- عضویت
- 2016/08/01
- ارسالی ها
- 2,366
- امتیاز واکنش
- 7,269
- امتیاز
- 606
به گزارش سرویس دینی جام نیوز با اعطای جوایز مسابقه علامه طباطبایی به دانشآموزان همراه بود.
مسابقه علامه طباطبایی که از سال گذشته آغاز شده، هر سال هدایایی شامل جایزه نقدی و کمک هزینه سفر به ایران و برخی برنامههای آموزشی رایگان را به دانشآموزان برگزیده دبیرستانی در سطوح آخر دبیرستان و پیشدانشگاهی در انگلستان اهدا میکند.
در ابتدای این برنامه توضیحاتی در مورد جایزه مسابقه سالیانه علامه طباطبایی و آنطور که به اختصار در انگلیسی خوانده میشود، ATAward ارائه شد.
در سیستم مدارس انگلستان دوره دبیرستان به دو بخش دو ساله تقسیم میشود. دانشآموزان ابتدا دوره GCSE را گذرانده و پس از موفقیت وارد دوره A-Level میشوند که معادل پیشدانشگاهی در نظام آموزشی ایران است. فقط ۱۰ درصد از دانشآموزان انگلیسی موفق به کسب بالاترین نمره در این دورهها میشوند. بالاترین نمره به ترتیب A+ و A* است.
امسال در جمع ۲۹ نفره فعلی که برنده جایزه شدهاند، فقط کسانی که بالاترین نمرهها را داشتهاند به جشن دعوت شده و این ۲۹ نفر جزو ۱۰ درصد دانشآموزان برتر انگلیس هستند.
در ادامه این برنامه دو تن از برندگان سال گذشته مسابقه علامه طباطبایی که سفری نیز به ایران داشتهاند، درباره اهمیت این جایزه و خاطرات خود از سفر به ایران نکاتی بیان کردند.
آنان جنبههای مثبت و فواید این جایزه از جمله تشویق دانشآموزان موفق، ایجاد همبستگی و دوستیها از طریق سفر و شرکت در کارگاهها و ایجاد رابـ ـطههای استاد و شاگردی را به عنوان مهمترین دستاوردها برشمردند و بر فواید علمی و آکادمیک سفر به ایران علاوه بر دستاوردهای معنوی آن تأکید کرده و سفر به ایران را فرصتی برای درک بهتر فرهنگ و سنت کشورمان دانستند.
در ادامه این برنامه تنی چند از دستاندرکاران این مسابقه طی میزگردی به پرسشهایی در زمینه مسابقه علامه طباطبایی پاسخ گفتند و فتحی، سخنران مراسم با معرفی شخصیت علامه طباطبایی به عنوان الگو و نمونه معاصر یک دانشمند اسلامی، این نام را مناسبترین گزینه برای نامگذاری این جایزه برشمرد.
وی افزود: پیش از این جایزهای برای تشویق دانشآموزان دبیرستانی مسلمان در این کشور وجود نداشت و این کمبود همیشه حس میشد.
فتحی آشنایی با دانشآموزان موفق و مسلمان را یکی از فواید برجسته این جایزه معرفی کرد که میتواند در آینده در خدمت جامعه مسلمانان ساکن این کشور قرار گیرد.
در این میزگرد همچنین عنوان شد که شرکت در مسابقه بر اساس ثبت نام بوده و فقط کسانی که داوطلب شرکت در مسابقه باشند مورد داوری قرار خواهند گرفت. به این ترتیب ثبت نام نه فقط برای همه مسلمانان، بلکه برای همه دانشآموزان انگلیسی آزاد است.
فتحی ابراز امیدواری کرد که در آینده و به عنوان یکی از دستاوردهای این مسابقه، برندگان امروز، به عنوان داور و برگزارکننده به این مجموعه بازگشته و سکان آن را خود به دست بگیرند.
در ادامه این برنامه جوایز برندگان توسط حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس به آنان اعطا شد.
شمالی پیش از اعطای جوایز ضمن شکرگزاری برای توفیق برگزاری دومین دوره جایزه علامه طباطبایی از آن عالم بزرگ به عنوان شاگرد واقعی مکتب غدیر و امام علی(ع) یاد کرد و گفت: اگر اسلام در مسیر درست و در پیروی از ائمه معصومین و اهل بیت دنبال نشود، به عنوان جامعه مسلمان دچار مشکلاتی خواهیم شد که نمونههای آن را در عصر معاصر ملاحظه میکنید.
وی ضمن تبریک به برندگان این مسابقه جوایز آنان را که در مجموع دارنده ۸۵ نمره A* و ۹۹ نمره A+ بودند، اهدا کرد. به برندگان علاوه بر جایزه نقدی و لوح تقدیر، تخفیف ۵۰ درصدی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران نیز اهدا شد.
در ادامه این برنامه حجتالاسلام والمسلمین شمالی سخنانی در اهمیت روز غدیر و اهمیت حفظ هویت و همبستگی اسلامی در جهان معاصر ایراد کرد. وی از پیشرفتهای علمی و تکنولوژیک امروزی به عنوان فرصت و چالش نام برد و توضیح داد که همواره در تاریخ، همراه با هر فرصتی، خطرات و چالشهایی نیز وجود داشته و باید ضمن شناختن صحیح فرصتها و بهرهمندی از آنها، از خطرات و چالشها دوری کرد.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس رسانهها و شبکههای اجتماعی فعال بر روی اینترنت و تلفنهای هوشمند را نمونهای از این فرصتها و چالشها برشمرد و تأکید کرد که سرعت تحولات آنقدر بالاست که گاهی ما مغلوب آن شده و بدون آنکه متوجه شویم روزی چشم باز میکنیم و میبینیم که خود و جامعه اطرافمان دچار تحول چشمگیری شدهاند.
وی گفت در این سرعت بالای تغییرات بیش از همیشه ضروری است که به فکر حفظ هویت و پیوستگی فرهنگی خود و جامعه بوده و نگذاریم فنآوری ارتباطی و مشغولشدن به آن روابط خانوادگی و اجتماعی را متزلزل کند.
شمالی برای روشن کردن گفتههای خود زندگی «آمیش»ها در ایالات متحده را مثال زد. آمیشهای آمریکا فرقهای از مسیحیان پروتستان تعمیدی هستند که معتقد هستند افراد در بزرگسالی و پس از شناخت کامل باید غسل تعمید داده شده و مسیحی شوند. آنها معتقد به تعمید در نوزادی نیستند. با این حال آنچه در مورد آمیشها در این گفتوگو مهم است اینکه آنان در مورد حفظ هویت خود در جهان معاصر به طور جدی تفکر و تأمل کردهاند.
آمیشها به گفته دکتر شمالی اجازه نمیدهند که صنعت و تکنولوژی و رسانهها روابط خانوادگی و خصوصی آنها را تحت تأثیر قرار دهند. به اعتقاد آنها برق خوب است؛ اما شما را مجبور میکند تا دیروقت بیدار بمانید و صبح دیرتر بیدار شوید و این نظم طبیعی زندگی شما رابه هم میزند. آنها همچنین تلفن را وسیله ایجاد مزاحمت برای خانواده میدانند و بعضاً فقط یک تلفن در خارج از خانه و فقط برای موارد خیلی ضروری نصب میکنند. آنها همچنین در زمستان فقط یک اتاق را گرم میکنند. چون اگر همه اتاقها گرم باشند آنوقت اعضای خانواده هر یک به اتاق خود رفته و دور هم بودن خانواده صدمه میبیند. آنها با چنین شیوهای مخالف اتومبیل نیز هستند چرا که سفرهای دور را آسان کرده و باعث پراکندهشدن اعضای خانواده میشود.
حجتالاسلام شمالی گفت نکته اینجاست که آمیشها به این موضوع به طور جدی پرداخته و به راه حل خود نیز به طور جدی پایبند هستند. وی افزود: متأسفانه برخی از ما تحت تاثیر فشار بازار و تکنولوژی هستیم و بلافاصله اولین گوشی یا تبلتی را که وارد بازار شود، برای خود و فرزندانمان تهیه میکنیم و ابداً به فکر عواقب آن و یا مدیریتکردن آگاهانه آنها نیستیم. مثلاً ما هیچ سیاست مشخصی در مورد سن استفاده از تلفن همراه و هوشمند نداریم و در اولین فرصت آن را برای کودکان تهیه میکنیم.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه نتیجه گرفت که درس غدیر برای روزگار فعلی ما میتواند درس چگونه حفظکردن هویت در جهان متغیر و در آینده نامعلوم پیش رو باشد. اینکه چگونه میتوان هویت فردی و جمعی را در این هیاهوی رسانهای و تکنولوژیک حفظ کرد.
در بخش پایانی این برنامه خانم عبیر صفا و نوری سردار، از شاعران معروف انگلیسیزبان اشعاری به زبان انگلیسی قرائت کردند و در ادامه اشعاری به سبک مولودیخوانی و به زبان عربی در مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) قرائت شد.
