- عضویت
- 2016/06/23
- ارسالی ها
- 126
- امتیاز واکنش
- 221
- امتیاز
- 0
فیلیپ جانسون
بعنوان آرشیتکت آمریکایی که دپارتمان آرشیتکت ها و طراحان را در موزه هنرهای مدرن نیویورک بنا نهاد شناخته می شود . معماری جانسون به سبب شاخصه های آثار او کاملا و به راحتی قابل شناسایی هستند. خانه شیشه ای در کانکتیکات ( شهری در آمریکا ) ساخته شده یکی از شاخص ترین آثار اوست که در آن فضای داخلی بسیار ساده طراحی شده و با شیشه هایی در اطراف احاطه شده که منظره اطراف را به طور کامل نمایان میکند این اثر نمونه ای از استفاده او از متریال های مورد علاقه اش است
استفاده شگفت انگیز فیلیپ جانسون از مصالحی مانند شیشه ، استیل و در آخر کریستال باعث شده که اثار او از سایر هنرمندان معمار شاخص شود. کلیسای کریستالی که در کالیفرنیا ساخته شده از طراحی های شگفت انگیز اوست که گویی از کتابهای قصه کودکان و از افسانه های پریان بیرون آمده کاملا نگاه اختصار گرا و پیشروی فیلیپ جانسون رادر خود دارد نگاه مینی مالیسم همراه با گرایش به پاپ ارت در ان دیده می شود.
آندره گدار
آندره گدار (André Godard) در سال ۱۸۸۱ در شهر چومونت (Chaumont) فرانسه به دنیا آمد
وی در دانشکده هنرهای زیبای در رشته معماری و باستانشناسی تحصیل کرده است.
گدار باستانشناس و معمار فرانسوی و متخصص در صنایع اسلامی و ایرانی و خاورمیانه است و در ایران از شهرت بالایی برخوردار است. وی اوقات خود را به بررسی دو رشته معماری و باستانشناسی در خاورمیانه بهخصوص ایران صرف کرده است.
دولت ایران وی را در سال ۱۹۲۸ استخدام کرد و او مدت ۳۰ سال در ایران ماند و در ساختمان و موزه و تشکیلات آن خدمات مهمی انجام داد و آثار باستانی جالبی را هم بر اثر حفریات از زیر خاکهای مناطق مختلف ایران بیرون آورد و در موزههای مزبور بهشیوه فنی قرار داد.
گدار در سال ۱۳۰۶ مدیریت اداره باستانشناسی ایران را بهعهده گرفت و به ترمیم آثار تاریخی پرداخت. وقتی قانون عتیقات در ۱۲ آبان ۱۳۰۹ شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید و آییننامه آن در جلسه ۲۸ آبان ۱۳۱۱ از تصویب هیئت وزیران گذشت بر طبق ماده اول آن تمام آثار صنعتی و ابنیه و اماکن که تا پایان دوره زندیه در کشور ایران احداث شده اعم از منقول و غیرمنقول جزو آثار ملی ایران محسوب گردیدند و تحت حفاظت و نظارت دولت قرار گرفت. از اینرو به آندره گدار دستور داده شد که فهرستی از آثار ملی ایران تهیه کند و به دولت تسلیم نماید.
سه تپه تاریخی ، زیرز، مازیر و یا زیر تپه نخستین اثر ملی هستند که به پیشنهاد آندره گدار باستانشناس مشهور، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.
آندره گدار علاوه بر تأسیس سازمانهای اداری و فنی هیئتهایی را تشکیل داد، که در تعمیر ابنیه تاریخی و امور فنی باستانی ساختمانها تخصص داشتند و بهوسیله همینها مسجد جامع شیراز و ، شیخ لطف الله و ابنیه دیگری که در شرف ویرانی بود تعمیر کرد.
وی در ضمن تعمیر ابنیه باستانی به تأسیس دانشکده هنرهای زیبای تهران هم اقدام کرد و خود وی مدتها ریاست آنرا بر عهده داشت و در تربیت کردن معماران ایرانی که تا پیش از آن در خارج از کشور تحصیل میکردند همت گمارد.
