.داستان اعداد و شمردن از کجا شروع شد؟.

  • شروع کننده موضوع Sogolkhanum
  • بازدیدها 212
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Sogolkhanum

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/06/13
ارسالی ها
537
امتیاز واکنش
20,073
امتیاز
714
محل سکونت
نصف جهان
اگرچه طراحي سيستم هاي شمارشي در رايانه ها بر اساس شيوه شمارش انسان طراحي شد اما هنوز نمي دانيم انسان چگونه مفهوم عدد را درك كرد.
يك شب هنگام خواب به اين موضوع فكر كنيد كه در كارهاي روزمره خوچند بار از مفهوم عدد استفاده كرده ايد از صبح كه از خواب بلند مي شويد تا هنگام استراحت شبانه به دفعات مجبوريد اعداد مختلف را به كار بنديد. پرداخت صورتحساب ها محاسبه زمان رفتن سركار يا زماني كه بايد براي دم كردن چاي منتظر بمانيد همه كاربردهايي از اعداد و مقايسه آنهاست كه به طور مستقيم يا غير مستقيم در ذهن شما انجام مي گيرد بياييد در مورد خاطرات خوداندكي به عقب بازگرديم جايي كه اولين بار مفهوم عدد در ذهن شما جاي گرفت.
شايد ر اولين خاطرات شما عدد به مفهوم علمي و رياضي آن وجود نداشته باشد اما مفهوم اصلي مرتبط با اعدد يعني مقايسه كوچكتر و بزرگتري كميتها تقريبا از نخستين خاطره هاي شما در ذهنتان باقي مانده اند (به ياد آوريد چند بار به خاطر اين كه حجم نوشابه شما اندكي كمتر از دوستتان بوده با هم دعوا كرده ايد!) به نظر مي رسد تا وقتي با نشان دادن نمونه هاي بيروني شمارش را به شما نياموخته بودند هنوز درك درستي از عدد در ذهن شما وجود نداشت.
ان داستان است كه بيشتر روا ن شناسان و محققان هم بر آن باور دارند اين گروه از محققان بر اين عقيده اند كه مفهوم عدد بر اثر مشاهده وقايع بيرون در ذهن افراد شك لگرفت و سپس بر مبناي آن توانايي محاسبه در ذهن آنها جا باز كرد.
انسان غارنشين براي بررسي ذخيره گوشت شكار خود مجبور شد مفهومي را به هر يك از شكارهايش نسبت دهد انسان عصر دامپروري براي آن كه ميزان خسارت هاي ناشي از حمله گرك يا مرگ و مير روي گله اش را ثبت كند شروع به توليد مفهوم عدد و نسبت دادن نمادي براي اين مفاهيم كردو.... در واقع تغيير سيستم هاي عددي بر مبناي يك تنظار يك به يك مستقيم شكل گرفت كه نمونه آشكار آن را در همان سيستم معروف چوب خط خودمان پيدا مي كنيم سستمي كه به ازاي هر يك از اعضاي خانواده مورد شمارش يك علامت يا يك نشان را نسبت مي داد و زماني كه زبان به وجود آمد به هر يك از آنها آوايي را ثبت مي كرد.
در مرحله بعد اين سيستم شمارش كامل تر شد كم كم لازم بود تا برخي محاسبات ساده روي اين مفاهم اوليه رخ دهد بدين ترتيب سيستم محاسبات رياضي شكل گرفت به اعتقاد بسياري از محققان تاريخ رياضي از اين مرحله به بعد بود كه علم اعداد خارج از قوانين ساده خط بسط پيدا كرد و به علمي انتزاعي بدل شد: علمي كه با تعريف مفهوم عدد منفي، اعداد اعشاري، اعداد گنگ، اعداد مختلط و... هر روز گامهاي بلندتري را در عرصه بنيادي ترين علوم تاريخ بشر برداشت.
نكته مهم اين است كه بر مبناي اين روايت تاريخي تمام رخدادهاي كه در حوزه عداد به وقوع پيوست از شكل گيري محاسبات ساده گرفته تا مبناهاي 2 تايي هندي و 20 تايي سرخ پوستي و دهگانه اعشاري امروزي و 60گانه بابلي و كشف اعداد جديد همگي پس از آن صورت گرفت كه ذهن مفهوم عدد را از محيط بيروني خود كسب كرد اين همان اري است كه مهندسان هنگام طراحي رايانه هاي محاسبه گر انجام دادند و به تعريف اعداد پرداخته و سپس روشهاي محاسباتي را روي اعداد تعريف شده (اين بار در سيستم دو دويي) پياده كردند. جالب اين كه چنين الگويي براي پيشرفت هاي جديد رايانه نيز مورد توجه قرار گرفته و سعي مي شود در حوزه هاي فناوري هوش منصوعي و.... از همين سستم استفاده شود كه پيشبردها بر مبناي مفاهيم اوليه صورت گيرد ؛اما اين روزها برخي محققان كه روي روش تفكر و ساختار رياضي ذهن انسان بررسي مي كنند به نتيجه متفاوتي رسيده اند.
اگرچه از مدتها پيش نظريه هايي وجود داشت كه معقتد بود توانايي محاسبه و مفهومعدد م تواند مستقل از هم وجود داشته باشد اما بتازگي برخي شواهد جديد از آن نشان دارد كه ذهن اسنان محاسبه را بدون وابستگي به مفهوم عدد انجم مي دهد يكي از نمونه هاي اين شواهد قبيله اي در امريكاي جنوبي بودند كه اگرچه تنها سه كلمه با معاني نزديك به مفهوم يك 2 و خيلي را در زبان خود داشتند ومفهوم اعداد بزرگتر براي آنها تعريف نشده بود اما توانايي حاسبات مربوط به اعداد بزرگتر را داشتند ومثلا مي توانستند تعداد گله هاي خود را مقايسه كنند يا ميزان تغيير ذخيره شكار ر در مدت زماني تخمين بزنند اين توانايي بدين معني است كه محاسبه كاري ذهني و دروني است و مي تواند مستقل از مفهوم عدد گسترش پيدا كند به اين صورت محاسبه بدون توجه به ابزارهاي آن شكل مي گيرد و رشد پيدا مي كند.
مهنس علوم رايانه اي بر اين باورند كه اي يافته مي تواند آنها را در طراحي سستم هاي هوشمند ياري كند اگر ساز و كار اين روش شناسايي شود آنها مي توانند الگوهايي را طراحي كنند ك بدون نياز به ابزار محاسبه توانايي رشد داشته باشند وبدين ترتيب ابزارها مي توانند بيش از مفاهيم رشد و گسترش پيدا كنند اين يافته مي تواند انقلابي در آموزش ابزارهاي هوشمند بازي كند آنده نشان خواهد داد اين يافته تا چه حد فناوري را تحت تاثير قرار خواهد داد.
مفهوم عدد بر اثر مشاهده وقايع بيرون در ذهن افراد شكل گرفت و سپس بر مبناي آن توانايي محاسبه در ذهن آنها جا باز كرد.

