اخبار خودرو داخلی و خارجی ثبت سفارش برای واردات تایر هم بسته شد

  • شروع کننده موضوع Forgettable
  • بازدیدها 171
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Forgettable

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/07/28
ارسالی ها
2,354
امتیاز واکنش
11,844
امتیاز
796
سن
32
محل سکونت
یزد
به گزارش اخبار خودرو ، پس از چالش چندماهه واردکنندگان خودرو با ممنوعیت ثبت‌سفارش، این‌بار افزایش تعرفه‌ها و بسته شدن ثبت‌سفارش به صنعت تایر رسید تا علاوه‌بر احتمال افزایش ۸درصدی تعرفه واردات انواع تایر، ثبت‌سفارش این کالا نیز برای واردکنندگان رسمی آن بسته شود.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!

پیشنهاد افزایش ۸ درصدی تعرفه واردات تایر توسط سازمان توسعه و تجارت

دعوای قدیمی تولیدکنندگان و وارد‌کنندگان تایر این‌بار گویا به نفع تولیدکنندگان این محصول پرمصرف تمام شد و پس از نامه‌نگاری‌های انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر به وزارت صنعت و درخواست‌های مکرر کارخانه‌های تولیدی برای افزایش تعرفه و حتی ممنوعیت واردات برخی سایزهای پرمصرف تایر به کشور سرانجام سازمان توسعه تجارت پیشنهاد افزایش ۸ درصدی تعرفه واردات تایر را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داد تا در‌صورت تصویب نهایی در کمسیون ماده‌یک این وزارتخانه برای اجرا به گمرکات کشور ابلاغ شود.

در این شرایط اما بسته بودن سایت ثبت سفارش برای انواع تایر باعث نگرانی واردکنندگان رسمی این کالا به کشور شده است. اتفاقی که شاید سرنوشت تایر را نیز به‌سرنوشت خودروهای وارداتی گره بزند و تعیین تکلیف واردات تایر را به بعد از برگزاری جلسات بررسی تعرفه‌ها حتی در چند ماه آینده موکول کند.

شرایطی که به‌گفته فعالان صنعت تایر کشور می‌تواند با کمبود تایر در بازار به‌ویژه در سایزهایی که تولید آن هنوز برای تولیدکنندگان میسر نشده است، مواجه کند و با توجه به تولید محدود تایرهای باری رادیال در کشور، بخش عمده‌ای از سیستم حمل‌و‌نقل باری و جاده‌ای کشور باچالش مدیریتی نشده مواجه شود.

بسته شدن سایت ثبت‌سفارش تایر از یک‌سو و از سوی دیگر ارائه پیشنهاد افزایش تعرفه واردات از ۳۲به ۴۰درصد می‌تواند راه را برای واردکنندگان تایر ناهموار و تمام ظرفیت بازار را به سمت محصولات تولید داخل جلب کند.

افزایش تعرفه واردات تایر و بسته شدن هرچند موقتی ثبت سفارش این کالای پر مصرف در کشور می‌تواند به‌عنوان اهرم حمایتی از صنعت داخلی تایر تلقی شود اما سوالات بسیاری را در ذهن باقی خواهد گذاشت که با این اتفاق چه سرانجامی برای مصرف‌کننده نهایی و هزینه‌های پرداختی او روی خواهد داد و آیا امکان تامین تایر مورد نیاز برخی سایزهای خاص به‌ویژه در بخش باری و اتوبوسی که امکان تولید آنها در کشور بسیار محدود است، وجود خواهد داشت یا خیر؟

احتمال بسته‌ماندن ثبت‌سفارش تایر تا سه ماه آینده

سید‌محمد میرعابدینی با اشاره به گذشت سه روز از مسدود شدن سایت ثبت‌سفارش برای واردات تایر به کشور به «دنیای خودرو» می‌گوید: «متاسفانه با وجود گذشت سه روز از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش و پیگیری این انجمن از وزارت صنعت، معدن‌وتجارت هنوزعلت اصلی این اقدام مشخص نشده است. البته بسیاری از فعالان بازار علت آن را بی‌ارتباط با تصمیم دولت برای افزایش تعرفه‌های واردات نمی‌دانند. محدودیتی که به‌نظر می‌رسد تا اعلام نتیجه کمسیون ماده یک یعنی بهمن یا اسفندماه امسال ادامه داشته باشد.»

وی با اشاره به ظرفیت محدود تایرهای وارداتی در کشور می‌گوید: بی‌شک بسته بودن سایت ثبت‌سفارش و عدم امکان سفارش‌گذاری برای واردات تایر به‌منظور توزیع دربازار ماه‌های پایانی سال، صنعت حمل‌و‌نقل کشور را به‌ویژه در گروه باری و اتوبوسی که در‌حال‌حاضر بیش‌از ۷۵درصد از نیاز تایرهای باری اتوبوسی رادیال به‌صورت وارداتی تامین می‌شود، دچار بحران خواهد کرد.

با این‌حال دبیر انجمن وارد‌کنندگان تایر معتقد است موجودی انبار وارد‌کنندگان به بازار شب عید نخواهد رسید و در‌صورتی‌که ثبت‌سفارش واردات تایر به سرنوشت ثبت‌سفارش واردات خودرو دچار شود، کشور در چندماهه آینده با بحرانی در زمینه تامین بخشی از سایزهای غیر‌قابل تولید تایردر کشور مواجه خواهد شد.