این برنامه با اقامه نماز مغرب و عشا و به امامت حجتالاسلام والمسلمین شمالی به پایان رسید.
مسابقه علامه طباطبایی که از سال گذشته آغاز شده، هر سال هدایایی شامل جایزه نقدی و کمک هزینه سفر به ایران و برخی برنامههای آموزشی رایگان را به دانشآموزان برگزیده دبیرستانی در سطوح آخر دبیرستان و پیشدانشگاهی در انگلستان اهدا میکند.
در ابتدای این برنامه توضیحاتی در مورد جایزه مسابقه سالیانه علامه طباطبایی و آنطور که به اختصار در انگلیسی خوانده میشود، ATAward ارائه شد.
در سیستم مدارس انگلستان دوره دبیرستان به دو بخش دو ساله تقسیم میشود. دانشآموزان ابتدا دوره GCSE را گذرانده و پس از موفقیت وارد دوره A-Level میشوند که معادل پیشدانشگاهی در نظام آموزشی ایران است. فقط ۱۰ درصد از دانشآموزان انگلیسی موفق به کسب بالاترین نمره در این دورهها میشوند. بالاترین نمره به ترتیب A+ و A* است.
امسال در جمع ۲۹ نفره فعلی که برنده جایزه شدهاند، فقط کسانی که بالاترین نمرهها را داشتهاند به جشن دعوت شده و این ۲۹ نفر جزو ۱۰ درصد دانشآموزان برتر انگلیس هستند.
در ادامه این برنامه دو تن از برندگان سال گذشته مسابقه علامه طباطبایی که سفری نیز به ایران داشتهاند، درباره اهمیت این جایزه و خاطرات خود از سفر به ایران نکاتی بیان کردند.
آنان جنبههای مثبت و فواید این جایزه از جمله تشویق دانشآموزان موفق، ایجاد همبستگی و دوستیها از طریق سفر و شرکت در کارگاهها و ایجاد رابـ ـطههای استاد و شاگردی را به عنوان مهمترین دستاوردها برشمردند و بر فواید علمی و آکادمیک سفر به ایران علاوه بر دستاوردهای معنوی آن تأکید کرده و سفر به ایران را فرصتی برای درک بهتر فرهنگ و سنت کشورمان دانستند.
در ادامه این برنامه تنی چند از دستاندرکاران این مسابقه طی میزگردی به پرسشهایی در زمینه مسابقه علامه طباطبایی پاسخ گفتند و فتحی، سخنران مراسم با معرفی شخصیت علامه طباطبایی به عنوان الگو و نمونه معاصر یک دانشمند اسلامی، این نام را مناسبترین گزینه برای نامگذاری این جایزه برشمرد.
وی افزود: پیش از این جایزهای برای تشویق دانشآموزان دبیرستانی مسلمان در این کشور وجود نداشت و این کمبود همیشه حس میشد.
فتحی آشنایی با دانشآموزان موفق و مسلمان را یکی از فواید برجسته این جایزه معرفی کرد که میتواند در آینده در خدمت جامعه مسلمانان ساکن این کشور قرار گیرد.
در این میزگرد همچنین عنوان شد که شرکت در مسابقه بر اساس ثبت نام بوده و فقط کسانی که داوطلب شرکت در مسابقه باشند مورد داوری قرار خواهند گرفت. به این ترتیب ثبت نام نه فقط برای همه مسلمانان، بلکه برای همه دانشآموزان انگلیسی آزاد است.
فتحی ابراز امیدواری کرد که در آینده و به عنوان یکی از دستاوردهای این مسابقه، برندگان امروز، به عنوان داور و برگزارکننده به این مجموعه بازگشته و سکان آن را خود به دست بگیرند.
در ادامه این برنامه جوایز برندگان توسط حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس به آنان اعطا شد.
شمالی پیش از اعطای جوایز ضمن شکرگزاری برای توفیق برگزاری دومین دوره جایزه علامه طباطبایی از آن عالم بزرگ به عنوان شاگرد واقعی مکتب غدیر و امام علی(ع) یاد کرد و گفت: اگر اسلام در مسیر درست و در پیروی از ائمه معصومین و اهل بیت دنبال نشود، به عنوان جامعه مسلمان دچار مشکلاتی خواهیم شد که نمونههای آن را در عصر معاصر ملاحظه میکنید.
وی ضمن تبریک به برندگان این مسابقه جوایز آنان را که در مجموع دارنده ۸۵ نمره A* و ۹۹ نمره A+ بودند، اهدا کرد. به برندگان علاوه بر جایزه نقدی و لوح تقدیر، تخفیف ۵۰ درصدی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران نیز اهدا شد.
در ادامه این برنامه حجتالاسلام والمسلمین شمالی سخنانی در اهمیت روز غدیر و اهمیت حفظ هویت و همبستگی اسلامی در جهان معاصر ایراد کرد. وی از پیشرفتهای علمی و تکنولوژیک امروزی به عنوان فرصت و چالش نام برد و توضیح داد که همواره در تاریخ، همراه با هر فرصتی، خطرات و چالشهایی نیز وجود داشته و باید ضمن شناختن صحیح فرصتها و بهرهمندی از آنها، از خطرات و چالشها دوری کرد.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس رسانهها و شبکههای اجتماعی فعال بر روی اینترنت و تلفنهای هوشمند را نمونهای از این فرصتها و چالشها برشمرد و تأکید کرد که سرعت تحولات آنقدر بالاست که گاهی ما مغلوب آن شده و بدون آنکه متوجه شویم روزی چشم باز میکنیم و میبینیم که خود و جامعه اطرافمان دچار تحول چشمگیری شدهاند.
وی گفت در این سرعت بالای تغییرات بیش از همیشه ضروری است که به فکر حفظ هویت و پیوستگی فرهنگی خود و جامعه بوده و نگذاریم فنآوری ارتباطی و مشغولشدن به آن روابط خانوادگی و اجتماعی را متزلزل کند.
شمالی برای روشن کردن گفتههای خود زندگی «آمیش»ها در ایالات متحده را مثال زد. آمیشهای آمریکا فرقهای از مسیحیان پروتستان تعمیدی هستند که معتقد هستند افراد در بزرگسالی و پس از شناخت کامل باید غسل تعمید داده شده و مسیحی شوند. آنها معتقد به تعمید در نوزادی نیستند. با این حال آنچه در مورد آمیشها در این گفتوگو مهم است اینکه آنان در مورد حفظ هویت خود در جهان معاصر به طور جدی تفکر و تأمل کردهاند.
آمیشها به گفته دکتر شمالی اجازه نمیدهند که صنعت و تکنولوژی و رسانهها روابط خانوادگی و خصوصی آنها را تحت تأثیر قرار دهند. به اعتقاد آنها برق خوب است؛ اما شما را مجبور میکند تا دیروقت بیدار بمانید و صبح دیرتر بیدار شوید و این نظم طبیعی زندگی شما رابه هم میزند. آنها همچنین تلفن را وسیله ایجاد مزاحمت برای خانواده میدانند و بعضاً فقط یک تلفن در خارج از خانه و فقط برای موارد خیلی ضروری نصب میکنند. آنها همچنین در زمستان فقط یک اتاق را گرم میکنند. چون اگر همه اتاقها گرم باشند آنوقت اعضای خانواده هر یک به اتاق خود رفته و دور هم بودن خانواده صدمه میبیند. آنها با چنین شیوهای مخالف اتومبیل نیز هستند چرا که سفرهای دور را آسان کرده و باعث پراکندهشدن اعضای خانواده میشود.
حجتالاسلام شمالی گفت نکته اینجاست که آمیشها به این موضوع به طور جدی پرداخته و به راه حل خود نیز به طور جدی پایبند هستند. وی افزود: متأسفانه برخی از ما تحت تاثیر فشار بازار و تکنولوژی هستیم و بلافاصله اولین گوشی یا تبلتی را که وارد بازار شود، برای خود و فرزندانمان تهیه میکنیم و ابداً به فکر عواقب آن و یا مدیریتکردن آگاهانه آنها نیستیم. مثلاً ما هیچ سیاست مشخصی در مورد سن استفاده از تلفن همراه و هوشمند نداریم و در اولین فرصت آن را برای کودکان تهیه میکنیم.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه نتیجه گرفت که درس غدیر برای روزگار فعلی ما میتواند درس چگونه حفظکردن هویت در جهان متغیر و در آینده نامعلوم پیش رو باشد. اینکه چگونه میتوان هویت فردی و جمعی را در این هیاهوی رسانهای و تکنولوژیک حفظ کرد.
در بخش پایانی این برنامه خانم عبیر صفا و نوری سردار، از شاعران معروف انگلیسیزبان اشعاری به زبان انگلیسی قرائت کردند و در ادامه اشعاری به سبک مولودیخوانی و به زبان عربی در مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) قرائت شد.
این برنامه با اقامه نماز مغرب و عشا و به امامت حجتالاسلام والمسلمین شمالی به پایان رسید.
آخرین ویرایش توسط مدیر: