آموزش مفاهیم واژه‌های مرتبط با اینترنت و آموزش استفاده به زبان ساده

  • شروع کننده موضوع _DENIZ._.SH_
  • بازدیدها 387
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

_DENIZ._.SH_

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/12/12
ارسالی ها
1,295
امتیاز واکنش
4,424
امتیاز
506
سن
24
در این نوشته مفهوم چند واژه‌ی رایج مرتبط با اینترنت٬ آموزش وب‌گردی و استفاده از موتورجستجو رو به زبان ساده می‌نویسم. این نوشته در حد اطلاعات عمومی هست٬ برای اطلاعات بیشتر لطفا و حتما مقالات انگلیسی زبان رو مطالعه کنید.

واژه‌های رایج مرتبط با اینترنت
اینترنت (Internet): مخفف Interconnected networks(شبکه‌های به هم پیوسته) شبکه‌های رایانه‌ای در سرتاسر جهان است که با قواعد مخصوصی و با هدف تبادل اطلاعات به هم وصل شده‌اند. اینترنت چون مجموعه‌ای از شبکه‌هاست توسط شخص یا سازمانی اداره نمی‌شود و تنها استانداردهایی برای آن تعریف شده است. برای اطلاعات بیشتر به
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
مراجعه کنید.


وب‌گاه یا وب‌سایت (Website): یک مکان در اینترنت است که صاحب آن می‌تواند هر شخص یا سازمانی باشد. هر وب‌سایت چون یک مکان است یک آدرس مخصوص به خود را هم دارد. مثلا: pooriahan.name

موتورجستجو (Search Engine): یک نرم‌افزار پیاده سازی شده تحت وب است که به درخواست جستجوی مردم با دادن نتایج به آنها جواب میدهد. این موتورها با ارسال ربات‌های مجازی(که به آنها خزنده یا عنکبوت هم می‌گویند) اطلاعات فضای اینترنت را گردآوری می‌کنند. کار موتور جستجو تنها هدایت شما به محتوای موردنظر هست و هیچ دخل و تصرف یا حق و حقوقی در محتوایی که شما در وب‌سایت هدایت شده میخوانید ندارد. موتورهای جستجو هر روز الگوهای خود را به روز می‌کنند تا نتایج را با ترتیب بهتر و حذف وب‌سایت‌های مزاحم و آلوده به شما نشان دهند. چند موتور جستجوی معروف: Google, Yahoo, Bing

بارگیری (Download): به دریافت یک بسته اطلاعات(File) برای مثال موسیقی٬ نرم‌افزار یا هر بسته دیگر از یک رایانه بزرگ در شبکه به رایانه خودمان بارگیری یا Download می‌گویند.

بارگذاری (Upload): به ارسال یک بسته اطلاعات(File) برای مثال موسیقی٬ نرم‌افزار یا هر بسته دیگر از رایانه خودمان به یک رایانه بزرگ در شبکه بارگذاری یا Upload می‌گویند.

مرورگر (Internet Browser): یک نرم‌افزار نصب شده در سیستم عامل شما است که می‌توانید صفحات اینترنتی را در محیط آن باز کنید. مثلا: IE؛ Chrome

میزبان وب (Web Server): یک رایانه است که اطلاعات وب‌سایت‌ یا وب‌سایت‌ها روی آن نگهداری می‌شود. روی این رایانه یک برنامه نصب شده که وقتی شما یک آدرس وب‌سایت مثلا mushekaf.com را وارد می‌کنید به درخواست مرورگر شما جواب داده و اجازه‌ی بازشدن صفحات وب در مرورگرتان را بدهد.

مرکز داده (Data Center): اگر رایانه‌های میزبان وب که بالا گفتیم را در یک مکان کنار هم بگذاریم یک مجموعه می‌شوند و به این مجموعه مرکز داده می‌گوییم. این مجموعه رایانه‌ها باید تمام مدت روشن باشند و وضعیت آنها مرتبا بررسی شود چرا که اگر یکی از رایانه‌های میزبان وب به هر دلیلی از کار بیفتد٬ شما دیگر نمی‌توانید وب‌سایتی که اطلاعاتش در آن رایانه نگهداری می‌شد را در مرورگرتان باز کنید. پس یک مرکز داده نیازمند برق رسانی تمام مدت٬ امنیت بالا و زیرساخت خوب است.

