- عضویت
- 2019/04/30
- ارسالی ها
- 4,521
- امتیاز واکنش
- 4,207
- امتیاز
- 593
حسین انتظامی صبح امروز (30 اردیبهشت) در نخستین نشست خبری خود با اهالی رسانه در محل سازمان سینمایی وزارت ارشاد، اظهار داشت: در اولین اقدام برنامههای سازمان سینمایی و موسسههای تابعه را منتشر کرده ایم و اصرار داریم وقتی سازمانی برنامهای را منتشر میکند باید طبق آن عمل کند.
وی با بیان اینکه در چارچوب برنامه حرکت کردن از رفتارهای آنی جلوگیری می کند، افزود: این موضوع همچنین انضباط ما را در کارها بیشتر میکند و افرادی که ما را رصد میکنند کارشان راحت تر خواهد بود چون چارچوب مشخص است.
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه برخی از رویکردها به طور جدی قابل پیگیری است، گفت: برای مثال درباره فعالیت سینماگران خارج از تهران، شعاری وجود داشت که «ایران تنها تهران نیست» و باید به دنبال استعدادهای دیگر هم باشیم.
انتظامی در ادامه به هزینهها در برنامه خود اشاره کرد و توضیح داد: نکته دیگر اینکه باید هزینههای پشتیبانی برنامه را کاهش دهیم و پشتیبانی سهمی کمتر از بودجه دولت را در بر گیرد و این ادعا را نیز می توان پیگیری و رصد کرد.
وی شفافیت را رویکرد اصلی وزارت ارشاد و مورد تاکید وزیر دانست و گفت: البته منظور ما از شفافیت فقط این نیست که تنها آمار یک جشنواره و یا موسسات را مطرح کنیم.
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه شفافیت یعنی پیشبینی پذیری، گفت: بر همین مبنا اصرار داریم که دستورالعملها را منتشر کنیم و افراد و موسسات بدانند که در صورت ارائه فیلمنامهای، درخواستی و … رفتار ما چه خواهد بود و ما را به استناد آن مورد سوال قرار بدهند.
وی با تاکید بر اینکه شفافیت مبنای ما در پاسخگویی است، گفت: اگر رسانهای سوالی برای ما فرستاده ما باید ظرف کمتر از 6 ساعت پاسخ بدهیم.
انتظامی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه مواردی که فکر میکردیم غیرقابل انتشار است ما آنها را منتشر کردیم.
رییس سازمان سینمایی درباره اکران و تولید فیلمهای فرهنگی نیز توضیح داد: برنامه سازمان که منتشر شد و دیدید که در کنار برخی از فعالیتها که بودجهای برای آنها در نظر گرفته شده، ستارهای قرار دادهایم و ما قول دادیم دستورالعمل آن را خردادماه منتشر کنیم. اگر ما طرفدار سینمای اندیشه هستیم باید اثر این ادعا در برنامهها و بودجههای ما دیده شود.
انتظامی با اشاره به اینکه زمانی که دستورالعمل سازمان سنیمایی منتشر شود عملکرد بودجهای ما را خواهید دید، گفت: طبعاً در فرآیند صدور پروانه ساخت و نمایش هم این موضوع را خواهیم دید.
وی تشکیل گروه سینمایی «هنر و تجربه» را از سیاست های خوب مدیران دوره قبلی سازمان سینمایی دانست و توضیح داد: سازمان سینمایی به عنوان یک سازمان فرهنگی نباید بگذارد فیلمهایی که رویکرد فرهنگی دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت کنیم.
رییس سازمان سینمایی درباره نظام درجهبندی سنی نیز گفت: این نظام میخواهد سواد رسانهای را بالا ببرد و مردم با توجه بیشتری فیلمها را انتخاب کنند.
وی تاکید کرد: قطعا نظام درجه بندی سنی محدودیتهایی هم خواهد داشت و آثاری که به نحوی گروههای آسیبپذیر را تهدید میکند، محدود میشوند اما رویکرد کلی این نظام فرهنگی است.
انتظامی درباره صنوف خانه سینما هم عنوان کرد: ما از یکپارچگی تشکلهای خانه سینما استقبال میکنیم تا به این گونه قدرتشان بیشتر شود. طبعاً وقتی یکپارچه باشند عقبنشینی کمتر خواهد شد.
رییس سازمان سینمایی درباره احتمال تغییرات در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران نیز گفت: اصلاح ساختار موضوعی است که از پیشتر در دستور کار سازمان سینمایی بوده است. بعضی از موسسات ما به دلیل اینکه در شرایط فعلی ماموریتهای روز اولشان دیگر نیاز نبود، منحل شد. برای مرکز گسترش هم مشغول مطالعه هستیم و اصلاحاتی انجام میشود.
وی همچنین درباره ادغام جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر، گفت: حتماً انتظار ندارید که رفتار شتابزده داشته باشم و مقولهای تا پیش از جمعبندی بهصورت هیجانزده اعلام شود.
انتظامی افزود: مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم و همانطور که قول داده بودم که آییننامهها منتشر شود، شیوه ما این است که ابتدا پیشنویس تهیه و سپس نظرخواهی و جمعبندی میکنیم و وقتی این آییننامهها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنوارهها به نتیجه میرسیم.
رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه طبعاً پاسخ شفاف و صریح به زمانی موکول میشود که این آییننامهها منتشر شود، گفت: اما به دلیل تاثیری که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد شخصاً آن را حرکت منطقهای میدانم و کمک میکند سینمای ما بازار بهتری پیدا کند.
وی درباره کارکرد بنیاد سینمایی فارابی نیز گفت: کار پسندیدهای که در اواخر سال 96 و 97 صورت گرفت، تدوین برنامه جامع سازمان سینمایی بود و در آنجا هشت رویکرد مهم و سیاستهای اصلی بیان شد.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه وقتی برنامه راهبردی برای یک مجموعه نوشته میشود به این معناست که همه جهتگیریها باید بر مبنای آن باشد، افزود: یکی از آن رویکردها توسعه بخش بینالملل است و باید در برنامهها این موضوع خود را نشان دهد. در برنامه میبینید که تعداد قابلتوجهی از برنامهها در همین مسیر است. قرار است همه بخشهای سازمان که برنامه فرامرزی دارند در فارابی برنامههای خود را تدوین کنند و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد.
انتظامی با اشاره به اینکه سیاستگذاری فرهنگی در کار ما دو وجه دارد، ادامه داد: یکی از وجوه این است که از نظر پشتیبانی حمایتگر کدام یک از آثار باشیم. بنابراین سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی که به ارزشهای نظام اعتقاد دارد موظف است که کنترل و نظارت بر امور داشته باشد. خوشبختانه برنامهای برای صدور پروانهها پیشبینی شده و شما دیدهاید که هر اثری پروانهای میگیرد در سایت سازمان سینمایی مجوز آن منتشر شده است. البته ما در پی این بودهایم که ژانرهای متعدد و متنوعی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در چارچوب برنامه حرکت کردن از رفتارهای آنی جلوگیری می کند، افزود: این موضوع همچنین انضباط ما را در کارها بیشتر میکند و افرادی که ما را رصد میکنند کارشان راحت تر خواهد بود چون چارچوب مشخص است.
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه برخی از رویکردها به طور جدی قابل پیگیری است، گفت: برای مثال درباره فعالیت سینماگران خارج از تهران، شعاری وجود داشت که «ایران تنها تهران نیست» و باید به دنبال استعدادهای دیگر هم باشیم.
انتظامی در ادامه به هزینهها در برنامه خود اشاره کرد و توضیح داد: نکته دیگر اینکه باید هزینههای پشتیبانی برنامه را کاهش دهیم و پشتیبانی سهمی کمتر از بودجه دولت را در بر گیرد و این ادعا را نیز می توان پیگیری و رصد کرد.
وی شفافیت را رویکرد اصلی وزارت ارشاد و مورد تاکید وزیر دانست و گفت: البته منظور ما از شفافیت فقط این نیست که تنها آمار یک جشنواره و یا موسسات را مطرح کنیم.
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه شفافیت یعنی پیشبینی پذیری، گفت: بر همین مبنا اصرار داریم که دستورالعملها را منتشر کنیم و افراد و موسسات بدانند که در صورت ارائه فیلمنامهای، درخواستی و … رفتار ما چه خواهد بود و ما را به استناد آن مورد سوال قرار بدهند.
وی با تاکید بر اینکه شفافیت مبنای ما در پاسخگویی است، گفت: اگر رسانهای سوالی برای ما فرستاده ما باید ظرف کمتر از 6 ساعت پاسخ بدهیم.
انتظامی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه مواردی که فکر میکردیم غیرقابل انتشار است ما آنها را منتشر کردیم.
