تامین سلامت دانشآموزان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما بهداشت روانی دانشآموزان، بویژه در دوره بلوغ، میتواند از بیماریها و ناهنجاریهای روانی جلوگیری کند. رعایت بهداشت که به تندرستی و شادابی کامل جسمی و روحی میانجامد، مهمترین وظیفه هر فرد است. همانطور که در مورد پیشگیری از بیماریهای عفونی باید از ورود عوامل بیماریزا نیز باید اقداماتی را انجام داد تا از نابسامانیهای روحی کاسته شود. در اثر بهداشت، بسیاری از بیماریهای واگیر مانند طاعون، آبله، تیفوس، مالاریا، تب زرد و بیماریهای عفونی کشنده که در گذشته تودههای عظیمی را از بین میبردند، مهار شدهاند. اما پیشرفت تکنولوژی، تحولات دایمی و سریع عوامل متعدد دیگر سبب شده است که ترس و تشویش و اضطراب و احساس عدم رضایت در بین بسیاری از افراد منجر به کشمکش و فشارهای روانی شود. خستگی، بیمیلی، کمخوابی، ناامیدی، توهم و احساس گـ ـناه در بسیاری چشمگیر شده است و شاید بتوان گفت که بیماریهای روانی ناشی از کشمکشها، محرومیتها و اضطرابها بیش از همه بیماریهای جسمی بشر را آزار میدهند.
اختلالات دوران بلوغ
بیماریهای روانتنی مانند زخم معده و دوازدهه، ازدیاد فشار خون، دردهای قلبی، تنگینفس، بیماریهای آلرژی و بیماریهای دیگر از جمله بیماریهایی به شمار میآیند که به علت نامتعادل بودن روان ایجاد میشوند. عوامل عصبی و روانی، با تحـریـ*ک عصب، ترشح اسید کلریدریک و پپسین را در معده افزایش میدهند، و در صورت دوام ممکن است منجر به ایجاد زخم معده و دوازدهه شوند. وقتی اضطراب و نگرانی از حد معینی فراتر رود و دوام یابد ممکن است نظم بدن را بر هم زند و به بیماری جسمی و ضایعه عضوی بیانجامد. هیجان و فشارهای روانی بر روی بدن با پژوهشها و آزمایشهای متعدد تایید شده است و از اینرو میتوان گفت بسیاری از بیماریهای جسمی انسان منشا روانی دارند.
عارضه روانی به سادگی قابل لمس و مشاهده نیست و شخص بیمار، سالم انگاشته میشود. در حالی که ضایعه عضوی مانند زخم، عفونت، درد و بطور کلی عوارض جسمی را میتوان به سادگی مشاهده کرد و یا با کمک دستگاههای عکسبرداری و آزمایشگاه میکروبیاب عامل بیماری را شناخت و ضایعه را روئیت کرد. در بهداشت جسمی که بیشتر مورد توجه مردم است، از این جهت توصیههای مربوط به تندرستی رعایت میشود که وقتی عضوی از بدن درد گرفت درد حس میشود و تفاوت درد داشتن با راحتی و بیدردی کاملا محسوس است. در نتیجه شخص در صدد درمان برمیآید و دستورهای بهداشتی را نیز صحیح انجام میدهد. اما در مورد ناخوشیهای روانی، اگرچه فرد بیمار است، اما چون زخم را نمیبیند، چون درد نمیکشد نه تنها خود را بیمار نمیداند، بلکه از شنیدن آن نیز عصبانی میشود. مادری که فرزندش دچار درد دندان یا سردرد شده است فورا او را نزد دندانپزشک یا پزشک میبرد و دستورهای آنان را به خوبی اجرا میکند. اما وقتی فرزند همین مادر در کوچه و خیابان و مدرسه درگیری ایجاد میکند نمیپذیرد که فرزند او دچار ناسازگاری و عدم رشد شخصیت است. به همین ترتیب بسیاری از والدین پرخاشگری، عصبانیت، زودرنجی و کمرویی فرزند خود را ، به عنوان صفتی شایسته یاد میکنند و دیگران را مستوجب سرزنش میدانند که چرا فرزند آنها را درک نمیکنند.
