- عضویت
- 2016/12/30
- ارسالی ها
- 15,015
- امتیاز واکنش
- 27,631
- امتیاز
- 1,051
پس آنچه که بیشتر از تغییرات در یک بازی شبیهساز فوتبال اهمیت دارد، این است که بازی بتواند فوتبال را به شکل جذابی ارائه کرده و کاری کند که از تجربه بازی و حالتهای مختلف آن خسته نشویم. این دقیقا هدفی است که الکترونیک آرتز در جدیدترین نسخه سری فیفا یعنی بازی FIFA 18 در پی آن بوده و تا حدود زیادی هم به آن دست پیدا کرده است. در حالی که فیفا در نسخه سال گذشته به سبب تغییر موتور کاملا دگرگون شده بود، امسال تغییرات خیلی زیادی نکرده و عمده تغییرات بازی در راستای رساندن آن به تکامل بودند؛ البته که در این بین مشکلاتی هم وجود دارد، اما در مجموع فیفا بازی سرگرمکنندهای است و مخصوصا برای آنهایی که هر سال با اشتیاق منتظر نسخه جدید این مجموعه هستند، بهترین گزینه موجود است.
الکترونیک آرتز با بخش The Journey فیفا 18 ثابت کرده که در یک بازی ورزشی هم میتوان داستان خوبی روایت کرد
سال گذشته، در کنار تغییراتی که در بازی فیفا 17 اعمال شده بود، اضافه شدن یک حالت بازی جدید مورد ویژهای بود. منظورم حالت داستانی یا همان The Journey است که در آن با شخصیت الکس هانتر همراه میشدیم. سال گذشته هم استقبال خوبی از این بخش شد و خب همین کافی بود تا EA امسال هم سراغ فصل جدیدی از بخش The Journey برود و حال میتوان گفت که در کنار تمام ویژگیهای مثبتفیفا 18، بخش داستانی یک ویژگی کاملا ممتاز و یکی از بهترین قسمتهای بازی است. در این قسمت دوباره با الکس هانتر همراه میشویم که در ابتدای فصل میتوانید تیم وی را به دلخواه انتخاب کنید اما در ادامه، اتفاقات مختلفی برای این بازیکن جوان میافتند که سرنوشت فوتبالی و غیرفوتب
را دگرگون میکنند. راستش را بخواهید، دلیل اصلی جذابیت بالای بخش The Journey این است که سازندگان موفق شدهاند داستان بسیار خوبی در آن روایت کنند. درست است که کسی از یک بازی فوتبال انتظار داشتن داستانی خوب را ندارد، اما بودن چنین ویژگی قطعا یک امتیاز مثبت برای بازی خواهد بود که فیفا 18 توانست به آن دست پیدا کرده و داستان خوبی در این بخش روایت کند.
همچنین مورد مثبت دیگر بخش The Journey، این است که در این قسمت نه داستان فدای گیمپلی شده و نه برعکس و همهچیز آنطوری است که باید باشد. برای مثال شما به موقع میانپردههای سینمایی را تماشا میکنید و در آنها از اتفاقاتی که برای الکس هانتر در خارج و داخل زمین فوتبال رخ میدهند، مطلع میشوید و به موقع هم در بازیهای تمرینی یا واقعی شرکت میکنید و آیتمهای مختلف تمرینی را پشت سر میگذارید. همچنین یک سری انتخابها هم در طول بازی پیشرویتان هستند که تاثیر زیادی در پیشبرد بازی دارند و همین باعث شده تا همهچیز در بخش The Journey، حالت از پیش تعیینشده نداشته باشد. به بیان بهتر، آنچه که بخش داستانی فیفا 18 را به تجربهای عالی تبدیل کرده، این است که الکترونیک آرتز موفق شده زندگی یک فوتبالیست جوان را به شکلی واقعی و باورپذیر با تمام مشکلات، حاشیهها و لحظات موفقیت و شکست به تصویر بکشد و همین هم باعث میشود که بتوانیم با الکس هانتر ارتباط برقرار کنیم و با اشتیاق با داستان زندگی وی همراه شویم. پس در مجموع یکی از بهترین بخشهای جدیدترین نسخه فیفا، همین قسمت داستانی است که در مقایسه با سال پیش پیشرفت خوبی داشته و ثابت میکند که در یک بازی ورزشی هم میتوان داستان خوبی روایت کرد.