تعرفه ۴۰درصدی واردات تایر تولیدکنندگان را راضی نمی‌کند

در همین رابـ ـطه دکتر اسکندر ستوده، مدیرعامل گروه صنعتی یزد تایر معتقد است تولیدات داخلی تایر در بسیاری از سایزهای پرمصرف جوابگوی بازار خواهد بود و بازار استراتژیک تایر با مسدود شدن چندماهه واردات دچار مشکل نخواهد شد.

وی با اشاره به پیشنهاد ۸درصدی افزایش تعرفه واردات تایرتوسط سازمان توسعه تجارت می‌گوید: رسیدن تعرفه واردات تایر به ۴۰درصد مشکل چندانی از این صنعت حل نمی‌کند و جا دارد افزایش تعرفه‌ها مانند بسیاری از کشورهای همسایه بیشتر از این رقم باشد و حتی برای سایزهایی که کشور در تولید آنها به خودکفایی رسیده است، نیازی به واردات وجود ندارد.

وی در پاسخ به این ادعا که وقفه چندماهه در واردات تایر بازار این کالا را با چالش مواجه خواهد کرد، نیز می‌گوید: با این کار صنعت تایر حمایت می‌شود و زمانی که تولیدات کارخانه‌های تولید‌کننده تایرهای سیمی اتوبوسی کامیونی به‌فروش برسند، این کارخانه‌ها می‌توانند نسبت‌به توسعه وضعیت خود اقدام می‌کنند و میزان تولید و رفع نیاز بازار داخلی را افزایش دهند.

ستوده معتقد است افزایش تعرفه‌ها تاثیری‌بر بالا رفتن آمار تایرهای قاچاق در کشور ندارد و آمارهای ارائه‌شده توسط انجمن واردکنندگان تایر نیز غیر معتبر است و سند معتبری از میزان ورود تایر قاچاق به کشور وجود ندارد.

تولیدکنندگان، برنده اصلی بازی افزایش تعرفه‌ها

خسرو محمودیان، دبیر انجمن صنفی صنعت تایر نیزاین اتفاق را گامی مثبت برای تولید کشور به‌ویژه صنعت تایر می‌داند و معتقد است: سخت شدن روند واردات کالا، به نفع تولید واقتصاد ملی است و شاید با اینکار بتوان از واردات بی‌رویه تایر که این روزها حتی به‌وسیله خودروسازان نیز انجام می‌شود، جلوگیری کرد.

وی معتقد است خودروسازانی که خود ۴۰۰میلیارد تومان به صنعت تایر کشور بدهی دارند اما به‌جای پرداخت بدهی‌های خود دست به واردات و حتی خرید اقلام چینی می‌کنند.

همچنین سید محمد میرعابدینی برنده اصلی این بازی را تولیدکنندگان تایر می‌داند که با افزایش تعرفه‌ها به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود در بازار هستند.

ادعایی که مدیرعامل یزد تایر آن را تکذیب می‌کند و می‌گوید: تولیدکنندگان تایر از سال ۹۳تاکنون بدون تغییر در قیمت‌ها، محصولات خود راعرضه می‌کنند و چنین برنامه‌ای را در دستور کار خود ندارند.

کاهش تیراژ خودروسازان با توقف ثبت‌سفارش تایر

احمد نعمت‌بخش، رئیس انجمن خودروسازان کشور به‌عنوان یکی از مخالفان افزایش تعرفه واردات تایر و مسدود شدن سایت ثبت‌سفارش به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: کمبود تایر در بازار می‌تواند منجر به کاهش تیراژ خودروسازان شود.

وی این اقدام سازمان توسعه تجارت در افزایش تعرفه واردات تایر را اقدام غیر‌اصولی می‌داند و به‌نظر نمی‌رسد توسط کمسیون ماده‌یک تایید و تصویب شود. نعمت‌بخش با تاکید بر اصول تعیین تعرفه به این نکته اشاره می‌کند که تعرفه مواد اولیه باید به‌صورت حداقلی تعیین شود و مواد نیمه‌ساخته با میزان تعرفه بیشتری وارد کشور شوند و درنهایت محصول نهایی بیشترین تعرفه را داشته باشد.

حال در شرایطی که تعرفه نهایی واردات خودرو ۴۰درصد تعیین شده، در نظر گرفتن تعرفه ۴۰درصدی برای بخش‌های تشکیل‌دهنده خودرو ازجمله تایر کمی غیرمنطقی و غیراصولی است.

حال باید منتظر ماند تا مشخص شود تایر نیز به سرنوشت خودرو دچارخواهد شد و تنها راه حمایت از صنعت داخلی محدود کردن واردات یا توقف چندماهه آن تعیین می‌شود یا مسئولان راه‌حل بهتری برای توسعه صنعت کشور پیش‌رو قرار خواهند داد. راه‌حلی که درنهایت می‌تواند به ضرر مصرف‌کننده داخلی و اجبار او به‌استفاده از کالای غیررقابتی ایرانی آن‌هم با قیمت بالا بینجامد.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا