حجامت

  • شروع کننده موضوع *paryia*
  • بازدیدها 154
  • پاسخ ها 1
  • تاریخ شروع

*paryia*

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/04/04
ارسالی ها
2,050
امتیاز واکنش
2,201
امتیاز
426
محل سکونت
کرمانشاه



017242281029255102a.jpg



امروزه علی رغم پیشرفت روز افزون علم و ساخت داروهای شیمیایی باز هم شاهد بروز بیماری های جدید ولاعلاج می باشیم که این امر خود بیانگر ناکارآمد بودن یا ناکافی بودن طب جدید به تنهایی است وبه همین دلیل بشر امروز لاجرم باید بپذیرد که
طب سنتی که نتیجه هزاران سال تحقیق وتجربه علما ودانشمندان در طول تاریخ بشر بوده است می تواند هنوز هم بعنوان عاملی موثر در پیشگیری ودرمان انسان باشد و در جهت تکمیل یافته های طب جدید وکلاسیک که بر گرفته از طب سنتی می باشند همچنین به تکامل علم پزشکی و بهبود وضعیت درمان در جامعه کمک شایان ذکری نماید.حجامت اصطلاحا به روشی ازخونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی ازبیماری ها بکار می رود ودارای سابقه تاریخی هفت هزارساله ومورد تایید وتاکید اسلام می باشد. قدمت حجامت در ایران به قبل از اسلام می رسد، بهرام گور پادشاه ساسانی چون درمان بیماری خود را منحصر در حجامت یافت دستور داد حجامت در ایران رایج شود.یکی از مهمترین روایاتی که در زمینه حجامت در منابع معتبر روایی ذکر شده و در ذیــــل آیه یک
ســــوره مبارکه «اسری» در تفسیر المیزان و برخی از تفاسیر دیگر آمده است، حدیث زیر می باشد:
حضرت رسول اکرم(صلی االله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
«در شب معراج، وقتی که به آسمان هفتم صعود کردم، بر هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند یا محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر بفرما.»



انواع حجامت

در
طب سنتی ایران حجامت به طور کلی به دودسته تقسیم می شود.
Dry cupping – حجامت خشک یا بادکشی
Wet cupping – حجامت تر




حجامت خشک :
نوعی حجامت است که در آن خونی از بدن خارج نمی شود، بلکه تنها عمل مکش
یا Suction روی پوست انجام می شود. حجامت خشک خود بر دو قسم است: الف : سرد و خشک، ب ـ گرم و خشک
حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه اصطلاحاً به کوزه یا لیوان گذاری معروف می باشد. حجامت
خشک در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود و در درمان بسیاری از دردها و بیماریها نقش موثری دارد
اینگونه از حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحـریـ*ک دیواره مویرگها می شود و در
افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.
حجامت تر با خارج نمودن مقداری از خون بیمار همراه می باشد. حجامت تر در مکاتب مختلف طب سنتی متفاوت می باشد، اما در طب اسلامی مواضع زیر بیشتر تاکید شده است.
امام صادق ( ع ) فرمودند : رسول خدا ( ص ) در سه نقطه حجامت می فرمود : سر، بین دو کتف وکمر



حجامت موضعی :
بر اساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری در موضع خاصی انجام می شود . از جمله حجامت روی کفلها، اطراف مقعد، روی رانها، حجامت کلیه، قاعده ریه و حجامت
کبد. این نوع حجامت انواع مختلف دارد که مهم ترین و رایج ترین آنها همان خون گیری از میان دو کتف است. ولی حدود شصت نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقط باید به تجویز اطباء انجام شود. مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت نقره در گودی پشت گردن تجویز می گردد که طبق روایات اسلامی برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آنها بسیار مفید است. همچنین برای درمان زردی نوزادان حجامت ساده ای از پشت گوش آنها انجام می شود که با ریزش دو سه قطره خون، زردی آنها
فوراً کاهش می یابد.
حجامت های دیگری نیز در سایر اعضای بدن صورت می گیرد که اثرات خاص درمانی دارد. مانند
حجامت زیر چانه (برای درمان جوش های صورت)، حجامت ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یک
بیماری خاص بانوان است)، حجامت سر (برای رشد مو)، حجامت زانو، حجامت کبد
، حجامت کلیه ها،
حجامت ساقین، حجامت پشت کمر، زیرناف، قوزکپا وغیره.



