اخبار سینما و تلوزیون فاطما گل و آب معدنی ایرانی: آیا قوانین ممنوعیت تبلیغ محصولات ایرانی، در شبکههای تلویزیونی خارج از کش

  • شروع کننده موضوع CAPRICORN
  • بازدیدها 307
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

CAPRICORN

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2014/11/24
ارسالی ها
12,639
امتیاز واکنش
28,246
امتیاز
1,051
محل سکونت
بندر انزلی
فاطما گل و آب معدنی ایرانی: آیا قوانین ممنوعیت تبلیغ محصولات ایرانی، در شبکه های تلویزیونی خارج از کشور، تغییر کرده است؟+ یک گزارش، و گفتگو با مسئولان شرکت های تبلیغاتی

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


گزارش هایی درباره تبلیغات اخیر محصولات ایرانی در شبکه های ماهوارهای را بخوانید. آیا بالاخره انحصار آگهی در صدا و سیما شکسته است؟

مدت زیادی است آنهایی که ماهواره دارند کالاهای ساخت داخل را از گیرنده های خودشان تماشا میکنند. به گزارش مهام نیوز، چند هفته ای است که یکی از سریالهای معروف ترکیه ای اقدام به پخش تبلیغات آب معدنی دماوند و مواد بهداشتی آرایشی لطیفه میکند و با وجود تمام تهدیدات مسئولان انتظامی و بهداشتی کشور، همچنان تبلیغات کالاهای ایرانی در شبکه های فارسی زبان ادامه دارد. پرونده تبلیغات طرفینی دارد. طرفهایی که گاه از 2 نفر هم بیشتر می شوند. هر کدام از این طرفهای پرونده در این مدت حرفهایی زده اند. بدون هیچ توضیحی تمام دفاعیات را بخوانید شاید شما از کلاف سردرگم تبلیغات اطلاع یابید.

قانون و مسئولان: برابر ماده 10 قانون ممنوعیت بهکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره که در سال 74 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده 10 قانون، مجازند به تناسب مسئولیتهای خود دستورالعملهایی را برای تعیین آگهیهای تبلیغاتی غیرمجاز تدوین و بنابر حوزه صلاحیت خود رأساً و بهطور جداگانه به ناشرین، مطبوعات و بنگاههای تبلیغاتی و همچنین واحدهای داخلی و تابع خود ابلاغ کنند».

معاون اول وقت رئیس جمهور در مورخ 25 تیر ماه سال 1385 طی بخشنامهای: «فعالیتهای تمامی شبکههای تلویزیونی فارسی زبان مستقر در خارج از کشور که در فضای کشور برنامه پخش میکنند بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران غیر مجاز است لذا انجام هر نوع مصاحبه، ارسال خبر و «سفارش آگهی» به شبکههای یاده شده، ممنوع بوده و لازم است از انجام هرگونه اقدام در این زمینه خودداری شود»

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت: «مدت مدیدی است که کانالهای ماهوارهای به صورت گسترده، داروها و وسایل و دستگاه هایی را در این زمینه ها تبلیغ کرده و بعضاً ادعا میکنند که این وسایل دارای مجوز وزارت بهداشت ایران است. درحالی که وزارت بهداشت به هیچکدام از این دستگاههای درمانی مجوز نداده و معتقد است استفاده از این روشهای درمانی صدمات جبرانناپذیری به افراد وارد میکند.»

مجلس: هنوز قانونی برای برای منع تبلیغ در شبکه های ماهواره ای، تصویب نکرده است.

شرکتهای صاحب کالا: می گویند با توجه به اینکه هزینه ی تبلیغات در ایران 15 برابر بیشتر از هزینه تبلیغات در شبکه های ماهواره ای خارج از کشور می باشد ، ما ناچاریم که محصولاتمان را در شبکه های ماهواره ای تبلیغ کنیم .شرکت دیگری عنوان می کند که برای پخش 4 نوبت آگهی در شبانه روز به یک شبکه ماهواره ای روزی 300 هزار تومان هم داده است. رقمی که با آن در صدا و سیما سلام هم نمی شود کرد. روحانی، مسئول دفتر بازرگانی شرکت آب معدنی دماوند در گفتگو با مهام نیوز پرده جدیدی رو می کند. او می گوید:شبکه تلویزیونی "جم" بدون اجازه ما و بصورت خودسر اقدام به پخش آگهی آب معدنی دماوند کرده است و ما از طریق حقوقی پیگیر این مساله هستیم و این تبلیغ دیگر پخش نخواهد شد. نمی دانم شما چقدر حرفهای مسئول دفتر را باور کرده اید. من که شک دارم. یعنی اینقدر عالم رسانه در جهان بی در و پیکر است؟ هر کسی از هر جایی می تواند آگهی تبلیغاتی یک شرکت را بصورت خودجوش پخش کند؟ آنهم در شرایطی که همه می دانیم برای ثانیه ثانیه این تصاویر هزینه شده است و شبکه های ماهواره ای عاشق چشم و ابروی این شرکتها نیستند.

شرکتهای تبلیغاتی: از اینجای قصه، فضا جنایی پلیسی می شود. پای کسانی به پرونده باز می شود که اتفاقا هنرمند هم هستند. و نمایشهایشان همیشه در بهترین سالنها و بهترین زمانها روی صحنه می روند.رضا.ح مدیر شبکه آفتاب است. کارگردانی که سالهاست برای خودش برو بیایی دارد. دشمن خونی آژانس تبلیغاتی کانون ایران نوین است. میگویند در حوزه رسانه ابرقدرتی است. مهام نیوز در گفتگو با چرمشیر، یکی از مدیران شبکه آفتاب از وی درباره فعالیت این شرکت در تهیه ، ارسال و پخش تیزرهای تبلیغاتی در شبکه های فارسی زبان سوال کرد و وی با بیان اینکه ما پیمانکار سازمان صدا و سیما هستیم این قضیه را از بیخ و بن تکذیب کرد.

