آموزش اموزش اکسل

سیده آمین ارمان

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/05/10
ارسالی ها
1,730
امتیاز واکنش
20,744
امتیاز
795
محل سکونت
البرز
پست هفتم
گرافیک در نرم افزار Excel


وارد کردن تصویر

در این بخش در مورد گرافیک در اکسل صحبت می کنیم.

طریقه وارد کردن عکس در اکسل : ابتدا به سراغ تب insert رفته و در ریبون Illustrations روی Picture کلیک کنید.

در این پنجره به تمام هارددیسک دسترسی داریم و می توانیم هر عکسی را که می خواهیم انتخاب کنیم.

در قسمت Files of Type تمام فرمت هایی را که می توانیم در اکسل وارد کنیم را می بینیم.

ما در اینجا یک عکس انتخاب می کنیم و کلید insert را فشار می دهیم.

این عکس وارد کاربرگ ما شد.

حالا موس را روی عکس می آوریم جوری که به فلش 4 جهته تبدیل می شود. حالا می توانیم کلیک و درگ کرده و این عکس را هر جای صفحه که می خواهیم قرار دهیم.

. اگر زمانی که درگ می کنیم کلیدshift را پایین نگه داریم ، دیگر عکس راحت جابه جا نمی شود و در یک خط مستقیم این عکس جابه جا می شود.

125.jpg




الان دور عکس 8 نقطه مشخص شده است و یک دستگیره سبزرنگ هم درست بالا در وسط عکس، حالا می توانیم روی آن دایره های کوچک کلیک و درگ کرده و سایز عکس را بزرگ یا کوچک کنیم.

تناسب عکس حفظ می شود. هنگام بزرگ کردن عکس اگر کلید Ctrl را نگه داریم عکس ما از مرکز کوچک و بزرگ می شود.

حالا اگر یکی از دستگیره های مربع شکل را بگیریم و کلیک و درگ کنیم باز هم عکس ما کوچک و بزرگ می شود.

اما این بار فرم اصلی خود را از دست می دهد و تناسب بین طول و عرض آن تغییر می کند.

126.jpg


باز هم اگر موقع درگ کردن کلید Ctrl را نگه داریم، این عکس از مرکز کوچک و بزرگ می شود.



حالا سراغ دستگیره سبز رنگ می آییم و می بینیم که تا موس روی آن قرار می گیرد،
127.jpg
شکل ظاهری موس تغییر می کند.

حالا با کلیک و درگ می توانیم این عکس را بچرخانیم. البته برای کوچک و بزرگ کردن می توانیم از ریبون Size در بالا هم استفاده کنیم.

128.jpg


Crop هم به ما کمک می کند تا اگر قسمتی از عکس را نمی خواهیم آن را برش دهیم.

حالا روی عکس کلیک راست کرده و دستور Copy را انتخاب کنید.

دوباره کلیک راست روی کاربرگ و دستور Paste را صادر می کنیم.

از عکسمان یک کپی گرفته، Delete را می زنیم و آن را پاک می کنیم.

راه دیگر Copy کردن: روی عکس آمده، کلیک و درگ کنید. قبل از اینکه کلید موس را رها کنید ، کلید Ctrl را هم نگه می داریم.

حالا اگر موس را رها کنیم یک کپی از عکس تهیه شده است.

حالا کلید Shift را نگه می داریم و می بینیم که دقیقا در یک خط مستقیم جابه جا می شود.

به سراغ ریبون Adjust در تب Format می رویم که در آنجا می توان Contrast عکس و رنگ ، تیرگی و روشنایی را تنظیم کرد.

روی Brightness کلیک کرده و می توان یکی از آنها را انتخاب کرد.

129.jpg


هرچه از قسمت نرمال بالاتربیاییم میزان روشنایی تصویر زیاد می شود و هرچه پایین تر بیاییم، میزان روشنایی تصویر کم می شود.

ما یکی را انتخاب می کنیم. حالا از این عکس کپی می گیریم و Paste می کنیم. حالا روی عکس Paste شده کلیک کرده و روی Reset picture کلیک می کنیم تا عکس به شرایط عادی برگردد.

حالا از Contrast استفاده می کنیم.

Contrast ، تضاد بین تیرگی و روشنی های تصویر است.

روی هرکدام از آن که بیایید، Contrast تصویرتان تغییر می کند.

حالا می خواهیم روی تمام عکس ها کلیک کنیم.

روی یک عکس کلیک کرده، کلیک Shift را انتخاب می کنیم، عکس دوم را انتخاب و دوباره کلید Shift را نگه داشته وحالا روی عکس سوم، و اکنون کلیک و درگ.

قبل از رها کردن موس کلید Ctrl و shift را نگه می داریم و از این 3 تا درست زیر خودشان یک کپی تهیه میکنیم.

روی Reset Picture کلیک می کنیم تا این کپی ها به حالت اول برگردند.

اول روی سلول خالی کلیک می کنیم تا 3 تا عکس از حالت انتخاب خارج شوند.

حالا روی عکس اول کلیک می کنیم تا عکس انتخاب شود.

به محض اینکه عکس ما از حالت انتخاب خارج شد به تب Home برگشتیم.

دوباره به تب Format می رویم و این بار سراغ دستور Recolor می رویم.

Recolor برای تغییر اندازه عکس استغاده می شود.

حالات مختلفی را می توانید انتخاب کنید.

130.jpg


حالا به ریبون Picture Styles رفته و برای عکس ها یک استایل خاص در نظر می گیریم.

131.jpg




حالا می توانید یک استایل برای هر عکس تعریف کنید و نیز می توانید به عکسهایتان effect دهید.

132.jpg


در بعضی از Effect ها یی که می دهیم یک دستگیره ظاهر می شود که می توان با 2 بار کلیک کردن روی لوزی زرد ، به صورت گوشه منحنی شکل درآورد.

