دلایل خــتنه دختران چیست و در اسلام چه جایگاهی دارد ؟
شفقنا افغانستان-سازمان ملل متحد گزارش داده است که ‘دولت اسلامی عراق و شام’ (داعش) دستور خــتنه زنان ۱۱ تا ۴۲ سال در موصل را صادر کرده است.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان به نقل از پارسینه؛ خــتنه دختران عادت و سنتى عربى بود كه حتی در زمان ظهور اسلام تداوم داشت . از احاديث هم در نمى يابيم كه خــتنه دختران تشويق و مستحب شمرده شده باشد ، احاديث مى گويند كه چنين كارى حرام نيست ولی در برخى روايات نبوى سفارش شده كه كسانى كه مى خواهند چنين كارى را انجام دهند، افراط نكنند.
بنابراين در دیدگاه اسلام خــتنه حلال است اما اگر سبب زيان و نتايج منفى اى شود مثلا با كاستن از میل جنـ*ـسی دختر بر وضع زناشويى او در آينده تأثير منفى بگذارد، حرام است. به عبارت ديگر خــتنه دختر در صورتى جايز است كه تأثيرى منفى و غير عادى بر بدن او و آينده زناشويى اش نداشته باشد و اگر موجب سردى جنسى و مانند آن شود كه امكان فروپاشى زندگى زناشويى اش را در آينده پديد آورد و يا زيان عمده ديگرى براى او به بار آورد انجام آن حرام است.
با توجه به آن چه گفته شد در می یابیم که این عمل به منظور از بین بردن تمایل جنـ*ـسی زنان با بریدن بخشی از حساس ترین عضو بدن آنان صورت می گیرد .
سازمان ملل متحد گزارش داده است که ‘دولت اسلامی عراق و شام’ (داعش) دستور خــتنه زنان ۱۱ تا ۴۲ سال در موصل را صادر کرده است ، پیش از این نیز شاهد انتشار آمار مشابه ای در کشور های آفریقایی و همچنین برخی از کشور های حوزه ی خلیج فارس بودیم .
خــتنه زنان در اهل سنت
در میان چهار فرقه اهل سنت تنها شافعیها هستند که خــتنه زنان را لازم میدانند ، شافعیها بیشتر در مالزی و اندونزی زندگی میکنند اما مرکزیت دینی آنها در الازهر مصر میباشد.
اگر چه واجب بودن این عمل در میان اهل سنت مورد جدال بودهاست، ولی فقها «مهار امیال جنـ*ـسی افراطی زنان» را لازم دانسته اگر چه حق لـ*ـذت بردن جنـ*ـسی مشروع زن را تأیید کرده و برخی تحـریـ*ک جنـ*ـسی زن قبل از رابـ ـطه جنـ*ـسی را لازم میدانستند.
خــتنه زنان در تشیع
نظر کلی شیعیان بر پایه حدیثی که ابن بابویه از امیرالمومنین علی (ع) امام نخست شیعیان نقل میکند است «ایرادی ندارد اگر زنان را خــتنه نکنید، ولی برای مردان واجب است».
به طور کلی چون این عمل در بین مردمان افغانستان، ایران و عراق پایگاه فرهنگی نداشتهاست، در بین شیعیان یافت نمیشود.
هر چند مراجع تقلیدی مانند آیت الله خوانساری وآیت الله سید محمد تقی مدرسی خــتنه کردن زنان را مستحب دانستهاند، آیت الله سید محمد حسین فضل الله یکی دیگر از مراجع تقلید، خــتنه کردن زنان و دختران را از سنّتهای مستحب ندانسته و آنرا سنتی جاهلی دانستهاست که «اسلام آن را از دایره احکام بیرون ساختهاست تا جزو متغیرهای اجتماعی قرار گیرد.» او چنین اعمالی را در صورت آسیبرسانی جسمی به فرد حرام دانستهاست.
شفقنا افغانستان-سازمان ملل متحد گزارش داده است که ‘دولت اسلامی عراق و شام’ (داعش) دستور خــتنه زنان ۱۱ تا ۴۲ سال در موصل را صادر کرده است.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان به نقل از پارسینه؛ خــتنه دختران عادت و سنتى عربى بود كه حتی در زمان ظهور اسلام تداوم داشت . از احاديث هم در نمى يابيم كه خــتنه دختران تشويق و مستحب شمرده شده باشد ، احاديث مى گويند كه چنين كارى حرام نيست ولی در برخى روايات نبوى سفارش شده كه كسانى كه مى خواهند چنين كارى را انجام دهند، افراط نكنند.
بنابراين در دیدگاه اسلام خــتنه حلال است اما اگر سبب زيان و نتايج منفى اى شود مثلا با كاستن از میل جنـ*ـسی دختر بر وضع زناشويى او در آينده تأثير منفى بگذارد، حرام است. به عبارت ديگر خــتنه دختر در صورتى جايز است كه تأثيرى منفى و غير عادى بر بدن او و آينده زناشويى اش نداشته باشد و اگر موجب سردى جنسى و مانند آن شود كه امكان فروپاشى زندگى زناشويى اش را در آينده پديد آورد و يا زيان عمده ديگرى براى او به بار آورد انجام آن حرام است.
با توجه به آن چه گفته شد در می یابیم که این عمل به منظور از بین بردن تمایل جنـ*ـسی زنان با بریدن بخشی از حساس ترین عضو بدن آنان صورت می گیرد .
سازمان ملل متحد گزارش داده است که ‘دولت اسلامی عراق و شام’ (داعش) دستور خــتنه زنان ۱۱ تا ۴۲ سال در موصل را صادر کرده است ، پیش از این نیز شاهد انتشار آمار مشابه ای در کشور های آفریقایی و همچنین برخی از کشور های حوزه ی خلیج فارس بودیم .
خــتنه زنان در اهل سنت
در میان چهار فرقه اهل سنت تنها شافعیها هستند که خــتنه زنان را لازم میدانند ، شافعیها بیشتر در مالزی و اندونزی زندگی میکنند اما مرکزیت دینی آنها در الازهر مصر میباشد.
اگر چه واجب بودن این عمل در میان اهل سنت مورد جدال بودهاست، ولی فقها «مهار امیال جنـ*ـسی افراطی زنان» را لازم دانسته اگر چه حق لـ*ـذت بردن جنـ*ـسی مشروع زن را تأیید کرده و برخی تحـریـ*ک جنـ*ـسی زن قبل از رابـ ـطه جنـ*ـسی را لازم میدانستند.
خــتنه زنان در تشیع
نظر کلی شیعیان بر پایه حدیثی که ابن بابویه از امیرالمومنین علی (ع) امام نخست شیعیان نقل میکند است «ایرادی ندارد اگر زنان را خــتنه نکنید، ولی برای مردان واجب است».
به طور کلی چون این عمل در بین مردمان افغانستان، ایران و عراق پایگاه فرهنگی نداشتهاست، در بین شیعیان یافت نمیشود.
هر چند مراجع تقلیدی مانند آیت الله خوانساری وآیت الله سید محمد تقی مدرسی خــتنه کردن زنان را مستحب دانستهاند، آیت الله سید محمد حسین فضل الله یکی دیگر از مراجع تقلید، خــتنه کردن زنان و دختران را از سنّتهای مستحب ندانسته و آنرا سنتی جاهلی دانستهاست که «اسلام آن را از دایره احکام بیرون ساختهاست تا جزو متغیرهای اجتماعی قرار گیرد.» او چنین اعمالی را در صورت آسیبرسانی جسمی به فرد حرام دانستهاست.