کانون تبلیغاتی ایران نوین نیز قویا مشارکت در ساخت و پخش این تیزرها را نیز تکذیب میکند و نمونه کارهایش را برای تماشا پیشنهاد میکند.البته همیشه پای واسطه هایی نیز در میان است. کسانی که ادعا می کنند چنان قدرتی دارند که می توانند در خارج از ایران قوی تر و متنفذتر از ایران عمل کنند و کسی هم نتواند از آنها سوال کند.

پای کدام سازمانها وسط ماجراست؟

از دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی گرفته تا پلیس امنیت اخلاقی ناجا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اداره کل بازرگانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تا حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و عجیب تر از آن شرکت مخابرات ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران همه و همه در این پرونده دخیل هستند. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم که گل سرسبد این ماجراست. اینهمه سازمان درگیر این پرونده هستند و تیزرها روزبه روز زیباتر و جدیدتر پخش می شوند. خدا کند حکایت چند آشپز نباشد. حالا از امشب ما نیز کنار شما منتظر می نشینیم تا خبر برخورد با یکی از این شرکتها به گوشمان برسد. منتظر می مانیم تا دیگر تبلیغ آب معدنی بی اجازه! پخش نشود. منتظر می مانیم تا ببینیم هر کس از مادرش قهر میکند می تواند به کالایش تاییدیه وزارت بهداشت بچسباند یا خیر.

در گزارش دیگر در این باره میخوانیم:

گروه تلويزيون بانی فیلم: پخش شبهه برانگيز و بي سابقه تيزرهاي تبليغاتي تعدادي از شركت هاي توليدي داخل كشور در شبكه هاي ماهواره موجبات تعجب خيلي ها رابرانگيخته است.آگهي هايي كه با صراحت، چند برند معروف داخلي را در ميان سريال هاي تركيه اي تبليغ ميكنند و اين روند اخيراً آغاز شده، همچنان نيز ادامه دارد.

به گزارش باني فيلم، ممنوعيت همكاري با شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان آنقدر آشكار و مبرهن است كه اغلب هنرمندان و صاحبان كالا در فعاليت هاي خود آنرا منظور ميكنند و اين اقدام، تا چند هفته اخير به طور جدي ديده نشده بود. ممنوعيت مذكور به ويژه در رابـ ـطه با شبكه هايي چون «من و تو» كه اهداف سياسي پررنگي را نيز دنبال ميكنند، همواره از سوي مسؤولان و سياستگذاران كشورمان پيگيري و اجرا شده است. حالا گويا قواعد تغييراتي يافته اند و شايد شرايط براي همكاري با برخي از اين شبكه ها مساعد شده است. گواه اين ادعا هم پخش تيزرهاي تبليغاتي چند محصول ايراني از جمله شامپوهاي لطيفه و صحت، آب معدني دماوند، فرش مرينوس و ... هستند. مدتي است تبليغات اين محصولات از شبكه هاي تحت اداره گروه تلويزيوني جم «Gem» در حال پخش است و هر از گاهي سر و كله آنها در ميان سريال هاي تركيه اي،كلمبيايي و كره اي پيدا ميشود.

قوانين تغيير نيافته اند

در مواجهه با اين تبليغات نخستين پرسشي كه به ذهن متبادر ميشود، اين است كه آيا تبليغ اين محصولات در ماهواره مجاز شده است؟ پرسشي كه پاسخ آن با رجوعي ساده به سايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بخش دفتر تبليغات و اطلاع رساني روشن ميشود. اين دفتر از سال 86 رصد تبليغات بازرگاني را در شبكه هاي مذكور آغاز كرده است. يازده سازمان هم در برخورد بامتخلفان در اين زمينه همكاري دارند كه عبارتند از: 1 - دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی، 2- پلیس امنیت اخلاق ناجا، 3 - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 4 - سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران5 - اداره کل بازرگانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران6 - مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 7- وزارت صنعت، معدن و تجارت۸- شرکت مخابرات ایران 9- گمرک جمهوری اسلامی ایران، 10- شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، 11- ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

در مرحله اول پس از اخطارهاي كتبي يا شفاهي، ۴۸ ساعت فرصت داده مي شود تا پخش آگهی از شبکه های مورد نظر متوقف شود. در غیر این صورت اخطار دوم پس از ۴۸ ساعت ارسال ميشود و در صورت عدم توجه به اخطارها پلیس امنیت اخلاقی ناجا، تمامی شماره هاي تماس شرکت متخلف را مسدود مي كند و در صورتی که تبلیغات مربوط به یک محصول تولید داخل ایران باشد، کارخانه و دفتر مرکزی آن پلمب می شود.

با وجود اين ممانعت هاي قانوني، مشخص نيست عمر اين تبليغات چطور چنين در شبكه هاي ماهواره اي به چند هفته رسيده است.


کافه سینما
 

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
0
بازدیدها
928
پاسخ ها
0
بازدیدها
274
پاسخ ها
0
بازدیدها
173
پاسخ ها
2
بازدیدها
484
پاسخ ها
1
بازدیدها
185
پاسخ ها
0
بازدیدها
93
پاسخ ها
0
بازدیدها
248
بالا