VIP همه چی درباره علوم فنی و مهندسی ( علوم مهندسی چیست؟)

وضعیت
موضوع بسته شده است.

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
رشته های دانشگاهی علوم ریاضی و فنی


رشته آبادانی روستاها
رشته تاسیسات آبرسانی
رشته کاردان فنی شیمی، عمیلات پالایش
رشته عملیات پتروشیمی
رشته آمار
رشته دانشگاهی مهندسی برق
رشته مهندسی برق کنترل
رشته برق، قدرت کاردانی
رشته عمران کارتوگرافی
رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر
رشته دبیر فنی برق قدرت
رشته مهندسی دریا
رشته مخابرات دریایی
رشته ساختمان های بتونی
رشته الکترونیک هواپیما
رشته مهندسی فناوری و اطلاعات
رشته تاسیسات حرارتی و برودتی
رشته مهندسی هوا فضا
رشته مهندسی آبیاری
رشته مهندسی راه آهن
رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی
رشته ایمنی و حفاظت مترو
رشته کاربرد کامپیوتر
رشته کاردانی الکترونیک
رشته کاردانی معماری
رشته کادانی فنی عمران کارهای عمومی ساختمان
رشته مهندسی کشاورزی
رشته کشاورزی و زراعت
رشته استخراج معدن
رشته ماشین ابزار
رشته ماشین های کشاورزی
رشته دانشگاهی ماشین های کشاورزی
رشته مهندسی مواد
رشته دانشگاهی مهندسی مکانیک
رشته مهندسی معماری
رشته جریه راه آهن
رشته مخابرات هواپیما
رشته کاردانی مراقبت پرواز
رشته مهندسی مراقبت پرواز
رشته مهندسی نفت
رشته نقشه برداری
رشته نساجی
رشته مهندسی نساجی
رشته علوم کامپیوتر
رشته دانشگاهی مهندسی عمران
رشته کاردان فنی عمران، عمران روستایی
رشته کاردان فنی عمران - نقشه برداری
رشته مهندسی اپتیک و لیزر
رشته مهندسی پزشکی
رشته فتوگرامتری
رشته دانشگاهی فیزیک
رشته کاردان فنی عمران، پل سازی و ابنیه سازی
رشته مهندسی پلیمر
رشته دانشگاهی ریاضی
رشته ریخته گری
رشته مهندسی رباتیک
رشته دانشگاهی مهندسی صنایع
رشته صنایع ایمنی
رشته معلم فنی سرامیک
رشته شهرسازی
رشته مهندسی شیمی
رشته مهندسی سیستم
رشته دانشگاهی مهندسی سیستم
رشته کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما
رشته تعمیر و نگهداری هواپیما
رشته طراحی و فرآیندهای نفت
رشته تکنولوژی آبیاری
رشته کاردان فنی عمران، زیر سازی راه
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    رشته مهندسی هوا فضا


    hafazai.jpg

    مقدمه
    bvji.jpg



    هوافضا را می توان تجلیگاه آخرین پیشرفتهای علوم و فنون دانست.
    اصطلاح هوافضا خود بیان کننده زمینه کاری این رشته است به عبارت دیگر هوافضا علم بررسی حرکت اجسام در جو و خارج از جو است.
    زمینه پیدایش علم هوافضا با آرزوی پرواز بشر از گذشته های دور آغاز شده است. یک مهندس هوافضا به تنهائی قادر نخواهد بود که یک محصول هوافضائی مانند هواپیما را به صورت کامل و با تمام جزئیات طراحی کند. یک مهندس هوافضا، محاسبات لازم را انجام داده و در هر مرحله به منظور تأمین اهداف مورد نظر، نیازها و موارد گوناگون را به طور دقیق بیان می کند سپس به منظور تأمین این نیازها و سفارش سایر رشته های و زمینه های علمی و فنی وارد عرصه می شوند.
    به دلیل ارتباط تنگاتنگ رشته مهندسی هوافضا با امور نظامی، بخش قابل توجهی از صنعت هوافضا در دست بخش نظامی است.
    صنعت هوافضا را می توان در زمره صنایعی در کشور دانست که کار علمی و تحقیقاتی در آنها نسبت به سایر صنایع موجود در کشور به صورت قابل قبولی انجام شده و بین صنعت و دانشگاه نیز ارتباط به نسبت مناسبی برقرار است.
    دروس فیزیک از جایگاه ویژه ای برخوردارند. عامل دیگر موفقیت، تسلط بر کامپیوتر و نرم افزارهای مرتبط با رشته هوافضاست.



