نقد و بررسی Total War: ROME II - Empire Divided
"به قلم شهاب زارعی"
این روزها سازندگان سری Total War در Creative Assembly، مشغول کار برروی عنوان فانتزی خود یعنی سهگانهی Warhammer هستند و به همین دلیل، طرفداران بازیهای تاریخیشان بینسیب ماندهاند. آخرین عنوان تاریخی منتشر شده این سری Total War: Attila بود که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و عنوان جدید قرار است امسال عرضه شود، ولی هنوز تاریخ انتشار دقیقی ندارد. با این حال این استودیو هدیهی کریسمس زودهنگامی برای طرفدارانش در نظر گرفته است. بسته الحاقی جدیدی به بزرگی کمپین اصلی Rome II Total War: است که برای این بازی تقریباً ۵ ساله عرضه شده. در این بسته الحاقی جدید، نه تنها یک کمپین کاملاً جدید برای علاقهمندان در نظر گرفته شده، بلکه المانهای جدیدی نیز مثل سیستم سیاست جدید، پیدایش فرقهها، خطر راهزنان و تهدید طاعون به گیمپلی کل بازی اضافه شده. تمامی اصلاحات و بهبودهای مربوط به گیمپلی برای دارندگان بازی اصلی، به صورت یک آپدیت رایگان، در دسترس است.
در Empire Divided بازیکن میتواند بعنوان یکی از سه جناح موجود در بحران صده سوم روم پا به میدان بگذارد، تا روم را باردیگر متحد کند یا بعنوان یکی از رقبای روم از این فرصت برای کسب قدرت استفاده کند. factionهای رومی، ارتشی متناسب با فرهنگ منطقهی خود دارند. برای مثال ارتش “زنوبیا” از سربازان پالمیرا تشکیل شده است، درحالی که “تتریکوس” لژیونّهای گل را فرمان میدهد. رومیها و ساسانیان درهمان ابتدا سرزمین وسیعی در اختیار دارند ولی ارتش کافی برای دفاع از آنّها ندارند. این مسئله بازیکن را وادار میکند برخی از این مناطق را رها کند یا متحدین خود را تنها بگذارد.
Empire Divided داستان شکوه تمدنّها نیست، بلکه روایت حماسه شخصیتهای بزرگ تاریخ و دستاوردهای آنهاست. درهمین راستا برخی از factionها توسط لیدرهای جاودانی رهبری میشوند که هیچگاه درجنگ کشته نمیشوند. داستان شخصیتّهای مهم بازی با انتخابّهای بازیکن در Eventها روایت میشوند و حس همدردی ایجاد میکنند. هرسه faction رومی، ساسانیان و گوتّها از این دستهاند. برای من لـ*ـذت Total War همیشه در به قدرت رساندن یک کشور ضعیف بوده، برای همین با انتظارات پایین به سمت Empire Divided رفتم. اما اولین باری که بازی را شروع کردم، در اثر دستکم گرفتن سیستم جدید سیاست، درکمتر از ۱۰ دور مجبور به شروع دوباره شدم.
المانّهای جدید اضافه شده به گیمپلی تاثیرات مهمی بر روند بازی دارند. شاید قابل توجهترین المان جدید، سیستم جدید قدرت و سیاست است که بسیاری از نقاط ضعف سیستم قبلی را برطرف کرده است و تاثیر مستقیمی بر تصمیمگیریهای مختلف در طول بازی گذاشته. دراین سیستم، هر faction توسط چندین حزب رهبری می شود که هر حزب فرماندهان، شهرها، نفوذ و باورهای خاص خود را دارد. وفاداری این حزبها به عوامل مختلفی همچون پیروی از باورها، سرنوشت فرماندهان و دستآوردهای نظامی آنها بستگی دارد. درگیری با این احزاب ممکن است منجر به شوریدن سپاهیان و شهرها شود، به همین دلیل درطول بازی هراس از خــ ـیانـت دائماً احساس میشود. حتی اعضای حزب خود faction leader هم ممکن است یک حزب مستقل برای خود ایجاد کنند، در نتیجه حتی وفاداری آنها نیز قطعی نیست. همین مسئله باعث میشود که بازی در دورهای پایانی نیز هیجان خود را حفظ کند. البته لازم نیست زیاد نگران این سیستم بود، چرا که در دورهای نخستین بازی، بازیکن از شورش و جنگهای داخلی در امان است، و با استفاده از Edictهای اضافه شده و انتخابهای موجود در پنل سیاست میتوان بر وفاداری حزبها افزود.
در Empire Divided بازیکن نه تنها درگیر این رقابتهای سیـاس*ـی خواهد بود، بلکه پیدایش فرقههای گوناگون (Cults) منجربه چالشهای فرهنگی، جولان راهزنان باعث رکود اقتصادی و گسترش طاعون بانی مشکلات اجتماعی نیز میشود. فرقههایی همچون مسیحیت و میترا پرستی به صورت ساختمان در بسیاری از شهرها وجود دارند. این ساختمانها سودهای زیادی چون رشد جمعیت و افزایش پاکیزگی شهرها دارند، اما فرهنگ خودرا رواج میدهند و باعث تضعیف نفوذ فرهنگ اصلی factionها میشوند. برای ارتقای این ساختمانها پولی نیاز نیست، اما خراب کردن آنها هزینهی هنگفتی درپی دارد در نتیجه، قبل از ساختن یا ارتقای آنها، باید خوب نتایج مثبت و منفی آن را درنظر گرفت.
این فرقهها تنها خطر موجود در شهرها نیستند. با گسترش و پیشرفت اقتصادی شهرها نهتنها آلودگی و خطر طاعون افزایش مییابد، بلکه تاجران بیشتری قربانی راهزنان میشوند. هرچه امنیت جادهها کمتر باشد، ثروت کمتری از آن شهر نصیب بازیکن میشود، به همین دلیل باید با ساختن ساختمانّهای مخصوص راهزنی را کاهش داد. راه دیگر مبارزه با راهزنی استفاده از فرماندهان است. هر فرمانده با کسب تجربه در جنگ میتواند مهارتهای جدیدی را به دست آورد، که برخی از این مهارتها در رابـ ـطه با حفظ نظم و امنیت شهرها هستند. خود مهارتّها تغییر زیادی از بازی اصلی نکردهاند، ولی هنگام ارتقا تمامی مهارتّها بصورت نمودار درختی دیده میشوند. این تغییر به ظاهر جزیی به بازیکن این امکان را میدهد تا آگاهانه انتخاب کند و کمک بسزایی به تخصصی کردن فرماندهان می کند.
بازبینی تصویری:
نبردّها وسیع و حماسی هستند.
رُم بازپس گرفته خواهد شد...
هر حذب باورها و نفوذ خاص خود را دارد.
انتخابّهای شما شخصیت رهبرتان را شکل میدهد.
کمپین Empire Divided وسعت قابل توجهی دارد.
“چی؟ حالا یک اسقف هم دارند؟ بهتر نیست به مسئولین خبر دهیم؟”
این فرمت جدید انتخاب مهارتّها را آسانتر کرده.
نقشهی تاکتیکی ابزار خوبی برای درک وضعیت میدان نبرد است.
تتریکوس، سوار بر ارابهی جنگی
نقاط مثبت
- سیستم سیاست از نو تصور شده
- بهبود رابط کاربری پنل انتخاب مهارتها برای درک بهتر
- کمپین بزرگ ولی شخصیتر که با تمرکز بر چندین شخصیت نامدار ممکن شده
- فرقهها و راهزنان تاثیر بسزایی بر روند بازی ندارند
- Factionهای اصلی بازی از همان ابتدا مقتدر و وسیع هستند
در آخر باید گفت که Empire Divided یک مکمل توانمند برای Rome II است. بااینکه تغییر قابل توجهی در کیفیت اجرای بازی اعمال نشده، گیمپلی آن پیشرفتهای قابل ملاحضهای داشته. سیستم جدید سیاست که پاسخ Creative Assembly به پایان کسل کننده بازی است، باعث شده که حس خطر حملههای غیرمنتظره در امپراتوریّهای گسترده نیز مرتباً احساس شود. سیستم فرقهها میتواند برای افرادی که به جنبه مدیریت این بازی علاقه بیشتری دارند، چالشّهای جدیدی ایجاد کند ولی تاثیر آنها بر روند بازی ناچیز بنظر میآید. تمام رهبران نامدار قرن ۳ موجود در بازی، داستان جذاب و جالبی برای گفتن دارند و شاید دنیای پر آشوب این دوره از تاریخ، بهترین فرصت برای اثبات توانمندی گیمپلی بهبودیافته Total War: Rome II باشد.