اخبار موسیقی ایران نامه سرگشاده جمعی از خوانندگان مشهور پاپ به رییس جمهور + عکس

  • شروع کننده موضوع CAPRICORN
  • بازدیدها 479
  • پاسخ ها 1
  • تاریخ شروع

CAPRICORN

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2014/11/24
ارسالی ها
12,639
امتیاز واکنش
28,246
امتیاز
1,051
محل سکونت
بندر انزلی
name-khanadegan.jpg


به دنبال حواشی و اتفاقات چند روز اخیر در خصوص ممنوع الکاری خوانندگان معروف پاپ جمعی از این خوانندگان با انتشار نامه ای به رییس جمهور و وزیر ارشاد در صفحات اجتماعی شان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند

متن این نامه به شرح ذیل می باشد….

نامه سرگشاده مجموعه خوانندگان پاپ درباره اتفاقات و حاشیههای اخیر

“به نام خدا”
ریاست محترم جمهور ، وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولین محترم ذیربط
ضمن عرض سلام ، احتراماً بدینوسیله به عرض میرساند که نوشتههای زیر حرفهای دل خوانندگان پاپ در مورد وضعیت حال حاضر موسیقی پاپ کشور ، تبعیضها ، کمبودها و مشکلات آن میباشد.
*** تبعیضها:
در هنر هیچ سبک و شاخهای بر دیگری برتری ندارد. اما متاسفانه در موسیقی کشور ما از برابری خبری نیست. موسیقی پاپ همیشه از نظر مسئولین ، بی هویت و کم ارزش و موسیقی سنتی ارزشی و فاخر به شمار می آید. در حالی که ارزش یک اثر هنری را صرفاً کیفیت وجودی آن اثر تعیین میکند نه اینکه در چه سبکی قرار گرفته. همانطور که میتوان یک قطعهی کلاسیک یا سنتی سخیف و مبتذل ساخت ، میتوان اثری بسیار ارزشمند در سبک پاپ ، راک و غیر ارائه کرد. در این موضوع که موسیقی نواحی ، فولک یا کلاسیک و بخشی از موسیقی سنتی که خطر فراموشی آن را تهدید میکند باید مورد حمایت دولت قرار گیرد شکی نیست ، اما آیا آن نوع موسیقی که تنها تفاوتش با موسیقی پاپ استفاده از چند ساز ایرانی در کنار سازهای غیر ایرانی و یا اضافه کردن چهچه به تحریر هاست هم باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد؟ و آیا اصلا خوانندگان موسیقی سنتی که بسیاری از آنها از مخاطبان زیادی برخوردارند و پاپیولار محسوب میشوند ، نیاز به حمایت ویژه دارند؟ چرا مرزبندی ژانرهای مختلف موسیقی و تصمیم گیری برای حمایت یا عدم حمایت و تخصیص امکانات یا محروم کردن از بدیهیترین حقوق و امکانات از سوی دولت باید تا این حد سطحی نگرانه باشد؟
موارد زیر نمونههایی از امکاناتی است که فقط به موسیقی سنتی و تلفیقی تعلق دارد و موسیقی پاپ از آن محروم است؛
۱- اجرا در سالن همایشهای برج میلاد ، فضای باز برج میلاد ، تالار وحدت ، باغ عفیف شیراز ، عمارت مسعودیه تهران ، سالن خلیج فارس کیش و … که همگی جزو بیتالمال به حساب میآیند.
۲- اجازهٔ تبلیغات محیطی (بیلبورد ، بنر ، …) برای تبلیغ کنسرت و آلبوم.
۳- برگزاری مراسم رونمایی از آلبومهای جدید و یا کنفرانسهای خبری در اماکن تاریخی و اماکن با فضای باز مانند کاخ نیاوران و یا حافظیه شیراز.
۴- صدور مجوز برای برگزاری کنسرت در حالتی بسیار سهل تر و سریع تر نسبت به موسیقی پاپ در شهرستانها. آیا حمایت از موسیقی سنتی و تلفیقی باید به معنی سلب امکانات اولیه و بدیهی از موسیقی پاپ باشد؟ آیا منطقیست که با هدف حمایت از کشتی ، پخش تلویزیونی فوتبال را ممنوع و استادیوم فوتبال را از فوتبالیستها گرفته و آنها را روانهٔ زمین خاکی کنیم؟ آیا با این روش میتوان از محبوبیت فوتبال کاست و به محبوبیت و اقبال عمومی از کشتی افزود؟
*** کمبودها و مشکلات :
عدم وجود یک رسانه (تصویری و شنیداری) برای موسیقی مجاز کشور٬ باعث ترویج هرچه بیشتر موسیقی غیر مجاز در کشور و رقابت نا برابر بین موسیقی قانونی و غیر قانونی شده است. موسیقی غیر مجاز بدون هیچ فیـلتـ*ـر و محدودیتی و با قویترین ابزار رسانهای در بین تک تک افراد جامعه نفوذ میکند ، حال آنکه موسیقی مجاز پس از گذر از انواع فیلترها و ممیزیها و پس از صرف زمان زیاد به مرحلهٔ انتشار میرسد. مرحلهای که فاقد هرگونه رسانه برای شنیده شدن و تبلیغات است.
تصور کنید جوانی علاقمند به موسیقی را که پس از سالها تلاش میخواهد که برای کار در حرفه مورد علاقه اش و احتمالا تولید یک آلبوم موسیقی تصمیم بگیرد. دو راه پیش روی اوست؛
۱- راه مجاز که نتیجهاش صرف زمان طولانی برای اخذ مجوز و صرف هزینههای سنگین برای تولید آلبوم و پیدا کردن شرکتی که حاضر به پخش آلبوم باشد است.
۲- راه غیر مجاز ؛ تولید آهنگ بدون در نظر گرفتن ممیزی و پخش اثر خود در تمامی کانالهای ماهوارهای و سایت ها. در حالت منطقی با انتخاب راه اول کمترین شانس برای شنیده شدن آثار وجود دارد و در مقابل با انتخاب راه دوم میتواند کار خود را به گوش همه برساند. سوالی که پیش میاید این است که آیا هدف وزارت ارشاد اسلامی هدایت جوانان به سمت موسیقی قانونی است یا هدایت آنها به سمت ماهوارهها و موسیقی غیر قانونی؟ حال نه تنها هیچ رسانهای برای ارائه آثار مجاز وجود ندارد ، بلکه اخیرا پخش آثار مجوز دار از برخی رسانههای غیر مجاز (سایت رادیو جوان و برخی کانالهای ماهوارهای) باعث ممنوع الکاری و ایجاد دردسرهای فراوان برای اهالی موسیقی مجاز نیز شده است. نکتهٔ حائز اهمیت در این مساله ، مجوز دار بودن و قانونی بودن آثار مذکور است. حال اگر رسانهای بیگانه یک اثر قانونی را سرخود پخش کند ، آیا تقصیر بر گردن کسی است که کار قانونی را انجام داده؟ آیا اگر سخنان رئیس جمهور محترم کشور ، یک فیلم سینمایی مجوز دار و یا یک بازی فوتبال داخلی از کانالهای بیگانه پخش شود ، این افراد مقصر شناخته میشوند؟ با اندکی تاملمیتوان به این نتیجه رسید که وظیفهٔ خوانندگان ، اخذ مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد است و همچنین پخش آثارشان به صورت مجاز. در این میان اگر رسانهای با هدف شیطنت و یا هر هدف دیگری اقدام به پخش این آثار قانونی کند ، نباید کوچکترین مسئولیتی بر گردن خوانندگان مجاز باشد. به راستی چگونه میتوان بدون هیچ مدرک ، تفهیم اتهام و دادگاهی صدها نفر را از کار بیکار کرد؟ خوانندگان و به تبع آنها تهیه کنندگان ، نوازندگان ، صدابرداران ، نورپردازان ، بلیت فروشها ، عوامل اجرایی و صدها نفر دیگر که به واسطهٔ این شغل کسب درآمد و امرار معاش میکنند٬ به راحتی از حقوق خود محروم میشوند. آن هم در حالى که موسیقى پاپ، بدون استفاده از هرگونه اعتبارات دولتى، بالاترین نرخ کارآفرینى را در بین تمامى شاخه هاى هنر دارد. فرضیه همکارى خوانندگان با رسانه هاى بیگانه باید از طرف طرح کنندگان این فرضیه ثابت شود، نه از طرف خوانندگان. زیرا طبق اصل سى و هفتم قانون اساسى: اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمیشود، مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد. همچنین به اشتراک گذاشتن لینک دانلود آهنگها از سایت رادیوجوان در گذشته، و قبل از آگاهى از ممنوعیت پخش آهنگها از این سایت ، هیچ مسئولیتى را براى خوانندگان به وجود نمى آورد و نمیتوان آنها را مجرم قلمداد کرد ٬ زیرا طبق اصل یکصد و شصت و نهم قانون اساسى: هیچ فعلى یا ترک فعلى به استناد قانونى که بعد از آن وضع شده است جرم محسوب نمى شود. به نظر میرسد که وقت آن رسیده که رسانههای داخلی و مجاز قوی به حمایت از آثار مجاز داخلی بپردازند.
*** کمبود سالن:
در مبحث مربوط به سالنهای برگزاری باید توضیح داد که نه تنها بسیاری از سالنهای کشور در اختیار خوانندگان پاپ قرار نمیگیرد ، بلکه اجازهٔ برگزاری کنسرت در سالنهای با ظرفیت بالای تماشاگر نیز صادر نمیشود. به طور مثال چرا خوانندهای که پر مخاطب است به جای یک یا دو شب اجرا در سالنهای با ظرفیت بالای ۵۰۰۰ نفر در سال ، باید شبهای متعدد در سال و در سالنهای کوچک اجرا داشته باشد؟ نتیجهٔ این اجراهای متعدد در سالنهای یکسان و با ظرفیت کم، چیزی جز قیمت بالاى بلیت ، تکراری شدن ، پایین آمدن کیفیت اجرا و دلزدگی مخاطبین و خود گروه از اجراهای تکراری نیست. گذشته از موارد فوق، تهدید سلامتى خوانندگان ، از دیگر تبعات اجرا در سالنهاى با ظرفیت کم مى باشد. زیرا حنجره نیز یکى از عضلات بدن مى باشد و همانطور که یک فوتبالیست نباید در یک روز در بیش از یک مسابقه فوتبال شرکت کند، بدیهى است که یک خواننده نیز نباید بیش از حد استاندارد از حنجره خود استفاده کند.
لازم به ذکر است که خوانندگان مجاز پاپ در طی این سالها نشان دادهاند که همواره قشری مظلوم ، سر به زیر ، به دور از حاشیه و مطیع قوانین کشور عزیزمان بوده اند و هستند و این برای اولین بار است که پس از تمامی این سالها سکوت خود را شکسته اند و حرفهای دلشان را به مردم و مسئولین میزنند. هدف از تمام حرفهای گفته شده ،تأکید بر تلاش در جهت رشد و اعتلاى موسیقى پاپ بر اساس ارزشهاى فرهنگى جمهورى اسلامى ایران و ایجاد شرایط بهتر برای کار و در نهایت رضایتمندی مردم عزیز کشورمان است که همواره اصلیترین دلیل و انگیزه کار بوده اند. امیدواریم که با درایت مسئولین محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نهاد متولی پیگیری حقوق هنرمندان می باشد چرخهٔ موسیقی پاپ به صنعتی در خور شان مردم عزیز جمهورى اسلامى ایران تبدیل شود. در انتها ضمن سپس از تلاشهای معاونت هنری وزارت ارشاد و دفتر موسیقی در خصوص رفع مشکلات پیش آمده از ریاست محترم جمهور به عنوان حامى همیشگى هنرمندان، خواهشمندیم ترتیبى اتخاذ نمایند که اهالى موسیقى پاپ، در نشستى دوستانه، درخواست ها و مشکلات خود را با ایشان در میان بگذارند.
با تجدید احترام
حمید حامى، زانیار خسروى، سیروان خسروى، گروه سون، شهرام شکوهى، رضا صادقى، بهنام صفوى، حمید عسگری، فرزاد فرزین، مازیار فلاحى، على لهراسبى، مهدى مدرس، رضا یزدانى، محسن یگانه,احسان خواجه امیری