اما بخشی که میتوان در فیفا 18 بیشترین بحث را در مورد آن داشت، گیمپلی بازی است. به قول یکی از دوستان، سری بازیهای فیفا معمولا در نسخههای فرد دچار تغییر اساسی میشوند اما در نسخههای زوج صرفا شاهد تکمیل شدن نسخه قبلی هستیم. این مساله در مورد فیفا 18 هم صدق میکند و گیمپلی بازی، صرفا با یک سری تغییرات جزئی روبهرو شده است. تغییراتی که البته همه هم مثبت نیستند. برای مثال یکی از مواردی که از همان اولین بازی به چشم میآید، ضعف در نحوه دفاع کردن در بازی است. سیستم تکلزدن به کل در بازی تغییر پیدا کرده و نیازمند زمانبندی خیلی دقیق است و گاهی هم حتی با زمانبندی دقیق هم تکلها به درستی اجرا نمیشوند و به همین دلیل هم میتوان دفاع کردن در بازی را بدقلق دانست. درست است که به مرور زمان کمی به این نوع دفاع کردن عادت خواهید کرد، اما در مجموع تمرکز اصلی بازی روی حمله کردن است و دفاع کردن به مراتب نسبت به نسخههای قبلی سختتر و غیرطبیعیتر شده است و همین باعث میشود که هم بتوانید در بازی راحتتر به گل برسید و هم اینکه در عوض، راحتتر گل بخورید. شاید این مساله به مرور با آپدیتهایی که برای بازی منتشر میشوند، بهتر شود اما در وضعیت فعلی دفاع کردن در بازی بیشتر مبتنی بر شانس است تا مهارت و این موردی است که در گیمپلی فیفا 18 جالب به نظر نمیرسد.
بدقلق بودن دفاع و آسانتر شدن گلزنی با استفاده از سانتر، از همان اولین بازی خودشان را نشان میدهند
یادم میآید زمانی که تریلر فیفا 18 با محوریت تغییر سیستم سانترها منتشر شد، به نادر امرایی گفتم که حس میکنم در این نسخه گل زدن با سانتر راحتتر خواهد شد و خب این اتفاق هم در بازی به شکل نامتعادلی رخ داده است. برای مثال کافی است تیمی مثل رئال مادرید را انتخاب کنید تا خیلی راحت بتوانید توسط گرت بیل توپ را سانتر کرده و با ضربات سر کریستیانو رونالدو به گل برسید. یا مثلا در ضربات کرنر، اگر بازیکن قد بلندی داشته باشید شانس زیادی برای رسیدن به گل خواهید داشت و همین مساله تا حدودی تعادل بازی را به هم زده است. چرا که اگر همین الان هم حالتهای چندنفره بازی را تجربه کنید، مشاهده خواهید کرد که سیستم خیلی از بازیکنان صرفا به سانتر از جناحین تبدیل شده و رسیدن به گل توسط این روش به مراتب سادهتر از نسخههای قبل شده است که اگر نظر من را بخواهید، اتفاق خوبی نیست و باعث میشود تا گیمپلی بازی از آن حالت تاکتیکی و واقعگرایانه سری فیفا فاصله بگیرد. این قضیه نه به این شدت اما در مورد شوتها هم صدق میکند و مخصوصا بازیکنان خوب که دقت شوت بالایی دارند، شانس زیادی برای رسیدن به گل با شوتهای از راه دور دارند.
البته با اینکه گیمپلی فیفا 18 مشکلات مذکور را دارد، اما به هیچوجه کاملا ضعیف و بد هم نیست. بلکه برعکس با بازیای روبهرو هستیم که حمله کردن در آن لـ*ـذت زیادی دارد و بهتر از قبل میتوانید حرکات ترکیبی مختلفی را با همتیمیهایتان انجام دهید. برای مثال سیستم جایگیری بازیکنان نسبت به قبل بهتر شده و دیگر شاهد مهاجمینی نیستید که با وجود داشتن فضا، ثابت مانده و حرکت نمیکنند. بلکه برعکس مهاجمین به خوبی خود را در موقعیتهای گل قرار میدهند. مورد بعدی به نحوه دریبلزدن در بازی مربوط میشود که بهبود خوبی نسبت به قبل داشته و میتوانید با تکیه بر تکنیک و سرعت بازیکنانتان، به خوبی برای خودتان موقعیت ایجاد کنید و بازی از این حیث بیشتر شبیه به فوتبال واقعی شده است. در مجموع، گیمپلی فیفا 18 به هیچوجه بینقص نیست و شاهد مشکلاتی در آن هستیم؛ مشکلاتی که امیدواریم برخی از آنها در آپدیتهای بعدی بازی رفع شوند تا بازیها حالت متعادلتری داشته باشند. اما حتی با وجود این مشکلات هم بازی کردن فیفا 18 لـ*ـذتبخش است و هیجان بالایی دارد و حداقل افرادی که هرساله فیفا را بازی میکنند، امسال هم از بازی کردن آن راضی خواهند بود.
یکی دیگر از انتقاداتی که به بازی فیفا 18 دارم، نداشتن تغییرات در زمینه حالتهای بازی است. سال گذشته، الکترونیک آرتز تمرکز زیادی روی تغییر موتور بازی و گیمپلی آن داشت و به همین دلیل هم نمیشد انتظار داشت که آنها بتوانند حالتهای مختلف بازی مثل Career Mode یا آلتیمیت تیم را بهبود ببخشند. با این حال امسال قضیه فرق میکند و با بازیای طرف هستیم که برخلاف نسخه سال گذشته تغییرات خیلی بزرگی نداشته و این بدین معنی است که EA این فرصت را داشته تا روی دیگر جنبههای بازی کار کرده و آنها را بهتر کند. اما هنوز هم پیشرفت و تغییر چندانی را در حالتهای بازی شاهد نیستیم که این مساله تا حدی تو ذوق میزند. برای مثال یکی از سوالهایی که برای خود من پیش آمد، این بود که EA چرا با وجود گنجاندن فوتبال خیابانی در بخش The Journey، آن را به عنوان یک حالت بازی مستقل در دسترس قرار نداده است. زمانی که در بخش The Journey فوتبال خیابانی را در خیابانهای برزیل تجربه میکنید، دوست دارید تا بتوانید این کار را باز هم انجام بدهید اما EA با اینکه قدرت خلق فوتبال خیابانی را در بازی داشته، آن را به صورت مستقل در دسترس قرار نداده تا حداقل به این شکل به حالتهای بازی تنوع ببخشد. یا مساله دیگر، در مورد بخش Career بازی است که شخصا هر ساله زمان زیادی را صرف آن میکنم اما این بخش چند سالی است که کاملا بدون تغییر اساسی مانده است. درست است که امسال شاهد سیستم نقل و انتقالات جدیدی در این بخش هستیم، اما در واقع این سیستم بیشتر حالت ظاهری داشته و EA با آن، بیشتر سعی کرده قدرت موتور فراستبایت را به رخ بکشد و نباید انتظار داشته باشید که این موضوع تحولی اساسی در بخش Career Mode به وجود بیاورد.
الکترونیک آرتز با بخش The Journey فیفا 18 ثابت کرده که در یک بازی ورزشی هم میتوان داستان خوبی روایت کرد
سال گذشته، در کنار تغییراتی که در بازی فیفا 17 اعمال شده بود، اضافه شدن یک حالت بازی جدید مورد ویژهای بود. منظورم حالت داستانی یا همان The Journey است که در آن با شخصیت الکس هانتر همراه میشدیم. سال گذشته هم استقبال خوبی از این بخش شد و خب همین کافی بود تا EA امسال هم سراغ فصل جدیدی از بخش The Journey برود و حال میتوان گفت که در کنار تمام ویژگیهای مثبتفیفا 18، بخش داستانی یک ویژگی کاملا ممتاز و یکی از بهترین قسمتهای بازی است. در این قسمت دوباره با الکس هانتر همراه میشویم که در ابتدای فصل میتوانید تیم وی را به دلخواه انتخاب کنید اما در ادامه، اتفاقات مختلفی برای این بازیکن جوان میافتند که سرنوشت فوتبالی و غیرفوتب
![Lollipop2 Smiley :campe545457on2: :campe545457on2:](/styles/default/xenforo/smilies/77/lollipop2-smiley.gif)
همچنین مورد مثبت دیگر بخش The Journey، این است که در این قسمت نه داستان فدای گیمپلی شده و نه برعکس و همهچیز آنطوری است که باید باشد. برای مثال شما به موقع میانپردههای سینمایی را تماشا میکنید و در آنها از اتفاقاتی که برای الکس هانتر در خارج و داخل زمین فوتبال رخ میدهند، مطلع میشوید و به موقع هم در بازیهای تمرینی یا واقعی شرکت میکنید و آیتمهای مختلف تمرینی را پشت سر میگذارید. همچنین یک سری انتخابها هم در طول بازی پیشرویتان هستند که تاثیر زیادی در پیشبرد بازی دارند و همین باعث شده تا همهچیز