اخبار خودرو داخلی و خارجی فشار افراد «خاص» در دولت براي تداوم توليد پرايد و ۴۰۵

  • شروع کننده موضوع kiya dokht
  • بازدیدها 329
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

kiya dokht

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/20
ارسالی ها
8,672
امتیاز واکنش
26,158
امتیاز
959
سن
23
محل سکونت
جنوب
javan1-823308.jpg









ماجرا چيست؟ چرا مشاور نعمت‌زاده مي‌گويد توليد پرايد متوقف مي‌شود اما وزير چند روز بعد آن را تكذيب كرده و می‌گوید خبر نادرست است؟ دليل تأكيد استاندار بر توقف توليد پرايد وپژو و تكذيب آن چيست؟ آیا فشار افراد خاص در دولت دلیل تداوم تولید است؟

280833_844.jpg
عملكرد خودروسازان و تضييع حقوق مصرف‌كنندگان و بي‌توجهي به قانون و عدم‌توقف توليد خودروهاي قديمي پرايد و پژو، صدها سؤال را درخصوص دلايل ادامه توليد اين دو خودرو ايجاد مي‌كند كه البته متوليان اين صنعت هيچ كدام پاسخ قانع‌كننده‌اي ندارند و صرفاً با مطرح كردن محدوديت‌هاي قطعه‌سازان اين خودرو‌ها، توپ را به زمين آنها پاس مي‌دهند. گاهی نيز با اظهارات متناقض در خصوص توقف يا ادامه توليد اين خودروها، مصرف‌كنندگان را در بلاتكليفي قرار مي‌دهند. به گفته منابع آگاه، فشار افراد «خاص» و منفعت بسیار خودروسازان از تولید اين دو خودروي قديمي يكي از دلايلي است كه وزير صنعت بر توليد آنها پافشاري مي‌كند.

هفته گذشته كه بهروز رياحي، مشاور عالي وزير صنعت، معدن و تجارت به نمايشگاه مطبوعات آمده بود اعلام كرد تا پايان سال جاري توليد دو خودروي پژو 405 و پرايد متوقف خواهد شد. وي تأكيد كرد كه دو قطعه «سنسور بنزين خودروي پژو 405» و «شيشه‌ بالابر پرايد» بيشترين گلايه‌هاي مردمي را به خود اختصاص داده است. رياحي توضيح داد كه سنسور پژو 405 سوخت‌رساني مورد نظر را براي اين خودرو به شكل مناسبي نداشته است به‌طوري كه شكايت‌ها در اين خصوص بسيار زياد است و از هر 10 خودروي توليدي ما شش خودرو با اين مشكل مواجه بودند. مشاور نعمت زاده درباره پرايد هم گفت: در خودروي پرايد نيز از هر 10 خودروي توليدي سه تا چهار خودروي ما با مشكل شيشه بالا‌بر مواجه بود.
همين اظهارات كافي بود تا واكنش‌هاي مختلفي در محافل اقتصادي كشور پيرامون اين موضوع به وجود بيايد. ميزان اين واكنش‌ها به حدي بود كه روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت دو روز بعد در جوابيه‌اي اظهار مشاور وزير صنعت را تكذيب كرد و از ادامه توليد اين دو خودرو خبر داد. اما انگار نعمت‌زاده و مديرانش اين جوابيه را هم كافي ندانستند و تصميم گرفتند در آخرين روزهاي نمايشگاه مطبوعات اصحاب رسانه را دور هم جمع كرده تا اين‌بار خود وزير صنعت دولت يازدهم درباره عدم توقف خط توليد اين خودرو به رسانه‌ها اطمينان دهند. نعمت‌زاده در اين نشست خبري قوياً از تداوم توليد اين خودروي پر‌حاشيه حمايت كرد و اظهار بهروز رياحي را غير‌واقعي دانست. در حالي كه همه چيز تمام شده، پس از چند روز رئيس سازمان استاندارد از نامه‌اش به وزارت صنعت خبر داد.

سازمان استاندارد برنامه‌هاي نعمت‌زاده و مديرانش را به هم ريخت
نيره پيروزبخت، رئيس سازمان استاندارد در گفت‌وگو با ايرنا اعلام كرد كه در نامه‌اي به گروه خودروسازي سايپا از آنها خواسته تا برنامه خود را براي خارج كردن پرايد از خط توليد خود اعلام كنند. اين گفت‌وگو كه چند ساعت بعد از خروجي خبرگزاري حذف شد، پايان حاشيه‌ها درباره توقف خط توليد اين خودرو نبود. روز گذشته سيد‌حسين هاشمي استاندار تهران كه قبلاً سابقه رياست كميسيون صنايع و معادن مجلس را هم در كارنامه خود داشته است اعلام كرد كه تا آخر امسال بنا به تصميمي كه گرفته شده، پرايد و ٤٠٥ از خط توليد خارج مي‌شوند و محصولات جديدي جايگزين اين دو محصول خواهد شد. وي آلاينده بودن اين محصول را دليل كنار گذاشتن آنها از خط توليد دانست و ابراز اميدواري كرد كه اين اقدام بخشي از مشكل آلودگي هواي تهران كه بدجوري امان پايتخت‌نشينان را بريده است، حل كند. البته چند ساعت بعد استاندار همين اظهارات را هم تكذيب كرد. وي كه اين مصاحبه را با روزنامه شرق انجام داده بود، گفته مي‌شود با فشار برخي از دولتمردان مجبور شد اظهارات قبلي خود را رد كند.

صالحي‌نيا: نامه رئيس سازمان استاندارد را نديده‌ام
محسن صالحي‌نيا معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با نسيم آنلاين در خصوص اخبار منتشر شده درباره توقف خط توليد پرايد و پژو 405 تا پايان سال 95 اظهار كرد: آقاي نعمت‌زاده در كنفرانس خبري كه در حاشيه نمايشگاه مطبوعات برگزار شد، عيناً به اين موضوع پاسخ دادند و گفتند كه قرار نيست اين اتفاق بيفتد. نظر ايشان از نظر همه بالاتر است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا رئيس سازمان استاندارد در خصوص توقف خط توليد پرايد به گروه خودروسازي سايپا نامه نوشته است، گفت: من اطلاعي از نامه خانم پيروزبخت ندارم و اگر ايشان نامه‌اي نوشته‌اند كم و كيف آن را از خودشان سؤال كنيد.

معاون وزير صنعت تصريح كرد: معيار ما هميشه رعايت آخرين استانداردهاي مصوب است. چه پرايد و چه پژو بر اساس استانداردهاي مصوب توليد و شماره‌گذاري مي‌شود و بر همين استناد برنامه‌اي كه حاكي از اين باشد که ما بخواهيم اين خودرو را از خط خارج كنيم، نداريم. مگر اينكه در شرايط استانداردي خاص به مرور حذف شود. معاون وزير صنعت بر همين اساس گفت: بنابراين اگر فروش يا شماره‌گذاري مي‌كنيم به مفهوم اين است كه همه استانداردهاي مصوب را داريم.
بايد ديد از دل اين اظهارات ضد و نقيض و سردرگمي دولتمردان يازدهم چه تصميمي درباره خروج از پرايد و پژو 405 از خط توليد گرفته خواهد شد. آيا منافع گروهي خاص در گرو تداوم توليد اين خودروي پرحاشيه است؟

سايپا تحويل برخي خودروها را متوقف كرد
گروه خودروسازي سايپا طي روزهاي اخير عرضه برخي محصولاتش را متوقف كرده و همين مسئله باعث افزايش ۲ تا 2/5 ميليون توماني قيمت اين خودروها شده است.
طي 20 روز گذشته، عرضه ساندرو سفيد از سوي سايپا متوقف و همين مسئله باعث افزايش 2/5 ميليون توماني قيمت اين خودرو در بازار شده است. به اين ترتيب قيمت ساندروي دنده اتوماتيك سفيد در بازار از 51 ميليون تومان به 52/5 ميليون تومان رسيده است. ساندرو علاوه بر رنگ سفيد، با رنگ نقره‌اي نيز توسط گروه سايپا عرضه مي‌شود كه هم اكنون قيمت نقره‌اي اين خودرو نيز در بازار 53 ميليون تومان است. همچنين طي روزهاي اخير عرضه برليانس H330 از سوي گروه سايپا متوقف و همين اتفاق باعث رشد 2 ميليون توماني قيمت اين خودرو در بازار شده است. در حال حاضر قيمت برليانس H330 در بازار به 58 ميليون تومان رسيده است. قيمت كارخانه‌اي اين خودرو 54 ميليون و 220 هزار تومان است و به اين ترتيب شاهد اختلاف 4 ميليون توماني بين قيمت بازار آزاد و كارخانه هستيم. مدير فروش يكي از نمايندگي‌هاي سايپا در اين مورد مي‌گويد: تحويل برخي محصولات پارس خودرو از جمله برليانس و ساندرو با تأخير روبه‌رو است و همين موضوع قيمت‌ها را در بازار افزايش داده است. به اين ترتيب تحويل برخي خودروها در حالي متوقف شده كه بازار با ركود پاييزي روبه‌رو است و به نظر مي‌رسد خودروسازان براي جلوگيري از افت قيمت محصولاتشان در بازار، عرضه برخي خودروها را محدود كرده‌اند.

 

برخی موضوعات مشابه

بالا