وی از اولین کسانی است که نسبت به مفرغهای لرستان که بهزودی علاقه موزهها و مجموعهداران جهان را به خود جلب کرد، توجه خاصی کرده و در سال ۱۹۳۱ کتاب خود را با عنوان«مفرغهای لرستان» به چاپ رساند.
آندره گدار مجلهای نیز به نام«راهنمای تاریخی ایران» را در سال ۱۳۱۳ شمسی منتشر کرده که اصل آن به زبان بوده و شادروان غلامرضا رشید یاسمی آنرا به فارسی برگردانده است.
آندره گدار باستانشناس و معمار فرانسوی و متخصص در صنایع اسلامی و ایرانی، در سال ۱۹۶۵ در پاریس پایتخت فرانسه درگذشت.
از آثار او در زمینه طرح و اجرای آثار ، نقشه اصلی جانمایی محوطه و ساختمانهای ، طرح و سرپرستی ، طرح در ، طرح ساختمان، طرح آرامگاه و بودهاست. طرح قدیمیترین ساختمان دانشگاه جندی شاپور اهواز که به خاطر شکلش به دانشگاه سه گوش معروف است نیز از اوست. طراحی اولین موزه آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) نیز از کارهای اوست.
میس وندرروهه
ایشان در فعالیت و گفتار خود همواره به دنبال یک هدف عمده بود، آن هم ساختن. او به دنبال نقاشی کردن طرحهای خود نبود، بلکه در صدد بود تا نمای ساختمان را بهبود بخشد. او کلیه ویژگیهای ساختمان را با انجام نقشه های تفضیلی مشخص می نمود، سپس هر کدام از بخشهای آنرا از چند بعد مورد ارزیابی قرار میداد، تا نسبت به همه آنها احاطه پیدا کند، آنگاه زمان تبلور ساختمان فرا میرسد.
فرازهایی از زندگی نامه
۱۸۸۶: تولد لودیک میس وندررو در ۲۹ مارس در اکس_لاشاپیل
۱۹۹۰-۱۸۹۷:تحصیل در مدرسه کاتدرال اکس_لاشاپیل
۱۹۰۲-۱۹۰۰: تحصیل در مدرسه حرفه و فن در اکس شاپیل. فعالیت در شغل برش آجر نزد پدر خود
۱۹۰۲:ناظر فعالیتهای اجرایی
۱۹۰۴-۱۹۰۳:نقاشی روی گچ نزد یکی از اصحاب این حرفه
۱۹۰۷-۱۹۰۵:طراحی مبل نزد برونوپل در برلین
۱۹۱۱-۱۹۰۸: همکاری با پیتر بهرنز در برلین
۱۹۷۳-۱۹۱۲:دفتر در برلین
۱۹۲۵-۱۹۲۱: سازماندهی نمایشگاه( گروه نوامبر)
۱۹۲۶: معماری ارشد نمایشگاه”Habitation”, “allemand Werkbund “,ویزنهوف،اشتوتگارت
۱۹۳۲-۱۹۲۶:قائم مقامی “werkbund allemand”
1926:معماری پاویون آلمان در نمایشگاه بین المللی بارسلون
۱۹۳۳-۱۹۳۰:مدیریت باوهاس در دسائو و فعالیتهایی در برلین
۱۹۳۱:سرپرستی بخش(( سکونت در عصر کنونی ما))” werbund” در نمایشگاه ساختمان برلین
۱۹۵۸-۱۹۳۸:مدیریت مدرسه معماری در انستیتو پلی تکنیک ایلیونز. پلان جدید سازماندهی
۱۹۳۸:دفتر معماری شیکاگو
۱۹۴۸:اولین استفاده از دیوار پوششی آهن و شیشه در آسمانخراشهای شیکاگو
۱۹۵۰: بکارگیری سالنهای بزرگ بدون ستون با سقف معلق
۱۹۵۹:عضویت در سازمان”pour le merite” در آلمان فدرال.شهرت در اروپاو ایالات متحده آمریکا
۱۹۶۳:دریافت مدال آزادی از رییس جمهور ایالات متحده آمریکا
۱۹۶۹:وفات لودویک میس وندرو در ۱۷ اوت در شیکاگو
آپارتمانهای پرومونتوار ،شیکاگو ۱۹۴۹-۱۹۴۶
این برج ۲۲ طبقه در کرانه جنوبی دریاچه قرار گرفته و کاملا به آن اشراف دارد.
این ساختمان با بتن مسلح اجرا شده و دیوارهای آجری آن تا زیر پنجره بالا آمده است.ستونها بصورتی قرار گرفته اند که با بلندتر شدن برج مقداری عقب نشینی می کنند. آنطور که نقشه های اولیه حکایت میکند، در ابتدا قرار بود که ساختمان از بتن و دیوارهای آجری اجرا شود، اما بعد نمای آن آزاد شد تا از سیستم دیوار پوششی استفاده شود. این توجه به شفافیت بیشتر برجها ،به مرور شکل گرفت ودر نهایت طرح دیوار پوششی پیروز شد.
دقتی که مشخصه ی سبک معماری میس وندرو است، در حال حاضر در مدزسه شیکاگو آموزش داده میشود
ساختمان اداری موسسه بکاردی در مکزیکو۱۹۶۱-۱۹۵۷
این ساختمان اداری که از یک طبقه تشکیل شده است به اندازه ۳متر بالا بـرده شد تا به سطح خیابان اصلی برسد. سالن همکف از همه طرف شیشه ای است و در طبقه دفاتراداری راهرویی وجود دارد که به سالن راه دارد.این راهرو از دو پلکان که به سطح زمین میرسد تشکیل شده است. دال بتنی بر روی ستونهایی به صورتTدوبل قرار گرفته است. این ستونها هر ۹ متر در همه طرف تکرار میشود.ارتفاع ساختمان ۸ متر است و ابعاد آن ۲۷*۵۶ متر میباشد. دفاتر اداری در دو طرف طبقه که سقفی به ارتفاع ۳/۵ متر دارد قرار گرفته اند.
اسکلت این ساختمان فلزی و ستونهای خارجی به رنگ مشکی است. زمین با سنگ تراورتن پوشش داده شده و بازشوها با آیینه تزیین شده اند. تقسیم بندی های داخل دفاتر اداری نیز با دیوار چوبی انجام شده است.
بعنوان آرشیتکت آمریکایی که دپارتمان آرشیتکت ها و طراحان را در موزه هنرهای مدرن نیویورک بنا نهاد شناخته می شود . معماری جانسون به سبب شاخصه های آثار او کاملا و به راحتی قابل شناسایی هستند. خانه شیشه ای در کانکتیکات ( شهری در آمریکا ) ساخته شده یکی از شاخص ترین آثار اوست که در آن فضای داخلی بسیار ساده طراحی شده و با شیشه هایی در اطراف احاطه شده که منظره اطراف را به طور کامل نمایان میکند این اثر نمونه ای از استفاده او از متریال های مورد علاقه اش است
استفاده شگفت انگیز فیلیپ جانسون از مصالحی مانند شیشه ، استیل و در آخر کریستال باعث شده که اثار او از سایر هنرمندان معمار شاخص شود. کلیسای کریستالی که در کالیفرنیا ساخته شده از طراحی های شگفت انگیز اوست که گویی از کتابهای قصه کودکان و از افسانه های پریان بیرون آمده کاملا نگاه اختصار گرا و پیشروی فیلیپ جانسون رادر خود دارد نگاه مینی مالیسم همراه با گرایش به پاپ ارت در ان دیده می شود.
آندره گدار
آندره گدار (André Godard) در سال ۱۸۸۱ در شهر چومونت (Chaumont) فرانسه به دنیا آمد
وی در دانشکده هنرهای زیبای در رشته معماری و باستانشناسی تحصیل کرده است.
گدار باستانشناس و معمار فرانسوی و متخصص در صنایع اسلامی و ایرانی و خاورمیانه است و در ایران از شهرت بالایی برخوردار است. وی اوقات خود را به بررسی دو رشته معماری و باستانشناسی در خاورمیانه بهخصوص ایران صرف کرده است.
دولت ایران وی را در سال ۱۹۲۸ استخدام کرد و او مدت ۳۰ سال در ایران ماند و در ساختمان و موزه و تشکیلات آن خدمات مهمی انجام داد و آثار باستانی جالبی را هم بر اثر حفریات از زیر خاکهای مناطق مختلف ایران بیرون آورد و در موزههای مزبور بهشیوه فنی قرار داد.
گدار در سال ۱۳۰۶ مدیریت اداره باستانشناسی ایران را بهعهده گرفت و به ترمیم آثار تاریخی پرداخت. وقتی قانون عتیقات در ۱۲ آبان ۱۳۰۹ شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید و آییننامه آن در جلسه ۲۸ آبان ۱۳۱۱ از تصویب هیئت وزیران گذشت بر طبق ماده اول آن تمام آثار صنعتی و ابنیه و اماکن که تا پایان دوره زندیه در کشور ایران احداث شده اعم از منقول و غیرمنقول جزو آثار ملی ایران محسوب گردیدند و تحت حفاظت و نظارت دولت قرار گرفت. از اینرو به آندره گدار دستور داده شد که فهرستی از آثار ملی ایران تهیه کند و به دولت تسلیم نماید.
سه تپه تاریخی ، زیرز، مازیر و یا زیر تپه نخستین اثر ملی هستند که به پیشنهاد آندره گدار باستانشناس مشهور، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.
آندره گدار علاوه بر تأسیس سازمانهای اداری و فنی هیئتهایی را تشکیل داد، که در تعمیر ابنیه تاریخی و امور فنی باستانی ساختمانها تخصص داشتند و بهوسیله همینها مسجد جامع شیراز و ، شیخ لطف الله و ابنیه دیگری که در شرف ویرانی بود تعمیر کرد.
وی در ضمن تعمیر ابنیه باستانی به تأسیس دانشکده هنرهای زیبای تهران هم اقدام کرد و خود وی مدتها ریاست آنرا بر عهده داشت و در تربیت کردن معماران ایرانی که تا پیش از آن در خارج از کشور تحصیل میکردند همت گمارد.
وی از اولین کسانی است که نسبت به مفرغهای لرستان که بهزودی علاقه موزهها و مجموعهداران جهان را به خود جلب کرد، توجه خاصی کرده و در سال ۱۹۳۱ کتاب خود را با عنوان«مفرغهای لرستان» به چاپ رساند.
آندره گدار مجلهای نیز به نام«راهنمای تاریخی ایران» را در سال ۱۳۱۳ شمسی منتشر کرده که اصل آن به زبان بوده و شادروان غلامرضا رشید یاسمی آنرا به فارسی برگردانده است.
آندره گدار باستانشناس و معمار فرانسوی و متخصص در صنایع اسلامی و ایرانی، در سال ۱۹۶۵ در پاریس پایتخت فرانسه درگذشت.
از آثار او در زمینه طرح و اجرای آثار ، نقشه اصلی جانمایی محوطه و ساختمانهای ، طرح و سرپرستی ، طرح در ، طرح ساختمان، طرح آرامگاه و بودهاست. طرح قدیمیترین ساختمان دانشگاه جندی شاپور اهواز که به خاطر شکلش به دانشگاه سه گوش معروف است نیز از اوست. طراحی اولین موزه آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) نیز از کارهای اوست.
میس وندرروهه
ایشان در فعالیت و گفتار خود همواره به دنبال یک هدف عمده بود، آن هم ساختن. او به دنبال نقاشی کردن طرحهای خود نبود، بلکه در صدد بود تا نمای ساختمان را بهبود بخشد. او کلیه ویژگیهای ساختمان را با انجام نقشه های تفضیلی مشخص می نمود، سپس هر کدام از بخشهای آنرا از چند بعد مورد ارزیابی قرار میداد، تا نسبت به همه آنها احاطه پیدا کند، آنگاه زمان تبلور ساختمان فرا میرسد.
