قطع درخت مقدس ایرانیان بدست خلیفه ی عباسی

  • شروع کننده موضوع Elka Shine
  • بازدیدها 341
  • پاسخ ها 1
  • تاریخ شروع

Elka Shine

مدیر بازنشسته
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/07/11
ارسالی ها
4,853
امتیاز واکنش
14,480
امتیاز
791
هنگامی که زرتشت، پادشاه ایران را به آیین خودش درمی آورد، سروی در شهر کاشمر میکارد.

روایت است که او آن را با دست خود از بهشت آورده و در کاشمر کاشته بود:

یکی شاخ سرو آورید از بهشت

بدروازه ی شهر کشمر بِکِشت

زرتشت بر بدنه ی این سرو آزاد می نویسد که گشتاسب پادشاه ایرانی آیین او را پذیرفته و زرتشتی شده است. از این روی این سرو برای مردم ایران بسیار با اهمیت بوده است و حتا آن را مقدس می دانسته اند.نکته ی جالب این که این سرو، قرنها بر پای می ماند و آن چنان بزرگ و تنومند می شود که به گفته ی فردوسی حتا یک کمند بلند (کمند، طناب بلندی است که پهلوانان قلعه گیر بردیوارها، برج ها و کنگره ها می انداخته و از آنها بالا می رفته اند)، هم نمی توانست یک دایره دور این سرو آزاد و بزرگ و کهن به وجود بیاورد یعنی دو سر این طناب به همدیگر نمی رسیدند:


یکی سرو آزاد بود از بهشت

به پیش دَرِ آذر آن را بِکِشت


(آن سرو را جلوی در یک آتشکده کاشت)


چو چندی بر آمد بر این سالیان

مر آن سرو استبر گشتن میان


چنان گشت آزاد سرو بلند

که بر گرد او برنگشتی کمند.


درخت سرو


نوشتی بر زاد سروِ سهی

که پذرفت گشتاسب دین بهی


این سرو کاشمر هم چون سند و گواهی بود بر این که پادشاه ایران زمین، پادشاه بزرگ کیانی گشتاسب، آیین زرتشتی را پذیرفته است.

این سرو هیچگاه از سوی ایرانیان آسیبی ندید و همواره مقدس شمرده می شد تا آتکه در دوران حکومت عباسیان ، متوکل خلیفه ی عباسی تصمیم بر بُریدن آن گرفت تا تنه ی آن را بر روی سقف تالاری بزرگ که در بغداد بنا کرده بود، بیندازد.

زرتشتیان حاضر شدند مبالغ گزاف زر به خلیفه بدهند مگر از بریدن این درخت در گذرد.

اما او از آهنگ خود باز نیامد. گفتند ما از گذشتگان خود شنیده ایم که این سرو مقدس است و آن را زرتشت به دست خود کِشته و بریدن آن شوم است و موجب زیان و مضَرت کسی می شود که بر بریدن آن فرمان داده است.

متوکل بدین سخنان التفات نکرد. درخت را بریدند و چون آن درخت تناور سرنگون بر زمین افتاد، هزاران آشیانه ی مرغان که بر او بود، در هم شکست و سایبان بزرگی که در آن بیابان پناه هزاران گوسفند و آدمی بود از میان رفت و مدتی دراز صرف شکستن شاخهها و برآوردن تنه ی آن شد. تنه ی درخت را بر روی گاوان بسیار و با رنجی هر چه تمام تر به سوی بغداد بردند.

اما وقتی درخت وارد بغداد می شود، متوکل مرده بود. این چنین گفته شده بود که اگر کسی دستور به بریدن سرو دهد و یا ریشه آنرا ببیند(آنرا قطع کند) بلافاصله خواهد مرد و متوکل نیز بدست غلامانش کشته شد.
 
  • پیشنهادات
  • Elka Shine

    مدیر بازنشسته
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/07/11
    ارسالی ها
    4,853
    امتیاز واکنش
    14,480
    امتیاز
    791
    درختان کهنسال وطن، در معرض تهدید قرار دارند، این بار به بهانه‌ی مبارزه با خرافه‌پرستی، تاکنون بین ۴ تا ۵ پایه از این آیه‌های «وقار» طبیعت ایران، قطع و نابود شده است که یکی از آنها در رضوانشهر بیش از ۱۵۰۰ سال عمر داشته است. اما ساده‌اندیشان و عاملان قطع درختان، همچنان بر موضع خود استوار مانده و نه‌تنها حاضر به پذیرش اشتباه خود نیستند، بلکه درختان کهنسال را عامل «ضرار» تشخیص داده و افزون بر آن، علناً دست به تهدید و ارعاب زده و از تمامی اهرم‌های فراقانونی خود برای پیشبرد اندیشه‌ی طبیعت‌ستیزانه‌شان استفاده می‌کنند. در این میان، متأسفانه برخی از مدیران مصلحت‌اندیش و آخرت‌نگر هم وارد گود شده و با زبان بی‌زبانی خواستار پایان ماجرا و جلوگیری از گسترش آن – به بهانه‌ی سؤ استفاده دشمن! – شده‌اند (ای وای از این «دشمن» که تاکنون چقدر فرصت‌ها را در این مملکت سوزانده و خلاقیت‌ها را در نطفه خفه کرده است).

