طرح جرم سیـاس*ـی روز گذشته در جلسه کمیسیون حقوقی و قضایی خانه ملت به تصویب رسید.یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس از احتمال بررسی آن در نشست هفته آینده مجلس خبر داده است.
طرح جرم سیـاس*ـی تاکنون چندین بار در کمیسیون حقوقی مجلش هشتم و نهم مطرح شده است که آخرین بررسی کمیسیون مربوطه به روز گذشته و تصویب طرح آن است.
مرداد 92 ابوالفضل ترابی عضو وقت هیات رئیسه کمیسیون حقوقی از از اعلام وصول آن در مجلس خبر داد و وعده داد: با تصویب طرح تعریف جرم سیـاس*ـی در مجلس، برخورد با جرایم سیـاس*ـی به صورت عادلانه و منصفانه انجام میشود.
این طرح تاکنون توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم، مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز حقوق بشر اسلامی و شورای نگهبان بررسی شده است و مجلس نظرات شورای نگهبان را در تدوین ان لحاظ کرده است.
خبرگزاری ها در خبری متن کامل مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی پیرامون «جرم سیـاس*ـی» را منتشر کرده اند که در آن در تعریف جرم سیـاس*ـی، حدود آن و مزایایی که برای مجرمان سیـاس*ـی در نظر گرفته شده، بیان شده است.
تعریف جرم سیـاس*ـی
در این طرح در تعریف جرم سیـاس*ـی که در چند سال گذشته محل بحث های فراوان بین فعالان سیـاس*ـی بود، آمده است: «چنانچه هر یک از جرائم زیر با انگیزه سیـاس*ـی توسط اشخاص حقیقی یا گروههای سیـاس*ـی دارای مجوز قانونی علیه ساختار، نهادها یا مسئولین حکومتی به جهت عملکرد آنان یا علیه حقوق سیـاس*ـی قانونی شهروندان انجام شود جرم سیـاس*ـی محسوب میگردد.»
خبرگزاری ها در خبری متن کامل مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی پیرامون «جرم سیـاس*ـی» را منتشر کرده اند که در آن در تعریف جرم سیـاس*ـی، حدود آن و مزایایی که برای مجرمان سیـاس*ـی در نظر گرفته شده، بیان شده است
در ماده 2 این طرح هم در تعریف انگیزه سیـاس*ـی آمده است: انگیزه اصلاح امور کشور بدون ضربه زدن به اساس نظام جمهوری اسلامی ایران.»
چه مورادی جرم سیـاس*ـی نیست؟
نمایندگان مجلس همچنین برخی اقدام ها را در حکم جرم سیـاس*ـی تلقی نکرده اند که شامل جرائم موجب حدود، قصاص، دیات،- بمبگذاری و تهدید به آن، هواپیماربایی و راهزنی دریایی، سرقت و غارت اموال بیتالمال، ایجاد حریق و تخریب عمدی،حمل و نگهداری غیرقانونی، قاچاق و خرید و فروش سلاح، مواد مخـ ـدر و روانگردان،رشاء و ارتشاء، اختلاس، تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی، پولشویی، اختفا اموال ناشی از جرم منظور،جاسوسی و افشای اسرار و تحـریـ*ک مردم به تجزیهطلبی، جنگ و کشتار و درگیری از محدوده جرم سیـاس*ـی دور شده اند.
نحوه رسیدگی
در مواد 4 و 5 این طرح نحوه رسیدگی به جرایم سیـاس*ـی و مقررات مربوط به هیات منصفه مطابق قانون آیین دادرسی کیفری عنوان شده است. همچنین تشخیص سیـاس*ـی بودن اتهام با دادسرا یا دادگاهی است که پرونده در آن مطرح است و متهم میتواند در هر مرحله از رسیدگی در دادسرا و تا پایان جلسه اول دادرسی در دادگاه نسبت به سیـاس*ـی بودن اتهام ایراد کند.مرجع رسیدگی کننده طی قراری در این مورد اظهار نظر مینماید. مقررات مربوط به صدور و اعتراض این قرار تابع مقررات آیین دادرسی کیفری است.
تفاوت زندانیان سیـاس*ـی از دیگر زندانیان
مهمترین بخش ایجابی این قانون ماده 6 آن است که تسهیلاتی برای متهمان جرائم سیـاس*ـی است. از 6 حق در نظر گرفته شده برای متهمان و محکومان جرائم سیـاس*ـی عبارت است از:«الف: مجزا بودن محل نگهداری در مدت بازداشت و حبس از مجرمان عادی، ب: ممنوعیت پوشاندن لباس زندان در طول دوران بازداشت و حبس،پ: ممنوعیت اجرای مقررات ناظر به تکرار جرم،ت: غیرقابل استرداد بودن مجرمان سیـاس*ـی،ث: ممنوعیت بازداشت و حبس به صورت انفرادی به جز در مواردی که مقام قضایی بیم تبانی بدهد آن را برای تکمیل تحقیقات ضروری بداند لکن در هر حال مدت آن نباید بیش از 15 روز باشد و ج: حق ملاقات و مکاتبه با بستگان درجه اول در طول مدت حبس که حق حق دسترسی به کتب، نشریات، رادیو و تلویزیون در طول مدت حبس است.»
این طرح می تواند نشست های مجلس را در آغاز تابستان داغ کند و محلی برای بحث موافقان و مخالفان این طرح باشد.
طرح جرم سیـاس*ـی تاکنون چندین بار در کمیسیون حقوقی مجلش هشتم و نهم مطرح شده است که آخرین بررسی کمیسیون مربوطه به روز گذشته و تصویب طرح آن است.
مرداد 92 ابوالفضل ترابی عضو وقت هیات رئیسه کمیسیون حقوقی از از اعلام وصول آن در مجلس خبر داد و وعده داد: با تصویب طرح تعریف جرم سیـاس*ـی در مجلس، برخورد با جرایم سیـاس*ـی به صورت عادلانه و منصفانه انجام میشود.
این طرح تاکنون توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم، مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز حقوق بشر اسلامی و شورای نگهبان بررسی شده است و مجلس نظرات شورای نگهبان را در تدوین ان لحاظ کرده است.
خبرگزاری ها در خبری متن کامل مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی پیرامون «جرم سیـاس*ـی» را منتشر کرده اند که در آن در تعریف جرم سیـاس*ـی، حدود آن و مزایایی که برای مجرمان سیـاس*ـی در نظر گرفته شده، بیان شده است.
تعریف جرم سیـاس*ـی
در این طرح در تعریف جرم سیـاس*ـی که در چند سال گذشته محل بحث های فراوان بین فعالان سیـاس*ـی بود، آمده است: «چنانچه هر یک از جرائم زیر با انگیزه سیـاس*ـی توسط اشخاص حقیقی یا گروههای سیـاس*ـی دارای مجوز قانونی علیه ساختار، نهادها یا مسئولین حکومتی به جهت عملکرد آنان یا علیه حقوق سیـاس*ـی قانونی شهروندان انجام شود جرم سیـاس*ـی محسوب میگردد.»
خبرگزاری ها در خبری متن کامل مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی پیرامون «جرم سیـاس*ـی» را منتشر کرده اند که در آن در تعریف جرم سیـاس*ـی، حدود آن و مزایایی که برای مجرمان سیـاس*ـی در نظر گرفته شده، بیان شده است
در ماده 2 این طرح هم در تعریف انگیزه سیـاس*ـی آمده است: انگیزه اصلاح امور کشور بدون ضربه زدن به اساس نظام جمهوری اسلامی ایران.»
چه مورادی جرم سیـاس*ـی نیست؟
نمایندگان مجلس همچنین برخی اقدام ها را در حکم جرم سیـاس*ـی تلقی نکرده اند که شامل جرائم موجب حدود، قصاص، دیات،- بمبگذاری و تهدید به آن، هواپیماربایی و راهزنی دریایی، سرقت و غارت اموال بیتالمال، ایجاد حریق و تخریب عمدی،حمل و نگهداری غیرقانونی، قاچاق و خرید و فروش سلاح، مواد مخـ ـدر و روانگردان،رشاء و ارتشاء، اختلاس، تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی، پولشویی، اختفا اموال ناشی از جرم منظور،جاسوسی و افشای اسرار و تحـریـ*ک مردم به تجزیهطلبی، جنگ و کشتار و درگیری از محدوده جرم سیـاس*ـی دور شده اند.
در مواد 4 و 5 این طرح نحوه رسیدگی به جرایم سیـاس*ـی و مقررات مربوط به هیات منصفه مطابق قانون آیین دادرسی کیفری عنوان شده است. همچنین تشخیص سیـاس*ـی بودن اتهام با دادسرا یا دادگاهی است که پرونده در آن مطرح است و متهم میتواند در هر مرحله از رسیدگی در دادسرا و تا پایان جلسه اول دادرسی در دادگاه نسبت به سیـاس*ـی بودن اتهام ایراد کند.مرجع رسیدگی کننده طی قراری در این مورد اظهار نظر مینماید. مقررات مربوط به صدور و اعتراض این قرار تابع مقررات آیین دادرسی کیفری است.
تفاوت زندانیان سیـاس*ـی از دیگر زندانیان
مهمترین بخش ایجابی این قانون ماده 6 آن است که تسهیلاتی برای متهمان جرائم سیـاس*ـی است. از 6 حق در نظر گرفته شده برای متهمان و محکومان جرائم سیـاس*ـی عبارت است از:«الف: مجزا بودن محل نگهداری در مدت بازداشت و حبس از مجرمان عادی، ب: ممنوعیت پوشاندن لباس زندان در طول دوران بازداشت و حبس،پ: ممنوعیت اجرای مقررات ناظر به تکرار جرم،ت: غیرقابل استرداد بودن مجرمان سیـاس*ـی،ث: ممنوعیت بازداشت و حبس به صورت انفرادی به جز در مواردی که مقام قضایی بیم تبانی بدهد آن را برای تکمیل تحقیقات ضروری بداند لکن در هر حال مدت آن نباید بیش از 15 روز باشد و ج: حق ملاقات و مکاتبه با بستگان درجه اول در طول مدت حبس که حق حق دسترسی به کتب، نشریات، رادیو و تلویزیون در طول مدت حبس است.»
این طرح می تواند نشست های مجلس را در آغاز تابستان داغ کند و محلی برای بحث موافقان و مخالفان این طرح باشد.