امام صادق علیهالسلام :
لا تَتَّکِ فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یُذیبُ شَحمَ الکُلیَتَینِ ، ولا تُسَرِّح فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یُرِقُّ الشَّعرَ . . . ولاتَتَدَلَّک بِالخَزَفِ ؛ فَإِنَّهُ یورِثُ البَرَصَ ، ولا تَمسَح وَجهَکَ بِالإِزارِ ؛ فَإِنَّهُ یَذهَبُ بِماءِ الوَجهِ ؛
در حمّام ، تکیه نزن ؛ چرا که چربى کلیهها را ذوب مىکند . در حمّام ، شانه مزن ؛ چرا که مو را باریک مىکند . سفال(سنگپا) را به تن ممال ؛ چرا که پیسى مىآورد . لُنگ را نیز بر صورت خود مکش ؛ چرا که آبِ روى را مىبَرَد .الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۱ ، حدیث ۲۴
امام صادق علیهالسلام :
إیّاکَ والتَّمَشُّطَ فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یورِثُ وَباءَ الشَّعرِ ؛از شانه کردن در حمّام بپرهیز ؛ چرا که وباى مو مىآورد .
علل الشرائع ، صفحه ۲۹۲ ، حدیث ۱
الإمام علیّ علیهالسلام
– کانَ یَقولُ: ألا لا یَستَلقِیَنَّ أحَدُکُم فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یُذیبُ شَحمَ الکُلیَتَینِ ، ولا یَدلُکَنَّ رِجلَیهِ بِالخَزَفِ ؛ فَإِنَّهُ یورِثُ الجُذامَ . امام على علیهالسلام :
زنهار! مبادا که کسى در حمّام ، به پشت بخوابد ؛ زیرا این کار ، چربى کلیهها را ذوب مىکند ؛ و مبادا کسى پاهاى خود را سفال (سنگ پا) بکشد ؛ زیرا این کار ، جذام مىآورد .
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۰ ، حدیث ۱۹ عن عمر بن یزید عن الإمام الصادق علیهالسلام ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۳۴ ، حدیث ۳۳۲ وفیه «رجله» بدل «رجلیه» ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۸۱ ، حدیث ۲۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۹۶
امام رضا علیهالسلام :
مَنِ اغتَسَلَ مِنَ الماءِ الّذی قَدِ اغتُسِلَ فیهِ فَأَصابَهُ الجُذامُ فَلا یَلومَنَّ إلاّ نَفسَهُ ؛
هر کس با آبى غسل کند که پیشتر در آن غسل شده است و بدین سبب به جذام مبتلا شود ، کسى جز خود را نکوهش نکند .
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۳ ، حدیث ۳۸ عن محمّد بن علیّ بن جعفر دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۹۶
امام رضا علیهالسلام :
إذا أرَدتَ ألاّ یَظهَرَ فی بَدَنِکَ بَثرَةٌ ولا غَیرُها ، فَابدَأ عِندَ دُخولِ الحَمّامِ بِدُهنِ بَدَنِکَ ، بِدُهنِ البَنَفسَجِ ؛
اگر مىخواهى که در بدنت جوش و جز آن رُخ ننماید ، هنگام در آمدن به حمّام ، چرب کردن بدن خود را به روغن بنفشه ، آغاز کن .
طبّ الإمام الرضا علیهالسلام ، صفحه ۳۱ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۲ وفیه « فدهِّن» بدل «بدهن» دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۷۴
امام کاظم علیهالسلام :
شَعرُ الجَسَدِ إذا طالَ قَطَعَ ماءَ الصُّلبِ ، وأرخَى المَفاصِلَ ، ووَرَّثَ الضَّعفَ ، وَالسِّلَّ ، وإنَّ النّورَةَ تَزیدُ فی ماءِ الصُّلبِ ، وتُقَوِّی البَدَنَ ، وتَزیدُ فی شَحمِ الکُلیَتَینِ ، وتُسمِنُ البَدَنَ ؛
موى سر ، چون بلند شود ، آب کمر از جریان مىافتد ، مفاصل ، سست مىشوند و ضعف و سِل به دنبال مىآورد . امّا نوره ، آب کمر را افزون مىسازد ، بدن را تقویت مىکند ، بر پیهِ کلیهها مىافزاید و بدن را چاق مىکند .بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۹۱ ، حدیث ۱۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۴۲
امام على علیهالسلام :
النّورَةُ نُشرَةٌ وطَهورٌ لِلجَسَدِ ؛
نوره، یک تعویذ (نگه دارنده) و مایه پاکى بدن است .الکافی، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۶ ، حدیث ۷
امام صادق علیهالسلام :
إیّاکَ وشُربَ الماءِ البارِدِ وَالفُقّاعِ فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یُفسِدُ المَعِدَةَ ؛
از نوشیدن آب سرد و فقّاع در حمّام حذر کن ؛ چرا که معده را تباه مىکند .
لا تَتَّکِ فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یُذیبُ شَحمَ الکُلیَتَینِ ، ولا تُسَرِّح فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یُرِقُّ الشَّعرَ . . . ولاتَتَدَلَّک بِالخَزَفِ ؛ فَإِنَّهُ یورِثُ البَرَصَ ، ولا تَمسَح وَجهَکَ بِالإِزارِ ؛ فَإِنَّهُ یَذهَبُ بِماءِ الوَجهِ ؛
در حمّام ، تکیه نزن ؛ چرا که چربى کلیهها را ذوب مىکند . در حمّام ، شانه مزن ؛ چرا که مو را باریک مىکند . سفال(سنگپا) را به تن ممال ؛ چرا که پیسى مىآورد . لُنگ را نیز بر صورت خود مکش ؛ چرا که آبِ روى را مىبَرَد .الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۱ ، حدیث ۲۴
امام صادق علیهالسلام :
إیّاکَ والتَّمَشُّطَ فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یورِثُ وَباءَ الشَّعرِ ؛از شانه کردن در حمّام بپرهیز ؛ چرا که وباى مو مىآورد .
علل الشرائع ، صفحه ۲۹۲ ، حدیث ۱
الإمام علیّ علیهالسلام
– کانَ یَقولُ: ألا لا یَستَلقِیَنَّ أحَدُکُم فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یُذیبُ شَحمَ الکُلیَتَینِ ، ولا یَدلُکَنَّ رِجلَیهِ بِالخَزَفِ ؛ فَإِنَّهُ یورِثُ الجُذامَ . امام على علیهالسلام :
زنهار! مبادا که کسى در حمّام ، به پشت بخوابد ؛ زیرا این کار ، چربى کلیهها را ذوب مىکند ؛ و مبادا کسى پاهاى خود را سفال (سنگ پا) بکشد ؛ زیرا این کار ، جذام مىآورد .
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۰ ، حدیث ۱۹ عن عمر بن یزید عن الإمام الصادق علیهالسلام ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۳۴ ، حدیث ۳۳۲ وفیه «رجله» بدل «رجلیه» ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۸۱ ، حدیث ۲۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۹۶
امام رضا علیهالسلام :
مَنِ اغتَسَلَ مِنَ الماءِ الّذی قَدِ اغتُسِلَ فیهِ فَأَصابَهُ الجُذامُ فَلا یَلومَنَّ إلاّ نَفسَهُ ؛
هر کس با آبى غسل کند که پیشتر در آن غسل شده است و بدین سبب به جذام مبتلا شود ، کسى جز خود را نکوهش نکند .
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۳ ، حدیث ۳۸ عن محمّد بن علیّ بن جعفر دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۹۶
امام رضا علیهالسلام :
إذا أرَدتَ ألاّ یَظهَرَ فی بَدَنِکَ بَثرَةٌ ولا غَیرُها ، فَابدَأ عِندَ دُخولِ الحَمّامِ بِدُهنِ بَدَنِکَ ، بِدُهنِ البَنَفسَجِ ؛
اگر مىخواهى که در بدنت جوش و جز آن رُخ ننماید ، هنگام در آمدن به حمّام ، چرب کردن بدن خود را به روغن بنفشه ، آغاز کن .
طبّ الإمام الرضا علیهالسلام ، صفحه ۳۱ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۲ وفیه « فدهِّن» بدل «بدهن» دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۷۴
امام کاظم علیهالسلام :
شَعرُ الجَسَدِ إذا طالَ قَطَعَ ماءَ الصُّلبِ ، وأرخَى المَفاصِلَ ، ووَرَّثَ الضَّعفَ ، وَالسِّلَّ ، وإنَّ النّورَةَ تَزیدُ فی ماءِ الصُّلبِ ، وتُقَوِّی البَدَنَ ، وتَزیدُ فی شَحمِ الکُلیَتَینِ ، وتُسمِنُ البَدَنَ ؛
موى سر ، چون بلند شود ، آب کمر از جریان مىافتد ، مفاصل ، سست مىشوند و ضعف و سِل به دنبال مىآورد . امّا نوره ، آب کمر را افزون مىسازد ، بدن را تقویت مىکند ، بر پیهِ کلیهها مىافزاید و بدن را چاق مىکند .بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۹۱ ، حدیث ۱۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۶۴۲
امام على علیهالسلام :
النّورَةُ نُشرَةٌ وطَهورٌ لِلجَسَدِ ؛
نوره، یک تعویذ (نگه دارنده) و مایه پاکى بدن است .الکافی، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۶ ، حدیث ۷
امام صادق علیهالسلام :
إیّاکَ وشُربَ الماءِ البارِدِ وَالفُقّاعِ فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یُفسِدُ المَعِدَةَ ؛
از نوشیدن آب سرد و فقّاع در حمّام حذر کن ؛ چرا که معده را تباه مىکند .