رییس سازمان سینمایی درباره اکران و تولید فیلمهای فرهنگی نیز توضیح داد: برنامه سازمان که منتشر شد و دیدید که در کنار برخی از فعالیتها که بودجهای برای آنها در نظر گرفته شده، ستارهای قرار دادهایم و ما قول دادیم دستورالعمل آن را خردادماه منتشر کنیم. اگر ما طرفدار سینمای اندیشه هستیم باید اثر این ادعا در برنامهها و بودجههای ما دیده شود.
انتظامی با اشاره به اینکه زمانی که دستورالعمل سازمان سنیمایی منتشر شود عملکرد بودجهای ما را خواهید دید، گفت: طبعاً در فرآیند صدور پروانه ساخت و نمایش هم این موضوع را خواهیم دید.
وی تشکیل گروه سینمایی «هنر و تجربه» را از سیاست های خوب مدیران دوره قبلی سازمان سینمایی دانست و توضیح داد: سازمان سینمایی به عنوان یک سازمان فرهنگی نباید بگذارد فیلمهایی که رویکرد فرهنگی دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت کنیم.
رییس سازمان سینمایی درباره نظام درجهبندی سنی نیز گفت: این نظام میخواهد سواد رسانهای را بالا ببرد و مردم با توجه بیشتری فیلمها را انتخاب کنند.
وی تاکید کرد: قطعا نظام درجه بندی سنی محدودیتهایی هم خواهد داشت و آثاری که به نحوی گروههای آسیبپذیر را تهدید میکند، محدود میشوند اما رویکرد کلی این نظام فرهنگی است.
انتظامی درباره صنوف خانه سینما هم عنوان کرد: ما از یکپارچگی تشکلهای خانه سینما استقبال میکنیم تا به این گونه قدرتشان بیشتر شود. طبعاً وقتی یکپارچه باشند عقبنشینی کمتر خواهد شد.
رییس سازمان سینمایی درباره احتمال تغییرات در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران نیز گفت: اصلاح ساختار موضوعی است که از پیشتر در دستور کار سازمان سینمایی بوده است. بعضی از موسسات ما به دلیل اینکه در شرایط فعلی ماموریتهای روز اولشان دیگر نیاز نبود، منحل شد. برای مرکز گسترش هم مشغول مطالعه هستیم و اصلاحاتی انجام میشود.
وی همچنین درباره ادغام جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر، گفت: حتماً انتظار ندارید که رفتار شتابزده داشته باشم و مقولهای تا پیش از جمعبندی بهصورت هیجانزده اعلام شود.
انتظامی افزود: مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم و همانطور که قول داده بودم که آییننامهها منتشر شود، شیوه ما این است که ابتدا پیشنویس تهیه و سپس نظرخواهی و جمعبندی میکنیم و وقتی این آییننامهها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنوارهها به نتیجه میرسیم.
رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه طبعاً پاسخ شفاف و صریح به زمانی موکول میشود که این آییننامهها منتشر شود، گفت: اما به دلیل تاثیری که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد شخصاً آن را حرکت منطقهای میدانم و کمک میکند سینمای ما بازار بهتری پیدا کند.
وی درباره کارکرد بنیاد سینمایی فارابی نیز گفت: کار پسندیدهای که در اواخر سال 96 و 97 صورت گرفت، تدوین برنامه جامع سازمان سینمایی بود و در آنجا هشت رویکرد مهم و سیاستهای اصلی بیان شد.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه وقتی برنامه راهبردی برای یک مجموعه نوشته میشود به این معناست که همه جهتگیریها باید بر مبنای آن باشد، افزود: یکی از آن رویکردها توسعه بخش بینالملل است و باید در برنامهها این موضوع خود را نشان دهد. در برنامه میبینید که تعداد قابلتوجهی از برنامهها در همین مسیر است. قرار است همه بخشهای سازمان که برنامه فرامرزی دارند در فارابی برنامههای خود را تدوین کنند و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد.
انتظامی با اشاره به اینکه سیاستگذاری فرهنگی در کار ما دو وجه دارد، ادامه داد: یکی از وجوه این است که از نظر پشتیبانی حمایتگر کدام یک از آثار باشیم. بنابراین سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی که به ارزشهای نظام اعتقاد دارد موظف است که کنترل و نظارت بر امور داشته باشد. خوشبختانه برنامهای برای صدور پروانهها پیشبینی شده و شما دیدهاید که هر اثری پروانهای میگیرد در سایت سازمان سینمایی مجوز آن منتشر شده است. البته ما در پی این بودهایم که ژانرهای متعدد و متنوعی داشته باشیم.