    با این وجود و به رغم تمامی این فشارهای پیدا و نهان، جمعی از صاحبنظران و دلسوزان طبیعت وطن، دادخواست زیر را بر علیه اداره کل اوقاف استان گیلان به جریان انداخته و خواهان رسیدگی به این اقدام غیرقانونی شده‌اند. اینک ضمن انتشار متن کامل این دادخواست، از امیر پریزاد عزیز که زحمت ارسال آن به گیلان و تسلیم دادخواست به دادستان کل استان، آقای جاویدنیا را متقبل شدند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

    باشد که از این به بعد و در مواجهه با چنین حرکت‌های قلدرمأبانه و طبیعت‌ستیزانه‌ای، این مسئولین درجه یک سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور باشند که در کمترین زمان ممکن، شکایت خود را بر علیه دشمنان نادان یا آگاه طبیعت ایران، تقدیم عدالت‌خانه‌‌ی وطن کنند.


    1642-image-jpg






    متن دادخواست جمعی از صاحبنظران منابع طبیعی کشور بر علیه اداره اوقاف گیلان


    به نام خدا


    دادسرای عمومی و انقلاب استان گیلان

    با توجه به تکالیف قانونی مقام دادستانی به عنوان حافظ منافع عمومی جامعه ، بدین وسیله توجه آن نهاد محترم را به اقدامات غیر قانونی و ناگواری که طی چند روز اخیر در استان گیلان از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در جهت قطع برخی درختان کهنسال موجود صورت گرفته ، معطوف داشته و موارد زیر را اعلام میدارد :


    ۱ – اداره کل اوقاف و امورخیریه استان گیلان اخیراً و بنا به توجیهات ناروایی که به هیچ روی به اقدامات ارتکابی آنان وجاهت نمی‌بخشد، تصمیم به قطع درختان کهنسالی گرفته که بنا به انگیزه‌های مذهبی برخی از مردم جنبه‌ی قداست و احترام یافته‌اند و در این راستا تاکنون به قطع – دست کم – چهار پایه درخت دیرزیست در رضوان شهر و دیگر مناطق استان مبادرت ورزیده است.


    ۲- بنابه مستندات کارشناسی و علمی، از این دست درختان کهنسال که سرمایه‌ی ارزشمند محیط ‌زیست ایران محسوب می‌شوند، فقط چیزی در حدود چهار صد پایه در سراسر کشور هنوز باقی مانده است که حدود پنجاه پایه از آنها در استان گیلان مورد شناسایی قرار گرفته است و بنا بر گزارش‌های موثق، اداره مذکور به بهانه خرافه‌زدایی از فرهنگ مذهبی مردم، عزم خود را بر قطع حدود چهل پایه از این درختان منحصربه‌فرد، جزم کرده است.


    ۳ – حفاظت از محیط زیست در زمره حمایت از حقوق بشر است.
    طبق اصل پنجاهم قانون اساسی «در جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعدی باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو ، فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.»
    همچنین ماده ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی از بین بردن یا قطع عالمانه و عامدانه‌ی درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را جرم انگاری کرده و مرتکب را اعم از هرشخص و نهادی، مستوجب کیفر تعزیری دانسته است.
    بنابراین مراتب، نظر به اینکه قطع یا از بین بردن درختان وتخریب محیط زیست طبق قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی به هر علت و بهانه‌ای، ولو به قصد مبارزه با ترویج خرافه‌پرستی، ممنوع و جرم بوده، با توجه به اینکه اداره کل اوقاف، اساسا ً در این جهت حق یا تکلیف قانونی یا صلاحیت تشخیص موضوع و اجرای آن را ندارد و اصولاً حتا اگر چنین توجیهی مبنا داشته باشد، روش تأمین مقصود، از جا کندن و نابود کردن درختان جاندار فاقد فکر و مذهب نیست و بایستی با زمینه‌های فرهنگی و عاملان انسانی ایجاد و پرورش خرافات، مبارزه کرد و از آنجا که اداره مذکور تاکنون دست‌کم نه‌تنها به قطع چهار پایه از این درختان ارزشمند و کهنسال اقدام کرده، بلکه درصدد است تا سایر درختان مشابه در سراسر استان را نیز نابود سازد.
    لذا خواهشمند است نسبت به پیگیری موضوع، جلوگیری و توقف عملیات مجرمانه‌ای که به وقوع پیوسته و همچنان در شرف وقوع است، اقدام سریع قانونی به عمل آید و با مرتکبان این جنایت زیست‌محیطی و نابودکنندگان میراث طبیعی و بی‌همتای ایران عزیز، برخورد مقتضی قانونی صورت گیرد.
     
    بالا