ناشر فرد، گروه یا نهادی است که با مجموعهای از امکانات و اقدامات فنی و تخصصی نسبت به چاپ و توزیع اثر چاپی اقدام مینماید. کلیه مراحل لازم برای چاپ یک اثر شامل حروفچینی، صفحه آرایی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، پخش و فروش کتاب توسط ناشر یا زیر نظر او انجام می شود.
یک موسسه انتشاراتی شامل بخش های مختلفی می باشد که هر کدام وظایفی خاص برعهده دارند. این بخش ها عبارتند از :
- دفتر مدیر یا دفتر تشکیلات
- بخش تولید فرهنگی (مهم ترین بخش یک انتشارات)
- بخش تولید فنی – هنری
- بخش تولید چاپی
- بخش مالی – اداری
- بخش بازاریابی، تبلیغ، پخش و فروش
- روابط عمومی
بخش تولید فرهنگی بخش اصلی یا به عبارتی مغز یک انتشارات می باشد. این امر به دلیل وظایف مهمی است که بر عهده دارد، وظایفی از جمله : بررسی و ارزشیابی دستنوشتهای تحویلشده، تهیه گزارشهای فنی درباره آنها، ویراستاری، آمادهسازی آثار برای چاپ، تهیه نمایه کتاب، گفتگو با پدیدآورندگان، عقد قرارداد ، برآورد مالی چاپ کتاب، نظارت بر چاپ و نمونهخوانی.
لازم به یادآوری است که مراحل اصلی نشر کتاب تدوین سیاست و برنامه، گفتگو، توافق و عقد قرارداد با پدیدآورنده، پدیدآوردن، آماده سازی برای چاپ ، طراحی و تولید، توزیع و فروش می باشد.
مدیر انتشارات بالاترین مقام در موسسه انتشاراتی است و وظیفه او، مانند هر مدیری در هر واحدی دیگر، اداره واحد و تصمیمگیری درباره امور انتشارات است. گاه در راس هرم تشکیلات نشر، هیات مدیره وجود دارد و آنها از میان خود، یا حتی خارج از جمع خود، کسی را به عنوان مدیر عامل برمیگزینند. در واحدهای دولتی و وابسته به دولت ممکن است هیات امنا در راس هرم تشکیلات قرار گرفته باشد. در نشر غیردولتی، مدیر ممکن است خود سرمایهگذار یا بانی اصلی باشد.
ناشران بر مبنای عوامل مختلفی مانند سرمایه، ساختار، هدف و نوع کتابی که چاپ می کنند به چند دسته تقسیم می شوند :
- ناشران مبتکر و منتظر : ناشران مبتکر با اندیشه قبلی، طرح و پیشنهاد به سراغ پدید آورندگان می روند در حالی که ناشران منتظر از میان آثاری که به آنها ارائه می شود، انتخاب می کنند.
- ناشران عمومی و تخصصی : ناشران عمومی در همه زمینه ها فعالیت می کنند ولی ناشران تخصصی فقط در یک حوزه خاص فعالیت دارند مثل حوزه کودک.
- ناشران انتفاعی (وابسته به سازمان) و غیر انتفاعی (به دنبال سود)
- ناشران دولتی و وابسته به دولت : ناشران دولتی بیش از ۵۰ درصد سرمایه شان متعلق به دولت است اما ناشران وابسته به دولت کمتر از ۵۰ درصد سرمایه شان به دولت تعلق دارد.
- ناشران الکترونیکی : این گروه از ناشران تمام مراحل تولید و تولید مواد خواندنی را انجام می دهند اما به جای کاغذ متون را روی لوح های فشرده یا شبکه منتشر می کنند.
- ناشران همکار : این نوع با سرمایه گذاری یا همکاری چندین ناشر و پدید آورنده فعالیت می کنند.
محیط کاری ناشر عموما در موسسات انتشاراتی و چاپخانه ها است. او در کار خود با نویسنده، مترجم، ویراستار، طراح گرافیک، نقاش، لیتوگرافی، بخش چاپ و صحافی در ارتباط است.
دانلود رمان و کتاب های جدید