آریاپیکس
 
  • پیشنهادات
  • ♥MASTANE♥

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    1970/01/01
    ارسالی ها
    4,316
    امتیاز واکنش
    3,789
    امتیاز
    546
    محل سکونت
    شیراز
    [h=1]لهراسبی از نامهی خوانندگان پاپ به رئیس جمهور میگوید/ منتظر پاسخ هستیم / امیدواریم اتفاق خوبی بیفتد[/h]
    علی لهراسبی میگوید خوانندههایی که به رئیس جمهور ایران نامه نوشتهاند، امیدوارند تغییری در فضای موسیقی کشور رخ دهد.
    20151101165055_1.jpg
    به گزارش سینماخبر، در روزهای گذشته همزمان با قوت گرفتن شایعاتی مبنی بر ممنوع کار شدن ۲۴ خواننده پاپ که آثارشان در «رادیو جوان» بازنشر شده بود، 14 خواننده موسیقی پاپ دست به کار شدند و به رییس جمهور نامه نوشتند. در این نامه، خوانندگان پاپ از کمبود امکانات و نگاه تبعیضآمیز بین موسیقی سنتی و پاپ و توزیع نامتناسب امکانات گلایه کردهاند. با علی لهراسبی دربارهی حاشیههای نگارش این نامه صحبت کردهایم.سخنگوی وزارت ارشاد منکر وجود هرگونه لیست ممنوع کاری برای خوانندگان پاپ شده است. آیا رسماً چنین موضوعی به شما اعلام شده بود؟خیر. نامهای هم که ما به رئیس جمهور محترم نوشتیم، اصلا در مورد ممنوع کاری نیست، البته حاشیههایی ایجاد شد و حرفهایی زده شد، اما ماهیت کلی نامه در این مورد است که یک سری خواننده معروف به دنبال نگاه منسجمتری به موسیقی پاپ هستند.چرا به ئیس جمهور نامه نوشتید؟مافکر کردیم نامه نوشتن به رییس جمهور ایده خوبی است و از این طریق بهتر میتوانیم مطالباتمان را پیگیری کنیم. با آمدن آقای جنتی به وزارت ارشاد اوضاع نسبت به قبل بهتر شدهاست، اما هنوز عدم توازن در موسیقی ما وجود دارد که امیدواریم با نگاه مثبت رییسجمهور، شرایط برای موزیک پاپ هموارتر شود. موزیک پاپ قسمت مهمی از زندگی آدمهای مملکت ما است. اگر از این موزیک حمایت شود، اتفاقات خوبی میافتد.این اتفاق خوب از نظر شما چیست؟
    همه ما دوست داریم در کشور و طبق قوانین کشور کار کنیم، اما لازمه آن، این است که قوانین روشنی در این باره وضع شود و قوانین وضع شده نقش حمایتگری از موزیک پاپ داشته باشند. قوانین روشن میتواند به عدم توازنها پایان دهد.
    منظورتان از عدم توازن چیست؟
    عدم توازن بین نگاه به موسیقی سنتی و پاپ است. در هر سبکی ما موسیقی فاخر و نازل داریم که موسیقی سنتی هم از این مسئله مستثنی نیست اما گاهی میبینیم به صرف وجود چند ساز ایرانی مجوزهای عجیب و غریبی بدون توجه به محتوای کار صادر میشود. این نگاه که کار پاپ نمیتواند پرمحتوا باشد باید اصلاح شود.
    برای این دیدگاهتان که بین موزیک پاپ و سنتی نگاه تبعیض آمیز وجود دارد، چه مستنداتی دارید؟
    این خیلی واضح است.چرا باید قیمت بلیت کنسرت در شهرستانها ۶۰ هزار تومان باشد؟ در حالی که کنسرت در یک سالن بیکیفیت برگزار میشود. این قیمت بلیت حتی برای تهران هم زیاد است. این هزینه به مردم تحمیل میشود، چون موسیقی پاپ جزو اقلام فرهنگی محسوب نمیشود و هیچ سوبسیدی به ما داده نمیشود. ما مجبوریم با هزینههای بالا امکانات لازم را برای برگزاری کنسرت فراهم کنیم. همین در نهایت به بالا رفتن قیمت بلیت کنسرت منجر میشود.از سوی دیگر خوانندگان پاپ همیشه نهایت همکاری را با مسئولان داشتهاند، در جشنواره موسیقی فجر هر وقت از ما خواسته شده با کمال میل همکاری کردهایم.تا چه حد به دریافت جواب مناسبی از رییس جمهور امیدوارید؟
    ما امیدواریم که اتفاقات خوبی بیفتد چون هدف همه ما نویسندگان نامه به رییس جمهور، دلسوزی برای هنر مملکتمان است و اینکه دوست داریم در کشور خودمان و برای مردممان کار کنیم و مطمئناً مسئولین هم دلشان میخواد این اتفاق بیفتد. امیدواریم یک قراری گذاشته شود و نظمی به امور داده شود.
    تا الان جوابی از دفتر رییس جمهور به شما داده شده است؟من زیاد در جریان امور نیستم و تازه از سفر برگشتم اما فکر میکنم نامه در گیر ودار روندهای اداری دفتر رییس جمهور باشد.منبع:خبرانلاين
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا