خط ۳ متروی تهران در حال راه اندازی است، تا تهران دارای ۴ خط مترو شود. ۴ خط مترو با حدود ۴۰ ایستگاه. اما تفاوت بین این ایستگاهها در چیست؟ در واقع میتوان گفت که معماری و طراحی داخلی این ایستگاهها همه کمابیش یک شکل بوده و بدتر از آن این است که هیچ تلاشی هم برای خلاقیت و ساختن ایستگاه با طراحی جدید نمیشود.
اما در دنیا هستند مسئولینی که به این مسئله اهمیت میدهند. نیازی هم نیست راه دوری برویم، همین بغـ*ـل گوشمان؛ روسیه. مسکو یکی از قدیمیترین خطوط متروی دنیا را دارد. مسئولین شهری مسکو، تصمیم گرفتهاند طراحی دو ایستگاه جدید متروی این شهر را، طی یک فراخوان و از طریق طرحهای ارسالی آرشیتکتها از نقاط مختلف دنیا انتخاب کنند.
بیش از ۵۰۰ طرح از اقصی نقاط دنیا ارسال شده و به زودی از بین این طرحها، دو طرح برای جرا انتخاب میشوند. ۵ طرح جذاب و خلاقانه از بین این طرحها را برای انتشار انتخاب نمودیم که در ادامه میبینید.
طراح : پالاست آرشیتکتس از لیتوانی
ایده طراحی این اثر بر مبنای ساخت ساکتترین ایستگاه متروی جهان است. در این طرح، با استفاده از پنلهای مخصوص، دیوارها و سقف ایستگاه پوشیده میشود، تا علاوه بر ایزوله کردن محیطهای جداگانه از صداهای یکدیگر، از اکو شدن صدای قطار در ایستگاه جلوگیری شود. خروجی ایستگاه هم بر مبنای همین تفکر، تا جای ممکن از محیط بیرون عایق بندی صوتی شدهاست.
طراح : نفاریسرچ از روسیه
در این طرح با استفاده از قراردادن فلورسنت بر روی دیوارها و گاهاً سقف، و پوشاندن آنها با سطوح شفاف رنگی، محیطی پرنور برای ایستگاه تدارک دیده شده که با طراحی جذاب و رنگهای شاد، محیطی شاداب خلق شود. مبنای فکری طراحی این اثر، خلق ایستگاهی روشن و رنگی برای بالا بردن روحیه مسافران بودهاست.
یوگنی لنوف از لیتوانی
اما در دنیا هستند مسئولینی که به این مسئله اهمیت میدهند. نیازی هم نیست راه دوری برویم، همین بغـ*ـل گوشمان؛ روسیه. مسکو یکی از قدیمیترین خطوط متروی دنیا را دارد. مسئولین شهری مسکو، تصمیم گرفتهاند طراحی دو ایستگاه جدید متروی این شهر را، طی یک فراخوان و از طریق طرحهای ارسالی آرشیتکتها از نقاط مختلف دنیا انتخاب کنند.
بیش از ۵۰۰ طرح از اقصی نقاط دنیا ارسال شده و به زودی از بین این طرحها، دو طرح برای جرا انتخاب میشوند. ۵ طرح جذاب و خلاقانه از بین این طرحها را برای انتشار انتخاب نمودیم که در ادامه میبینید.
طراح : پالاست آرشیتکتس از لیتوانی
ایده طراحی این اثر بر مبنای ساخت ساکتترین ایستگاه متروی جهان است. در این طرح، با استفاده از پنلهای مخصوص، دیوارها و سقف ایستگاه پوشیده میشود، تا علاوه بر ایزوله کردن محیطهای جداگانه از صداهای یکدیگر، از اکو شدن صدای قطار در ایستگاه جلوگیری شود. خروجی ایستگاه هم بر مبنای همین تفکر، تا جای ممکن از محیط بیرون عایق بندی صوتی شدهاست.
طراح : نفاریسرچ از روسیه
در این طرح با استفاده از قراردادن فلورسنت بر روی دیوارها و گاهاً سقف، و پوشاندن آنها با سطوح شفاف رنگی، محیطی پرنور برای ایستگاه تدارک دیده شده که با طراحی جذاب و رنگهای شاد، محیطی شاداب خلق شود. مبنای فکری طراحی این اثر، خلق ایستگاهی روشن و رنگی برای بالا بردن روحیه مسافران بودهاست.
یوگنی لنوف از لیتوانی