روش انجام حجامت چگونه است ؟

پس ازمعاینه و اخذ شرح حال از بیمارموضعی که برای حجامت تعیین شده است ضدعفونی گشته سپس
با لیوان حجامت که بصورت یکبارمصرف ساخته شده به مدت چند دقیقه بادکش می شود، بعد ازایجاد انبساط چند خراش سطحی ایجاد می گردد، آنگاه به تناسب وضعیت جسمی، بالینی وعروقی بیماردرسه الی پنج مرحله از وی خون گرفته می شود. این عملیات مجموعا در مدت حدود 20 دقیقه انجام می شود که خون گرفنه شده حداکثر به 50تا70 سی سی بالغ می گردد. درحجامت خشک مرحله خونگیری انجام نمی شود.
مقدار مناسب برای کشیدن شدن پوست به درون ظرف مکش به میزان 1 تا 1.5 سانتی متر از بالاترین حد گنبد پوست مکیده شده تا لبه ظرف مکش است. برای آماده سازی بهتر موضع حجامت ـ جهت حصول نتیجه بهتر از حجامت نوع خشک یا تر ـ می توان موضع حجامت را با روغن زیتون، روغن سیاهدانه و یا گل بنفشه چرب نمود.




حجامت تاچه حد ارزش درمانی دارد وفرایند اثر گذاری آن ؟

سمومی که در اثر سوخت و ساز بدن در گوشه وکنار آن رسوب یافته، توسط جریان خون شسته شده
ونیروی حفاظتی دریچه های مخصوص قلب مانع ورود آنها به قلب می شوند وآنها را در پشت قلب
وبین دوکتف بایگانی می کنند ودرآنجا دو روز باقی مانده ودر صورت عدم تخلیه (توسط حجامت) این
خون کثیف به
کبد برگشته وکبد آنرا به طحال فرستاده ودربرخی رگهای بدن رسوب می کند وموجب
درد وناراحتی هایی می شود.
درمنابع طب اسلام وطب سنتی
حجامت به عنوان یکی ازارکان مهم درمان ذکرگردیده است وبیماری های
گوناگون را درمان می کند و به صورت اختصاصی درمنابع طب اسلامی به شکل پیشگیرانه درمان همه
بیماری ها شمرده شده است ودرمورد بیماری های خاص درمان تمامی بیماری های ناشی ازغلبه خون گفته شده است. بوعلی سینا اعتقاد دارد صفرا وسودا نیز ازطریق حجامت قابل دفع است.



حجامت دردرمان چه بیماری هایی بکارمی رود؟

حجامت درمورد بیمارهای هایپرلیپیدمی (چربی خون بالا)،
دیابت غیروابسته به انسولین، دردهای عضلانی، سردردهای عصبی ومیگرنی، بیماری های پوستی شامل آکنه، پسوریازیس، آلرژی های دارویی، غذایی، فصلی، اعتیاد به مواد مخـ ـدر، بیماری های انسدادی عروق کرونر،عوارض بعد ازیائسگی (منوپوز)، دردهای قاعدگی درزنان ودوشیزگان (دیسمنوره) وبرخی بیماری های عفونی، هورمونی وغدد کاربرد دارد.




آیا استفاده ازفواید حجامت تنها برای درمان بیماریهاست ؟

بیشترین کاربرد انواع حجامت بعد از بیماریهاست و بامکانیسم مختلفی ازجمله تنظیم سیستم ایمنی موجب پیشگیری ازبیماریها می گردد و بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که کاربرد حجامت فقط برای درمان بیماریها نیست.



زمان های حجامت

حجامت در همه وقت مجاز نیست و در روایات اسلامی زمان های خاصی برای مؤثرتربودن آن
توصیه شده است.




حجامت به لحاظ ماه شمسی: تقویم سُریانی یا رومی از چند هزار سال قبل تاکنون در خاورمیانه رواج
داشته است. در احادیث اسلامی هفتم حزیران بهترین روز حجامت در طول سال معرفی شده است و
در ادامۀ آن آمده است که اگر به انجام حجامت در این روز موفق نشدید چهاردهم حزیران نیز می توانید به این کار مبادرت کنید. ماه حزیران ششمین ماه تقویم سریانی است که بین ایار و تموز قرار دارد. حزیران 30 روز دارد و تقریبا از 24 خرداد آغاز و به 22 تیر ختم می شود. هر ساله یک یا دو روز جابجایی در تطبیق این دو تقویم شمسی دیده می شود. اطبای حاذق هر ساله این دو روز مهم حجامت را محاسبه کرده و به بیماران خود اعلام قبلی می دهند.