از ساختارهاي بنيادي بدن انسان تا قلب كامپيوترهاي مدرن
همه براي يكي
شاخه هايي از علم كه هوش مصنوعي را از حاشيه به من آوردند.
براي اين كه يك سيستم الكترونيكي بتواند كارآيي لازم را داشته باشد نيازمند پيشرفت دانش رياضي در شاخه هاي گوناگون بود كه به او توانايي حل مسائل در شرايط مختلف را مي دهد.
يكي از ابزارهاي اصلي مورد استفاده در هوش مصنوعي شبكه هاي عصبي است شبكه ها كاربردهاي گوناگوني در محاسبات رياضياتي دارند اما شبكه هاي عصبي از الگوي متفاوتي سود مي جويند و از شاخه جديدي از نظريه شبكه ها (netwolc theony) را شامل مي
شود.
اساس اين دانش جديد بر نحوه عملكرد شبكه اي از سلولهاي عصبي در بدن موجودات زنده بنا شده است. در بدن انسان يا هر موجود زنده ديگري مجموعه اي از سلولها با رشته هاي عصبي ظريف به هم متصل شده اند و بر اساس اصل الكتروسيستم هايي پيماهاي عصبي را منتقل مي كنند.
اين شبكه از 2 جهت مورد توجه دانشمندان قرار دارد نخست ساختار الكتروشيمي آن كه با تركيبي از فرآيندهاي شيميايي و پالسهاي الكتريكي پيامها را منتقل مي كنند ودوم كنار هم قرار گرفتن و هماهنگ شدن اين شبكه عظيم از هزاران سلول عصبي كه بدون تداخل با هم فعاليت مشخصي را انجام مي دند شبيه سازي رياضي اين شبكه باعث شده است بتوان حجم بالايي از اطلاعات را به كمك عناصر كوچكتر انتقال داد بدون آن كه اختلالي ر سيستم به وجود آيد البته اين شاخه از نظريه شبكه ها هنوز در دست بررسي است و تلاش براي گسترش آن ادامه دارد اما شاخه ديگري از علوم كه در زمينه هوش مصنوعي نقش موثري دارد الگوريتم هاي ژنتيكي است شايد كشف مارپيچ dna و ساختارهاي ژنتيكي يكي از بزرگترين يافته هاي عصر حاضر باشد اما انقلاب بزرگتر با نمونه برداري از ساختار اين الگوهاي طبيعي باي طراحي الگوريتم هاي رياضي كه بتواند حجم بالايي از محاسبات را در كمترين تعداد مرحله ممكن انجام دهند.
 
بالا