مبانی نقد ادبی - معرفی و آشنایی با انواع ادبی

کیفیت موضوعات را چگونه ارزیابی می کنید

  • خوب

    رای: 0 0.0%
  • متوسط

    رای: 0 0.0%
  • ضعیف

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    0

amIRali

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2014/06/23
ارسالی ها
930
امتیاز واکنش
5,512
امتیاز
639
سن
26
محل سکونت
Rain City
با سلام، در این تاپیک ما به معرفی، آشنایی و تعریف انواع ادبی خواهیم پرداخت.
منبع تمامی مطالب و موضوعات این تاپیک از دو کتاب زیر می باشد:
۱- مبانی نقد ادبی - ویلفرد گرین - ترجمه فرزانه طاهری
۲- انواع ادبی - دکتر سیروس شمیسا

عمیقاً تلاش می کنم که مطالب عنوان شده در این تاپیک ، از کیفیت و بیان ساده برخوردار بوده تا برای خوانندگانی که پیش زمینه ای در این بحث ندارند، قابل درک باشد.

لطفا جهت حمایت از لایک و همچنین همراهی بیشتر گزینه اشتراک در موضوع را انتخاب کنید.
با تشکر از همراهی شما🌹
 
آخرین ویرایش:
  • پیشنهادات
  • amIRali

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2014/06/23
    ارسالی ها
    930
    امتیاز واکنش
    5,512
    امتیاز
    639
    سن
    26
    محل سکونت
    Rain City
    بخش اول: کلیات

    ۱- انواع ادبی چیست؟


    انواع ادبی یکی از مباحث اصلی نظریه ادبیات (The theory of Literature) می باشد، موضوع اصلی آن طبقه بندی کردن آثار ادبی از نظر ماده و صورت در گروه های محدود و مشخص است.
    اصولا در اینباره پرسشی که مطرح می شود این است که آیا هر اثر ادبی برای خود وجود مجزا و مستقلی دارد یا به نحوی به آثار ادبی دیگر مرتبط است؟
    پیش از اینکه ما وارد بررسی هر یک از انواع ادبی شویم ابتدا به پرسش هایی باید پاسخ دهیم:

    ۱- آیا انواع مختلف ادبی در طول تاریخ ثابت می مانند یا در اثر پیدایش شاهکار های جدید ادبی دستخوش تغییر می شوند؟
    بوالو (boilau) در پاسخ به این پرسش در کتاب فن شعر خود که در آن به اصول مکتب کلاسیسم پرداخته است می گوید: انواع ادبی همیشه ثابت است و هیچگاه تغییر نمی کند.
    اما در عوض گوته می گوید مطالعه اشکال (فرم ها) [این بخش به صورت مفصل توضیح داده خواهد شد] ، همان مطالعه تغییر شکل هاست.
    رنه ولک (Rene Wellek) و استین وارِن (Austin Warren) در کتاب معروف خود موسوم به نظریه ادبیات می گوید: در تئوری قدیم انواع ادبی، نوع ها از هم مجزا هستند و نباید با هم در آمیزند، اما در تئوری جدید هیچ نسخه ای برای نویسنده تجویز نمی شود و انواع باهم در می آمیزند و می توانند انوع جدیدی را به وجود آورند.

    این سخن رنه ولک ، سخن درستی است ، همچنانکه در ادبیات غرب از تلفیق تراژدی و کمدی، نوع جدیدی به اسم تراژدی-کمدی (Tragicomedy) به وجود آمد که ارسطو در کتاب فن شعر از آن سخنی نگفته بود.

    ۲- هر نوع ادبی چقدر عمر می کند و کی میمیرد؟

    آلستر فولر ( Alastair Fowler) ، در مقاله زندگی و مرگ اشکال ادبی می گوید؛ آیا مرگ یک نوع ادبی وقتی است که دیگر آن را بکار نبرند؟ و یا وقتی است که خوانندگان به اشکال و قوالب، غیر حساس و یا بی توجه باشند؟ و آیا اصلا می توان گفت که انواع هم می میرند؟

    با توجه به سیر تاریخ انواع ادبی بهتر است که بگوییم که انواع، گاهی به عللی در دورانی مورد بی توجهی و غفلت قرار می گیرند اما ممکن است در ادوار بعد دوباره تجدید حیات کنند، مثلا غزل بعد از رواج شعر نو مورد بی توجهی قرار گرفت اما امروزه دوباره مرسوم شده است. باید به این نکته توجه داشت که وقتی یک نوع ادبی را بعد از مدت ها زنده می کنیم، دیگر آن نوع ادبی قبلی نیست، بلکه در آن تغییراتی راه یافته است، چنانکه غزل امروزی تحت تاثیر شعر نو ، تحول و تکامل یافته است.

    ۳- اهمیت کدام نوع ادبی بیشتر است؟

    در نقد ادبی این موضوع مهم تلقی نمی شود، چنانکه ارسطو تراژدی را از حماسه برتر می دانست و افلاطون حماسه را بر تراژدی ترجیح می داد. در دوره رنسانس حماسه را عالی ترین نوع از انواع ادبی می دانستند و امروزه نوع رمان را بر همه انواع ترجیح می دهند.

    در حقیقت در نقد ادبی انواع نسبت به هم برتری و نقص چشم گیری ندارند بلکه این آثار ادبی هستند که نسبت به یکدگیر فرادست و فرودست اند. البته واضح است که برخی از انواع مانند حماسه و غنا و ترازدی و کمدی از انواع دیگر گسترده تر بوده و بسیاری از انواع فرعی را در بر میگیرند.
     

    amIRali

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2014/06/23
    ارسالی ها
    930
    امتیاز واکنش
    5,512
    امتیاز
    639
    سن
    26
    محل سکونت
    Rain City
    بخش اول: کلیات

    ۲-دسته بندی انواع ادبی


    سابقه انواع ادبی مثل غالب علوم ادبی به آثار ارسطو و هوراس (Horace) بر میگردد. در فن شعر آنها ، حماسه و تراژدی دو نوع عمده اند، هرچند ارسطو از ادب غنایی (Lyric) بحث نمی کند، ولی به طور کلی می توان انواع ادبی را در نزد قدمای غرب به سه دسته زیر تقسیم می شوند

    ۱- نوع حماسی (Epic)
    ۲- نوع غنایی (Lyric)
    ۳- نوع نمایشی (Dramatic) ....... که خود شامل دو گونه تراژدی و کمدی است.


    در دوران معاصر انواع جدیدی به انواع ادبی سابق افزوده شد، داستان بلند، داستان کوتاه، بیوگرافی ، مقاله نویسی و از این قبیل.


    نقد نوعی یا نقد بر انواع ادبی

    در نقد نوعی، آثار هنری را بر مبنای قالب، سبک یا موضوع تقسیم بندی می کنند، مثلا در سینما فیلم جنایی ، تاریخی، وسترن و ... .
    در این شیوه ابتدا نوع ادبی مشخص می شود و سپس قرارداد های آن مورد بررسی قرار می گیرد که رعایت شده است یا خیر ، اگر رعایت نشده باشد ابتکارات در کجاست و چه اندازه ارزش ادبی دارد.


    انواع ادبی در ایران

    تقسیم بندی انواع در ایران صوری است تا معنایی ، مانند غزل، قصیده ، قطعه و رباعی در شعر ، به طور کلی انواع ادبی در ایران را به پنج دسته زیر تقسیم بندی می کنند:

    ۱- حماسی ---- قالب مدح که در برگیرنده مضامین حماسی است
    ۲-غنایی ---- به صورت غزل و رثا [به این دو بخش در بخش مربوط به ادب غنایی پرداخته خواهد شد]
    ۳- هجایی ---- طنز
    ۴-روایی---- وصف
    ۵- تعلیمی ---- حکمت و اخلاق (زهد)
     
    بالا