- عضویت
- 2016/08/01
- ارسالی ها
- 2,366
- امتیاز واکنش
- 7,269
- امتیاز
- 606
- نام پروژه: ویلای شماره ۲
- موقعیت: شهرک صدار، شیراز، ایران
- دفتر معماری: استدیو معماری شار
- معمار مسئول: احمد قدسی منش
- تیم طراحی: مریم ناظم البکا، محمد قدرت
دفتر معماری شار...
- تیم اجرایی: رضا قدسی منش، رضا فتحی، افشین زارع
- کارفرما: بهاالدین طالب نیا
- سال ساخت: ۱۳۹۳-۱۳۹۴
- مساحت سایت پروژه: ۲۰۰۰ مترمربع
- مساحت ساخته شده: ۱۷۰ مترمربع
دفتر معماری شار...
- نوع ساختمان: مسکونی _ ویلایی
- مدیر اجرایی: احمد قدسی منش
- طراح سه بعدی: پریسا پناهی
- سازه: علی رادمان
- عکاس: پرهام تقی اف
دفتر معماری شار...
از زبان معمار: در طراحی ویلای شماره ۲ با بازدید از سایت، نقاط قوت و ضعف متعددسایت پروژه توجه ما را به خود جلب کرد. قرارگیری برروی دامنه کوه و اشراف به دشت بسیار وسیعی از خانه های ویلایی و باغات آن محدوده از مهم ترین مشخصه های زمین موردنظر بود، هم چنین شیب زیاد زمین در هر دو جهت طولی و عرضی نیز از موارد قابل فکر پروژه به شمار می آمد. از طرف دیگر از کوه به زمین ویلا، دید بسیار قابل توجهی وجود داشت که می بایست در روند طراحی راه چاره ای برای آن اندیشیده می شد.
دفتر معماری شار...
علی رغم ضابطه کل منطقه، مبنی بر ساخت ویلا در دو طبقه، به دلیل اینکه ارتفاع زیاد ساختمان دید افراد استفاده کننده از کوه را تحت تاثیر قرار می داد، و با رایزنی های متعدد با شهرداری صدرا، و با تکیه بر شیب عرضی زیاد زمین، به جای طراحی ویلا در دوطبقه، دو حجم جداگانه یکی جهت فضاهای خصوصی و دیگری جهت فضای عمومی در یک طبقه طراحی گردید.
دفتر معماری شار...
هم چنین با بررسی نقاطی از کوه که قابلیت استفاده عمومی را داشتند و درنتیجه افراد اشراف خوبی به ویلا و محوطه آن پیدا می کردند؛ احجام رد منطقه ای جانمایی شد که فضاهای بیرونی قابل استفاده (محوطه های نشستن عصرگاهی، استخر و ....) کمترین دیدی را از بیرون مجموعه به خود ببینند و در نهایت این دو حجم با توجه به توپوگرافی سایت برروی زمین قرار داده شدند.
دفتر معماری شار...
پس از تثبیت جانمایی احجام اصلی و شکل گیری تقریبی پلان اولیه، دیدهای ساختمان رو به بیرون مورد بررسی قرار گرفت. در راستای دستیابی به یک دید کامل رو به دشت و باغات ویلایی، با چرخش چنددرجه ای حجم عمومی و در نتیجه افزایش حدودا دوبرابری زاویه دید، تقریبا تمامی دشت روبرو در چشم انداز ساختمان قرارگرفت. هم چنین با توجه به منظره بسیار زیبای کوه ، از فضاهای پشت ساختمان نیز پنجره هایی به سمت کوه گشوده شد.
دفتر معماری شار...
در تمامی مراحل طراحی ویلا، استفاده از پنجره های بزرگ درکلیه فضاها جهت استفاده هرچه بیشتر از نور طبیعی و مناظر اطراف در دستورکار اصلی طراحی بود.
با توجه به نحوه طراحی نما و فضاهای بیرونی، که همگی تا حد امکان ساده و بدون عناصر اضافه طراحی شده بودند، سعی بر آن شد تا طراحی داخلی نیز همان شیوه را در پیش گرفته و در نهایت سادگی و با کمترین پیچیدگی انجام گیرد و اولویت اصلی بر دید از کلیه فضاهای داخلی، به مناظر و فضاهای بیرونی، کوهی که در پشت قرار داشت و یا دشتی که روبرو بود قرار گرفت.
دفتر معماری شار...
در طراحی داخلی ویلا جنس بیشتر بدنه ها نیز با رنگ های روشن پوشانده شد. بدنه میز ناهارخوری و شومینه نیز آجر شد که در هماهنگی با رنگ کف فضایی گرم و دلنشین را بوجود آورد.
دفتر معماری شار...
در محوطه سازی نیز، همانند جانمایی احجام، با توجه بسیار زیاد به خطوط توپوگرافی سایت و شیب زمین، طراحی به صورتی انجام شد که کمترین میزان خاکبرداری و خاک ریزی و آسیب به بستر طبیعی سایت انجام گیرد.
دفتر معماری شار...
هم چنین در نماسازی کل محوطه، از دورریز سنگ هایی که جهت فعالیت های عمرانی شهرداری در آن محدوده، در اطراف پروژه رها شده بود استفاده شد که هم چون سنگ ها از همان منطقه بود کمک بسیار زیادی در به وجود آمدن بستری طبیعی جهت ساختمان کرد و هم از نظر اقتصادی کمک شایانی به پروژه شد. سازه ساختمان به صورت اسکلت بتونی طراحی گردید.
دفتر معماری شار...
با توجه به آب و هوای معتدل منطقه، در طراحی ویلا، تاسیسات سرمایشی کولرآبی و گرمایشی پکیج رادیاتور و شومینه درنظر گرفته شد. درنهایت پروژه که اجرای آن از بهمن ماه ۱۳۹۳ شروع شده بود، اسفند ۱۳۹۴ به کارفرما تحویل داده شد.
دفتر معماری شار...