    سطوح رشته

    ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
    1 آزاد- تهران
    *

    2 صنعتی امیرکبیر
    *

    3 صنعتی شریف
    *

    4 علوم و فنون شهید ستاری
    *




    درسهای رشته

    ردیف نام درس ردیف نام درس
    1 آزمایشگاه ایرودینامیک 2 آزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارت
    3 آزمایشگاه دینامیک پرواز 4 آزمایشگاه دینامیک گازها
    5 آزمایشگاه فیزیک الکتریسیته و مغناطیس 6 آزمایشگاه مبانی مهندسی برق و الکترونیک
    7 آزمایشگاه مقاومت مصالح 8 آزمایشگاه مکانیک سیالات
    9 آمار و احتمالات 10 آیروالاستیسیته
    11 آیرودینامیک 1 12 آیرودینامیک 2
    13 آیرودینامیک 3 14 آیرودینامیک تجربی
    15 ارتعاشات 16 استاتیک
    17 اصول جلوبرندهها 18 اصول راکتها
    19 انتقال حرارت 20 انقلاب اسلامی و ریشههای آن از قرن سیزدهم
    21 ایرودینامیک هلیکوپتر 22 برنامه نویسی کامپیوتر
    23 پروژه تخصصی 24 پلاستیسیته و آزمایشگاه
    25 تئوری آیرودینامیک ملخ 26 تئوری تنش حرارتی
    27 تاریخ اسلام 28 تحلیل سازهها
    29 تربیت بدنی 2 30 ترمودینامیک 1
    31 ترمودینامیک 2 32 تعادل و کنترل هواپیما
    33 توربوماشینها 34 جریان لزج
    35 دینامیک 1 36 دینامیک 2
    37 دینامیک پرواز 38 دینامیک گازها
    39 دینامیک هلیکوپتر 40 ریاضی عمومی 1
    41 ریاضی عمومی 2 42 ریاضیات مهندسی
    43 زبان تخصصی مهندسی صنایع هوایی 44 زبان خارجی 1 (نظری و عملی)
    45 زبان خارجی 2 (نظری و عملی) 46 زیستشناسی
    47 سوخت و احتراق 48 شیمی عمومی
    49 طراحی سازههای صنایع هوایی 50 طراحی هواپیما 1
    51 طراحی هواپیما 2 52 علم مواد
    53 فارسی 1 54 فارسی 2
    55 فیزیک الکتریسیته و مغناطیس 56 فیزیک حرارت
    57 فیزیک مکانیک 58 مبانی مهندسی برق و الکترونیک
    59 متون اسلامی (آیات و احادیث) 60 محاسبات عددی
    61 معادلات دیفرانسیل 62 معارف اسلامی 2
    63 مقاومت مصالح 1 64 مقاومت مصالح 2
    65 مقاومت مصالح 3 66 مقدمهای بر مکانیک سیالات عددی
    67 موتورهای احتراق داخلی 68 مکانیک سیالات
    69 مکانیک مدارهای فضایی 70 نقشهکشی صنعتی 1
    71 نقشهکشی صنعتی 2 72 کارآموزی
    73 کارگاه 1 74 کارگاه 2
    75 کارگاه 3 76 کنترل اتوماتیک




    صنعت و بازار کار
    nchsp.jpg




    یک مهندس هوا فضا به تنهائی قادر نخواهد بود که یک محصول هوا فضائی مانند هواپیما بصورت کامل و با تمام جرئیات طراحی کند و آن را بسازد. به علت پیشرفته بودن فن آوری این محصولات، همکاری شاخه‌های متعددی از علوم و فنون مهندسی در طراحی و ساخت آنها اجتناب ناپذیر است و هوا فضا از بهترین دستاوردهای صنایع متعدد برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند.
    یک مهندس هوا فضا، محاسبات و طراحیهای لازم را انجام داده، در هر مرحله به منظور تامین اهداف مورد نظر، نیازها و موارد گوناگون را بطور دقیق بیان می‌کند. سپس به منظور تامین نیازها و سفارشها، سایر رشته‌ها و زمینه‌های علمی و فنی وارد عرصه می‌شوند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهندسی هوافضا

    مهندسی هوافضا شاخه‌ای است از مهندسی مکانیک که به بررسی اجسامی که در هوا حرکت می‌کنند می‌پردازد؛ مانند طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و موضوعات وابسته، طراحی خودروهای کم مصرف و تجهیزات خاص نفت و گاز و سیستم‌های تولید توان و نیروگاهی.

