرار بگیرد و هر قدمی در این خصوص بردارد شما شریک میشوید و از آن موقع خانم حدیدچی نام خود را خانم دباغ گذاشت و از تمام علایق خود گذشت و سالیان طولانی در خارج از کشور ماند.
وی ادامه داد: با توجه به کثرت حوادثی که برای خانم دباغ اتفاق افتاد خاطراتشان دهها کتاب بود ولی به خاطر رنجها و شکنجهها ذهن ایشان یاری نمیکرد تا بگوید. خاطرات ایشان فضای خاطرهنگاری ما را عوض کرد چرا که قبلاً مذکر بود و هیچ کتابی تا آن موقع نداشتیم که از خانمها منتشر شده باشد و بگوید این قشر در جامعه چه نقشی داشتند. مردانگی این خانم جایی ثابت میشود که وقتی در قدرت قرار میگیرد و فرمانده سپاه میشود گذشته را فراموش نمیکند و کفران نعمت نمیکند و ظلم نمیکند و حتّی با ضد انقلاب در کردستان هم با سلاح اخلاق برخورد میکند.
او درباره پرداختن به خاطرات طاهره سجادی نیز خاطرنشان کرد: علاقهمند بودم خاطرات خانم سجادی را هم بنویسم. در گروه مجاهدین خلق در ابتدا جوانان مبارز و مسلمان و تحصیلکرده بودند؛ اما در نهایت این سازمان از مسیر اصلی خود خارج میشود و کسانی مثل خانم سجادی متوجه این انحراف میشوند و در برابر آن میایستند. آنچه از مجاهدین خلق به عنوان منافقین یاد میکنیم که خــ ـیانـتها و جنایتهای زیادی پس از انقلاب کردند آن مجاهدین اولیه نیستند و حسابها را باید جدا کرد.
کاظمی در پایان گفتههای خود اظهار کرد: خانم دباغ در زندان هم که بودند حتی در مقابل گروههای مبارز مارکسیستی نیز انصاف به خرج میدهند و چنان برخورد اخلاقی دارند که بخش زیادی از آنها به ایشان جذب میشوند. امروز جامعه ما تشنه حرف درست است و اینکه به سمتش نمیآید به این دلیل است که این گمان را دارد که ما حرف نادرست داریم امّا وقتی حرف درست گفته شود حتماً شنیده خواهد شد.
همسر و دختران مرضیه دباغ و همچنین طاهره سجادی، میهمانان ویژه این نشست بودند. در انتهای مراسم از دباغ و سجادی به عنوان نمونه زنان مبارز انقلابی تقدیر شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کانون اندیشه جوان، این نشست به همت کانون اندیشه جوان و با حمایت نهاد کتابخانههای عمومی کشور، دوشنبه 18 بهمنماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برپا شد.
در این مراسم عبدالمطهر محمدخانی (رئیس فرهنگسرای انقلاب و سردبیر نشریه خط حزب الله)، محمدعلی الفتپور (پژوهشگر و نویسنده)، حامد رشاد (نویسنده و پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) و محسن کاظمی (پژوهشگر و نویسنده)، به معرفی کتاب پرداختند. همچنین در این مراسم از سالها مجاهدت مرحومه مرضیه حدیدچی و طاهره سجادی، به عنوان نمونههای زنان مبارز انقلابی تقدیر شد.
در ابتدای این برنامه دکتر یقینی مدیرعامل کانون اندیشه جوان، پس از خیرمقدم، ضمن بیان این نکته که قصه کتاب حکایت یک مرثیه در کشور ماست، در خصوص مقایسه تولید اندیشه در ایران در زمان گذشته و امروز اظهار کرد: تولید اندیشه در گذشته ایران مبنای تمدن و فرهنگ شد و اندیشه اروپای قرون میانی را متحول کرد. امروز اگر میخواهیم به چنین جایگاهی برسیم باید انسانهایی را داشته باشیم که اهل مطالعه و بررسی عمیق و اهل نقد و نظر باشند؛ امّا مشکل این است که اگر اقشار مختلف جامعه کتابخوان نیستند، غالباً دانشجو و طلبه ما هم کتابخوان نیستند. امّا باید اهل مطالعه باشند چرا که وقتی میتوانند ایده بیاورند که ایدههایی غیر از ایدههای رسمی را که به آنها در متون رسمی ارائه میشود یاد بگیرند و با مقایسه آنها نقاط ضعف و قوت هر ایده را کشف کنند و به نوآوری دست بزنند.
