علمی رویای خودروهای پرنده محقق میشود

  • شروع کننده موضوع MILAD_A
  • بازدیدها 169
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

MILAD_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
1970/01/01
ارسالی ها
27,940
امتیاز واکنش
17,247
امتیاز
995
محل سکونت
تجریش
635131558051276492.jpg
[h=2][/h] خودروی پرنده موسوم به Transition همانطور که از نامش پیداست با این هدف به صنعت خودروسازی قدم گذاشته است که بتواند تغییر و تحولات چشمگیری را در صنعت خودروسازی ایجاد کرده و ابزار یا واسطهای برای گذر از خودروهای زمینی به خودروهای پرنده باشد.



این خودرو که از سوی شرکت خودروسازی آمریکایی Terrafugia طراحی شده و قرار است در آینده ای نزدیک به بازار عرضه شود، نخستین پرواز عمومی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. نخستین پرواز عمومی این خودرو در ایالت ویسکانسین در یک دوره زمانی 20 دقیقه ای برابر علاقه مندان به صنعت هوانوردی به نمایش گذاشته شد. این خودرو ترکیبی از خودرو سدان و یک هواپیمای جت بوده و قرار است تا سه سال آینده به بازارهای تجاری راه پیدا کند. ترانزیشن ماه گذشته (مرداد) در نمایشگاه هوایی EAA که در شهر اشکوش ایالت ویسکانسین برگزار شد نیز به نمایش گذاشته شده بود. این خودروی چهار چرخ فقط دو صندلی دارد. ویژگی منحصر به فرد آن، داشتن بال هایی است که برای پرواز از آنها استفاده می کند. وقتی بال ها تا شده و به عنوان بخشی از خودرو در بدنه آن جاسازی می شوند، این خودرو از نظر ظاهری شبیه خودروهای معمولی است که می تواند به آسانی روی سطح زمین حرکت کند. سوخت مصرفی این خودروی پرنده، بنزین بدون سرب است.
به گفته شرکت سازنده، طراحی و ساخت این پرنده آهنین حدود هفت سال به طول انجامیده است. نخستین پرواز آزمایشی خودروی پرنده ترانزیشن سال گذشته انجام شد که در این پرواز آزمایشی، پرنده آهنین هشت دقیقه در آسمان پرواز کرد. در این پرواز عمومی، Transition بر فراز آسمان به پرواز درآمده و پس از آن خودروی پرنده از هواپیما به یک خودروی معمولی تبدیل شده و مسافتی را نیز روی باند پرواز حرکت کرد. به گفته مقامات سازمان هوانوردی فدرال آمریکا، این وسیله که می تواند یک خودروی جاده ای معمولی باشد، بیش از هر چیز به عنوان یک هواپیمای ورزشی سبک مورد توجه قرار گرفته است. البته مالک این خودروی پرنده به شرط داشتن گواهینامه رانندگی و گواهینامه خلبانی می تواند سوار آن شود. علاوه بر این باید در یک آزمون اختصاصی نیز شرکت کرده و این آزمون را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد و در نهایت یک دوره 20 ساعته آزمایشی پرواز با این خودرو را نیز تکمیل کند تا بتواند سوار بر پرنده آهنین رهسپار آسمان شود. بنابراین به نظر می رسد هدایت این خودروی پرنده کار چندان آسانی نباشد.
اگرچه ترانزیشن یک خودروی مجهز به فناوری های پیشرفته است، اما به گفته منتقدان برای این که بتواند شبیه خودروهای پرنده فیلم های علمی ـ تخیلی باشد، همچنان راهی طولانی پیش رو دارد، اما شرکت Trafugia در پاسخ به این انتقادها، تصاویری از طرح های اولیه خودروی پرنده مدل TF-x را منتشر کرده است که در مقایسه با مدل رونمایی شده از خودروی Transition از ویژگی ها و امکانات پیشرفته تری برخوردار است.
این مدل از خودروی پرنده ساخت این شرکت خودروساز، به اندازه ای کوچک است که در یک پارکینگ جا می گیرد و برای پرواز از سطح زمین نیز به باند پرواز اختصاصی نیاز ندارد. اگرچه خودروی Transition برای صعود از سطح زمین به باند پرواز نیاز دارد، اما TF-x می تواند به کمک چرخ های گردان روی بال ها که از عملکردی شبیه به چرخ های گردان بالگرد برخوردار است، از موقعیت عمودی به سمت هوا پرواز کند.
بنابراین کاربر یا به عبارتی راننده یا خلبان آن پرنده می تواند این خودرو را به طور مستقیم از سطح جاده، پارکینگ یا از میان حجم انبوهی از اتومبیل هایی که در ترافیک سنگین به دام افتاده اند به پرواز درآورد. اگرچه حتی در چنین شرایطی نیز لازم است فضایی به قطر 30 متر در اطراف خودرو وجود داشته باشد تا بال ها باز شده و خودرو برای پرواز آماده شود. اگرچه این خودرو فقط دو صندلی دارد، اما از ظرفیت استقرار چهار مسافر با راحتی یک خودروی معمولی برخوردار است.
براساس پیش بینی های انجام شده، این خودرو می تواند مسافتی معادل 800 کیلومتر را بدون توقف پرواز کند. ظرفیت باک بنزین این خودرو 87 لیتر است که میزان سوخت مصرفی آن در هوا نیز حدود 18 لیتر در ساعت است. البته یک باک سوخت می تواند سوخت مصرفی برای 800 کیلومتر را تامین کند، اما اگر بخواهد روی سطح زمین حرکت کند سوخت مصرفی آن حدود هفت لیتر در هر یکصد کیلومتر است.
به گفته کارشناسان، طراحی و تولید خودروهای پرنده هنوز در آغاز راه است و باید منتظر باشیم با رفع نواقص و محدودیت های موجود، خودروهایی شبیه به خودروهای پرنده که در فیلم های علمی ـ تخیلی دیده ایم بر فراز آسمان ها به پرواز درآید. مدل TF-X که به نظر می رسد در مقایسه با خودروی پرنده Transition پیشرفته تر باشد هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته و قیمت نهایی آن هم اعلام نشده است.
شرکت خودروسازی Terri fugia امیدوار است نمونه های کاربردی مدل TF-X را بین 8 تا 12 سال آینده برای فروش آماده کند. البته با وجود این که قرار است این خودرو پیشرفته تر باشد، شرایط در نظر گرفته شده برای رانندگان یا خلبانان هیچ تغییری نمی کند.
خودروهای پرنده به روایت تاریخ
ساخت خودروهای پرنده ازجمله موضوعات جالب توجه در صنعت خودرو است که از گذشته های دور دانشمندان زیادی در این زمینه به تحقیق پرداخته اند. خودروهای پروازی همیشه در ذهن مردم از جایگاه خاصی برخوردار بوده است و مخترعان از دهه 30 میلادی برای ساخت نمونه هایی از خودروهای پرنده در تلاش بوده اند. Curtiss نخستین خودروی پرنده ای است که طرح اولیه آن سال 1917 روی کاغذ ترسیم شد و نمونه ای از آن نیز ساخته شد. این خودروی پرنده چند بار به طور آزمایشی به پرواز درآمد، اما هیچ گاه عملیاتی نشد. پس از آن فردی به نام جس دیکسون، سال 1940 طرح جالبی از خودروهای پرنده ارائه کرد که بسیاری بر این باور بودند بهترین طرح ارائه شده برای خودروهای پرنده است، اما این طرح با درگذشت دیکسون متوقف شد و هیچ گاه به نتیجه نهایی نرسید.
Conv Air Car خودروی پرنده ای است که سال 1946 ساخته شد و مورد آزمایش قرار گرفت. در حقیقت، این خودرو هواپیمایی بود که به یک خودرو چسبیده بود، اما این قسمت هواپیما قابل جداسازی و جمع شدن بود. این خودروی پرنده 66 پرواز را با موفقیت پشت سر گذاشت، اما با وجود آن که به تولید انبوه رسید به علت پروازهای ناموفق بعدی هیچ گاه به بازار عرضه نشد. Curtisswright خودروی پرنده ای بود که قرار بود به عنوان جیپ پرنده در اختیار نیروهای ارتشی قرار گیرد تا ماموریت انجام مانورهای خطرناک را عهده دار شود، اما با توجه به هزینه بالایی که باید برای ساخت آن اختصاص داده می شد، اوایل دهه 60 پرونده این گروه از خودروهای پرنده برای همیشه بسته شد. پس از آن طراحان خودرو تصمیم گرفتند کار جدیدی را به اجرا گذارند و در نهایت تصمیم گرفتند خودرویی جاده ای که کوچک تر و ارزان تر از بالگردها باشد، طراحی کنند، اگر چه در آغاز همه کارها بخوبی پیش می رفت، اما این نیز رها شد و به نتیجه نرسید.
سال 1971 یک شرکت بزرگ آمریکایی تصمیم گرفت خودروی پرنده بسازد. این خودرو ـ که ترکیبی از یک خودروی فورد و بال های یک هواپیما بود ـ یک سال پیش از تولید انبوه دچار نقص فنی شد و پرونده آن برای همیشه بسته شد.
Super Sky cycle خودروی پرنده ای است که چهره زیبایی ندارد، اما در حقیقت قانونی ترین خودروی پرنده ای است که سال 2009 با گرفتن مجوز راهی آسمان شد. راننده این خودرو باید گواهینامه موتورسیکلت و رانندگی داشته باشد، قیمت این خودرو نیز در مقایسه با دیگر خودروهای پرنده به مراتب کمتر است. PAL–v one یک خودروی پرنده دیگر و نتیجه زحمات یک طراح هلندی است که در ارتفاع 1200 متری از سطح زمین پرواز می کند و بنابراین دیگر به گواهینامه خلبانی نیاز ندارد. شرکت Terrafugia از جمله شرکت های معروف در صنعت خودروسازی و بویژه تولید خودروهای پرنده است که نخستین خودروی پرنده خود را سال 2009 به پرواز درآورد. این خودرو در نتیجه تغییرات کلی از نظر ظاهری به هواپیماها شباهت بیشتری دارد، اما یکی از ویژگی های این خودرو که شاید بتوان آن را یک ویژگی نامطلوب دانست، گران قیمت بودن آن است. قیمت نهایی برآورد شده برای این خودرو حتی از یک لامبورگینی آخرین مدل هم بیشتر است. اما آخرین خبرها در دنیای خودروهای پرنده نیز رونمایی از خودروی پرنده این شرکت است که تا سه سال آینده در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
 
  • لایک
واکنش ها: Diba

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
0
بازدیدها
144
پاسخ ها
0
بازدیدها
103
پاسخ ها
1
بازدیدها
124
پاسخ ها
0
بازدیدها
152
پاسخ ها
0
بازدیدها
140
بالا