- عضویت
- 2015/11/08
- ارسالی ها
- 22,523
- امتیاز واکنش
- 65,135
- امتیاز
- 1,290
مدآنلاین: فرشهای قبیلهای عموماً بر اساس نقوش سنتی توسط عشایر و کوچنشینان و از پشم بافته میشوند. اینگونه فرشها در مقایسه با فرشهای معاصر که طرحهای گلدار درشت دارند و در بیشتر شهرهای بزرگ بافته میشوند، دارای گرههایی کوچکتر در قسمت پایین فرش بوده و الگوهای هندسی در طراحی آنها بیشتر به چشم میخورد. فرشهای قبیلهای سنتیتر، از پشم خالص شتر بافته شدهاند. منشأ فرشهای سنتی و اصیل در دنیا، باز میگردد به کشور پهناور ایران. در دوره هخامنشیان قبایل کوچنشین و ترکمن، فرشهایی دستبافت با پشم شتر و گوسفند به صورت الگوهای هندسی نوک تیز مثلث و مربع بافتهاند. تراکم گرههای بکار رفته در فرشهای ایرانی بیشتر از سایر نمونههاست. در اینکه داشتن یک فرش اصیل ایرانی، رویای هر دکوراتوری از سراسر دنیاست، هیچ شکی نیست. گذشته از صنعتفرش كه امروزه به عنوان یكی از اهرمهای قوی بازرگانی كشور ایران تبدیل شده، این هنر ایرانی كاركرد فرهنگی نیز به خود گرفته است؛ به طوری كه طرحها و نقشهای هریک نه تنها نشاندهنده دوره ویژه تاریخی است، بلكه نمادهایی از فرهنگ بافندگان آن را كه از منطقهای خاص از ایران هستند، آشكار میكند. در اینجا چند نمونه از این فرشهای قبیلهای را برای شما آماده کردهایم.
نمونه اول، نمایی از یک فرش بیجار ایرانی است. فرشهای قبلیهای و بیجار ایرانی، بیشتر به فرشهای آهنین شهرت دارند و این به دلیل بافت مقاوم و دوامپذیر آنهاست. طراحی این فرش، از نوع گاروس بوده و از الیاف طبیعی کردی بافته شده است. به نظر میرسد با گنجاندن اینچنین فرشی سنتی در دکوراسیونهای مدرن و معاصر، یک شاهکار هنری خلق خواهد شد. به طور کلی در خانههایی که با اثاثیه آنتیک تزئین شدهاند،استفاده از فرش سنتی قبیلهای، نمایی جادویی در سراسر خانه ایجاد میکند. طبق تحقیقات اخیر، حدود یکسوم طراحان آمریکایی و انگلیسی، به وجود فرشهای قبیلهای در دکوراسیون خانهها تاکید کردهاند.
نمونه دوم را فرش سِراپی مینامند. این فرش، یک فرش آمریکایی بوده و بسیار ظریفتر از قالیچههای هِرِز است. همانطور که میبینید، اکثر فرشهای قبیلهای؛ الگوهایی هندسی دارند اما خوب که نگاه کنید میبینید موتیفهای کوچک گلدار در میان طرحهای آنها به چشم میخورد. طراحان داخلی مدرن، استفاده از این نمونه فرشهای قبیلهای را برای آشپزخانه و اتاق غذاخوری بسیار ضروری و شیک میپندارند. معروفترین خانهای که در آن به وفور از این فرش قبیلهای و سنتی آمریکایی استفاده شده، پنت هاوسی معروف به «مروارید» در هلند است.
نمونه سوم، فرش قبیلهای لوری است. این فرش بیشتر به دلیل طراحی کُلی خود اینچنین معروف شده است زیرا که الگوی بکار رفته که به شکل گلدانهای کوچک است، در تمام قسمتهای فرش یکنواخت بوده و رنگ گلدانها یکی در میان تغییر میکند. به هنگام تزئین اتاقها به خصوص اتاقنشیمن، هرگز فرشهای سنتی و دستبافت ایرانی با طراحی قبیلهای را از یاد نبرید. البته لزومی ندارد فرشهای انتخابی در هر اتاق از نظر رنگ و الگوهای هندسی مشابه هم باشند. در پایان باید خاطر نشان کرد که امروزه فرشهایی از این دورهها در موزههای بزرگ جهان از جمله موزه هنرهای زیبای بوستون، موزه ویكتوریا و آلبرت لندن، موزه لسآنجلس، موزه هنرهای كاربردی وین، موزه لوور فرانسه، موزه استكهلم و بسیاری از موزههای بزرگ جهان نگهداری میشوند.
مترجم: نازنین محمدی
نمونه اول، نمایی از یک فرش بیجار ایرانی است. فرشهای قبلیهای و بیجار ایرانی، بیشتر به فرشهای آهنین شهرت دارند و این به دلیل بافت مقاوم و دوامپذیر آنهاست. طراحی این فرش، از نوع گاروس بوده و از الیاف طبیعی کردی بافته شده است. به نظر میرسد با گنجاندن اینچنین فرشی سنتی در دکوراسیونهای مدرن و معاصر، یک شاهکار هنری خلق خواهد شد. به طور کلی در خانههایی که با اثاثیه آنتیک تزئین شدهاند،استفاده از فرش سنتی قبیلهای، نمایی جادویی در سراسر خانه ایجاد میکند. طبق تحقیقات اخیر، حدود یکسوم طراحان آمریکایی و انگلیسی، به وجود فرشهای قبیلهای در دکوراسیون خانهها تاکید کردهاند.
نمونه دوم را فرش سِراپی مینامند. این فرش، یک فرش آمریکایی بوده و بسیار ظریفتر از قالیچههای هِرِز است. همانطور که میبینید، اکثر فرشهای قبیلهای؛ الگوهایی هندسی دارند اما خوب که نگاه کنید میبینید موتیفهای کوچک گلدار در میان طرحهای آنها به چشم میخورد. طراحان داخلی مدرن، استفاده از این نمونه فرشهای قبیلهای را برای آشپزخانه و اتاق غذاخوری بسیار ضروری و شیک میپندارند. معروفترین خانهای که در آن به وفور از این فرش قبیلهای و سنتی آمریکایی استفاده شده، پنت هاوسی معروف به «مروارید» در هلند است.
نمونه سوم، فرش قبیلهای لوری است. این فرش بیشتر به دلیل طراحی کُلی خود اینچنین معروف شده است زیرا که الگوی بکار رفته که به شکل گلدانهای کوچک است، در تمام قسمتهای فرش یکنواخت بوده و رنگ گلدانها یکی در میان تغییر میکند. به هنگام تزئین اتاقها به خصوص اتاقنشیمن، هرگز فرشهای سنتی و دستبافت ایرانی با طراحی قبیلهای را از یاد نبرید. البته لزومی ندارد فرشهای انتخابی در هر اتاق از نظر رنگ و الگوهای هندسی مشابه هم باشند. در پایان باید خاطر نشان کرد که امروزه فرشهایی از این دورهها در موزههای بزرگ جهان از جمله موزه هنرهای زیبای بوستون، موزه ویكتوریا و آلبرت لندن، موزه لسآنجلس، موزه هنرهای كاربردی وین، موزه لوور فرانسه، موزه استكهلم و بسیاری از موزههای بزرگ جهان نگهداری میشوند.
مترجم: نازنین محمدی