[paste:font size="3"]شرح یک سناریو برای مفهوم بهتر

به اینترنت وصل میشوید٬ از همان زمان اتصال٬ حتی اگر مرورگر را باز نکنید یا بسته‌ای را بارگیری یا بارگذاری نکنید اطلاعات یا داده‌ها با مقدار کم شروع به ارسال و دریافت می‌کنند٬ چون سیستم عامل و نرم‌افزارها با اتصال به اینترنت درخواست‌هایی برای تبادل اطلاعات با اینترنت(مثلا برای به روز شدن) ارسال می‌کنند. میتوانید با یک نرم‌افزار دیوار امنیتی این مقدار دریافت و ارسال را با تعیین دسترسی کمتر کنید. حالا مرورگر را باز می‌کنید٬ در قسمت وارد کردن آدرس مرورگر(Address Bar) آدرس یک وب‌سایت را برای باز کردن وارد می‌کنید٬ چون صفحه‌ای که از وب‌سایت موردنظر میخواهید باز کنید در واقع مجموعه‌ای از File(بسته اطلاعات) هست٬ انجام عملیات باز کردن درست مثل بارگیری یا دانلود کردن ویدیو یا هر بسته‌ی دیگر است. مرورگر شما برای بارگیری هر بسته یک درخواست به رایانه میزبان وب ارسال می‌کند و رایانه میزبان هم به درخواست شما جواب داده و اجازه بارگیری صفحه را بهتان میدهد. باز کردن یک صفحه وب ممکن است شامل ارسال چندین درخواست و جواب باشد. پس باز کردن صفحات وب هیچ فرقی با دانلود یا بارگیری کردن ندارد و در هر دو حالت اطلاعات جا‌به‌جا می‌شوند پس فکر نکنید تنها دریافت بسته‌هایی مثل ویدیو یا نرم‌افزار حجم سرویس اینترنتی‌تان را کم می‌کند.

آموزش استفاده از موتورجستجوی گوگل[/paste:font]
اگر با محیط گوگل آشنا باشید و چند ترفند ساده را هم در استفاده از آن بدانید٬ زودتر به نتیجه‌ی موردنظر خواهید رسید.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


1: اگر رایانه‌تان به مایکروفون مجهز باشد وقتی این کلید را بفشارید می‌توانید عبارت موردنظر را با تلفظ کردن جستجو کنید.

2: اگر با ایمیل یا نام کاربری خود وارد حساب گوگل شده باشید٬ بعضی کلید‌ها مانند کلید شماره 2 در تصویر بالا اضافه می‌شوند٬ کار این کلید نشان دادن نتایجی شخصی شما در کنار نتایج عمومی است٬ برای مثال نتایجی که شما نویسنده‌ی آنها بوده‌اید یا نتایجی که قبلا آنها را بازدید کرده‌اید نشان می‌دهد. کلید کنارش هم نتایج گفته شده را مخفی می‌کند.

3: این کلید چند فیـلتـ*ـر برای محدودتر کردن نتایج را نمایان می‌کند.

4: کلید جستجوکردن

5: از جمله فیـلتـ*ـر‌هایی است که کلید 3 آنها را نمایان می‌کند٬ این فیـلتـ*ـر بازه‌ی زمانی برای نتایج مشخص می‌کند. مثال میزنم٬ جستجو می‌کنید «قطع آب» ولی میخواهید تنها اخبار یک ماه اخیر را ببینید٬ پس کلید یک ماه اخیر را میفشارید.

6: این کلید دو گزینه دارد٬ یکی تمام زبان‌ها و دیگری زبان‌های تعریف شده در تنظیمات گوگل. وقتی بکار می‌آید که مثلا عبارتی که جستجو می‌کنید نتایجی از زبان‌هایی که نمیخواهید می‌دهد٬ مثلا عربی٬ پس گزینه‌ی زبان‌های تعریف شده را می‌زنید.

7: دنبال چه نوع نتایجی می‌گردید؟ این را اینجا مشخص می‌کنید. صفحه وب٬ تصویر٬ ویدیو٬ کتاب الکترونیک٬ نقشه و اجناس خریدنی از جمله گزینه‌های جستجو هستند. البته ناگفته نماند٬ گزینه اجناس خریدنی بدلیل تحریم کاربردی ندارد چون نتایج از فروشگاه‌های خارجی می‌آیند. کلا بهتر است به این کلید کاری نداشته باشید چون بیشتر مطالبی که ما در اینترنت مشاهده میکنیم قانون حق تألیف و کپی رایت آنها رعایت نمی‌شود.

۸: کلید تنظیمات است٬ گزینه‌های SafeSearch و انتخاب زبان‌ها از جمله گزینه‌های کاربردی هستند که می‌دهد. SafeSearch را اگر روشن کنید نتایج 18+ یا پورنوگرافی را مخفی می‌کند و کاربرد انتخاب زبان‌ها را هم در شرح کلید شماره 6 گفتم.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


9: عنوان(Title) هر نتیجه که با کلیک روی آن به صفحه‌ای که می‌خواهید هدایت می‌شوید.

10: آدرس هر نتیجه که اگر بلند باشد همه‌ی آن نمایش داده نمی‌شود.

11: خلاصه توضیحی از هر نتیجه است. این توضیح توسط نویسنده‌ی هر وب‌سایت مشخص می‌شود. می‌تواند شامل چند کلمه‌ی کلیدی با گیومه بین آنها باشد یا یک نوشته‌ی خلاصه از چیزی که قرار است بخوانید. تقریبا بیشتر وب‌سایت‌های معتبر بجای استفاده از کلمات کلیدی از خلاصه نوشته استفاده می‌کنند.

12: کلید نتایج بعدی

13: گوگل به وب‌سایت‌های معروف(بیشتر وب‌سایتهای رسانه‌ای) یک رزومه‌ی خلاصه هم اختصاص داده که می‌تواند یک عامل اعتبارسنجی برای شما باشد. این رزومه از ویکی‌پدیا گرفته شده است و اگر شما مثلا در گوگل جستجو کنید sveriges radio ٬ همین رزومه در ستون کناری هم نشان داده می‌شود.

ترفند 1
اگر بخواهید از طریق گوگل درون یک وب‌سایت را جستجو کنید می‌توانید به این صورت در نوار گوگل بنویسید:

site:website.com your words
website.com آدرس وب‌سایت موردنظر و your words کلمات جستجوی موردنظر خواهد بود.

ترفند 2
چند علامت در موتور جستجوی گوگل کار می‌کنند که عبارت‌اند از:

# (هشتگ یا hashtag) برای جستجوی موضوعاتی که در شبکه‌های اجتماعی برجسب زده شده‌اند بکار می‌رود البته در زبان فارسی باید پشت هر کلمه یک # بگذارید چون حروف در زبان فارسی به هم میچسبند ولی برای جستجو با حروف لاتین می‌توانید یکسره بنویسید. مثلا:

#WorldWar2
(خط تیره یا hyphen همان علامت ربط انگلیسی) برای یکسره کردن چند کلمه با هم است مثلا وقتی جستجو کنید:

پسر-دوازده-ساله سگ
شما دارید تأکید می‌کنید تنها نوشته‌هایی را بیاورد که «پسر دوازده ساله» را یک سره نوشته است و دنبال تک تک کلمات در جاهای مختلف نوشته نگردد. در واقع دارید دنبال یک عبارت «پسر دوازده ساله» و یک کلمه‌ی «سگ» می‌گردید.

علامت‌های دیگری که برای جستجو در گوگل کار می‌کنند: & به معنای and انگلیسی ٬ ٪ درصد ٬ $ قیمت ٬ + مثبت ٬ @ به معنای at انگلیسی و ـ زیرخط یا underline



تا اینجا بعضی واژه‌ها و آموزش کار با موتور جستجو را توضیح دادم. اگر سؤالی در این زمینه دارید در قسمت دیدگاه‌ها درج کنید٬ در خدمتم.

● نوشته‌ی پوریا حنّانی
 
بالا