تاخیر‌های مکرر عناوین انحصاری Sony؛ آیا مشکلی وجود دارد ؟

  • شروع کننده موضوع Maedeh.z
  • بازدیدها 256
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Maedeh.z

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/07/13
ارسالی ها
605
امتیاز واکنش
1,150
امتیاز
391
محل سکونت
تهران
1907147413608817910_1.jpg


تاخیر‌های مکرر عناوین فرست پارتی Sony ؛ آیا مشکلی وجود دارد ؟

"ترجمه شده از وبسایت Gamingbolt"

شرکت سونی در این نسل عملکردی قابل‌توجه داشته است. مدت زمان زیادیست که کنسول آن‌ها بازار را در دست دارد و هم‌اکنون در این شکاف طولانی و برطرف‌نشدنی، آن‌ها توانسته‌اند به ضعف قدیمی خود در بازار گیمینگ که همان شبکه اینترنت و خدمات است، جهت دهند و آن را تبدیل به یک نقطه قوت کنند. سونی هم‌اکنون از حمایت ناشر‌ و استودیو‌های ترد‌پارتی (3rd party) نیز به خوبی بهره می‌برد و از این راه درآمد خوبی به دست می‌آورد. این نسل برای سونی عالی بوده است.

اما از دید یک گیمر نیز کنسول PS4 برای ما واقعا راضی کننده بوده است. توسعه بازی برای این کنسول ساده و سیاست‌های آن نیز کاملا با توسعه‌دهندگان سازگار است که همین موضوع سبب جذب شدن بازی و توسعه‌دهندگان مستقل و AAA، ژاپنی و یا غربی به سوی این کنسول شده است و این به معنای محتوا فراوان برای گیمر‌ها می‌باشد. نتیجه چنین سیاست و حمایتی، عرضه بخشی از بهترین بازی‌های این نسل نظیر Uncharted 4: A Thief’s End و Bloodborne به صورت انحصاری برای کنسول PS4 است.

در واقع نکات و چیز‌های زیادی در این نسل وجود ندارد که بتوان از آن‌ها جهت انتقاد از سونی استفاده کرد به جز اینکه در زمینه بازی‌ها، که دلیل اصلی و اولیه وجود هر کنسول هستند، کمی نگرانی وجود دارد. این مشکل تمایل و عادت سونی برای تاخیر عناوین انحصاری AAA و فرست‌پارتی (1st party) خود است که در اکثر اوقات این اتفاق به صورت دوباره و دوباره رخ می‌دهد. به تنهایی در این نسل عناوین inFamous: Second Son، DriveClub، The Order 1886، Bloodborne، Ratchet and Clank، Uncharted 4: A Thief’s End، Horizon: Zero Dawn و اخیرا Gran Turismo Sport تاخیر خورده‌اند. اگر چنین اتفاقی یک یا 2 بار رخ بدهد خب منطقی‌ست؛ چرا که توسعه بازی‌ها با وجود قسمت‌ها و بخش‌های مختلف، کاری نیازمند توجه و دقت است و از تعداد بسیار زیادی کد در هر بازی استفاده می‌شود. برنامه‌ها می‌توانند عوض شوند، احتمال اضافه‌شدن امکانات و ویژگی‌های جدید وجود دارد و یا حتی در بعضی مواقع بازی عملکرد مورد انتظار را ندارد و باید تغییرات زیادی در آن اعمال شود. در چنین مواقعی تاخیر خوردن بازی‌ها منطقی به نظر می‌رسد؛ هر ناشری در این نسل بعضی از عناوین خود را تاخیر زده است و در اکثر مواقع این تاخیر‌ها به سود بازی بوده‌اند. اگر یک استودیو به زمان بیشتری برای تضمین موفقیت یک بازی نیاز دارد، ما نمی‌توانیم ناشر را به این دلیل که به توسعه‌دهندگان خود فرصت بیشتری می‌دهد، مقصر بدانیم.

15-Amazing-Facts-That-You-Probably-Dont-Know-About-Uncharted-4.jpg


در این شرایط ما می‌توانیم رفتار و حرکت سونی در رابـ ـطه با معرفی بازی‌های خود که تاکنون در دست توسعه هستند را زیر سوال ببریم؛ مخصوصا که بعد از چندین تاخیر، روشن می‌شود که اکثر بازی‌های معرفی شده آن‌ها با تاخیر مواجه می‌شوند و این تبدیل به روندی تکراری می‌شود. وقتی هر بازی بزرگ و AAA شرکت سونی در این نسل حداقل یک‌بار و گاهی اوقات برای نزدیک به یک سال تاخیر می‌خورد، باید از خودتان بپرسید که چرا سونی یاد نمی‌گیرد تا زمانی که بازی در مراحل پایانی توسعه نیست، تاریخ انتشاری برای آن مشخص نکند!

این درسی است که ناشرانی نظیر Bethesda و به تازگی EA به تازگی فرا گرفته‌اند. آن‌ها بازی‌های خود را معرفی نمی‌کنند مگر اینکه بازی در مراحل پایانی توسعه بوده و به تاریخ انتشار آن نزدیک باشند. زمانی که از بازی‌ها رونمایی می‌شود، همراه با تاریخ انتشاری که در اکثر مواقع ثابت بوده معرفی می‌شوند. Bethesda این کار را با عناوین The Elder Scrolls V: Skyrim و Fallout 4 و شرکت EA با Star Wars: Battlefront و Battlefield 1 انجام داد؛ و به نظر می‌رسد که آن‌ها قصد ندارند از Mass Effect: Andromeda به صورت کامل و درست رونمایی کرده و برای آن تاریخ انتشار مشخص کنند مگر اینکه واقعا به مراحل پایانی توسعه بازی نزدیک باشند.

مطمئنا این بهترین راه برای انجام این کار است؛ در دوره‌ای شرکت Apple از iPhone رونمایی کرد و سپس آن را تنها چند هفته بعد عرضه کرد؛ چرخه تبلیغات و هایپِ زیاد و طولانی‌مدت دیگر منطقی به نظر نمی‌رسد. مصرف‌کنندگان با انواع و اقسام محصولات مختلف احاطه شده‌اند و در بیشتر اوقات رسانه‌ها برای جلب کردن توجه آن‌ها در حال رقابت با یکدیگر هستند. ؛ اگر چیزی بسیار زود معرفی شود، و یا زمان زیادی طول بکشد تا عرضه شود، مردم علاقه و شوق خود نسبت به آن محصول را از دست می‌دهند و به سراغ دیگری می‌روند. مطمئنا سونی از این حقیقت آگاه بوده و بالاخره برای PS4 Pro تا حدممکن استراتژی خود را تغییر داد.

خب پس چرا برای بازی‌هایش این کار را نمی‌کند؟ شاید شما فکر کنید که سونی اینکه بازی‌هایش را قبل از موعد مقرر معرفی کرده و آن‌ها را هایپ کند را خوب می‌داند ولی این مشکل چیز جدیدی نیست؛ حتی در نسل پیشین عناوینی نظیر Gran Turismo 5، Final Fantasy Versus 13، Agent و معروف‌ترین آن The Last Guardian قبل از عرضه برای چندین سال تاخیر خوردند و حتی در بعضی مواقع هیچ‌گاه عرضه نشدند؛ و این موضوع همچنان به عنوان یک مشکل باقی مانده است.

از نظر من سونی یک گرایش و تمایل خاص دارد که بازی‌هایش را زودهنگام معرفی کند؛ در تلاشی برای خشنود ساختن مخاطبان و به همراه آن برتری خود، سونی عناوینی زیبا که به مذاق مردم خوش می‌آید را با اینکه هنوز در مراحل اولیه تولید هستند و مدت زمان زیادی تا انتشارشان مانده، معرفی می‌کند. سپس یا چند سال طول می‌کشد تا این بازی‌ها عرضه شوند و یا اگر هم تاریخ انتشاری برای آن‌ها معین شود، چندباری تاخیر می خورند؛ در هر دو حالت این سبب نارضایتی می‌شود.

the-last-guardian-1-4-768x432.jpg


راه حل ساده است؛ عدم معرفی یا عدم اعلام تاریخ انتشار تا زمانی که بازی واقعا در مراحل پایانی تولید باشد و بتوان در چند ماه آینده آن را عرضه کرد. در این حالت باز هم امکان دارد عناوینی دچار تاخیر شوند، و سونی که هم‌اکنون یکی از بهترین ناشران و تولیدکنندگان صنعت گیم است همانند همیشه به توسعه‌دهندگانش زمان مورد نیاز برای ساخت بازی را می‌دهد، ولی تمامی تاخیر‌ها به جای عمومی بودن، داخلی و به عنوان مساله‌ای در شرکت سونی مطرح خواهند بود. عموم از وجود بازی غافل بوده و تا زمانی که بازی به مراحل پایانی نرسیده باشد، از آن چیزی نخواهند دانست.

این تمام چیزیست که من می‌خواهم؛ من با بازی‌های Sony هیچ مشکل و مساله‌ای ندارم. Knack، Killzone Shadow Fall و The Order واقعا بد بودند ولی Ratchet and Clank درخشان بود، DriveClub به مرور و در گذر زمان بهتر شد و عناوینی نظیر Bloodborne و Uncharted 4: A Thief’s End نیز جزو بهترین بازی‌های نسل هستند و مطمئنا تاخیر این دو بازی را تبدیل به عناوین یهتری کرده است. پس مشکل من این نیست که بازی‌های سونی تاخیر می‌خورند؛ مشکل اینجاست که Sony بازی‌ها را بسیار زود و قبل از اینکه آماده معرفی باشند، معرفی می‌کند. سونی عزیز اینکه هر سال برنده E3 باشی، خوب و عالیست ولی احتمالا اینکه تمامی بازی‌هایت تاریخ انتشار خود را از دست ندهند و تاخیر نخورند، بهتر باشد!

با اینکه بازی‌های Sony تاخیر می‌خورند، در اکثر مواقع بازی‌های این شرکت خوب هستند؛ در این چنین مواقعی برای بازی کردن این عناوین حاضرم با تاخیر‌ها کنار بیایم؛ در واقع چیزی که از همه بیشتر در مورد تاخیر‌ها مرا آزار می‌دهد سابقه خوب و عالی سونی در این زمینه است.

ترجمه: رضا خراقانی
 
بالا