حجامت به لحاظ ماه قمری:
طبق حدیثی که از امام رضا(ع) منقول است حجامت در روزهای 12 تا
15 ماه قمری تأثیر بیشتری دارد. این مسئله به کامل بودن ماه قمری مربوط است و شبیه اثر کرۀ ماه
بر جذر و مد آب دریا و رودخانه است. در مرتبۀ بعدی می توان روزهای 10 تا 23 ماه قمری را
لحاظ کرد.




حجامت به لحاظ روزهای هفته:
حجامت در روزهای فرد خصوصاً عصر یکشنبه و صبح پنجشنبه
اثر بیشتری دارد. در عوض در روزهای چهارشنبه و جمعه نباید حجامت کرد. حجامت در ظهر روز
جمعه بسیار زیان آور است.



حجامت به لحاظ فصول سال:
بهترین اوقات حجامت بجز حزیران، در زمانی است که هوا معتدل
باشد، یعنی در چهل روز نخست بهار و چهل روز آغاز پاییز. در فصل زمستان (خصوصاً دی ماه)
و فصل تابستان (بجز 14 حزیران که ذکر شد) حجامت اثر اندکی خواهد داشت.



درمورد چه افرادی نباید حجامت کرد؟

حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست وبه منظورپیشگیری ازبیماریها می توان هرسال حداقل درفصل بهار حجامت کرد وحداقل فاصله زمانی برای حجامت ازیک ماه شروع می شود تا سن روزفاصله یعنی چهل ساله چهل روزیک بار، پنجاه ساله پنجاه روزیکبارو…ولی حجامت درمانی اگرتوسط افرادغیر مطلع انجام شود ممکن است موجب درمان نگردیده و یا اشکالاتی را پدید آورد.



درمورد افراد زیر نباید حجامت کرد:

-افرادی که باتعریف طب اسلامی و
طب سنتی دچارغلبه شدید بلغم هستند
-کودکان ازبدوتولد تا چهارماهگی
-زنان باردارتا ماه چهارم بارداری
-زنان درمدت ایام عادت ماهیانه
-افراد دارای کمبود پلاکت خون
-افرادی که دچارفشارخون مقطعی بالاهستند (دراین افراد ابتدا باید با استفاده ازحجامت گرم وخشک به
طریق مخصوص فشارخون راکاهش داده وسپس اقدام به حجامت کرد)




مقایسۀ اهدای خون و حجامت

در اهدای خون حدود 450 سی سی خون تازه با سوزن از ورید گرفته می شود ولی در حجامت با
ایجاد مکش بین دو کتف و ایجاد خراش در آن حدود 50 سی سی خون از مویرگ های پشت خارج
می شود. آزمایشات نشان داده که ترکیبات خون وریدی با خون حجامت تفاوت بسیار دارد. در حجامت
خون سیاه و غلیظ است که خارج می شود، خونی که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشتری
نسبت به خون تازۀ ورید است.
برخی دیگر از فواید خاص حجامت که در اهدای خون دیده نمی شود به این ترتیب است:
– حجامت سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می شود. -حجامت از ابتلا به بیماری ها پیشگیری می کند.
ـ حجامت درمان کنندۀ 150 نوع بیماری بوده یا در بهبود و کاهش اثرات آنها مؤثر است. -انواع حجامت از بدو تولد تا آخر عمر برای بدن انسان مجاز و بلکه مفید و ضروری است.





توصیه های قبل از حجامت

1. با شکم گرسنه و سیر حجامت نکنید.
2. دوازده ساعت قبل از حجامت سیگار نکشید.
3. یک ساعت قبل از حجامت
انار یا شربت آب انار میل کنید تا از غلظت خون کاسته شود. همچین می توانید عسل، ماء الشعیر یا مایعات فراوان بنوشید.
4. در وقت حجامت انگشتر عقیق به دست نداشته باشید.
5. از با تجربه بودن شخصی که می خواهد شما را حجامت کند اطمینان داشته باشید.
6. قبل از انجام حجامت حتماً عینک از روی چشم برداشته شود.
امام رضا ( ع ) فرمودند: «باید حجامت کردن بعد از خوردن غذا صورت گیرد، چونکه وقتی انسان سیر شد، سپس حجامت کرد، خون جمع شده و بیماری خارج می گردد و اگر با شکم گرسنه کسی حجامت کند، خون خارج می شود ولی بیماری ( در بدن ) باقی می ماند.»




