باربی

  • شروع کننده موضوع dr.javaheri
  • بازدیدها 285
  • پاسخ ها 1
  • تاریخ شروع

dr.javaheri

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/27
ارسالی ها
2,378
امتیاز واکنش
6,458
امتیاز
636
محل سکونت
TEHRAN
پژوهشی در موضوع رسانه و باربی
سلام

همه ما به گونه ای در گیر رسانه و محتوای ان هستیم ...خوب یا بد...زشت یا زیبا...و هر نوع از ان...ماهواره...اینترنت...تبلت ها و گوشی ها.... عکسی که محتوایی را به مخاطب اموزش میده...و حتی عروسک های بامزه و فانتزی که دست بیشتر کودکان و حتی بزرگسالان دیده میشه...هر کدام از این ها با پیاممی که به مخاطبان می رسانند جزیی از رسانه اند..
در این مقاله و بهتره بگم تحقیق سعی میشه بیشتر جوانب این موضوع رو مورد بررسی قرار داد..

رسانه و باربی

اگه دوس دارین شگفتی های این دو و نقش جهانی شون رو بدونید ...با ما همراه باشید .

چند نکته :

1. لطفا هر نظر یا پیشنهاد یا محتوایی دارید که دوس دارید ارایه بدید ..صفحه پروفایلم در خدمت شماست ...(برای تاپیک پست نگزارید لطفا )
2. تمام محتوا از کتاب و سایت های معتبر و ... انتخاب می شوند پس مطمعن باشید محتوا هم معتبر و قابل اسناد هست.
3.هر گونه کپی برداری ملزم به اسم و نام سایته..
4.تاپیک به صورت هفتگی اپ میشه.
5.نگارش بیشتر حالت محاوره داره تا مخاطب هنگام خوندنش خسته نشه ...



از همین الان به خاطر همراهی شما دوستای خوب
سپاس
 
  • پیشنهادات
  • dr.javaheri

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/11/27
    ارسالی ها
    2,378
    امتیاز واکنش
    6,458
    امتیاز
    636
    محل سکونت
    TEHRAN
    مقدمه:
    برای کلمه رسانه تعریف ها ی مختلفی ارائه داده اند که متداول ترین ان این است:

    رسانه یا Media در لغت به معنی رساندن است و به آن دسته از وسایلی گفته میشود که انتقالدهنده فرهنگها و افکار عدهای باشد، رسانه از تمدنهای جدید بوجود آمده و مورد توجه است. اکنون آنچه که مصداق این تعریف است وسایلی همانند: روزنامهها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، CDها، ویدئو و... میباشد.

    تاریخچه رسانه:

    در حدود ۱۶۰ سال قبل با منتشر شدن کاغذ اخبار به مدیریت میرزای شیرازی، ایران وارد جهان رسانهای شد و این در حالی است که در غرب این تاریخ به ۴۰۰ سال پیش برمیگردد.

    انواع رسانه ها:

    ۱- رسانههای شنیداری: رادیو، نوار شنیداری(حلقهای، کاست، سیدی)، صفحه، رادیو، تلفن و کارت شنیداری. امروزه کمتر کسی است که به نقش رادیو در شکلدهی به افکار عمومی و تقابل رسانهای میان کشورها و جمعیتهای سیـاس*ـی واقف نباشد برخی صاحب نظران تا آنجا پیش رفتهاند که یکی از دلایل فروپاشی بلوک شرق و شوروی سابق را فعالیت رادیو آزادی دانستهاند.
    ۲- رسانههای دیداری: تلویزیون و ماهواره، انواع تصاویر، کتابها، مجلهها، راهنماهای مطالعه، نمودارها، نقشهها، پوسترها، کاریکاتورها، روزنامهها، سینما و فیلم، اینترنت،منبر.
    اهمیت رسانه های دیداری به این دلیل است که:

    ﻧﻘﺶ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ در رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی دﯾﺪاری ﺑﺴﯿﺎر ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ. رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی دﯾﺪاری ﺣﺪود ۴٣ % ﺑﯿﺸﺘﺮ از رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻏﯿﺮدﯾﺪاری ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺮﻏﯿﺐ ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. بخصوص ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﭘﯿﭽﯿﺪه ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ از ﻃﺮﯾﻖ اراﺋﻪ ﺑﺼﺮی، آﺳﺎنﺗﺮ ﻓﻬﻤﯿﺪه ﺷﻮﻧﺪ. همچنین اﺣﺴﺎﺳﺎت و ﻫﯿﺠﺎﻧﺎت ﻣﺎ ﺑﺮاﺣﺘﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﺣﺲ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﺑﺮاﻧﮕﯿﺨﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.




    مخاطب رسانه:
    مخاطب رسانه از نوزادی که چند ماه است به دنیا امده تا پیر مردی که عمرش رو به پایان است می باشد..و این که چرا نوزادان هم شامل می شود در دامه بیان میگردد.

    انگیزه های مردم برای گذراندن وقت با ابزارهای رسانه:
    1ــ سرگرمی و تفریح
    2ـ اگاهی و دانستن از جهان هستی
    3-ارتباط اجتماعی ارتباط اجتماعی

    4ــهویت شخصی و تعریف خود.

    سینما ،تلویزیون،ماهواره،روزنامه اگر چه بتوانند سه نیاز اول را ارضـ*ـا کنند اما تنها کتاب است که می تواند تمام ویژگی ها را داشته باشد .

    محتوای رسانه :
    می تواند مفاهیم سیـاس*ـی،اقتصادی،فرهنگ سازی،هدایت افکار عمومی،اجتماعی ، دینی و ... باشد .

    نقش و ویژگی رسانه:
    رسانه به عنوان وسیله اموزش مفاهیم و اطلاع رسانی عمل می کند. رسانه های بین المللی مانند اینترنت ،ماهواره که در ابعاد وسیع جهانی محتوای درونی خویش را به مردم عرضه میکند نقش بسزایی در تغییر فرهنگ و و الگو سازی دارد چرا که محتوایی که ارائه میدهد سبک زندگی افراد را تغییر داده و ذائقه ی انها را متناسب با نیاز خود دگرگون میکند.
    مانند انچه تحت عنوان (امریکایی شدن) از آن یاد می شود...










    اموزش رسانه ای

    یکی از موثرترین شیوه اموزش ،آموزش هایی است که به صورت پنهان و غیر ملموس به مخاطب القا بشود..زیرا در ناخود اگاه فرد بیشترین تاثیر را گذاشته و فرد در یادگیری ان هیچ مخالفتی ندارد ...
    رسانه از مهم ترین ابزاری است که می تواند شیوه اموزش پنهان را برنامه ریزی کند و هر انچه که همسو با اهداف جهانی خویش است به مردم اموزش دهد ..یک مثالی ساده:
    کودکی را در نظر بگیرید که از خوردن اسفناج بیزار است و از کمبود آهن رنج می برد .اگر مربی یا مادر به صورت مستقیم او را اگاه کنند و یا او را مجبور کنند به خوردن چیزی که دوست ندارد نه تنها مفید فایده نیست بلکه کودک منزجر می شود.این در حالی است که رسانه با اموزش خوردن اسفناج توسط ملوان زبل که فردی قهرمان است که با خوردن کنسرو سبزیجات فردی قدرتمند می شود ،کودکان را نیز به سمت استفاده از این سبزی جات تشویق میکند.چرا که کودک با این شخصیت همزاد پنداری کرده و او را چون خود میبیند.
    این در حالی است که در سال 1937میزان مصرف اسفناج 33درصد بالا رفت و تولید اسفناج افزایش یافت و میزان کمبود اهن در میان مردم برطرف شد
    .و کشت و صنعت اسفناج در دهه 30نجات یافت.پاپای هنوز هم یکی از شناخته شدهترین و محبوبترین شخصیتهای کارتونی در سراسر دنیاست. واقعاً جالب است، یک ذره اسفناج چه کارهایی که میتواند بکند!

    مهم ترین مخاطبان رسانه

    خیلی واضح است ..کودکان ...نوجوانان ...و جوانان ...چرا که وقتی مفاهیمی پیاپی از کودکی و با این شیوه موثر به کودک اموزش داده شود زمانی که به جوانی می رسد فکرش همسو با اموزش های دریافت شده رشد کرده و اهدافش نیز هماهنگ با صاحبان رسانه است.

    ما ابتدا دوران کودکی و نقش رسانه را مورد بررسی قرار می دهیم .



    کودک و رسانه

    کودکان دارای ویزگی های خاص خود می باشند
    یک کودک هیچ گاه نمی تواند یک سخرانی 15دقیقه را گوش دهد.و یک سخنران هیچ وقت نمی تواند برای کودکی یک ساله مفاهیم اساسی زندگی بشر را اموزش دهد.
    یک کودک بعد از سنین 16ماهگی دستوراتی که او را از انجام کاری منع میکند جدی نمیگیرد و بلکه به عکس رفتار میکند.
    یک کودک در 2سالگی تفاوت های جنـ*ـسی برایش مطرح می شود و دست به اعمالی میزند که برایش خوشایند است و منع والدین از این اعمال فقط او را جسور تر میکند.
    یک کودک در 3سالگی دست به انجام کارهایی میزند که خود را ثابت کند و گاهی اعمالش باعث اسیب رسیدن به اوست و برای جلب توجه والدین هر کاری را امتحان میکند .
    یک کودک از 3سالگی به بعد از رفتار های والدین و اطرافیانش الگو میگیرد و اولین معلم های او پدر و مادرش هستند..
    اما
    در این میان وسیله ای وجود دارد که نه زبان دارد..نه سخن می گوید ..نه میبیند ..نه قدرت تفکر دارد ...ولی 70درصد از مطالب پیرامون را به کودک ما اموزش می دهد.
    کاری که بزرگترین سخنرانان هم قادر نیستند ان را با این کیفیت بالا به کودک اموزش دهند.
    وسیله ای که باعث می شود ویژگی های خاص کودک همراه او به صورت مثبت یا منفی نهادینه شود.

    این وسیله که بزرگترین بخش از زندگی هر کودک را در بر میگیرد چیزی نیست جز:

    اسباب بازی

    در مورد اهمیت اسباب بازی برای هر دوره از زندگی کودک اسباب بازی نقش یخصوصی دارد ، مانند اموزش استفاده از ابزار...ایجاد ارتباط..تمرکز...خلاقیت..دست ورزی ..همکاری و ...اما زمانی که ما اسباب بازی را جزئ از رسانه بدانیم خواهیم فهمید که هر وسیله چگونه مفاهیم را به کودکمان اموزش می دهد. در حالی که بیشترین وقت کود ک نیز با بازی با وسایل بازی اش میگذرد.

    و از این جا وارد بحث اصلی که همان اسباب بازی ها و باربی است می شویم





    آغاز باربی


    اقا و خانم(الیوت و روت هندلر)در سال 1945کمپانی (متل) را در ایالت کالیفرنیا ی جنوبی امریکا تاسیس کردند.این شرکت ابتدا قاب عکس و مبلمان تولید میک رد ولی به مرور زمان به تولید اسباب بازی روی اورد. این کمپانی سال 1955 برای تبلیغ اسباب بازی ها با کلوپ (میکی موس)به همکاری پرداخت که موجب دگرگونی ساختاری در تجارت اسباب بازی شد.
    این کمپانی چهار سال بعد به دلیل علاقه دختر هندلِر به عروسک های کاغذی شروع به ساختن عروسکی به نام (لی لی ) کرد و امتیاز ان را دریافت کرد.
    عروسک لی لی برگرفته از شخصیت و اندام و چهره یک زن خیابان گرد المانی است .در مورد این عروسک نقل قول های دیگری نیز وجود دارد:
    ــ این عروسک بر اساس شخصیت مصوریکی از داستان های روز نامه بیلیت است و هدف ان جذب مخاطبان بزرگسال .
    نکته:
    چرا مخطبان بزرگ سال:زیرا در سال 1945 و وقایع جنگ جهانی دوم و انچه که رخ داد مردم و مخصوصا سرباز ها دچار یاس و نا امیدی بودند . سرباز هایی که از کانون خانواده جدا و مجبور به جنگ در شرایط سخت بودند .و نقش این عروسک درواقع شادی سازی و ارضای حس عاطفی و کم کردن فشار جنـ*ـسی بود زیرا در میدان جنگ هیچ عاطفه و محبتی دریافت نمی شد .

    کمپانی متل با ایجاد تغییراتی ،در بدن و صورت لی لی ان را به {انگلو ساکسون}همانند کرد.و این عروسک جدید با مخفف اسم دختر خانم هندلر«باربارا» به نام باربی متولد شد.
    طراح تغییرات باربی «جک رایان»طراح موشک در پنتاگون وزارت جنگ امریکا بود که به خاطر استعدادش در شناخت فرم هیکل زنان استخدام شد.
    در سال 19459هر عروسک باربی به قیمت سه دلار به فروخته میشد که در سال های بعد قیمت به 4500 دلار رسید.و کمپانی متل یکی از ثروتمند ترین شرکت های حهان شد.
    در سال 1961دوست پسر باربی (کن)تولید و بعد ها خانواده باربی کنار هم قرار گرفت.


    (تصاویر در اخرین پست قرار خواهد گرفت )
     
    بالا