سال ۲۰۰۲، غول ماشینسازی آلمان، شرکت «BMW» برای احداث ساختمان مرکزی کارخانه در شهر لایپزیگ آلمان، سرمایهگذاری هنگفتی کرد. ساختمانی با ارزش ۵۵/۱ بیلیون دلار که حدود ۵۰۰۰ کارمند و کارگر و مهندس با فعالیت روزانه خود ، بیش از ۶۵۰ عدد ماشین «BMW» مدل دو در اسپرت تولید میکنند.
این کمپانی، معمار برجسته زاها حدید را برای ساخت این سازه برگزید. طرحهای پیچیده حدید در طراحیهای معمول کارخانه تحول جدیدی به وجود آوردند. یک سازه مرکزی، قسمتهای مربوط به مدیران و کارگران را با استفاده از ریلهای معلق حمل قطعات به هم وصل کرده است.
زاها حدید رشته منسجمی در ساختمان مرکزی «BMW» ایجاد کرده که مردم و ماشینها در کنار هم قرار گرفتهاند.عماران نمیتوانند با توجه به اشتیاق خود در نوآوری و خلاقیت در ، به ساخت سازههای صنعتی بیتوجه باشند.
کارخانه از یک مجموعه سه عضوی تشکیل شده است. این سه ساختمان از سه نقطه مرکزی توسط خط تولید به هم متصلند. ساخت اولیه این کارخانه در املاک خصوصی «بی ام دبلیو» آغاز شده و در سال ۲۰۰۴ به بهرهبرداری رسید.
بدنههای نیمه تمام اتومبیلها و قطعات مختلف ماشین روی تسمه انتقال دهنده که مانند ارابهای آنها را حمل میکند قرار می گیرند.این قطعات به آرامی و بدون ایجاد سر و صدای مزاحم و آزاردهنده، در بخشی از مسیر خود به سمت قسمتهای تکمیل کننده، از بالای غذاخوری و محل استراحت کارکنان عبور میکنند.
این نقاط مشترک محل عبور قطعات و سیر مراحل تکمیلی هستند:
قسمت ساخت بدنههای نیمه تمام (۶۴۵۰۰۰ فوت مربع)، قسمت رنگ (۲۷۰ هزار فوت مربع) و در آخر محوطه وسیع اتصال قطعات (یک میلیون و ۷۵ هزار فوت مربع)، که در آن جا قطعات رنگ شده به هم وصل شده و در انتها به صورت اتومبیلی لوکس و گرانقیمت از خط تولید خارج میشوند.
ساختمان مرکزی مانند مرکز عصبی یا مغز کل کارخانه عمل میکند. رشتههای فعالیت ساختمانهای دیگر در این نقطه به هم وصل شده و عملا از این ساختمان منشعب میشوند.
با دیدن روند مذکور این فکر به بیننده القاء میشود که گویی همه قسمتهای مستقل از این قسمت کارخانه شبیهسازی و توسط موتوری قدرتمند متحرک شده و در بخش مرکزی ظهور پیدا میکند. در حقیقت عملکرد به گونهای است که تمام حرکات و اعمال از یک قیف رد شده، در آن فشرده و عصاره حاصل از آن بین سه قسمت دیگر مجددا پخش میشود: بدنه اولیه، قسمت رنگ، و بخش سرهم کردن قطعات.
سردر اصلی مانند چتری از دو طرف به ستونهایی محکم چفت شده است.افرادی که در ورودی درهای اصلی مستقر هستند، حرکت قطعات ماشینها را به صورت کاملا برهنه مشاهده میکنند. این ورودی به افراد اجازه میدهد تا به قلب کارخانه نفوذ کرده و امکان دید را برای آنها فراهم میکند.
طراحی ویژه و نورپردازی زیبای قسمت ورودی و مرکزی به صورتی است که فضای ورودی را بدون مشکل و بدون صرف هزینه و اتلاف انرژی برق، نمایان میسازد. استراتژی اولیه طراحی این فضا به صورتی است که قسمت برش و طبقات هم کف و طبقه اول به صورتی پیوسته به هم متصل باشند.