توصیه های بعد از حجامت

1. تا دوازده ساعت سیگارنکشید.
2. تا 24 ساعت ورزش یا کار سنگین نکنید.
3. تا 24 ساعت ماهی و لبنیات و غذای شور و
غذاهای سرد و تند و تیز مصرف نکنید.
4. حداقل تا 12 ساعت پس از انجام حجامت جهت جلوگیری از عفونت زخم، استحمام ممنوع می باشد.
5. قبل و بعد از حجامت خوردن انار توصیه شده است. همچنین برای جبران ضعف احتمالی، نوشیدن
شربتی از عسل پس از حجامت توصیه شده است.
6. تا 12 ساعت قبل و بعد از حجامت نزدیکی صورت نگیرد.
7. طی شش ساعت اول پس از حجامت خوردن شربت عسل (یک قاشق عسل
+یک لیوان آب ولرم+کمی گلاب) توصیه می شود.
امام رضا (ع): «سفارش مىی کنم که پس از حجامت یا فصد، آب انار را با مکیدن آن بنوشید. مکیدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت. پس از حجامت و فصد، از خوردن غذاهاى نمک‏ دار تا مدت 3 ساعت بپرهیزید، چون اگر این پرهیز مراعات نشود، بعید نیست که انسان به بیمارى جرب دچار شود.»
امام حسن عسکری (ع) فرمودند: «پس از انجام حجامت، انار بخور، انار
ی شیرین؛ چرا که خون را فرو می نشاند و خون را در درون، تصفیه می کند.»





آداب حجامت

از آنجا که حجامت از جمله توصیه های دینی است، لذا مانند بسیاری دیگر از آداب مذهبی جهت دستیابی به نتیجه بهتر مستلزم رعایت آداب و اصولی می باشد که آن می پردازیم.
*حجامت رو به قبله و به صورت چهار زانو انجام شود.
*حجامت کننده و حجامت شونده با وضو باشند و حجامت را با نام خداوند آغاز کنند.
* قبل از شروع حجامت حتماً آیه الکرسی تلاوت شود.
*دعای شریفی که در خصوص حجامت از امام علی بن موسی الرضا (ع) وارد شده است، خوانده شود.
* نگاه کردن به خون اول حجامت ـ بر طبق احادیث ـ مستحب و باعث روشنی و جلای چشم می شود.
*ذکر صلوات به هنگام حجامت فراموش نشود.
*در صورت امکان حجامت در روزها و زمان های توصیه شده انجام شود.
* پزشک و بیمار هر دو به این نکته توجه داشته باشند که پزشک و عمل حجامت هر دو تنها وسیله ای
برای شفای بیماری است. مسلماً شفای هر بیماری تنها به خواست و اراده خداوند متعالی انجام پذیر می باشد.
*بعد از انجام حجامت به فرد حجامت شونده تبریک گفته شود.
امام رضا علیه السلام براى حجامت دعاى خاصى ذکر فرموده ‏اند. این مطلب اهمیت همراهى درمان روحى و دعا درمانى با درمان ‏هاى جسمى در طب اسلامى را اثبات می کند. متن دعا چنین است:
وقتى خواستى حجامت کنى، چهار زانو جلوى حجّام بنشین و بگو: «اَعوذ بِالّلهِ الکَریم فى حِجامَتى مِنَ
العَین فِى الدَّم وَ مِن کُلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُکَ العافِیةَ وَ المُعافاة وَ
الشِّفاءِ مِن کُلّ داء.» یعنى: « در حجامت خود به خداوند کریم پناه می ‏برم از خونریزى و از هر ناراحتی، علت، سختى‏ و درد و مرضی و (خداوندا) از تو عافیت و اسباب عافیت و شفاى هر بیمارى‏ را طلب می کنم.»
بنا بر فتاوی مراجع تقلید، نماز خواندن پس از حجامت بلا مانع است ونیاز به شستشو وحمام رفتن ندارد.




سن مناسب برای انجام حجامت

در
طب سنتی، برخی حکما ـ از قبیل بوعلی سینا و جرجانی ـ حجامت را از 2 تا 60 سالگی تجویز نموده اند. اما در طب اسلامی شروع حجامت جهت پیشگیری، از چهار ماهگی تجویز شده است. در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که در کتب گوناگون ـ از جمله استبصار جلد 1 صفحه 84 ـ وارد شده است، ایشان به حجامت نقره در اطفال بالای چهار ماه به فاصله هر ماه یکبار توصیه نموده اند و آثار فراوانی برای آن ذکر نموده اند. این فواصل برای پیشگیری از بیماری ها توسط حجامت می باشد و فواصل مناسب جهت حجامت فرد بیمار باید توسط پزشک معالج تجویز شود.
حضرت امام رضا (ع) در رساله ذهبیه حجامت را در بالغین متناسب با سن تجویز نموده اند. مثلاً حجامت برای فرد 40 ساله هر 40 روز یک مرتبه و برای فرد 60 ساله هر 60 روز یک بار تجویز شده است.



خواص درمانی حجامت

پیامبر خدا (ص) فرمودند: «اگر در چیزی شفا باشد، در تیغ حجام و در خوردن
عسل است.»
امام صادق (ع) فرمودند: «بهترین چیزی که با آن به مداوا می پردازید، حجامت کردن، دوا را بر بینی ریختن، حمام نمودن و حقنه کردن ( وارد کردن داروی مایع از طریق رکتوم ) است.»





از جمله خواص درمانی اثبات شده وتجربه شده حجامت

1- برطرف کردن انسداد عروق وپیشگیری از سکته های مغزی وقلبی
2- تنظیم ترکیبات خون، کاهش چربی وکلسترول، تری گلیسرید و
قند خون و رفع غلظت خون
3- درمان سردردهای شدید مانند میگرن وسینوزیت، آرامش اعصاب، افزایش هوش وحافظه، قوت بینایی وجلای چشم
4- درمان ناراحتی های پوست وخارش بدن، جوش، کهیر، لک و پیس صورت وآلرژی ها
5- درمان آسم، تنگی نفس، واریس، رماتیسم، دیسک کمر، آرتروز و بسته شدن دریچه قلب
6- تقویت و واکسینه بدن در مقابل سرماخوردگی و ویروس های بیماری های مختلف و مسمومیت ها
7- درمان ریزش موی سر وهمچنین تقویت رشد موها
8- بهبود در اندام های بدن، رفع قولنج، بی حالی، کسلی، سنگینی بدن، اسپاسم عضلات، بهبود بیماری های زنان و…




حضرت علی (ع) فرمودند: «همانا حجامت بدن را سالم و عقل را استوار می نماید.»
به تجربه ثابت شده است که حجامت در اطفال و کودکان موجب افزایش رشد قد و وزن، رفع لاغری، بی اشتهایی، ضعف، تقویت سیستم ایمنی و دفاعی و بالاخره کاهش اختلالات رفتاری و بی قراری و پرخاشگری در ایشان می شود. در کتب
طب سنتی، جهت درمان زردی ( یرقان فیزیولوژیک ) چند خراش کوچک سطحی در لبه و پشت لاله گوش نوزاد تجویز شده است. در گذشته حجامت نقش واکسیناسیون فعلی را برای کودکان داشته است و مقاومت آنها در برابر بیماری ها توسط حجامت زیاد می شده است. مثلاً رازی در کتاب « الجدری و الحصبه » از حجامت جهت واکسیناسیون افراد زیر 14 سال در برابر آبله نام بـرده است. عده ای نیز معتقدند حجامت در سنین بلوغ موجب کاهش پرخاشگری و سایر عوارض بلوغ می شود .
 
  • پیشنهادات
  • T@NIN

    کاربر ارزشمند تالار معماری
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/01
    ارسالی ها
    2,366
    امتیاز واکنش
    7,269
    امتیاز
    606
    مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: طب سنتی ایران نباید راه را برای افراد سودجو و فرصت طلب باز کند که از اعتماد و اعتقاد مردم سوءاستفاده کنند و به سلامت مردم آسیب بزنند.

    دکتر محمود خدادوست اظهار داشت: وظیفه داریم که طب سنتی را ضابطه مند و قانون مند به پیش ببریم تا به سلامت و اعتقادات مردم لطمه ای وارد نشود و قانون هم رعایت شده باشد اما باید توجه داشت که طب سنتی بیشتر از اینکه تداخلات درمانی مانند حجامت داشته باشد، دارای توصیه هایی برای اصلاح سبک زندگی است.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر متاسفانه در باور برخی از مردم، طب سنتی همان حجامت است در صورتی که در هیچ یک از منابع معتبر، برای هر بیمار، در هر فصل و در هر مکان و زمانی حجامت توصیه نشده بلکه انجام حجامت وابسته به شرایط زمانی، سنی و مزاجی افراد است اما برخی از پزشکان، قبل از گرفتن شرح حال بیماران، آنها را وادار به انجام حجامت می کنند و با انجام این کار، به نوعی، انحراف طبیعت می دهیم و بیمار برای چندین روز سرحال می شود غافل از اینکه بسیاری از حجامت ها برای بیمار همراه با عوارض است.

    مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت حجامت را یکی از روش های درمانی طب سنتی عنوان کرد که مورد تایید منابع معتبر علمی این طب است و گفت: برخی از مدعیان حجامت، سالانه ۱۲ میلیون لیوان حجامت می فروشند و اعتقاد داریم که در حوزه حجامت و طب سنتی نباید بر خلاف قانون عمل کنیم.

    وی توسعه طب سنتی ایرانی را تنها در مسیر قانونی میسر دانست و خاطرنشان کرد: رویکرد ما هم قانون مند کردن طب سنتی است و در حال حاضر در ۱۷ دانشگاه کشور، دانشجویان طب سنتی تربیت می شوند و آموزه های این طب ارزشمند را وارد خانه های بهداشت کرده ایم تا سبک زندگی مردم اصلاح شود.

    خدادوست اظهار داشت: سال گذشته برای اولین بار برای خدمات حجامت و فصد در کتاب ارزش های نسبی، تعرفه در نظر گرفته شد و این خدمات را استاندارد کردیم و به تایید معاونت درمان وزارت بهداشت رساندیم و معتقدیم که باید در قالب قانون کار کنیم و باید جلوی افراطی گری و آسیب رسیدن به مردم و نظام سلامت را بگیریم.

    مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به وجود خانه ها و مراکز بهداشتی بسیار زیاد در کشور، گفت: برای بهورزان دو کتاب با عناوین آشنایی با اصول اولیه طب سنتی و درمانهای خانگی در نظر گرفته شده و در واقع تعالیم و مفاهیم طب سنتی به سطح اول خدمات بهداشتی و درمانی رفته است.

    خدادوست به انجام کارهای علمی و تحقیقاتی متعدد و پایان نامه های مربوط به موضوع حجامت و فصد در کشور اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت در راستای آکادمیک کردن طب سنتی اقدام به راه اندازی ۳۲ کلینیک و سلامتکده طب سنتی در کشور کرده است.

    وی در خصوص موسسه حجامت ایران، گفت: این پرونده در مرجع قضائی در حال رسیدگی است و فضاسازی در فضای مجازی و خبری به صلاح نیست زیرا هم مردم را به اشتباه می اندازد و هم خطرآفرین است.

    مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت ضمن تاکید لزوم رعایت قانون در کشور، اظهار داشت: دانشگاه ارمنستان به صورت غیر قانونی ایجاد شده بود و رسانه ها باید قبل از مطرح کردن موضوعی که ممکن است برای کشور تبعاتی به همراه داشته باشد، از مراجع قانونی اطلاع کسب کنند چون برخی از فرزندان ایرانی در این دانشگاه غیرقانونی سالانه میلیون ها تومان هزینه می کنند.

    خدادوست با بیان اینکه از نظر مقام معظم رهبری، ملاک امور، قانون و مقررات کشور است، اضافه کرد: در سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، نظارت وظیفه وزارت بهداشت است و وقتی وزارت بهداشت اقدام به بستن موسسه حجامت ایران کرده است، یعنی به وظیفه خود عمل کرده است و در مجوز این موسسه ذکر شده که چه کسی برای چه مدتی و برای چه کاری اجازه فعالیت دارد.

    وی تاکید کرد: خط قرمز ما قانون است اما اگر فردی با قانون مشکلی دارد، بحث متفاوتی است و فصل الخطاب امور، احکام و مراجع قضایی است.

    مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به رابـ ـطه دوستی خود با مسئول موسسه حجامت ایران، گفت: سالها پیش به ایشان گفتم که زمانی طب سنتی به صورت منطقی و آکادمیک توسعه می یابد که بتوانیم صرف نظر از قوانین و مقررات مناسب کشور، پزشکان را با خودمان همراه کنیم که در غیر این صورت، مردم آسیب می بینند.

    خدادوست یادآور شد: موافقم که شاید سرعت توسعه طب سنتی در کشور زیاد نباشد اما برای وزارت بهداشت مهم است که با سلامت و جیب مردم بازی نشود و منافع عده ای فرصت طلب و سودجو تامین نشود.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا