شش درسی که از برنامه نویسی می توان یاد گرفت (قسمت اول)

سیده آمین ارمان

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/05/10
ارسالی ها
1,730
امتیاز واکنش
20,744
امتیاز
795
محل سکونت
البرز
جربه گرفتن از هر اتفاقی که در زندگی برای شما می افتد برای داشتن یک زندگی موفق لازم است. جالب است که حتی در برنامه نویسی هم تجربیات زیادی برای استفاده در زندگی وجود دارد. Ryan Dube در اینباره می گوید: «بیشتر تجریباتی که من برای مدیریت زندگی یاد گرفتم مستقیماً از یادگیری زبان های مختلف برنامه نویسی به دست آورده ام.» ادامه مطلب را برای شناختن تجربیاتی که می توانید از برنامه نویسی یاد بگیرید از دست ندهید.

1 . فلوچارت ها همه چیز را آسان می کنند اکثر برنامه نویسان قبل از نوشتن حتی یک خط از کد ابتدا به یادگیری فلوچارت ساختن می پردازند. دلیل این مسئله این است که نوشتن یک برنامه کامل بدون داشتن دید کلی نسبت به آن خیلی سخت است مخصوصاً اگر بخواهید نرم افزاری با کارایی پیچیده ای بنویسید. برنامه نویسان با تجربه وقتی پروژه های بزرگ را شروع می کنند، برای مدیریت بهتر آن را به چندین بخش یا بهتر بگوییم ماژول تقسیم کرده سپس گام به گام هر قسمت را تکمیل می کنند. این مسئله مانند ساخت یک ماشین بوده به این شکل که ابتدا اجزای مختلف آن را می سازند سپس آن ها را روی هم سوار می کنند. هر جزء ماشین مانند یک یا چند بلاک از کد است که با دریافت ورودی ها، یک تغییر خاص روی آن ها اعمال می کند. در هر جزء، برنامه نویس روش اعمال تغییرات روی ورودی را از فلوچارت آن قسمت دنبال خواهد کرد. استفاده از فلوچارت ها، که الگوریتم به کار رفته در نرم‌افزار را به صورت بصری نشان می دهند، آسانتر از نوشتن همان قسمت به صورت جمله ای روی کاغذ یا تصور کردن به صورت ذهنی است.

تصور سازی کار اشتباهی است چرا که ممکن است راه هایی بعداً به ذهنتان برسد که باید در کل مسیر تغییرات زیادی ایجاد کنید. یک اشتباه در اول راه می تواند باعث شود تا راه رسیدن به هدف به یک بن بست تبدیل شود. همین موضوع در زندگی هم صدق می کند. زمانی که شما تصمیم دارید راهی برای پرداخت قرض های خود پیدا کنید یا پول برای خرید خانه جدیدتان جمع کنید یا دیگر مشکلات پیچیده زندگی خود را حل کنید و یا حتی پروژه کاری خود را به اتمام برسانید، همه این قضایا که دارای ظاهری پیچیده اند می توانند بهتر مدیریت شوند وقتی که شروع به کشیدن روند اجرای آن روی کاغذ کنید و برای هر اتفاقی که ممکن است بیافتد راه حلی ایجاد کنید و مشکلات راه را از ابتدا پیش‌بینی کرده و راه حلی برای آنها در نظر بگیرید همانطور که یک برنامه نویس چگونگی برخورد با هر اتفاقی که ممکن است رخ دهد را از قبل پیش‌بینی می کند.

2 . هر چیز جایگاه خودش را دارد وقتی که شروع به برنامه نویسی یک اپلیکیشن یا نرم افزار می کنید اولین قدم ساخت متغیرهای آن است. در برنامه نویسی متغیرهای متفاوتی برای انواع متفاوت داده وجود دارد که اصطلاحاً به آن Data Type گفته می شود. به عنوان مثال رشته ها برای ذخیره سازی داده های متنی، متغیرهایی از جنس Integer برای داده های عددی غیر اعشاری استفاده می شوند. وظیفه آن ها این است که داده های مناسب با کار خود را در خود نگهداری کنند. برای مثال اگر خروجی یک تابع اسم یک شخص باشد آن را باید در داده ای از جنس رشته ذخیره ساخت. همین موضوع در زندگی هرکسی زمانی صدق می کند که دارد دفتر کار، خانه یا ... را منظم می کند و برای هر چیزی ظرفی متناسب با اندازه آن پیدا می کند. برای مثال در دفتر کار مدارک روزانه را روی میز کار خود جای می دهد اما مدارک مهم و حساس را در کمدی که دارای قفل است می گذارد. همه چیز ظرف مناسب خود بوده و دارای جای مناسب خود است.

3 . از نمونه های آماده برای صرفه جویی در وقت خود استفاده کنید هر برنامه نویس حرفه ای بعد از آن که یک بخش از کد را برای یکی از اپلیکیشن های خود نوشت ممکن است بعداً نیز مجبور به استفاده از آن در پروژه های بعدی خود شود. برای مثال ممکن است تابعی که مثلاً دمای فارنهایت را به سانتیگراد تبدیل می کند در چندین پروژه به درد شما بخورد پس چرا هر بار شروع به نوشتن آن تابع می کنید زمانی که می توانید آن را به عنوان یک ماژول ذخیره کرده و بعداً از آن استفاده کنید؟ در زندگی روزمره هم قضیه دقیقاً به همین صورت است. اگر می‌خواهید در زمان خود صرفه جویی کنید، سعی کنید در زندگی روزمره هم کارهای خود را به این شکل انجام دهید و تا حد ممکن کارهای تکراری را مکانیزه کنید.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا