- عضویت
- 2015/11/08
- ارسالی ها
- 22,523
- امتیاز واکنش
- 65,135
- امتیاز
- 1,290
مدآنلاین-علی جعفری: ماه جولای گذشته برند فندی در مراسمی به مناسب پنجاهمین سال تولد کارل لارجرفلد، طراح آلمانی مد، برنامه نمایش مدی را با همکاری خیاطخانه «فور رور» پاریس برگزار کرد که در میان اهالی مد بسیار خبرساز شد. هرچند گفته میشود لارجرفلد خودش علاقهای به برگزاری جشن تولد ندارد و بارها گفته است: «من هرگز به گذشته نگاه نمیکنم» اما تمامی آن اخبار و این گفتهها مانع از آن نشد که برند فندی امسال نیز نودمین سالگرد تاسیس خود را بی سروصدا برگزار کند.
پس از پایان برنامههای شوی مد در پاریس، برند فندی مهمانان منتخب خود را با هواپیماهای چارتر به رم برد تا شوی مربوط به نودسالگی خود را به همراه همان خیاطخانه، این بار در رم برگزار کند. این برنامه در سالن لا دولچ ویتا در رم برگزار شد که بهتازگی 2.4میلیون دلار برای بازسازی آن هزینه شده بود.
چراغها روشن شد و مدلها در لباسهای مجموعه پاییز 2016 برند فندی روی مسیری قدم گذاشتند که از جنس شیشه و روی دریاچه وسط سالن ساخته شده بود. این برنامه نیز یکی از جادوییترین برنامههای شویی بود که تا کنون برگزار شد و شاید بتوان گفت از معدود برنامههای دیگری که در چنین سطحی از شکوه برگزار شدهاند تنها میتوان به برنامه خود برند فندی روی دیوار بزرگ چین در سال 2007 اشاره کرد.
پس از پایان برنامههای شوی مد در پاریس، برند فندی مهمانان منتخب خود را با هواپیماهای چارتر به رم برد تا شوی مربوط به نودسالگی خود را به همراه همان خیاطخانه، این بار در رم برگزار کند. این برنامه در سالن لا دولچ ویتا در رم برگزار شد که بهتازگی 2.4میلیون دلار برای بازسازی آن هزینه شده بود.
چراغها روشن شد و مدلها در لباسهای مجموعه پاییز 2016 برند فندی روی مسیری قدم گذاشتند که از جنس شیشه و روی دریاچه وسط سالن ساخته شده بود. این برنامه نیز یکی از جادوییترین برنامههای شویی بود که تا کنون برگزار شد و شاید بتوان گفت از معدود برنامههای دیگری که در چنین سطحی از شکوه برگزار شدهاند تنها میتوان به برنامه خود برند فندی روی دیوار بزرگ چین در سال 2007 اشاره کرد.
اما از معدود اشکالات این برنامه میتوان به نزدیکنبودن مدلها به اندازه کافی به مهمانان اشاره کرد که برنارد آرنولت، ماریا گرازیا چیوری و پیرپائولو پیچیولی از جمله برترین چهرههای آنها بودند. این فاصله آنقدر بود که گاهی امکان دیدن کارهای دست فوقالعاده روی 46 لباس نمایش داده شده در تن مدلها وجود نداشت.
از مهمترین و زیباترین این کارهای دست میتوان به 5 هزار برشی اشاره کرد که دنبال پارسی قرمزرنگ یکی از لباسها را به توری بدل کرده بود. و یا ژاکتی که به واقع ظریفتر از آن بود که بخواهید آن را رنگ کنید و به همین خاطر رنگکاری آن با دست با تمامی طیفهای رنگ صورتی انجام شده بود.
یا در نمونهای دیگر برشهای مربعی واقعا کوچکی که دوخت و تبدیل آنها به منظرهای از یک جنگل بر روی لباس، 12 هزار ساعت وقت بـرده بود. لباسهای ابریشمی ظریفی که با استفاده از موهای بلند سمور و تکههای چرم روی آنها قلاب دوزی شده و یا لباسهای دنبالهدار که گل کاری روی آنها با موهای دستچین سمور انجام شده است.
