طراحی داخلی رستورانی با معماری ایرانی، عربی و ترکی!

  • شروع کننده موضوع *SAmirA
  • بازدیدها 454
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

*SAmirA

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/01/09
ارسالی ها
30,107
امتیاز واکنش
64,738
امتیاز
1,304
خيليهايمان وقتي تصوير قبل و بعد از طراحي يك محيط محدود را كنار هم ميگذاريم، باورمان نميشود با چند ايده خلاقانه بشود چنين تغيير بزرگ و محسوسي ايجاد كرد. اما این ويژگي كار يك طراح است.

خيلي وقتها ديدن ايدههاي كسي كه دستي بر آتش دارد ميتواند به كساني كه دنبال راهي براي بهتر كردن فضاي زندگي يا كارشان ميگردند، نگاهي تازه بدهد.پروژه يك رستوران بزرگ حوالي خيابان ظفر تهران سوژه این ماه ماست؛ پروژه بزرگی که تیم طراحی براي دیزاین فضاها از تركيب چند ايده ماجراجويانه استفاده كرده است.

577669_390.jpg


درباره طراح

علي ماهيصفت در رشته گرافيك و معماري داخلي تحصيل كرده است. كار او حالا طراحي داخلي است. براي اين شماره سراغش رفتهايم تا درباره يكي از پروژههاي ويژهاش با او گپ بزنيم.

577670_152.jpg


چرا ورودی را جدا کردیم؟

در فضاي معماري داخلي در نظر داشتيم براساس معماري اصيل منطقه، قسمت ورودي براي رستوران طراحي كنيم كه مهمان به يكباره وارد فضاي اصلي نشود و با مقدمات طراحي داخلي در قسمت ورودي آماده نشستن در فضاي اصلي شود.

577671_904.jpg



این نقوش از کجا آمدند؟

نخستين قدم انتخاب نقش و بافت سازماني براي اين مجموعه بود. گروه با بررسي نقوش سنتي هنرهاي منطقه به فرم گره چيني چوب ايراني رسيد؛ طرحي كه در فلزكاري اعراب و معماري ترك هم مشترك است. شمسه ١٢گوش ايراني در وسط اين گره به عنوان نشانه رستوران همراه خط دستنويس كتابت با قلم طراحي شد.

577672_608.jpg


استفاده از اين نقش به در و ديوار محدود نشد بلكه به پيشنهاد تيم طراحي از اين نقش در پارچه لباس و دكمههاي نيروهاي خدماتي رستوران هم استفاده هنرمندانهاي شد.

577673_238.jpg




چقدر جزئیات؟

577674_552.jpg


سعی کردیم تمام جزئیات طراحی در بخش های مختلف تکرار شود و حتی در فضای سرویس بهداشتی ترکیب رنگ ها را حفظ کردیم.

577675_627.jpg




رنگ ها چطور انتخاب شد

577676_544.jpg


اين رستوران قرار بود غذاهاي خاورميانهاي سرو كند براي همين طراحي فضاي داخلياش به نسبت مثلا يك رستوران ايتاليايي پيچيدگيهاي بيشتري داشت. طراحي داخلي و هويت سازماني اين مجموعه بايد در هنرهاي ايران، عرب و ترك مشترك ميبود و هويت آثار خاورميانه در كار حفظ ميشد.

577677_329.jpg


همچنين بايد رنگهايي براي اين مجموعه در نظر گرفته ميشد كه در اين سه فرهنگ مشترك بود. همنشيني رنگها هم مسالهاي بود كه خيلي فكرمان را به خودش مشغول كرد. بعد از بررسي بيش از هفت چارت رنگي مشترك، رنگ سفيد به عنوان نماد پاكي و روشنايي، رنگ طلايي به عنوان نماد شكوه و رنگ لاجوردي به عنوان مكمل و كنتراست سفيد و طلايي انتخاب شد.

577678_156.jpg




چرا تراش روی شیشه؟

577679_445.jpg


آينهها و شیشه های تراشدار آبي، قاب آينه خاتم، سنگ مرمر و آجر سفيد، جلاي ورق طلا و... همگي در كنار معماري مدرن و مينيمال شده خاورميانه يادآور هنرهاي بومي و ملي ايران است.

577680_650.jpg




طرح ها کجا استفاده شد؟

577681_429.jpg


در تمامي طرحهاي رستوران اعم از كارهاي گرافيكي، بستهبندي غذاها، تبليغات و. . . از همين المانهاي مشترك استفاده شد. در معماري داخلي هم اين نقش در بافت ديوار، نقش درها، بافت شيشه نردهها، كاور تاسيسات، ساخت پنلهاي نور مخفي و. . . ديده ميشود حتی در آشپزخانه.

577682_831.jpg




خطاطی را به چه کسی سپردیم؟

577683_145.jpg


خط زيباي شكسته نستعليق استاد ساسان ابوالقاسمي با اجراي برجسته و ورق طلا روي پتينه ابر و باد يكي از ديوارهاي رستوران ايده ديگري بود كه با چراغهاي برنجي مشبك ايراني كه نماد فلزكاري و هنر سلجوقي و صفويه ايران است به خوبي ست شد.

577684_444.jpg




چرا برای نما وسواس به خرج دادیم؟

577685_361.jpg


شايد وجهتمايز اين رستوران با فضاهاي ديگر طراحي نماي آن باشد. اين طرح با اجراي استادانه عليرضا آستانه با خط شكسته نستعليق ايراني با شعري از خيام نيشابوري بهکار گرفته شد. نوشتهها از جنس ورق آهن با پوشش مخصوص فضاي خارجي انتخاب و اين طراحي نما با وسعت ١٣٠ متر مربع اجرا شده است.

577686_439.jpg


577687_333.jpg


 
  • لایک
واکنش ها: Diba

برخی موضوعات مشابه

بالا