    این رشته مهندسی به‌طور کلی به دو بخش اصلی هوانوردی و کیهان‌نوردی که تا حدودی با یکدیگر همپوشانی دارند، تقسیم می‌شود و کیهان نوردی بحث داغی در جهان دارد

    وسایل نقلیه هوایی در شرایط جوی مختلفی پرواز می‌کنند و نیروها و فشارهای متفاوتی بر اجزای آن‌ها وارد می‌شود. در نتیجه این وسایل نقلیه با در نظر گرفتن تکنولوژی‌ها و علوم مهندسی متنوعی شامل آیرودینامیک، پیشرانش، اویونیک، علم مواد و تحلیل سازه‌ها طراحی و ساخته می‌شوند. مهندسی هوافضا مجموعه‌ای از علوم مهندسی ذکر شده می‌باشد و به دلیل پیچیدگی و تنوع موضوعات، مهندسین هوافضا در یکی از زمینه‌ها متخصص می‌شوند.

    مهندسی هوافضا یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می‌شود زمینه‌های پیشرفت و جهش در دیگر رشته‌های دانش و مهندسی را فراهم ساخته‌است. این مهندسی دانشی راهبردی است که در آن از دانشهای دیگر مانند مکانیک، متالورژی، علوم رایانه، مهندسی عمران و الکترونیک بهره‌گیری می‌شود.

    محتویات
    • ۱ تاریخچه
    • ۲ رشته مهندسی هوافضا
    • ۳ رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه‌های ایران
    • ۴ گرایش‌ها
      • ۴.۱ آیرودینامیک
      • ۴.۲ پیشرانش
      • ۴.۳ دینامیک پرواز و کنترل
      • ۴.۴ سازه‌های هوافضایی
      • ۴.۵ مهندسی فضایی
    • ۵ دروس
    • ۶ جستارهای وابسته
    • ۷ منابع
    تاریخچه
    مبدأ مهندسی هوافضا را می‌توان در اواخر سده ۱۹ و اوایل سده ۲۰ جستجو کرد. البته بسیاری، اولین کسی را که در زمینه مهندسی هوافضا پیش قدم بود سر جورج کیلی می‌دانند که کارهای او به اواخر سده هجدهم بر می‌گردد.[۱] سر جورج کیلی به عنوان اولین فردی شناخته می‌شود که نیروهای وارد شده به وسایل نقلیه هوایی را به صورت نیروی برآ و نیروی پسا مجزا نمود.[۲] یکی از بزرگترین ای افراد شاخص در ایران سید کاظم حسینی است.

    رشته مهندسی هوافضا
    برای اطلاعات بیشتر: مهندسی هوافضا در ایران

    250px-KNTU-Aerospace.jpg

    هواپیمای سبک سسنا، واقع در ورودی دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
    هدف اصلی صنعت هوافضا طراحی و ساخت وسایل پرنده است، در نتیجه فارغ‌التحصیلان مهندسی هوافضا می‌توانند در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی، موشکی و ماهواره فعالیت نمایند و همچنین در کلیه سازمان‌هایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده می‌کنند، به عنوان کارشناس و محقق خدمت نمایند. اما علاوه بر اشتغال در مراکز فوق، یک مهندس هوافضا با تسلط بر علوم آئرودینامیک، طراحی سازه و روش‌های طراحی توربو ماشین‌ها توانایی کار در شاخه‌های متعددی از مهندسی و پروژه‌های خارج از حیطه صنایع هوافضایی را نیز دارد.

