- عضویت
- 2016/07/11
- ارسالی ها
- 4,853
- امتیاز واکنش
- 14,480
- امتیاز
- 791
ستایشِ سی روزه ی ماه ( متن پهلوی )
پیشگفتار :
ایرانیان باستان عقیده داشتند که که خدای یگانه ( = اهورامزدا ) را فرشتگانی در اداره ی امور جهان یاری می کنند . این فرشتگان بسته به اهمیتی که وظایف آنان دارد به 2 دسته ی مَهین فرشتگان یا امشاسپندان و کهین فرشتگان یا ایزدان تقسیم می شوند . وظایف هر یک از آنان هم مینوی و هم جهانی است و نگاهبانیِ آفریده های نیک اهورامزدا را به عهده دارند . چنین به نظر می رسد برای روشن بودنِ حد و مرز مسئولیت های هر یک از این فرشتگانیست که نگاهبانی روزی از روز هایِ ماه به هر یک از آنان واگذار شده تا وظایف مربوط به خود را که نتیجه ی آن کامروایی مزدیسنان در این روز انجام دهند .
ستایشِ این فرشتگان بزرگ که برای بهزیستی مزدیسنان می کوشند بر هر فرد بهدین واجب و لازم است .
در میان نوشته های پهلوی متنی به نامِ « ستایشِ سی روزه » وجود دارد که در آن از سی فرشته ی آیین مزدیسنی که روزه های ماه با نام آنان می باشد ، سخن رفته .
در آغاز هر یک از ستایش ها ، اهورامزدا مورد ستایش قرار گرفته آنگاه خصوصیات و وظایف هر فرشته یاد آوری شده ؛ سپس در بزرگداشت آن سخن رفته است .
این متن که به زبان پهلوی و خط آم دبیره است در زند خرده اوستا است و ارواد بامانجی ناسروانجی دهابار آن را با چند نسخه مقابله و در 1927 میلادی به چاپ رسانیده و اینک توسط دکتر رحیم عفیفی به پارسی برگردانیده شده است .
واژه هایی که نیاز به شرح داشته در زیر نویس شرح آن آمده است و واژه هایی که در ( ) آمده برای روشن شدن مطلب افزوده شده است . لازم به یاد آوری است که پازند این متن را ارواد دالجی انتیا در 1909 در بمبئی جزو متون پازند به چاپ رسانیده است .
پیشگفتار :
ایرانیان باستان عقیده داشتند که که خدای یگانه ( = اهورامزدا ) را فرشتگانی در اداره ی امور جهان یاری می کنند . این فرشتگان بسته به اهمیتی که وظایف آنان دارد به 2 دسته ی مَهین فرشتگان یا امشاسپندان و کهین فرشتگان یا ایزدان تقسیم می شوند . وظایف هر یک از آنان هم مینوی و هم جهانی است و نگاهبانیِ آفریده های نیک اهورامزدا را به عهده دارند . چنین به نظر می رسد برای روشن بودنِ حد و مرز مسئولیت های هر یک از این فرشتگانیست که نگاهبانی روزی از روز هایِ ماه به هر یک از آنان واگذار شده تا وظایف مربوط به خود را که نتیجه ی آن کامروایی مزدیسنان در این روز انجام دهند .
ستایشِ این فرشتگان بزرگ که برای بهزیستی مزدیسنان می کوشند بر هر فرد بهدین واجب و لازم است .
در میان نوشته های پهلوی متنی به نامِ « ستایشِ سی روزه » وجود دارد که در آن از سی فرشته ی آیین مزدیسنی که روزه های ماه با نام آنان می باشد ، سخن رفته .
در آغاز هر یک از ستایش ها ، اهورامزدا مورد ستایش قرار گرفته آنگاه خصوصیات و وظایف هر فرشته یاد آوری شده ؛ سپس در بزرگداشت آن سخن رفته است .
این متن که به زبان پهلوی و خط آم دبیره است در زند خرده اوستا است و ارواد بامانجی ناسروانجی دهابار آن را با چند نسخه مقابله و در 1927 میلادی به چاپ رسانیده و اینک توسط دکتر رحیم عفیفی به پارسی برگردانیده شده است .
واژه هایی که نیاز به شرح داشته در زیر نویس شرح آن آمده است و واژه هایی که در ( ) آمده برای روشن شدن مطلب افزوده شده است . لازم به یاد آوری است که پازند این متن را ارواد دالجی انتیا در 1909 در بمبئی جزو متون پازند به چاپ رسانیده است .