محمد محمودی/ شاه کمان ، ساز ِ ابداعی ِ استاد کیهان کلهر، نوازنده و موسیقدان ِ تام ِ ایرانی ست که صدایی دلخراش تر از کمانچه، ساز ِ تخصصی او، دارد.در میانه ی سال ۱۳۸۹، بود که
کیهان کلهر/ شاه کمان
کلهر، با اهالی رسانه، در مورد ساز جدید ِ خود حرف زد و خبر از رونمایی شاه کمان که با یک هنرمند استرالیایی آن را ساخته داد.شاه کمان را در اواخر ِ تیرماه در کنسرتی که پس از سالها دوری از وطن گذراند، نواخت و این قصه ی ساخت ِ این ساز ِ ابداعی می باشد; حدود ِ ۱۵ سال پیش با یک سازنده ساز به نام ِ / پیتر بیفن در استرالیا آشنا شدم که او سازی شبیه به سازهای ِ موسیقی ِ ایرانی با کاسه ایی شبیه کمانچه و یا سه تار ساخته بود که دسته ایی بلند داشت و صدای ِ خوبی می داد.از همان زمان به بعد به اتفاق ِ پیتر بیفن طرح ِ ساخت ِ شاه کمان را ریختم و کمانچه ایی با هشت/۸ سیم واخوان ساختم که طرحی شبیه ِ کمانچه دارد و صدایی ما بین ِ کمانچه و چنگ می دهد.دامنه ی ِ صدای این ساز ۵ پرده از کمانچه پایین تر است و صدای ِ بم تری دارد.تولد ِ شاه کمان ۱۵ سال طول کشید و در این مدت من روی پیچ و خمهای این ساز برای رسیدن به صدای دلخواه کار کردم و در کنسرتهایی که با حسین علیزاده داشتم دو نوازی ِ شاه کمان و – شورانگیز اجرا شد و مورد استقبال هم قرار گرفت.
کیهان ِ کلهر تا کنون ۴بار نامزد جایزه جهانی گرمی بوده و او به عنوان جهانی ترین مرد موسیقی ِ ایرانی شناخته شده است.نوای کمانچه کیهان کلهر در موسیقی متن فیلم / جوانی بدون جوانی ساخته فرانسیس فورد کاپولا از جمله آثار بیادماندنی اوست.او در مورد ِ عدم اهمیت به ساز و فرهنگ ِ موسیقی سنتی، عدم آشنایی جوانان با این موسیقی،در مصاحبه ایی چنین اظهار داشت: مردم ما نه در تلویزیون و نه در کتابهای درسیشان سازها را ندیدهاند، بنابراین عادی است اسم سازها را ندانند. این مشکلات ریشهای است. متأسفانه در مملکت ما هنر و فرهنگ دستدوم تلقی میشود و مطمئنا برای یک پزشک بیشتر از یک نویسنده یا شاعر احترام قائلند. این درحالی است که فرهنگ بستر همهچیز است، ولی در اجتماع ما متأسفانه با فرهنگ اینطور برخورد شده است.