اگر بخواهید یک عکس را با عکس دیگری تغییر دهید ، روی Change Picture کلیک کرده و عکس مورد نظر را انتخاب می کنیم و به این صورت عکس تعویض می شود.

در ریبون Adjust ، Change Picture را کلیک کنید.

133.jpg


Clip Artآشنایی با

Clip Art، یک سری عکس ها و عناصر گرافیکی آماده را در اختیار ما می گذارد.

هنگامی که مجموعه نرم افزاری Office را در سیستم نصب می کنید تعداد زیادی از این عناصر در سیستم شما قرار می گیرد.

برای دسترسی به Clip Art به منوی insert رفته و روی گزینه Clip Art کلیک می کنیم.

سمت راست یک پنجره ظاهر می شود و امکان استفاده از Clip Art را به ما می دهد.

ما می توانیم دنبال هر عکسی که می خواهیم بگردیم. مثلا در قسمت Search کلمه book را وارد می کنیم. و Go را زده و می بینیم که 2 تا عکس پیدا شد. از هرکدام از این عکس ها که بخواهیم استفاده کنیم، کافی است که روی آن کلیک کنیم. روی Organize Clip کلیک کرده یک پنجره باز می شود.

در اینجا تمام عکس های Clip Art به ترتیب موضوع تقسیم بندی شده اند. وقتی به عکسی که می خواهیم رسیدیم فقط کافی است که آن را بگیریم و در کاربرگ ، درگ کنیم.

134.jpg


ترسیم اشکال

در این بخش در مورد ترسیم اشکال صحبت می کنیم. به سراغ تبinsert رفته و به قسمت shape می رویم.

135.jpg


می توانیم هرکدام از شکل ها را که خواستیم امتحان کنیم.

به صفحه کاربرگ اکسل رفته و آن شکلی را که خواستیم کلیک و درگ می کنیم. اندازه شکل را می توانید با کمک این دستگیره ها ، کوچک و بزرگ کنیم و یا آن را بچرخانیم. (با کمک دستگیره سبز) و می توان به شکل مورد نظر استایل خاصی را نسبت داد.

136.jpg


حالا یکی از effect هایی که زیر شکل سایه می اندازد را انتخاب می کنیم. وقتی که این شکل در حالت انتخاب است، اگر توسط کیبورد ، شروع به نوشتن کنیم ، متن مورد نظر را می توانیم روی شکل بنویسیم.

به سراغ Word Art Style می رویم و در آن رنگ و حالت متن را انتخاب می کنیم.

حالا روی متن انتخاب می کنیم طبق شکل زیر:

137.jpg


در اینجا می توان سایز متن ، رنگ متن ، راست چین ، چپ چین و ... را تنظیم کرد و موارد دیگر.

حالا می توان از شکل اصلی کپی گرفت و به مستطیل تبدیل شود.

138.jpg


حالا کلیدCtrl+shift را گرفته و شکل ها را انتخاب می کنیم. کمی شکل ها را کوچک و فاصله بین آنها را کم می کنیم. طبق شکل زیر:

139.jpg


هر 4 تا با هم در یک گروه قرار گرفتند و همه را با هم می توان جا به جا کرد. اگر بخواهیم آن را از حالت گروهی درآوریم ، روی شکل انتخاب کرده کلیک راست می کنیم و گزینه Group->ungroup را انتخاب می کنیم.

140.jpg


کار با WordArt

برای استفاده از word Art به تب insert آمده و در ریبون Text ، Word Art را زده و انتخاب می کنیم. یک لیست باز می شود و می توانیم هر کدام را که خواستیم انتخاب کنیم. حالا روی یکی از آنها کلیک کرده ، می بینیم که یک کادر متنی قرار می گیرد.

موس را به گوشه آورده و می بینیم که شبیه به یک فلش 4 جهته می شود. حالا کادر متنی را درگ کرده و بالا می آوریم. با 3 بار کلیک در وسط ، متن را انتخاب می کنیم و می نویسیم:

Microsoft Office

حال هر زمانی که بخواهیم می توانیم در تب فرمت ، ریبون Word Art Styles ، استایل متن را عوض کنیم و یا در آنجا به آن effectدیگری اعمال کنیم و یا رنگ استایلی را که انتخاب کردیم عوض کنیم.

در ضمن می توانیم به Word Art ، Background هم اضافه کنیم.

در قسمت shape Fill می توان رنگ زمینه Word Art را انتخاب کرد.

البته می توانیم یک شکل مستطیل یزرگ بکشیم به گونه ای که کل اشکال را در بر بگیرد. الان این shape جای تمام shape های قبلی را گرفت. روی شکل اصلی کلیک راست کرده طبق شکل زیر و گزینه Send to Back را می زنیم.

به صورت زیر در خواهد آمد:

141.jpg





 
  • پیشنهادات
  • سیده آمین ارمان

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/05/10
    ارسالی ها
    1,730
    امتیاز واکنش
    20,744
    امتیاز
    795
    محل سکونت
    البرز
    پست هشتم

    رسم نمودار در Excel

    روش رسم نمودار

    نمودار در تجزیه و تحلیل داده ها بسیار کمک می کند. در واقع ارائه اطلاعات به شکل گرافیکی برای بیننده هم جذاب تر است و هم قابل فهم تر.

    برای کشیدن نمودار در اکسل به داده نیاز داریم که این داده ها، سطر و ستون نمودار ما را تشکیل می دهند.

    ما ابتدا یک فایل در اکسل باز می کنیم. قبلا با این فایل کار کردیم و با کمک اطلاعات این فایل شروع به رسم نمودار می کنیم.

    برای کشیدن نمودار در اکسل سراغ تب insert و به ریبون Chart می رویم.

    در اکسل نمودارها به 11 دسته اصلی تشکیل می شوند.

    نمودارهایی مثل ستونی ، میله ای ، خطی و نمونه های دیگری از نمودار.

    حالا به سراغ اطلاعات این فروشگاه رفته و رسم نمودار را شروع می کنیم.