همانطور که یکی از نمایندگان خود برند فندی انجام داد، وقتی آنها را از روی جارختی برمیدارید به معنای واقعی بدون وزن به نظر میآیند. لارجرفلد در مصاحبهای درباره این مجموعه گفته بود: «توانایی فندی واقعا در همین قسمت است. هیچ خانه مد دیگری در دنیا نمیتواند با خز چنین طرحهایی را ارائه کند».
ذهن خلاقِ طراح، یک سوی ماجراست اما این مجموعه روحی جادویی هم داشت. لارجرفلد مبنای کار خود در این مجموعه را بر یک مجموعه داستان افسانهای به نام «شرق خورشید و غرب ماه» بنا نهاده بود که در سال 1914 منتشر شد و کار نقاشیهای آن را کی نیلسن، هنرمند دانمارکی انجام داده بود. در طراحی برخی از لباسها مستقیما از همان نقاشیها الهام گرفته شده بود.
لارجرفلد در توضیح این انتخاب خود میگوید: «این داستانهای افسانهای به نوعی توضیحدهنده حالات من در کودکی هستند». البته کل دلیل این انتخاب وابستگی به گذشته نیست؛ او میگوید: «من به این دلیل نام این برنامه را داستانهای افسانهای و اسطورهای گذاشتم که این مجموعه مانند لباسهای آماده برای همه مناسب نیست، این طراحیها لباسهایی خاص برای کسانی هستند که نوع خاصی از زندگی را دارند».
از مهمترین و زیباترین این کارهای دست میتوان به 5 هزار برشی اشاره کرد که دنبال پارسی قرمزرنگ یکی از لباسها را به توری بدل کرده بود. و یا ژاکتی که به واقع ظریفتر از آن بود که بخواهید آن را رنگ کنید و به همین خاطر رنگکاری آن با دست با تمامی طیفهای رنگ صورتی انجام شده بود.
یا در نمونهای دیگر برشهای مربعی واقعا کوچکی که دوخت و تبدیل آنها به منظرهای از یک جنگل بر روی لباس، 12 هزار ساعت وقت بـرده بود. لباسهای ابریشمی ظریفی که با استفاده از موهای بلند سمور و تکههای چرم روی آنها قلاب دوزی شده و یا لباسهای دنبالهدار که گل کاری روی آنها با موهای دستچین سمور انجام شده است.
همانطور که یکی از نمایندگان خود برند فندی انجام داد، وقتی آنها را از روی جارختی برمیدارید به معنای واقعی بدون وزن به نظر میآیند. لارجرفلد در مصاحبهای درباره این مجموعه گفته بود: «توانایی فندی واقعا در همین قسمت است. هیچ خانه مد دیگری در دنیا نمیتواند با خز چنین طرحهایی را ارائه کند».
ذهن خلاقِ طراح، یک سوی ماجراست اما این مجموعه روحی جادویی هم داشت. لارجرفلد مبنای کار خود در این مجموعه را بر یک مجموعه داستان افسانهای به نام «شرق خورشید و غرب ماه» بنا نهاده بود که در سال 1914 منتشر شد و کار نقاشیهای آن را کی نیلسن، هنرمند دانمارکی انجام داده بود. در طراحی برخی از لباسها مستقیما از همان نقاشیها الهام گرفته شده بود.
لارجرفلد در توضیح این انتخاب خود میگوید: «این داستانهای افسانهای به نوعی توضیحدهنده حالات من در کودکی هستند». البته کل دلیل این انتخاب وابستگی به گذشته نیست؛ او میگوید: «من به این دلیل نام این برنامه را داستانهای افسانهای و اسطورهای گذاشتم که این مجموعه مانند لباسهای آماده برای همه مناسب نیست، این طراحیها لباسهایی خاص برای کسانی هستند که نوع خاصی از زندگی را دارند».