ShAd ShAd
کاربر اخراجی
- عضویت
- 2016/11/27
- ارسالی ها
- 1,671
- امتیاز واکنش
- 12,204
- امتیاز
- 746
محمدجواد حقشناس، عضو هیئت مدیره انجمن ایرانی روابط بینالملل و فعال سیـاس*ـی اصلاحطلب ایرانی که البته خود عمری روزنامهنگار بوده و البته استاد دانشگاه و دکترای روابط بینالملل، میهمان روزنامه آفتابیزد شده است. حقشناس برخلاف دفعاتی که برای نامزدی نمایندگی مجلس از سد شورای نگهبان نمیتوانست بگذرد و ردصلاحیت میشد اینبار برای انتخابات شورای شهر تهران و با توجه به اینکه مرجع رسیدگیکننده به تاییدصلاحیتها نمایندگان مجلس دهم و البته مراجع چهارگانه هستند، توانسته تاییدصلاحیت شود. با حقشناس درباره شوراهای گذشته و شورای آینده گفتگو میکنیم و از نقصها میپرسیم و از امیدها.
شورای شهر چهارم تهران مملو از حاشیهها و انتقادها بود، از دیدگاهتان آنچه باعث بروز این روند در شورای چهارم شد چقدر به دلیل عملکرد شوراهای پیش از این بوده است. شوراهای اول تا سوم نیز کم از این حاشیهها نداشتند.
نکتهای که باید در ارزیابی عملکرد ما از شورای شهر مورد توجه قرار بگیرد پاسخ به این پرسش است که آیا میتوانیم این نهاد را با بقیه نهادهایی که در بدو انقلاب متولد شدهاند در یک تراز و قیاس بگذاریم و سپس درباره عملکرد این شورا نظر دهیم؟من فکر میکنم باید کمی سعهصدر به خرج داده و نهاد شورا را متمایز با سایر نهادها بدانیم دلیل آن هم این است که ما نهادهای اصلی و شناختهشده جمهوری اسلامی را دقیقا از زمانی که قانون اساسی در سال 58 کشور شکل گرفت، درکمتر از یک سال استقرار یافته، دیدیم، نهاد مجلس، نهاد شورای عالی قضایی، نهاد ریاستجمهوری و نخستوزیری و وزرا همه از ابتدای انقلاب شروع بهکار کردند، اما بخش مربوط به شوراها به نوعی فریز شد و در جای خود قرارنگرفت. سال 76 که دولت اصلاحات بر سر کار آمد یکی از برنامههای توسعهای که مورد توجه قرار داد بحث احیای شورا و موارد ذیل آن است. قانون شوراها عملیاتی میشود و ما شاهد اولین دوره شوراها در سال 78 هستیم. این موضوع نشان میدهد که نهاد شورا عملا 20 سال جوانتر است.
**
همان عقبماندهتر منظورتان هست!
من میخواهم بگویم که جوانتر است! به هر حال ساختارهای ما انباشتی از تجاربی هستند که در طول سالها گردهم جمع شده و تبدیل به یک نهاد پخته و متین میشوند، بنابراین باید به این جوانی شورا بیشتر از هر چیزی توجه کنیم.
شورای شهر چهارم تهران مملو از حاشیهها و انتقادها بود، از دیدگاهتان آنچه باعث بروز این روند در شورای چهارم شد چقدر به دلیل عملکرد شوراهای پیش از این بوده است. شوراهای اول تا سوم نیز کم از این حاشیهها نداشتند.
نکتهای که باید در ارزیابی عملکرد ما از شورای شهر مورد توجه قرار بگیرد پاسخ به این پرسش است که آیا میتوانیم این نهاد را با بقیه نهادهایی که در بدو انقلاب متولد شدهاند در یک تراز و قیاس بگذاریم و سپس درباره عملکرد این شورا نظر دهیم؟من فکر میکنم باید کمی سعهصدر به خرج داده و نهاد شورا را متمایز با سایر نهادها بدانیم دلیل آن هم این است که ما نهادهای اصلی و شناختهشده جمهوری اسلامی را دقیقا از زمانی که قانون اساسی در سال 58 کشور شکل گرفت، درکمتر از یک سال استقرار یافته، دیدیم، نهاد مجلس، نهاد شورای عالی قضایی، نهاد ریاستجمهوری و نخستوزیری و وزرا همه از ابتدای انقلاب شروع بهکار کردند، اما بخش مربوط به شوراها به نوعی فریز شد و در جای خود قرارنگرفت. سال 76 که دولت اصلاحات بر سر کار آمد یکی از برنامههای توسعهای که مورد توجه قرار داد بحث احیای شورا و موارد ذیل آن است. قانون شوراها عملیاتی میشود و ما شاهد اولین دوره شوراها در سال 78 هستیم. این موضوع نشان میدهد که نهاد شورا عملا 20 سال جوانتر است.
**
همان عقبماندهتر منظورتان هست!
من میخواهم بگویم که جوانتر است! به هر حال ساختارهای ما انباشتی از تجاربی هستند که در طول سالها گردهم جمع شده و تبدیل به یک نهاد پخته و متین میشوند، بنابراین باید به این جوانی شورا بیشتر از هر چیزی توجه کنیم.