فرازهایی از زندگی نامه
۱۸۸۶: تولد لودیک میس وندررو در ۲۹ مارس در اکس_لاشاپیل
۱۹۹۰-۱۸۹۷:تحصیل در مدرسه کاتدرال اکس_لاشاپیل
۱۹۰۲-۱۹۰۰: تحصیل در مدرسه حرفه و فن در اکس شاپیل. فعالیت در شغل برش آجر نزد پدر خود
۱۹۰۲:ناظر فعالیتهای اجرایی
۱۹۰۴-۱۹۰۳:نقاشی روی گچ نزد یکی از اصحاب این حرفه
۱۹۰۷-۱۹۰۵:طراحی مبل نزد برونوپل در برلین
۱۹۱۱-۱۹۰۸: همکاری با پیتر بهرنز در برلین
۱۹۷۳-۱۹۱۲:دفتر در برلین
۱۹۲۵-۱۹۲۱: سازماندهی نمایشگاه( گروه نوامبر)
۱۹۲۶: معماری ارشد نمایشگاه”Habitation”, “allemand Werkbund “,ویزنهوف،اشتوتگارت
۱۹۳۲-۱۹۲۶:قائم مقامی “werkbund allemand”
1926:معماری پاویون آلمان در نمایشگاه بین المللی بارسلون
۱۹۳۳-۱۹۳۰:مدیریت باوهاس در دسائو و فعالیتهایی در برلین
۱۹۳۱:سرپرستی بخش(( سکونت در عصر کنونی ما))” werbund” در نمایشگاه ساختمان برلین
۱۹۵۸-۱۹۳۸:مدیریت مدرسه معماری در انستیتو پلی تکنیک ایلیونز. پلان جدید سازماندهی
۱۹۳۸:دفتر معماری شیکاگو
۱۹۴۸:اولین استفاده از دیوار پوششی آهن و شیشه در آسمانخراشهای شیکاگو
۱۹۵۰: بکارگیری سالنهای بزرگ بدون ستون با سقف معلق
۱۹۵۹:عضویت در سازمان”pour le merite” در آلمان فدرال.شهرت در اروپاو ایالات متحده آمریکا
۱۹۶۳:دریافت مدال آزادی از رییس جمهور ایالات متحده آمریکا
۱۹۶۹:وفات لودویک میس وندرو در ۱۷ اوت در شیکاگو
آپارتمانهای پرومونتوار ،شیکاگو ۱۹۴۹-۱۹۴۶
این برج ۲۲ طبقه در کرانه جنوبی دریاچه قرار گرفته و کاملا به آن اشراف دارد.
این ساختمان با بتن مسلح اجرا شده و دیوارهای آجری آن تا زیر پنجره بالا آمده است.ستونها بصورتی قرار گرفته اند که با بلندتر شدن برج مقداری عقب نشینی می کنند. آنطور که نقشه های اولیه حکایت میکند، در ابتدا قرار بود که ساختمان از بتن و دیوارهای آجری اجرا شود، اما بعد نمای آن آزاد شد تا از سیستم دیوار پوششی استفاده شود. این توجه به شفافیت بیشتر برجها ،به مرور شکل گرفت ودر نهایت طرح دیوار پوششی پیروز شد.
دقتی که مشخصه ی سبک معماری میس وندرو است، در حال حاضر در مدزسه شیکاگو آموزش داده میشود
ساختمان اداری موسسه بکاردی در مکزیکو۱۹۶۱-۱۹۵۷
این ساختمان اداری که از یک طبقه تشکیل شده است به اندازه ۳متر بالا بـرده شد تا به سطح خیابان اصلی برسد. سالن همکف از همه طرف شیشه ای است و در طبقه دفاتراداری راهرویی وجود دارد که به سالن راه دارد.این راهرو از دو پلکان که به سطح زمین میرسد تشکیل شده است. دال بتنی بر روی ستونهایی به صورتTدوبل قرار گرفته است. این ستونها هر ۹ متر در همه طرف تکرار میشود.ارتفاع ساختمان ۸ متر است و ابعاد آن ۲۷*۵۶ متر میباشد. دفاتر اداری در دو طرف طبقه که سقفی به ارتفاع ۳/۵ متر دارد قرار گرفته اند.
اسکلت این ساختمان فلزی و ستونهای خارجی به رنگ مشکی است. زمین با سنگ تراورتن پوشش داده شده و بازشوها با آیینه تزیین شده اند. تقسیم بندی های داخل دفاتر اداری نیز با دیوار چوبی انجام شده است.
دانلود رمان و کتاب های جدید