در بخش The Journey، حالت از پیش تعیینشده نداشته باشد. به بیان بهتر، آنچه که بخش داستانی فیفا 18 را به تجربهای عالی تبدیل کرده، این است که الکترونیک آرتز موفق شده زندگی یک فوتبالیست جوان را به شکلی واقعی و باورپذیر با تمام مشکلات، حاشیهها و لحظات موفقیت و شکست به تصویر بکشد و همین هم باعث میشود که بتوانیم با الکس هانتر ارتباط برقرار کنیم و با اشتیاق با داستان زندگی وی همراه شویم. پس در مجموع یکی از بهترین بخشهای جدیدترین نسخه فیفا، همین قسمت داستانی است که در مقایسه با سال پیش پیشرفت خوبی داشته و ثابت میکند که در یک بازی ورزشی هم میتوان داستان خوبی روایت کرد.
اما بخشی که میتوان در فیفا 18 بیشترین بحث را در مورد آن داشت، گیمپلی بازی است. به قول یکی از دوستان، سری بازیهای فیفا معمولا در نسخههای فرد دچار تغییر اساسی میشوند اما در نسخههای زوج صرفا شاهد تکمیل شدن نسخه قبلی هستیم. این مساله در مورد فیفا 18 هم صدق میکند و گیمپلی بازی، صرفا با یک سری تغییرات جزئی روبهرو شده است. تغییراتی که البته همه هم مثبت نیستند. برای مثال یکی از مواردی که از همان اولین بازی به چشم میآید، ضعف در نحوه دفاع کردن در بازی است. سیستم تکلزدن به کل در بازی تغییر پیدا کرده و نیازمند زمانبندی خیلی دقیق است و گاهی هم حتی با زمانبندی دقیق هم تکلها به درستی اجرا نمیشوند و به همین دلیل هم میتوان دفاع کردن در بازی را بدقلق دانست. درست است که به مرور زمان کمی به این نوع دفاع کردن عادت خواهید کرد، اما در مجموع تمرکز اصلی بازی روی حمله کردن است و دفاع کردن به مراتب نسبت به نسخههای قبلی سختتر و غیرطبیعیتر شده است و همین باعث میشود که هم بتوانید در بازی راحتتر به گل برسید و هم اینکه در عوض، راحتتر گل بخورید. شاید این مساله به مرور با آپدیتهایی که برای بازی منتشر میشوند، بهتر شود اما در وضعیت فعلی دفاع کردن در بازی بیشتر مبتنی بر شانس است تا مهارت و این موردی است که در گیمپلی فیفا 18 جالب به نظر نمیرسد.
بدقلق بودن دفاع و آسانتر شدن گلزنی با استفاده از سانتر، از همان اولین بازی خودشان را نشان میدهند
یادم میآید زمانی که تریلر فیفا 18 با محوریت تغییر سیستم سانترها منتشر شد، به نادر امرایی گفتم که حس میکنم در این نسخه گل زدن با سانتر راحتتر خواهد شد و خب این اتفاق هم در بازی به شکل نامتعادلی رخ داده است. برای مثال کافی است تیمی مثل رئال مادرید را انتخاب کنید تا خیلی راحت بتوانید توسط گرت بیل توپ را سانتر کرده و با ضربات سر کریستیانو رونالدو به گل برسید. یا مثلا در ضربات کرنر، اگر بازیکن قد بلندی داشته باشید شانس زیادی برای رسیدن به گل خواهید داشت و همین مساله تا حدودی تعادل بازی را به هم زده است. چرا که اگر همین الان هم حالتهای چندنفره بازی را تجربه کنید، مشاهده خواهید کرد که سیستم خیلی از بازیکنان صرفا به سانتر از جناحین تبدیل شده و رسیدن به گل توسط این روش به مراتب سادهتر از نسخههای قبل شده است که اگر نظر من را بخواهید، اتفاق خوبی نیست و باعث میشود تا گیمپلی بازی از آن حالت تاکتیکی و واقعگرایانه سری فیفا فاصله بگیرد. این قضیه نه به این شدت اما در مورد شوتها هم صدق میکند و مخصوصا بازیکنان خوب که دقت شوت بالایی دارند، شانس زیادی برای رسیدن به گل با شوتهای از راه دور دارند.