بنابرین نوعی مقاومت در برابر دستورات بهداشت روانی وجود دارد که گاهی مشکل را بیشتر میکند. عدم آگاهی سبب میشود که در مواردی زندگی آینده یک جوان بطور کلی دگرگون شود. اگر پدر و مادر و معلم آگاهی نداشته باشند ممکن است گوشهگیری یک دانشآموز را به اسکیزوفرنی، که در اصطلاح جنون جوانی نامیده شده،نسبت دهند و یا اینکه بیبند و باری جوان را به احتیاجات جنـ*ـسی او مربوط کنند و مجرد بودن جوانی را دلیل بر عصبانیت او بدانند. در حالی که چنین تصوراتی معمولا دوراز حقیقت است و برای رسیدن به تشخیص باید از روشهای علمی پیروی شود. دانشآموز در دبیرستان به علل مختلف عصبانی میشود. مثلا مشکلات خانوادگی ممکن است سبب عصبانیت او باشد، رفتار معلم و یا نحوه تدریس او بر دانشآموز اثر میگذارد، رابـ ـطه دانشآموز با همکلاسیهای خود و عوامل متعدد دیگر ممکن است سبب عصبانیت او شود. بنابراین نمیتوان به سادگی حالت روانی یک جوان را تشریح کرد و نسخهای تجویز نمود.
منبع: داشنامه رشد
اختلالات دوران بلوغ
بیماریهای روانتنی مانند زخم معده و دوازدهه، ازدیاد فشار خون، دردهای قلبی، تنگینفس، بیماریهای آلرژی و بیماریهای دیگر از جمله بیماریهایی به شمار میآیند که به علت نامتعادل بودن روان ایجاد میشوند. عوامل عصبی و روانی، با تحـریـ*ک عصب، ترشح اسید کلریدریک و پپسین را در معده افزایش میدهند، و در صورت دوام ممکن است منجر به ایجاد زخم معده و دوازدهه شوند. وقتی اضطراب و نگرانی از حد معینی فراتر رود و دوام یابد ممکن است نظم بدن را بر هم زند و به بیماری جسمی و ضایعه عضوی بیانجامد. هیجان و فشارهای روانی بر روی بدن با پژوهشها و آزمایشهای متعدد تایید شده است و از اینرو میتوان گفت بسیاری از بیماریهای جسمی انسان منشا روانی دارند.
عارضه روانی به سادگی قابل لمس و مشاهده نیست و شخص بیمار، سالم انگاشته میشود. در حالی که ضایعه عضوی مانند زخم، عفونت، درد و بطور کلی عوارض جسمی را میتوان به سادگی مشاهده کرد و یا با کمک دستگاههای عکسبرداری و آزمایشگاه میکروبیاب عامل بیماری را شناخت و ضایعه را روئیت کرد. در بهداشت جسمی که بیشتر مورد توجه مردم است، از این جهت توصیههای مربوط به تندرستی رعایت میشود که وقتی عضوی از بدن درد گرفت درد حس میشود و تفاوت درد داشتن با راحتی و بیدردی کاملا محسوس است. در نتیجه شخص در صدد درمان برمیآید و دستورهای بهداشتی را نیز صحیح انجام میدهد. اما در مورد ناخوشیهای روانی، اگرچه فرد بیمار است، اما چون زخم را نمیبیند، چون درد نمیکشد نه تنها خود را بیمار نمیداند، بلکه از شنیدن آن نیز عصبانی میشود. مادری که فرزندش دچار درد دندان یا سردرد شده است فورا او را نزد دندانپزشک یا پزشک میبرد و دستورهای آنان را به خوبی اجرا میکند. اما وقتی فرزند همین مادر در کوچه و خیابان و مدرسه درگیری ایجاد میکند نمیپذیرد که فرزند او دچار ناسازگاری و عدم رشد شخصیت است. به همین ترتیب بسیاری از والدین پرخاشگری، عصبانیت، زودرنجی و کمرویی فرزند خود را ، به عنوان صفتی شایسته یاد میکنند و دیگران را مستوجب سرزنش میدانند که چرا فرزند آنها را درک نمیکنند.
بنابرین نوعی مقاومت در برابر دستورات بهداشت روانی وجود دارد که گاهی مشکل را بیشتر میکند. عدم آگاهی سبب میشود که در مواردی زندگی آینده یک جوان بطور کلی دگرگون شود. اگر پدر و مادر و معلم آگاهی نداشته باشند ممکن است گوشهگیری یک دانشآموز را به اسکیزوفرنی، که در اصطلاح جنون جوانی نامیده شده،نسبت دهند و یا اینکه بیبند و باری جوان را به احتیاجات جنـ*ـسی او مربوط کنند و مجرد بودن جوانی را دلیل بر عصبانیت او بدانند. در حالی که چنین تصوراتی معمولا دوراز حقیقت است و برای رسیدن به تشخیص باید از روشهای علمی پیروی شود. دانشآموز در دبیرستان به علل مختلف عصبانی میشود. مثلا مشکلات خانوادگی ممکن است سبب عصبانیت او باشد، رفتار معلم و یا نحوه تدریس او بر دانشآموز اثر میگذارد، رابـ ـطه دانشآموز با همکلاسیهای خود و عوامل متعدد دیگر ممکن است سبب عصبانیت او شود. بنابراین نمیتوان به سادگی حالت روانی یک جوان را تشریح کرد و نسخهای تجویز نمود.
منبع: داشنامه رشد