    به سراغ قرفه کیف و کفش آمده و می خواهیم نمودار آن را رسم کنیم و میزان فروش قرفه کیف و کفش را در هر ماه به دست می آوریم و مقایسه می کنیم.

    پس به 2 ستون ماه ها و کیف و کفش نیاز داریم. تمام آنها را انتخاب کرده و سراغ ریبون Chart می رویم و از یک نمودار ستونی استفاده می کنیم. به محض کلیک کردن روی نمودار یک لیست باز می شود که انواع نمودارهای میله ای در آن وجود دارد. تمام این نمودارها از لحاظ ظاهری با هم فرق می کنند. یکی از آنها را انتخاب می کنیم.

    142.jpg


    حالا نمودار ما ایجاد شد .

    143.jpg


    عنوان آن هم نوشته شده است. این قسمت یک راهنماست.

    در پایین نمودار طبقه بندی اطلاعات مشخص است که بر اساس ماه هاست که آن را به عنوان محور x می شناسیم و نمودار Y مقدار را نشان میدهد.

    یک کادر سفید هم دور این نمودار است که آن را به راحتی می توان گرفته و کوچک وبزرگ کرد.

    وقتی که تمام ماه ها مشخص نیست آن را می توان از گوشه ها گرفته و کمی بزرگ کرد تا تمام ماه ها مشخص شوند.

    الان در یک نگاه کارکرد این نمودار مشخص است. ماه ها هرچه پیشتر و جلوتر می روند فروش بیشتر می شود. به جز ماه آذر که با بقیه ماه ها قابل مقایسه نیست و میزان فروش پایینی دارد. حالا می خواهیم قرفه دیگری اضافه کنیم و دو تا قرفه را با هم مقایسه کنیم. روی select data کلیک می کنیم.

    144.jpg


    و بسیار راحت یک سری اطلاعات دیگر را انتخاب می کنیم.

    145.jpg


    کلید Ctrl را نگه می داریم و به سراغ فایل میزان فروش آمده و ستون ماه و کیف و کفش را انتخاب می کنیم.

    146.jpg


    Ctrlهدف این است که میزان فروش سالیانه دو قرفه را در کنار هم با هم مقایسه کنیم. مانند لوازم التحریر و حالا می توانیم ستون دیگری را نیز با گرفتن کلید انتخاب می کنیم تا نمودار هر دو قرفه را برای ما نشان دهد . یک پنجره به نام Select data source برای ما باز می شود.

    147(1).jpg


    در این پنجره می توانم اطلاعات محور x یعنی طبقه بندی اطلاعات داخل نمودار را اصلاح کنیم یا تغییر دهیم.

    حتی می توانیم نحوه ترسیم نمودار را عوض کنیم. روی کلید switch row/column کلیک می کنیم.



    148.jpg


    حالا طبقه بندی نمودار ما عوض شد.

    149.jpg


    فعلا با کمک switch row/column به حالت قبلی برمی گردیم. در این شکل هم میزان فروش قرفه کیف و کفش و هم لوازم التحریر را داریم و می توانیم آن دو را با هم مقایسه کنیم.

    150.jpg


    حالا نمودار کنار این اطلاعات قرار گرفته است و می خواهیم آن را از اطلاعات جداکنیم. طبق شکل زیر:

    151.jpg


    روی گزینه Move chartکلیک می کنیم.

    152.jpg


    یک پنجره باز می شود.

    153.jpg


    object inدر این پنجره در قسمت می توانیم یکی دیگر از کاربرگ هایی که در اکسل داریم را داخل آن قرار دهیم. در این کادر می توان نام برایش انتخاب کرد. ما نام My Chart را انتخاب می کنیم. و پنجره را ok می کنیم. به sheet دیگری آمد. در قسمت Type با استفاده از change chart type نوع نمودار را عوض می کنیم.

    154.jpg


    مثلا نمودار Pie را انتخاب می کنیم تا میزان فروش هر ماه را در نمودار ببینیم.

    155.jpg


    حالا روی switch row/column کلیک می کنیم. در اینجا میزان فروش هر دو قرفه را می توان طبق شکل زیر مقایسه کرد.

    156.jpg


    دوباره به Change Chart Type آمده و Doughnut را انتخاب می کنیم.

    157.jpg


    میزان فروش هر قرفه در هر ماه با رنگ آبی و قرمز مشخص است.

    158.jpg


    البته می توان با انتخاب یکی از گزینه های Chart Layouts راهنما را از گوشه Chart حذف کرد و نام هر ماه روی خودش قرار می گیرد.

    159.jpg


    دوباره نمودارمان را به همان حالت اول بر می گردانیم. با استفاده از Chart Layouts طبق شکل زیر:

    160.jpg


    مشاهده می کنیم که ماه آذر کمترین میزان فروش را داشته است. احتمال می دهیم که هنگام ورود اطلاعات در جدول اشتباه کرده ایم. ماه آذر نباید نسبت به دیگر ماه ها فروش پایینی داشته باشد. به جدول داده هایمان رجوع می کنیم و داده را از 1 به 8 تغییر می دهیم. دیگر نیازی نیست که نمودار را دوباره رسم کنیم. به صورت خودکار نمودار نیز تغییر خواهد کرد. طبق شکل زیر :

    161.jpg


    این بار می خواهیم میزان کل فروش در یک ماه را در نمودار ستونی ببینیم. ابتدا ستون ماه ها را انتخاب کرده کلید Ctrl را گرفته به سراغ Sheet داده ها (جدول مان در اکسل می رویم) و ستون جمع کل را نیز انتخاب می کنیم.

    162.jpg




    163.jpg


    سپس رویSwitch row/column طبق شکل زیر کلیک کنید.

    164.jpg


    به شکل زیر می شود و این چارت را به صفحه دیگری انتقال می دهیم.

    Move chart --> new sheet: chart 2

    object in: sheet 1 <--

    165.jpg


    به شکل زیر تغییر خواهد کرد.

    166.jpg
     

    سیده آمین ارمان

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/05/10
    ارسالی ها
    1,730
    امتیاز واکنش
    20,744
    امتیاز
    795
    محل سکونت
    البرز
    پست هشتم

    رسم نمودار در Excel

    روش رسم نمودار

    نمودار در تجزیه و تحلیل داده ها بسیار کمک می کند. در واقع ارائه اطلاعات به شکل گرافیکی برای بیننده هم جذاب تر است و هم قابل فهم تر.

    برای کشیدن نمودار در اکسل به داده نیاز داریم که این داده ها، سطر و ستون نمودار ما را تشکیل می دهند.

    ما ابتدا یک فایل در اکسل باز می کنیم. قبلا با این فایل کار کردیم و با کمک اطلاعات این فایل شروع به رسم نمودار می کنیم.

    برای کشیدن نمودار در اکسل سراغ تب insert و به ریبون Chart می رویم.

    در اکسل نمودارها به 11 دسته اصلی تشکیل می شوند.

    نمودارهایی مثل ستونی ، میله ای ، خطی و نمونه های دیگری از نمودار.

    حالا به سراغ اطلاعات این فروشگاه رفته و رسم نمودار را شروع می کنیم.

    به سراغ قرفه کیف و کفش آمده و می خواهیم نمودار آن را رسم کنیم و میزان فروش قرفه کیف و کفش را در هر ماه به دست می آوریم و مقایسه می کنیم.

    پس به 2 ستون ماه ها و کیف و کفش نیاز داریم. تمام آنها را انتخاب کرده و سراغ ریبون Chart می رویم و از یک نمودار ستونی استفاده می کنیم. به محض کلیک کردن روی نمودار یک لیست باز می شود که انواع نمودارهای میله ای در آن وجود دارد. تمام این نمودارها از لحاظ ظاهری با هم فرق می کنند. یکی از آنها را انتخاب می کنیم.

    142.jpg


    حالا نمودار ما ایجاد شد .

    143.jpg


    عنوان آن هم نوشته شده است. این قسمت یک راهنماست.

    در پایین نمودار طبقه بندی اطلاعات مشخص است که بر اساس ماه هاست که آن را به عنوان محور x می شناسیم و نمودار Y مقدار را نشان میدهد.

    یک کادر سفید هم دور این نمودار است که آن را به راحتی می توان گرفته و کوچک وبزرگ کرد.

    وقتی که تمام ماه ها مشخص نیست آن را می توان از گوشه ها گرفته و کمی بزرگ کرد تا تمام ماه ها مشخص شوند.

    الان در یک نگاه کارکرد این نمودار مشخص است. ماه ها هرچه پیشتر و جلوتر می روند فروش بیشتر می شود. به جز ماه آذر که با بقیه ماه ها قابل مقایسه نیست و میزان فروش پایینی دارد. حالا می خواهیم قرفه دیگری اضافه کنیم و دو تا قرفه را با هم مقایسه کنیم. روی select data کلیک می کنیم.

    144.jpg


    و بسیار راحت یک سری اطلاعات دیگر را انتخاب می کنیم.

    145.jpg


    کلید Ctrl را نگه می داریم و به سراغ فایل میزان فروش آمده و ستون ماه و کیف و کفش را انتخاب می کنیم.

    146.jpg


    Ctrlهدف این است که میزان فروش سالیانه دو قرفه را در کنار هم با هم مقایسه کنیم. مانند لوازم التحریر و حالا می توانیم ستون دیگری را نیز با گرفتن کلید انتخاب می کنیم تا نمودار هر دو قرفه را برای ما نشان دهد . یک پنجره به نام Select data source برای ما باز می شود.

    147(1).jpg


    در این پنجره می توانم اطلاعات محور x یعنی طبقه بندی اطلاعات داخل نمودار را اصلاح کنیم یا تغییر دهیم.

    حتی می توانیم نحوه ترسیم نمودار را عوض کنیم. روی کلید switch row/column کلیک می کنیم.



    148.jpg


    حالا طبقه بندی نمودار ما عوض شد.

    149.jpg


    فعلا با کمک switch row/column به حالت قبلی برمی گردیم. در این شکل هم میزان فروش قرفه کیف و کفش و هم لوازم التحریر را داریم و می توانیم آن دو را با هم مقایسه کنیم.

    150.jpg


    حالا نمودار کنار این اطلاعات قرار گرفته است و می خواهیم آن را از اطلاعات جداکنیم. طبق شکل زیر:

    151.jpg


    روی گزینه Move chartکلیک می کنیم.

    152.jpg


    یک پنجره باز می شود.

    153.jpg


    object inدر این پنجره در قسمت می توانیم یکی دیگر از کاربرگ هایی که در اکسل داریم را داخل آن قرار دهیم. در این کادر می توان نام برایش انتخاب کرد. ما نام My Chart را انتخاب می کنیم. و پنجره را ok می کنیم. به sheet دیگری آمد. در قسمت Type با استفاده از change chart type نوع نمودار را عوض می کنیم.

    154.jpg


    مثلا نمودار Pie را انتخاب می کنیم تا میزان فروش هر ماه را در نمودار ببینیم.

    155.jpg


    حالا روی switch row/column کلیک می کنیم. در اینجا میزان فروش هر دو قرفه را می توان طبق شکل زیر مقایسه کرد.

    156.jpg


    دوباره به Change Chart Type آمده و Doughnut را انتخاب می کنیم.

    157.jpg


    میزان فروش هر قرفه در هر ماه با رنگ آبی و قرمز مشخص است.

    158.jpg


    البته می توان با انتخاب یکی از گزینه های Chart Layouts راهنما را از گوشه Chart حذف کرد و نام هر ماه روی خودش قرار می گیرد.