البته با اینکه گیمپلی فیفا 18 مشکلات مذکور را دارد، اما به هیچوجه کاملا ضعیف و بد هم نیست. بلکه برعکس با بازیای روبهرو هستیم که حمله کردن در آن لـ*ـذت زیادی دارد و بهتر از قبل میتوانید حرکات ترکیبی مختلفی را با همتیمیهایتان انجام دهید. برای مثال سیستم جایگیری بازیکنان نسبت به قبل بهتر شده و دیگر شاهد مهاجمینی نیستید که با وجود داشتن فضا، ثابت مانده و حرکت نمیکنند. بلکه برعکس مهاجمین به خوبی خود را در موقعیتهای گل قرار میدهند. مورد بعدی به نحوه دریبلزدن در بازی مربوط میشود که بهبود خوبی نسبت به قبل داشته و میتوانید با تکیه بر تکنیک و سرعت بازیکنانتان، به خوبی برای خودتان موقعیت ایجاد کنید و بازی از این حیث بیشتر شبیه به فوتبال واقعی شده است. در مجموع، گیمپلی فیفا 18 به هیچوجه بینقص نیست و شاهد مشکلاتی در آن هستیم؛ مشکلاتی که امیدواریم برخی از آنها در آپدیتهای بعدی بازی رفع شوند تا بازیها حالت متعادلتری داشته باشند. اما حتی با وجود این مشکلات هم بازی کردن فیفا 18 لـ*ـذتبخش است و هیجان بالایی دارد و حداقل افرادی که هرساله فیفا را بازی میکنند، امسال هم از بازی کردن آن راضی خواهند بود.
یکی دیگر از انتقاداتی که به بازی فیفا 18 دارم، نداشتن تغییرات در زمینه حالتهای بازی است. سال گذشته، الکترونیک آرتز تمرکز زیادی روی تغییر موتور بازی و گیمپلی آن داشت و به همین دلیل هم نمیشد انتظار داشت که آنها بتوانند حالتهای مختلف بازی مثل Career Mode یا آلتیمیت تیم را بهبود ببخشند. با این حال امسال قضیه فرق میکند و با بازیای طرف هستیم که برخلاف نسخه سال گذشته تغییرات خیلی بزرگی نداشته و این بدین معنی است که EA این فرصت را داشته تا روی دیگر جنبههای بازی کار کرده و آنها را بهتر کند. اما هنوز هم پیشرفت و تغییر چندانی را در حالتهای بازی شاهد نیستیم که این مساله تا حدی تو ذوق میزند. برای مثال یکی از سوالهایی که برای خود من پیش آمد، این بود که EA چرا با وجود گنجاندن فوتبال خیابانی در بخش The Journey، آن را به عنوان یک حالت بازی مستقل در دسترس قرار نداده است. زمانی که در بخش The Journey فوتبال خیابانی را در خیابانهای برزیل تجربه میکنید، دوست دارید تا بتوانید این کار را باز هم انجام بدهید اما EA با اینکه قدرت خلق فوتبال خیابانی را در بازی داشته، آن را به صورت مستقل در دسترس قرار نداده تا حداقل به این شکل به حالتهای بازی تنوع ببخشد. یا مساله دیگر، در مورد بخش Career بازی است که شخصا هر ساله زمان زیادی را صرف آن میکنم اما این بخش چند سالی است که کاملا بدون تغییر اساسی مانده است. درست است که امسال شاهد سیستم نقل و انتقالات جدیدی در این بخش هستیم، اما در واقع این سیستم بیشتر حالت ظاهری داشته و EA با آن، بیشتر سعی کرده قدرت موتور فراستبایت را به رخ بکشد و نباید انتظار داشته باشید که این موضوع تحولی اساسی در بخش Career Mode به وجود بیاورد.