حجامت از دیدگاه اسلامی

آدم برفی

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/11/28
ارسالی ها
4,013
امتیاز واکنش
9,544
امتیاز
746
پیامبر اکرم (ص) در حدیث شب معراج میفرمایند: «وقتی به آسمان هفتم صعود کردم، هیچ ملکی از ملائک از من گذر نکردند مگر اینکه گفتند ای محمد (ص) ، حجـامت کن و امت خود را به حجامت کردن و خوردن سیاهدانه و قسط امر بفرما.»

پس حجامت جزو نشانه ها و آیات الهی است که به امت اسلام هدیه داده شده است تا در سایه ی استفاده از آن از سلامت جسمی و روحی برخوردار و از سایر ملت ها متمایز و برتر باشند.

hejamat.jpg


تاکید حضرت جبرئیل (ع) به حجامت
در روایتی مشهور از امام صادق (ع) آمده که حضرت جبرئیل (ع) بر رسول ا… (ص) نازل شد، برای مسواک زدن، خلال کردن و حـجامت نمودن. در روایت دیگری از امام صادق (ع) نقل شده است: «پیامبر اسلام (ص) ، بین دو رگ گردن خود را حجـامت میفرمودند زیرا حضرت جبرئیل (ع) از سوی خداوند متعال به سوی حضرت فرستاده شد و فرمود بین دو کتف را حجـامت کنند.» با توجه به روایات فوق، مکان حجـامت عام توسط خداوند متعال مشخص شده است. این روایات در کتب (کافی)، (وسائل الشیعه)، (بحارالانوار) و (من لا یحضره الفقیه) نقل شده و وسعت تکرار آن نشان دهنده ی اهمیت آن است.

در مورد حجـامت هیچ شک و شبهه ای در روایات آن وجود ندارد زیرا روایات بسیار زیادی از زبان پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) در مورد حجامت ذکر شده و در ضمن خود آن بزرگواران نیز، مکررا حجـامت کرده اند که در تاریخ ثبت شده است.

روایاتی بیانگر انواع حجامت و تعیین مکان آنها
در روایات به حجـامت های زیر اشاره شده است:

حجامت بین دو کتف : مکان آن توسط حضرت جبرئیل (ع) مشخص شده است و حجـامت نافع نام گذاری شده است.

حجـامت چهاربند : در گودی کمر، که حجامت نجات بخش می نامند.

حجامت سر : حجـامت رها کننده می نامند و مکان آن، یک وجب هر کس برای سر خودش در خط وسط از بین ابروان تا جایی که انگشت ابهام به آن برسد که دقیقا بالاترین نقطه سر است.

حجامت ساقین : در پشت ساق پا

حجامت اخدعین : در محل تلاقی گردن با شانه (بین دو رگ گردن)

حجامت تحت الذقن : زیر چانه

حجامت نقره : در گودی وسط گردن است.

حجامت قمحده : در پشت سر، روی استخوان اکسی پوت.

حجـامت بین پاشنه و قوزک پا.

روایاتی برای زمان انجام حجامت
یکی از مباحثی که در حجـامت باید مورد توجه قرار گیرد رعایت بهترین فرصت های توصیه شده برای انجام حجـامت است. این مبحث بسیار حائز اهمیت نشان دهنده ی قانون مندی ویژه ای است که نگرش جدیدی را برای جهان طب و درمان ایجاد میکند. بر اساس این قانون مندی، ارتباط تنگاتنگی بین جاذبه ی خورشید، ماه، کره ی زمین و بدن انسان وجود دارد که تاثیرات آن برای انتخاب فرصت حجـامت تعیین کننده است.

به نظر میرسد جهان طب باید روی این نکته توجه ویژه ای داشته باشد و از این طریق کلیه ی تاثیرات فلکی بر بدن انسان را درک کرده و با رعایت ساعات و روزهای مناسب، از نقش عمده ی تاثیرات جاذبه ای خورشید و ماه بر بدن انسان بهره ببرد. همچنین رعایت این نکات به خصوص در جراحی ها و کاهش خونریزی ممکن است بسیار مفید واقع شود

در مجموع آنچه از تجمیع روایات استفاده میشود به قرار زیر است:

-بهترین فصل برای حجـامت ، فصل بهار است و حجـامت در دی ماه نهی شده است.

-در هر ماه نیمه دوم ماه قمری و از ۱۲ الی ۳۰ هر ماه سفارش شده و بر روزهای ۱۷-۱۹ و ۲۱ هر ماه تاکید فراوانی شده است.

-از نظر روزهای هفته، روزهای یکشنبه ، دوشنبه و سه شنبه در درجه اول و سپس شنبه در درجه دوم تاکید و از حجـامت در روزهای چهارشنبه و جمعه نهی شده است.

-از نظر ساعات روز، حجـامت در ساعت های اول و آخر روز توصیه شده است.

روایاتی درباره فواید درمانی حجامت
با جمع بندی و استنباط از احادیث، اثرات درمانی حجامت عبارتند از:

-حجامت، شفای تمام بیماری ها و بهترین درمان است.

-حجامت پیشگیری کننده ی بیماری ها است.

-داروی بیماری های خون و غلبه خون است.

-داروی بیماری های پوستی است. (برص ، جذام ، بثورات ، خارش و جرب)

-حجامت داروی سردرد و درد اندام ها است.

-باعث تقویت عقل و حافظه میشود.

-حجامت سر، شفای هفت بیماری از جمله جنون است.

-موجب افزایش دید چشم میشود.

-دافع سم از بدن است.

-حجامت اطفال، موجب حذف لعاب بدن و کاهش حرارت سر و بدن طفل میگردد. (حجامت نقره در چهار ماهگی)

-حجامت سر باعث از بین رفتن سحر و جادو میشود.

گردآوری توسط گیاه یاب

منبع : نیک و نو
 

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
1
بازدیدها
154
بالا