    159.jpg


    دوباره نمودارمان را به همان حالت اول بر می گردانیم. با استفاده از Chart Layouts طبق شکل زیر:

    160.jpg


    مشاهده می کنیم که ماه آذر کمترین میزان فروش را داشته است. احتمال می دهیم که هنگام ورود اطلاعات در جدول اشتباه کرده ایم. ماه آذر نباید نسبت به دیگر ماه ها فروش پایینی داشته باشد. به جدول داده هایمان رجوع می کنیم و داده را از 1 به 8 تغییر می دهیم. دیگر نیازی نیست که نمودار را دوباره رسم کنیم. به صورت خودکار نمودار نیز تغییر خواهد کرد. طبق شکل زیر :

    161.jpg


    این بار می خواهیم میزان کل فروش در یک ماه را در نمودار ستونی ببینیم. ابتدا ستون ماه ها را انتخاب کرده کلید Ctrl را گرفته به سراغ Sheet داده ها (جدول مان در اکسل می رویم) و ستون جمع کل را نیز انتخاب می کنیم.

    162.jpg




    163.jpg


    سپس رویSwitch row/column طبق شکل زیر کلیک کنید.

    164.jpg


    به شکل زیر می شود و این چارت را به صفحه دیگری انتقال می دهیم.

    Move chart --> new sheet: chart 2

    object in: sheet 1 <--

    165.jpg


    به شکل زیر تغییر خواهد کرد.

    166.jpg
     

    سیده آمین ارمان

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/05/10
    ارسالی ها
    1,730
    امتیاز واکنش
    20,744
    امتیاز
    795
    محل سکونت
    البرز
    ادامه پست هشتم

    در این بخش در مورد کنترل ظاهری نمودار صحبت می کنیم. زمانی که نمودار در حالت انتخاب است بخش Designفعال می شود. تب Design برای تغییر داده ها یا نوع نمودار است که در بخش های قبل توضیح داده شد.

    167.jpg


    تب Layout: در این تب می توان خصوصیات محورها را عوض کرد. عنوان و توضیحات محورها و عنوان اصلی نمودار را تغییر می دهیم.

    در تب Format می توان خصوصیات ظاهری اجزای نمودار را عوض کرد. مثلا رنگ زمینه (Background)

    فعلا در تب Design هستیم. به سراغ ریبون Chart Styles می آییم و روی مثلث کوچک کلیک می کنیم. طبق شکل زیر:

    168.jpg


    Style های گوناگونی وجود دارد که می توان روی این نمودار اعمال کرد. حالا یکی را طبق شکل زیر انتخاب می کنیم:

    169.jpg


    در ریبون Chart Layouts هم می توان چیدمان دیگری از نمودار را انتخاب کرد. یکی از آنها را انتخاب کرده

    170.jpg


    می بینیم که راهنما به زیر نمودار آمد و بالای هر کدام از ستون ها هم قیمتش مشخص شد.

    171.jpg


    یا می توان به Chart Layouts رفته و layout 5 را انتخاب کرد. می‌بینیم که ماه‌ ها طبق شکل زیر شد:

    172.jpg


    و داده‌های نمودار طبق جدولی مشخص شد.

    با دو بار کلیک روی نمودار می‌توان حالت‌های مختلف layout را مشخص کرد.

    به تب layout رفته در ریبون insert می‌توان عکس ، شکل و متن و ... را اضافه کرد.

    173.jpg


    با کمک picture می‌توان عکس را به نمودار اضافه کرد. با کمک shapes می‌توان اشکال مختلف را به نمودار آورد و با کمک textbox می‌توان یک فایل متنی ایجاد کرد. به ریبون labels بروید، گزینه chart title را انتخاب کرده

    174.jpg


    و گزینه centered overlay title را انتخاب می‌کنیم سپس گزینه Title Below Axis

    Axis Titles --> Primary Horizontal Axis Title -->Title Below Axis را انتخاب می‌کنیم. طبق شکل زیر:

    175.jpg


    Primary Vertical Axis Title --> Rotated Title (عنوان عمودی ایجاد می‌کند)

    176.jpg


    با کمک legend می‌توان محل قرارگیری متن را تعیین کرد طبق شکل زیر :

    177.jpg


    کادر نارنجی نشان‌دهنده قرارگیری متن است که هرکجا باشد یعنی در آن مکان قرار می‌گیرد. توسط Data Labels مقدار هر ستون روی آن (بالای آن) نمایش داده می‌شود. برای غیرفعال کردن آن می‌توان گزینه None را انتخاب کرد.

    Data Label2 گزینه فعال‌سازی Show و None دارد.

    توسط (Show (Turn on Data Labels for selection فعال می‌شود و توسط (None (Turn off Data Labels for selection غیرفعال می‌شود.

    178.jpg


    Data Table : در زیر نمودار داده ها را به صورت جدولی نشان می دهد یک جدول با داده هایی است که می توان آن ها را روی نمودار توسط Show Data Table نشان داد.

    179.jpg


    Show Data Table With Legend Keys : : کناره‌ها ، رنگ ستون‌ها را هم نمایش می‌دهد ما به این جدول احتیاجی نداریم پس روی None کلیک می‌کنیم.

    مقایسه:

    180.jpg




    181.jpg


    نموداری که داریم در قسمت پشتی ، پس‌زمینه دارد و زیر هر ستون ، در واقع کف نمودار است. در ریبون Background می‌توانیم دیوار پشتی را حذف کنیم.

    به کمک گزینه Chart Wall --> None --> دیوار پشتی را می‌توان حذف کرد.

    به کمک گزینه Chart Flour --> None --> می‌توان کف ستون‌ها را نیز حذف کرد.

    182.jpg


    دستور 3D rotation به ما این امکان را می‌دهد که زاویه چرخش نمودار و عمق آن را تعیین کنیم .

    183.jpg


    با کمک پرسپکتیو می‌توان محور را در راستای x و y چرخاند. به قسمت‌های مختلف این نمودار توجه کنید؛ آنها تماماً برای قسمت‌های مختلفی از نمودار استفاده می‌شوند.

    Fillدر قسمت می‌توانیم هر رنگی را که می‌خواهیم آنجا قرار دهیم. با تست کردن هرکدام از این گزینه‌ها خود مشاهده خواهید کرد که چه اتفاقی می‌افتد. با استفاده از gradient fill می‌توان یک طیف رنگی ایجاد کرد.

    184.jpg


    Picture or Texture : به جای رنگ ، عکس می‌آورد طبق شکل زیر :

    185.jpg


    با زدن دکمه File می‌توانیم خودمان هر عکسی را که خواستیم به اینجا بیاوریم و روی نمودار طبق شکل زیر اعمال کنیم.

    186.jpg


    با استفاده از دکمه Clip Artمی‌توانیم از عکس‌های آن استفاده کنیم.

    187.jpg


    حالا گزینهAutomatic را انتخاب کرده و دو بار روی نمودار کلیک می‌کنیم ، گزینه Series Option فعال می‌شود.

    188.jpg


    روی gap Depth هر تغییری که اعمال کنیم، روی تمام ستون‌ها اعمال می‌شود.

    تب Format : دستوراتی که اینجا هستند، قبلاً درباره آن صحبت شد. اما به هرحال کارایی هرکدام از آن‌ها مشخص است.

    به Legend آمده و برای هرکدام از آن‌ها یک Style مشخص می‌کنیم.

    189.jpg


    یکی از ستون‌ها را انتخاب می‌کنیم و برای آن یک Style Sheet تعریف می‌کنیم. هر تغییری که در ستون بدهیم ، به مشخصه آن درLegend اعمال می‌شود یا می‌توان پس‌زمینه نمودار را انتخاب کرد و خصوصیات آن را تغییر داد. حال دیگر می‌توان اجرای ظاهری نمودار را انتخاب کرد و به آن صورتی که می‌خواهیم آن را تغییر دهیم. در این بخش آموختیم که چطور یک نمودار را در اکسل ترسیم کنیم.

    190.jpg


     

    سیده آمین ارمان

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/05/10
    ارسالی ها
    1,730
    امتیاز واکنش
    20,744
    امتیاز
    795
    محل سکونت
    البرز
    پست نهم

    طریقه چاپ در Excel



    در این بخش در مورد پرینت گرفتن در اکسل صحبت خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین کارها قبل از گرفتن پرینت این است که ما حتماً یک پیش‌ نمایش از آن را ببینیم. اکسل به راحتی این امکان را به ما می‌دهد. ابتدا یک فایل را باز می‌کنیم:

    Ok <-- فایل <-- File --> Open

    به قسمت Print Preview طبق شکل زیر رفته

    191.jpg


    و یک پیش‌نمایش از آن را می‌بینیم .

    192.jpg


    اکسل تمام خانه‌هایی را که داده دارد ، نشان می‌دهد و آن‌ها را به ترتیب درون صفحات می‌چیند. فایلی که ما داشتیم در 3 صفحه جا شد و مشخص است که در صفحه اول هستیم.

    193.jpg


    صفحاتی که برای پرینت گرفتن تنظیم شده بود ، ابتدا باید ببینیم که ابعاد این صفحه که اول تنظیم شده بود ، چقدر است. ما به نوار بالا آمده و تنظیمات مربوط بهPage Setup را انجام می‌دهیم.

    194.jpg


    یک پنجره باز می‌شود که 4 تا تب دارد.

    در تب OrientationPage می‌توان تنظیمات مربوط به کاغذ را انجام داد. در این قسمت با می‌توان افقی یا عمودی بودن کاغذ را تعیین کرد. در قسمت Scaling Closeمی‌توان اندازه کاغذی را که می‌خواهیم روی آن پرینت بگیریم ، تعیین کنیم. دکمه را زده و از آن محیط بیرون می‌آییم. ما آن تنظیمات را در تب Page Layout داریم. ابتدا Size را A4 می‌گذاریم.

    195.jpg


    ممکن است زمانی ما نخواهیم تمام اطلاعات آماده را که در print preview دیدیم print بگیریم و فقط یک بخش خاص برای ما مطرح باشد ، مثلاً می‌‌خواهیم فقط ماه فروردین را پرینت بگیریم و با بقیه اطلاعات کاری نداریم. از ریبون Page Setup گزینه Print area را کلیک می‌کنیم برای تعیین محدوده موردنظر. قسمت فروردین را انتخاب کرده و روی Set Print area " Print area کلیک می‌کنیم. حالا آماده پرینت است.

    196.jpg


    همین‌جا می‌توان روی Page Setup کلیک کرده و وارد آن شویم. دکمه Print Preview را زده روی آن کلیک می‌کنیم تا پیش‌نمایش صفحه را ببینیم.

    197.jpg


    حال فقط جدولی که ما انتخاب کردیم نمایش داده می‌شود. این جدول حالت افقی دارد پس به Page Setup رفته و حالت آن راLandscape (افقی) می‌گذاریم. دوباره روی zoom کلیک می‌کنیم تا صفحه را واضح ببینیم. حالا جدول ما بسیار کوچک است پس باید به Page Setup رفته و adjust to را از 100% به 200% تغییر دهید.

    جدول بزرگ شد و سایز جدول را تغییر دادیم ولی می‌بینیم که جدول ناقص شده است.

    198.jpg


    جدول ما در دو صفحه تشکیل شد.

    199.jpg


    این به خاطر حاشیه وMargin صفحه است. تیک Show Margin را می‌زنیم به صورت زیر:

    200.jpg


    خط مشکی را گرفته و درگ می‌کنیم. می‌بینیم که بزرگ‌تر شد و در یک صفحه قرار گرفت.

    201.jpg


    آن را به صورت دادن عدد اصلاح می کنیم.

    202.jpg


    در شکل‌ها عنوان هر جدول و عنوان هر ستون را می‌بینیم. در صورتی که وقتی که ما محدوده را تعیین کردیم ، عنوان جدول و عنوان هر ستون را انتخاب نکردیم. حالا چطور آن‌ها در پرینت ما قرار گرفتند؟

    ما گزینه‌ای به نام Titles داریم.

    203.jpg


    روی آن کلیک می‌کنیم. باز هم وارد page setup می‌شود. در تب چهارم sheet قرار می‌گیریم. می‌توانیم هر سطری را که خواستیم انتخاب کنیم. یا دستی می‌توان آن را انتخاب کرد و یا می‌توان طبق شکل زیر :

    204.jpg


    به شکل زیر تبدیل می‌شود.

    205.jpg


    (در واقع موس شما یک فلش می‌شود). می‌توانیم اینجا هر چند سطر را که می‌خواهیم انتخاب کنیم. ما تمام سطرها را انتخاب می‌کنیم.

    206.jpg


    حالا به سراغ Print Preview می‌آییم و می‌بینیم که خروجی شکل زیر است.

    207.jpg


    تب Header/Footer در Page Setup : به کمک آن می‌توانیم بالا و پایین صفحه یک‌سری اطلاعات را وارد کنیم. در قسمت Header می‌توان یک گزینه را انتخاب کرد.

    208.jpg


    Page 1: بالای صفحه، شماره صفحه می‌اندازد.

    Page 1 of?: مشخص می‌کند که چند صفحه داریم و شماره صفحه را نیز انتخاب می‌کند.

    Source Data: اسم کاربرگ را در صفحه می‌اندازد.

    Confidential, 4/11/2009, Page 1: تاریخ را نمایش می‌دهد.

    Factor-02: اسم فایل را در صفحه قرار می‌دهد.

    در Footer هم به همین صورت است.

    البته می‌توانیم روی کلید Custom Header و Custom Footer کلیک کنیم و Header و Footer صفحه را تنظیم کنیم.

    209.jpg


    در شکل قبل سرصفحه به سه بخش تقسیم شده است.

    Left Section

    Center Section

    Right Section

    Auto Format : سایز و نوع فونت را می‌توان تعین کرد.

    210.jpg


    Insert Page Number: تعداد صفحاتی که پرینت می‌شوند.

    Date & Time: برای وارد کردن تاریخ و ساعت است.

    Folder: محل قرارگیری فایل در هارد دیسک است.

    Insert Picture: امکان وارد کردن عکس را به شما می‌دهد.

    دقیقاً گزینه Custom Footer هم به همین صورت است. فقط هر چیزی که وارد می‌کنیم در سرصفحه یا پاصفحه قرار می‌گیرد. پنجره را ok کنید تا تنظیمات اعمال شود.

    دستور Print : به Print Preview آمده ، پنجره Print باز می‌شود.

    Print rangeممکن است از چند تا پرینتر استفاده کنید و بخواهید پرینتری را که می‌خواهید انتخاب کنید. به آمده و شماره صفحه خاصی را که می‌خواهید پرینت کنید، در این قسمت وارد کنید. مثلاً از صفحه 7 تا صفحه 10.

    211.jpg


    اگر چند نسخه بخواهیم در قسمت Copies می‌توانیم تعداد کپی‌هایی را که می‌خواهیم ، وارد کنیم. زمانی که بخواهیم از چند صفحه پرینت بگیریم و از هر کدام چند نسخه نیاز داشته باشیم ، اگر گزینه Collate تیک خورده باشد، اگر الآن دستور پرینت را صادر کنید ، به ترتیب از صفحه 1 تا آخر پرینت می‌گیرد.

    212.jpg


    اما اگر آن تیک را برداریم ، مثلاً صفحه 1، به تعداد نسخه‌هایی که می‌خواهیم پرینت می‌شود ، بعد صفحه 2 و سپس صفحه 3 و به همین ترتیب. حالا برای پرینت روی دکمه Ok کلیک می‌کنیم و منتظر گرفتن Print می‌مانیم.

    213.jpg


    214.jpg




     

    سیده آمین ارمان

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/05/10
    ارسالی ها
    1,730
    امتیاز واکنش
    20,744
    امتیاز
    795
    محل سکونت
    البرز
    پست نهم

    طریقه چاپ در Excel



    در این بخش در مورد پرینت گرفتن در اکسل صحبت خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین کارها قبل از گرفتن پرینت این است که ما حتماً یک پیش‌ نمایش از آن را ببینیم. اکسل به راحتی این امکان را به ما می‌دهد. ابتدا یک فایل را باز می‌کنیم:

    Ok <-- فایل <-- File --> Open

    به قسمت Print Preview طبق شکل زیر رفته

    191.jpg


    و یک پیش‌نمایش از آن را می‌بینیم .

    192.jpg


    اکسل تمام خانه‌هایی را که داده دارد ، نشان می‌دهد و آن‌ها را به ترتیب درون صفحات می‌چیند. فایلی که ما داشتیم در 3 صفحه جا شد و مشخص است که در صفحه اول هستیم.

    193.jpg


    صفحاتی که برای پرینت گرفتن تنظیم شده بود ، ابتدا باید ببینیم که ابعاد این صفحه که اول تنظیم شده بود ، چقدر است. ما به نوار بالا آمده و تنظیمات مربوط بهPage Setup را انجام می‌دهیم.

    194.jpg


    یک پنجره باز می‌شود که 4 تا تب دارد.

    در تب OrientationPage می‌توان تنظیمات مربوط به کاغذ را انجام داد. در این قسمت با می‌توان افقی یا عمودی بودن کاغذ را تعیین کرد. در قسمت Scaling Closeمی‌توان اندازه کاغذی را که می‌خواهیم روی آن پرینت بگیریم ، تعیین کنیم. دکمه را زده و از آن محیط بیرون می‌آییم. ما آن تنظیمات را در تب Page Layout داریم. ابتدا Size را A4 می‌گذاریم.

    195.jpg


    ممکن است زمانی ما نخواهیم تمام اطلاعات آماده را که در print preview دیدیم print بگیریم و فقط یک بخش خاص برای ما مطرح باشد ، مثلاً می‌‌خواهیم فقط ماه فروردین را پرینت بگیریم و با بقیه اطلاعات کاری نداریم. از ریبون Page Setup گزینه Print area را کلیک می‌کنیم برای تعیین محدوده موردنظر. قسمت فروردین را انتخاب کرده و روی Set Print area " Print area کلیک می‌کنیم. حالا آماده پرینت است.

    196.jpg


    همین‌جا می‌توان روی Page Setup کلیک کرده و وارد آن شویم. دکمه Print Preview را زده روی آن کلیک می‌کنیم تا پیش‌نمایش صفحه را ببینیم.

    197.jpg


    حال فقط جدولی که ما انتخاب کردیم نمایش داده می‌شود. این جدول حالت افقی دارد پس به Page Setup رفته و حالت آن راLandscape (افقی) می‌گذاریم. دوباره روی zoom کلیک می‌کنیم تا صفحه را واضح ببینیم. حالا جدول ما بسیار کوچک است پس باید به Page Setup رفته و adjust to را از 100% به 200% تغییر دهید.

    جدول بزرگ شد و سایز جدول را تغییر دادیم ولی می‌بینیم که جدول ناقص شده است.

    198.jpg


    جدول ما در دو صفحه تشکیل شد.

    199.jpg


    این به خاطر حاشیه وMargin صفحه است. تیک Show Margin را می‌زنیم به صورت زیر:

    200.jpg


    خط مشکی را گرفته و درگ می‌کنیم. می‌بینیم که بزرگ‌تر شد و در یک صفحه قرار گرفت.

    201.jpg


    آن را به صورت دادن عدد اصلاح می کنیم.

    202.jpg


    در شکل‌ها عنوان هر جدول و عنوان هر ستون را می‌بینیم. در صورتی که وقتی که ما محدوده را تعیین کردیم ، عنوان جدول و عنوان هر ستون را انتخاب نکردیم. حالا چطور آن‌ها در پرینت ما قرار گرفتند؟

    ما گزینه‌ای به نام Titles داریم.

    203.jpg


    روی آن کلیک می‌کنیم. باز هم وارد page setup می‌شود. در تب چهارم sheet قرار می‌گیریم. می‌توانیم هر سطری را که خواستیم انتخاب کنیم. یا دستی می‌توان آن را انتخاب کرد و یا می‌توان طبق شکل زیر :

    204.jpg


    به شکل زیر تبدیل می‌شود.

    205.jpg


    (در واقع موس شما یک فلش می‌شود). می‌توانیم اینجا هر چند سطر را که می‌خواهیم انتخاب کنیم. ما تمام سطرها را انتخاب می‌کنیم.

    206.jpg


    حالا به سراغ Print Preview می‌آییم و می‌بینیم که خروجی شکل زیر است.

    207.jpg


    تب Header/Footer در Page Setup : به کمک آن می‌توانیم بالا و پایین صفحه یک‌سری اطلاعات را وارد کنیم. در قسمت Header می‌توان یک گزینه را انتخاب کرد.

    208.jpg


    Page 1: بالای صفحه، شماره صفحه می‌اندازد.

    Page 1 of?: مشخص می‌کند که چند صفحه داریم و شماره صفحه را نیز انتخاب می‌کند.

    Source Data: اسم کاربرگ را در صفحه می‌اندازد.

    Confidential, 4/11/2009, Page 1: تاریخ را نمایش می‌دهد.

    Factor-02: اسم فایل را در صفحه قرار می‌دهد.

    در Footer هم به همین صورت است.

    البته می‌توانیم روی کلید Custom Header و Custom Footer کلیک کنیم و Header و Footer صفحه را تنظیم کنیم.

    209.jpg


    در شکل قبل سرصفحه به سه بخش تقسیم شده است.

    Left Section

    Center Section

    Right Section

    Auto Format : سایز و نوع فونت را می‌توان تعین کرد.

    210.jpg


    Insert Page Number: تعداد صفحاتی که پرینت می‌شوند.

    Date & Time: برای وارد کردن تاریخ و ساعت است.

    Folder: محل قرارگیری فایل در هارد دیسک است.

    Insert Picture: امکان وارد کردن عکس را به شما می‌دهد.

    دقیقاً گزینه Custom Footer هم به همین صورت است. فقط هر چیزی که وارد می‌کنیم در سرصفحه یا پاصفحه قرار می‌گیرد. پنجره را ok کنید تا تنظیمات اعمال شود.

    دستور Print : به Print Preview آمده ، پنجره Print باز می‌شود.

    Print rangeممکن است از چند تا پرینتر استفاده کنید و بخواهید پرینتری را که می‌خواهید انتخاب کنید. به آمده و شماره صفحه خاصی را که می‌خواهید پرینت کنید، در این قسمت وارد کنید. مثلاً از صفحه 7 تا صفحه 10.

    211.jpg


    اگر چند نسخه بخواهیم در قسمت Copies می‌توانیم تعداد کپی‌هایی را که می‌خواهیم ، وارد کنیم. زمانی که بخواهیم از چند صفحه پرینت بگیریم و از هر کدام چند نسخه نیاز داشته باشیم ، اگر گزینه Collate تیک خورده باشد، اگر الآن دستور پرینت را صادر کنید ، به ترتیب از صفحه 1 تا آخر پرینت می‌گیرد.

    212.jpg


    اما اگر آن تیک را برداریم ، مثلاً صفحه 1، به تعداد نسخه‌هایی که می‌خواهیم پرینت می‌شود ، بعد صفحه 2 و سپس صفحه 3 و به همین ترتیب. حالا برای پرینت روی دکمه Ok کلیک می‌کنیم و منتظر گرفتن Print می‌مانیم.

    213.jpg


    214.jpg




     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا