جشنواره فیلم فجر ۳۹؛ آن چه باید بدانید
روزنامه فرهیختگان: متفاوتترین دوره جشنواره فیلم فجر، حالا با نمایش تنها ۱۶ فیلم در بخش مسابقه، چگالی تمایز با دورههای قبلی خود را بیشتر کرده است. درحال حاضر آنچه مسجل است اینکه جشنواره از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در تهران و احتمالا مراکز استانها برگزار خواهد شد. تعداد سینماهای مردمی در تهران، به نسبت سالیان گذشته، بیشتر خواهند بود. سینماها نیز مجاز هستند تنها تا ۳۰ درصد ظرفیت خود بلیتفروشی داشته باشند.در ادامه، نگاهی خواهیم انداخت به جزئیات هریک از فیلمهای بخش سودای سیمرغ، غایبان و پرکارترین بازیگران مرد و زن جشنواره امسال.
تنوع ژانر این فهرست کمحجم
از ۱۶ فیلم جشنواره امسال، هفت فیلم، تجربه نخست کارگردانانشان محسوب شده و دو فیلم هم تجربه دوم به حساب میآیند. نکته جالبتوجه اینکه تمام کارگردانان حاضر در جشنواره امسال، جوان و زیر ۵۰ سال سن دارند که این اتفاق تاکنون در هیچ یک از دورههای جشنواره فجر رخ نداده بود.
از این تعداد فیلم، هشت فیلم در زمره سینمای اجتماعی تعریف میشوند، دو فیلم دیگر کمدی و اجتماعی هستند، سه فیلم در رابـ ـطه با دفاع مقدس حضور دارند، یک فیلم با محوریت تریلر جاسوسی و امنیتی، یک فیلم با محوریت وحشت و یک فیلم رومنس و عاشقانه در جشنواره امسال حضور دارند که تنوع ژانری این دوره را به نسبت دورههای قبل که با فیلمهای بیشتری همراه بود، گسترش دادهاند. گرچه «یدو» فیلمی با محوریت دفاع مقدس تعریف شده، اما قهرمانان داستان، نوجوانانی هستند که میتوانند نمایندهای از طرف ژانر کودک و نوجوان تعریف شوند؛ گرچه فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نیز حضور داشت و موفقیتهایی را در آنجا به دست آورد.
فیلمهای اجتماعی
مانند ادوار اخیر جشنواره، بیشترین ژانر حاضر، اجتماعی است که در ادامه به هریک از آنها خواهیم پرداخت.
ابلق
پنجمین ساخته «نرگس آبیار» مانند کارهای دیگر کارگردان، فضایی زنانه دارد و داستان زنی (الناز شاکردوست) را روایت میکند که با همسر و فرزند خود در حاشیه تهران زندگی کرده، اما اتفاقی، آنها را به شمال این شهر میکشاند. آبیار، برخلاف ساختههای قبلی خود، این فیلم را در سکوت کامل خبری جلوی دوربین برد و هنوز هم اطلاعات چندانی راجع به آن در دسترس نیست.
فیلمی که چند تن از بازیگران و کسانی که اثر را بعد از مراحل فنی تماشا کردهاند، از آن بهعنوان برجستهترین ساخته فیلمساز تا امروز نام بـردهاند که در عین تاثیرگذاری فضای فیلم، بازیهای درخور توجهی را به خود میبیند. بهخصوص بازی بهرام رادان که به گفته کسانی که فیلم را دیدهاند، تاکنون در کارنامه این بازیگر دیده نشده است. آبیار در تمام این سالها نشان داده کارگردان جسوری است و مخاطبانش را با هر ساخته خود غافلگیر میکند. بهطوری که نمیتوان او را در زمره یکی از سه کارگردان زن موفق دهه ۹۰ سینمای ایران نام نبرد.