دو صفحه مجزا که به شکل تراس طراحی شده، از شمال به جنوب و از جنوب به شمال امتداد یافته تا همه چیز از قسمت مرکزی طبقه اول قابل دسترسی و رویت باشد. در انتهای این مسیر معلق، قسمت بازرسی قرار گرفته که توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند. قسمتهایی که تکمیل شدهاند به این قسمت وارد شده و پس از کسب اطمینان در کیفیت آنها به قسمت اتصال مستقل میشوند.
این کمپانی، معمار برجسته زاها حدید را برای ساخت این سازه برگزید. طرحهای پیچیده حدید در طراحیهای معمول کارخانه تحول جدیدی به وجود آوردند. یک سازه مرکزی، قسمتهای مربوط به مدیران و کارگران را با استفاده از ریلهای معلق حمل قطعات به هم وصل کرده است.
زاها حدید رشته منسجمی در ساختمان مرکزی «BMW» ایجاد کرده که مردم و ماشینها در کنار هم قرار گرفتهاند.عماران نمیتوانند با توجه به اشتیاق خود در نوآوری و خلاقیت در ، به ساخت سازههای صنعتی بیتوجه باشند.
کارخانه از یک مجموعه سه عضوی تشکیل شده است. این سه ساختمان از سه نقطه مرکزی توسط خط تولید به هم متصلند. ساخت اولیه این کارخانه در املاک خصوصی «بی ام دبلیو» آغاز شده و در سال ۲۰۰۴ به بهرهبرداری رسید.
بدنههای نیمه تمام اتومبیلها و قطعات مختلف ماشین روی تسمه انتقال دهنده که مانند ارابهای آنها را حمل میکند قرار می گیرند.این قطعات به آرامی و بدون ایجاد سر و صدای مزاحم و آزاردهنده، در بخشی از مسیر خود به سمت قسمتهای تکمیل کننده، از بالای غذاخوری و محل استراحت کارکنان عبور میکنند.
این نقاط مشترک محل عبور قطعات و سیر مراحل تکمیلی هستند:
قسمت ساخت بدنههای نیمه تمام (۶۴۵۰۰۰ فوت مربع)، قسمت رنگ (۲۷۰ هزار فوت مربع) و در آخر محوطه وسیع اتصال قطعات (یک میلیون و ۷۵ هزار فوت مربع)، که در آن جا قطعات رنگ شده به هم وصل شده و در انتها به صورت اتومبیلی لوکس و گرانقیمت از خط تولید خارج میشوند.
ساختمان مرکزی مانند مرکز عصبی یا مغز کل کارخانه عمل میکند. رشتههای فعالیت ساختمانهای دیگر در این نقطه به هم وصل شده و عملا از این ساختمان منشعب میشوند.
با دیدن روند مذکور این فکر به بیننده القاء میشود که گویی همه قسمتهای مستقل از این قسمت کارخانه شبیهسازی و توسط موتوری قدرتمند متحرک شده و در بخش مرکزی ظهور پیدا میکند. در حقیقت عملکرد به گونهای است که تمام حرکات و اعمال از یک قیف رد شده، در آن فشرده و عصاره حاصل از آن بین سه قسمت دیگر مجددا پخش میشود: بدنه اولیه، قسمت رنگ، و بخش سرهم کردن قطعات.
سردر اصلی مانند چتری از دو طرف به ستونهایی محکم چفت شده است.افرادی که در ورودی درهای اصلی مستقر هستند، حرکت قطعات ماشینها را به صورت کاملا برهنه مشاهده میکنند. این ورودی به افراد اجازه میدهد تا به قلب کارخانه نفوذ کرده و امکان دید را برای آنها فراهم میکند.
طراحی ویژه و نورپردازی زیبای قسمت ورودی و مرکزی به صورتی است که فضای ورودی را بدون مشکل و بدون صرف هزینه و اتلاف انرژی برق، نمایان میسازد. استراتژی اولیه طراحی این فضا به صورتی است که قسمت برش و طبقات هم کف و طبقه اول به صورتی پیوسته به هم متصل باشند.
دو صفحه مجزا که به شکل تراس طراحی شده، از شمال به جنوب و از جنوب به شمال امتداد یافته تا همه چیز از قسمت مرکزی طبقه اول قابل دسترسی و رویت باشد. در انتهای این مسیر معلق، قسمت بازرسی قرار گرفته که توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند. قسمتهایی که تکمیل شدهاند به این قسمت وارد شده و پس از کسب اطمینان در کیفیت آنها به قسمت اتصال مستقل میشوند.