طراحی آپارتمان اداری بوش با نمای سه بعدی در تهران!

  • شروع کننده موضوع T@NIN
  • بازدیدها 152
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

T@NIN

کاربر ارزشمند تالار معماری
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/08/01
ارسالی ها
2,366
امتیاز واکنش
7,269
امتیاز
606
مشخصات عمومی پروژه طراحی آپارتمان اداری بوش
  • نام پروژه: آپارتمان اداری بوش
  • موقعیت: خیابان آپادانا، تهران، ایران
  • کارفرما: شرکت سنا پویان (نمایندگی بوش در ایران)
  • مشاورطرح و مجری و نظارت عالی: دفترمعماری باغ ایرانی
  • گروه طراحی: مهسا مجیدی، انوشه احمدی
  • مساحت کل: ۷۶٠ مترمربع
  • تاریخ شروع: اردیبهشت ۹۱
  • تاریخ اتمام: مرداد ۹۲
  • عکس: علی دقیق


chidaneh-55920-ytt.jpg

picture-30462-1464517630.jpg

مهسا مجیدی


از زبان معمار: پروژه طراحی ساختمان اداری مهناز زمانیکه به دفتر ما آمد، یک اسکلت فلزی در ۴ طبقه روی همکف و یک زیر زمین بود. این ساختمان قرار بود به دفتر مرکزی لوازم خانگی بوش (Bosch) تبدیل شود. ساختمان جواز اداری داشت و لازم نبود تظاهری به وضعیت مسکونی صورت بگیرد. در وهله اول به سختی می توانستیم در صورت مسئله، نکته جالبی پیدا کنیم و سراسر محدودیت به نظر می رسید.



chidaneh-55923-392.jpg

picture-30462-1464517630.jpg

مهسا مجیدی


به دلیل اینکه اسکلت ساختمان تا ۵ سانتیمتر مانده به محدوده ۶٠% به علاوه ۲ متر مجاز شهرداری اجرا شده بود، به نظر نمی رسید اتفاق خلاقانه ای برای نمای بیرونی بیافتد و از طرفی ٣ وجه ساختمان محدود به همسایه و فقط یک نمای جنوبی برای طراحی وجود داشت.



chidaneh-82322-391.jpg

picture-30462-1464517630.jpg

مهسا مجیدی


در بین تمامی این دردسرها، کارفرما نیز به ساختمان به عنوان یک پروژه ارزان قیمت نگاه می کرد، در حالیکه موقعیت بنا در بافت شهری چنین وضعیتی نداشت. استراتژی طراحی ما از بافت اطراف الهام گرفته شد. ما به دنبال ایده، بارها به سایت پروژه رفتیم ولی در همین آمد و شدها،کم کم نگاه ما از روی اسکلت معطوف بافت منطقه شد.



chidaneh-55922-393.jpg

picture-30462-1464517630.jpg

مهسا مجیدی


در طراحی ساختمان اداری بوش ناگهان دریافتیم چقدر در این منطقه تهران، همه چیز متوازن و آرامبخش است. محله از کیفیت خاصی برخوردار است که دوست داریم هم به کوچه نگاه کنیم و هم به تک تک خانه ها. با کنکاش در این واقعیت ها به اصولی دست یافتیم که سعی کردیم در طراحی از آنها استفاده کنیم:

  1. جزئیات بسیار غنی و متنوع که حکایت از چیره دستی در صنایع دستی و صنعتگری دارد. مثل جزئیات فلزی و کاشی کاری.
  2. سه بعدی بودن - عموماً از فرورفتگی ها و بیرون زدگی هایی استفاده شده که در ارتباط با مسئله نور نیز هست.حتی در ساختمان های یک بر هم، بوسیله بالکن و یا کنسول این اتفاق افتاده است.
  3. استفاده صحیح از مصالح و در مواردی هم که از مصالح متنوع استفاده شده است همواره یکپارچگی فرم حفظ شده است.
  4. به لحاظ رنگ، عموماً از رنگهای تمیز و روشن ( کرم، بژ، سبز مغز پسته ای ) و یا در تضاد آن زغالی استفاده شده است.


chidaneh-82321-390.jpg

picture-30462-1464517630.jpg

مهسا مجیدی


هنگام شروع به طراحی جدید، مهمترین دغدغه، سه بعدی کردن این نمای پوسته ای و تخت بود، که نمی توانستیم با اسکلت اجرا شده موجود، کاری بکنیم، بنابراین کارفرما را با تلاش فراوان متقاعد کردیم که به منظور بوجود آوردن کیفیتهایی نظیر : نمای سه بعدی، ایجاد سایه و روشن در حجم و فضاهای داخلی و همچنین بوجود آمدن جزئیات ظریف تر، از ۴٠ سانتیمتر طول ساختمان چشم پوشی کند.



chidaneh-82320-386.jpg

picture-30462-1464517630.jpg

مهسا مجیدی


به همین منظور یک نمای ۲ پوسته شکل گرفت. پوسته بیرونی یک پوسته ضخیم زغالی که در دیالوگ با ساختمان های محله است و پوسته داخلی یک جداره شفاف است که عبور حداکثر نور را به داخل، میسر می سازد. پوسته بیرونی از سنگ لاشه و از رنگ زغالی که به وفور در این منطقه دیده می شود و پوسته داخلی از شیشه تمام قد ساخته شد. منطق شکل گرفتن تعداد ستون ها این بود که تراکم آنها از پایین به بالا برای کنترل نور، زیاد می شوند.



Please, ورود or عضویت to view URLs content!
 

برخی موضوعات مشابه

بالا