او ادامه داد: کتابخوانی مسیر زندگی ما را مشخص میکند و اگر دانشجو یا طلبه تنها کتابهای مرتبط با رشته خود را بخواند (البته این امر در رشتههای علوم انسانی کمتر و در شاخههای دیگر علمی بیشتر است) دانش او بیجهت خواهد بود. انقلاب اسلامی تقدیر امروز کشور ماست و دانشجو و طلبه باید نسبت به این وضعیت موضع داشته باشند.
![57434515.jpg](http://cdn.isna.ir/d/2017/02/07/3/57434515.jpg)
کتاب «خاطرات عزتشاهی»
در ادامه برنامه عبدالمطهر محمدخانی به معرفی کتاب خاطرات عزتشاهی (مطهری) و ویژگیهای این کتاب پرداخت. او با بیان این نکته که این کتاب ذیل کتابهای تاریخ شفاهی دستهبندی میشود و توجه به این مطلب که انقلاب ما یک انقلاب مردمی بود و از همه اقشار در آن حضور داشتند بیان کرد: کتابهای تاریخ شفاهی به حادثه نزدیک است و روایت جزئیتر به مخاطب ارائه میکند و ملموستر است. ویژگی دیگر کتابهای تاریخ شفاهی این است که قهرمان میسازد، همچنین کمک میکند در گذر زمان این اشخاص فراموش نشوند.
کتاب «بازگشت از نیمهراه»
محمدعلی الفتپور نویسنده کتاب بازگشت از نیمهراه، با بیان این موضوع که کتاب خوب در حوزه تاریخ انقلاب مهم است تا نسل جوانی که به کتابهای تاریخی علاقه ندارد و احساس نیاز نمیکند علاقهمند بشود که کتاب بخواند بیان کرد: در کنار کتابهای تاریخ شفاهی انقلاب، نیاز به کتابهای تحلیلیتر در حوزه انقلاب داریم. ما اولویتمان نباید معرفی کتاب باشد بلکه باید علاقه به مطالعه و اینکه تاریخ انقلاب اهمیت دارد باشد.
کتاب «ساحتهای مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»
حامد رشاد با اشاره به کتاب «ساحتهای مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» درباره ادبیات انقلاب اسلامی بیان کرد: از بخشهای شیرین انقلاب اسلامی ادبیات آن است و برخی قائلند سال 42 جوانههایی داشته، تا امروز که نسل جدیدی از شاعران کارهای پرمخاطبی دارند. ادبیات انقلاب اسلامی یک حوزه پژوهشی است که در موردش کمتر گفته شده و شاید به اندازه 10 کتاب خوب به آن پرداخته نشده باشد، امّا این کتاب سعی کرده تا حدّی به این ضرورت بپردازد.
پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در انتقاد از تعداد اندک کتابهای پژوهشی در این حوزه خاطرنشان کرد: در حوزه ادبیات دفاع مقدس که یک برش از ادبیات انقلاب است، چند سال پیش 6700 اثر جمعآوری شده که فکر نمیکنم این کمیت با هیچکدام از کمیت آثار تولید شده در دورههای تاریخی ما، قابل قیاس باشد. البته جهتی از آن به خاطر ابزار و فناوریهای نوین چاپ و نشر و... است و از جهتی دیگر در حوزه نویسندگان افراد شاخصی در عصرمان داریم؛ امّا کمتر از 10 اثر در حوزه پژوهشی انجام شده و بدتر اینکه متأسفانه در حوزههای مطالعات رسمی به رسمیت شناخته نمیشود. دکتر سنگری در این کتاب 2000 موضوع پژوهشی در رشد انقلاب اسلامی پیشنهاد کرده که هرکدام میتواند موضوع دهها پژوهش قرار بگیرد. این کتاب بیشتر یک راهنماست برای کسانی که میخواهند در حوزه ادبیات انقلاب پژوهش کنند ولی نمیدانند به چه بپردازند.
حامد رشاد درباره ساختار کتاب نیز اذعان کرد: این کتاب ادبیات انقلاب را در 12 محور شعر انقلاب، ادبیات، خاطره، زندگینامه، ادبیات نمایشی، یادداشت روزانه، گزارشنویسی، سفرنامه، نثر ادبی، نامه وصیتنامه، کوتاهنگارهها، کوتاههگوییها و طنز تقسیم کرده و برای هرکدام تعریفی ارائه داده و به زیرشاخههای آنها مفصلاً پرداخته است. دکتر سنگری در این کتاب، ادبیات را هم به دو بخش تقسیم کرده: ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات عصر انقلاب اسلامی که شامل بعضی از مباحث مطروحه در عصر انقلاب اسلامی است که احیاناً با گفتمان انقلاب اسلامی نسبت تام و تمام ندارد.
کتاب «خاطرات مرضیه حدیدچی؛ دباغ»
محسن کاظمی آخرین شخصی بود که به معرفی کتاب پرداخت. وی با بیان نکاتی درباره مرضیه دباغ گفت: خانم دباغ نادره دوران بود و امروز گرچه در میان ما نیست اما خاطرانش هست. خانواده خانم دباغ از ایشان گذشتند و او را به انقلاب و یک مکتب هدیه کردند. در بخشی از کتاب میخوانیم آیتالله سعیدی وظیفهای از ایشان میخواهند و ایشان میگوید نمیتوانم انجام بدهم و اجازه از همسرم ندارم، و سپس آیتالله با همسرشان صحبت میکنند و میگویند میخواهیم معامله پرسودی با شما کنیم، خانم دباغ در جریان مبارزه قرار بگیرد و هر قدمی در این خصوص بردارد شما شریک میشوید و از آن موقع خانم حدیدچی نام خود را خانم دباغ گذاشت و از تمام علایق خود گذشت و سالیان طولانی در خارج از کشور ماند.
وی ادامه داد: با توجه به کثرت حوادثی که برای خانم دباغ اتفاق افتاد خاطراتشان دهها کتاب بود ولی به خاطر رنجها و شکنجهها ذهن ایشان یاری نمیکرد تا بگوید. خاطرات ایشان فضای خاطرهنگاری ما را عوض کرد چرا که قبلاً مذکر بود و هیچ کتابی تا آن موقع نداشتیم که از خانمها منتشر شده باشد و بگوید این قشر در جامعه چه نقشی داشتند. مردانگی این خانم جایی ثابت میشود که وقتی در قدرت قرار میگیرد و فرمانده سپاه میشود گذشته را فراموش نمیکند و کفران نعمت نمیکند و ظلم نمیکند و حتّی با ضد انقلاب در کردستان هم با سلاح اخلاق برخورد میکند.
او درباره پرداختن به خاطرات طاهره سجادی نیز خاطرنشان کرد: علاقهمند بودم خاطرات خانم سجادی را هم بنویسم. در گروه مجاهدین خلق در ابتدا جوانان مبارز و مسلمان و تحصیلکرده بودند؛ اما در نهایت این سازمان از مسیر اصلی خود خارج میشود و کسانی مثل خانم سجادی متوجه این انحراف میشوند و در برابر آن میایستند. آنچه از مجاهدین خلق به عنوان منافقین یاد میکنیم که خــ ـیانـتها و جنایتهای زیادی پس از انقلاب کردند آن مجاهدین اولیه نیستند و حسابها را باید جدا کرد.
کاظمی در پایان گفتههای خود اظهار کرد: خانم دباغ در زندان هم که بودند حتی در مقابل گروههای مبارز مارکسیستی نیز انصاف به خرج میدهند و چنان برخورد اخلاقی دارند که بخش زیادی از آنها به ایشان جذب میشوند. امروز جامعه ما تشنه حرف درست است و اینکه به سمتش نمیآید به این دلیل است که این گمان را دارد که ما حرف نادرست داریم امّا وقتی حرف درست گفته شود حتماً شنیده خواهد شد.
همسر و دختران مرضیه دباغ و همچنین طاهره سجادی، میهمانان ویژه این نشست بودند. در انتهای مراسم از دباغ و سجادی به عنوان نمونه زنان مبارز انقلابی تقدیر شد.
دانلود رمان و کتاب های جدید
تالار نقد نگاه دانلود