    مهندسی هوافضا از زیرشاخه‌های مهندسی مکانیک است که با توجه به گرایش‌های مختلف مهندسی هوافضا می‌توان این رشته را نزدیک یه گرایش‌های مهندسی مکانیک گرایش سیالات، کنترل، جامدات و حتی مهندسی عمران گرایش سازه دانست و لازم است ذکر شود که کاربرد زمینه‌های مطالعاتی یک مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمی‌شود. برای مثال آیرودینامیک خودرو از برخی جهات شباهت زیادی به آئرودینامیک هواپیما دارد و امروزه در اغلب صنایع خودروسازی با استفاده از تونل باد و علم آئرودینامیک، خودروهای کم مصرف تری می‌سازند. فرایند سیستم‌های کنترل صنعتی نیز با فرایندهای طراحی کنترل در وسایل پرنده بر یک مبنا است و همچنین سازه اتومبیل و کشتی مشترکات زیادی با سازه یک هواپیما دارد و بالاخره توربین‌های گاز یک نیروگاه یا پالایشگاه همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی می‌گردند. در نتیجه یک مهندس هوافضا علاوه بر شرکت‌های هوافضایی و ساخت ماهواره، در نیروگاه‌ها، صنایع نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، صنایع خودروسازی و فرودگاه‌ها فرصتهای شغلی بسیار خوبی دارد.

    در ایران رشته مهندسی هوافضا در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری نموده و به عنوان رشته اول علمی ایران در نقشه علمی کشور شناخته می‌شود؛ و از نظر استخدام فارغ التحصیلان، و تخصیص بودجه به عنوان هدف اول علمی کشور به حساب آمده‌است. البته فارغ التحصیلان در این رشته در ایران هنوز بسیار اندک هستند و نیاز به فارغ التحصیلان بیشتر در این رشته به‌طور چشمگیری احساس می‌شود. در ایران سالانه حدود ۷۰۰ نفر در مقطع کارشناسی، ۴۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۵ نفر دکتری فارغ‌التحصیل می‌شوند.

    گرایش‌های مهندسی هوافضا خویشاوندی زیادی با گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک دارند؛ به‌این جهت دارای شماری درس‌های مشترک با گرایش‌های مهندسی مکانیک مثل مکانیک جامدات و مکانیک شاره‌ها است. در بعضی دانشگاه‌های دنیا، دانشکدهٔ مهندسی مکانیک و هوافضا به‌عنوان یک دانشکدهٔ مستقل وجود دارد. این رشته از نظر تخصصی و تکنولوژی بسیار پیچیده‌ و سطح علمی بسیار بالایی دارد. پایهٔ بیشتر درس‌های این رشته بر ریاضی و فیزیک است، مانند دینامیک سیالات برای آیرودینامیک یا معادلات حرکت برای دینامیک پرواز. با این‌همه، اجزای تجربی بسیاری نیز در این رشته وجود دارد. از نظر تاریخی، این اجزاء تجربی از آزمایش مدل‌های کوچک و نمونهٔ اولیه، در تونل باد یا در فضای باز منشأ گرفته‌اند. پیشرفت‌های صنعت رایانه این امکان را به‌وجود آورده که از دینامیک محاسباتی سیالات، و شبیه‌سازی رفتار سیال، بتوان برای کاهش هزینه و زمان صرف شده در آزمایش تونل باد استفاده کرد.

    در کل برای ورود به این رشته باید از ریاضیات قوی و همچنین آشنایی کامل با زبان انگلیسی برخوردار بود. در ایران اکثر دانشگاه‌ها دروس اصلی رشته مهندسی هوافضا را در تمام مقاطع به زبان انگلیسی تدریس می‌نمایند و یکی از سخت‌ترین رشته‌های مهندسی به حساب می‌آید.

    رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه‌های ایران
    در ایران، رشتهٔ مهندسی هوافضا در سال ۱۳۶۶ در دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر شروع به فعالیت نموده و در سایر دانشگاه‌ها نیز به تدریج فعال گردید. به لحاظ سطح بالای دروس ریاضی و فیزیک، قبولی در این رشته نسبت به رشته‌های دیگر مهندسی دشوارتر است.

    این رشته در دانشگاه‌های صنعتی شریف، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری (وابسته به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)،، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، صنعتی مالک اشتر، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا و دانشگاه آزاد واحد نجف آباد و علوم و تحقیقات در تمام مقاطع تدریس می‌شود.

    در دانشگاه آزاد رامسر و نجف آباد و بناب و دانشگاه پیام نور شیراز ،کرج ،مشهد و اصفهان در مقطع کارشناسی؛ و در دانشگاه فردوسی مشهدودانشگاه تهران درمقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و در دانشگاه‌های شهید بهشتی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی، دانشگاه تبریز، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شاهرود، دانشگاه سمنان و پژوهشگاه هوافضا نیز رشته هوافضا در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود.

    در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته در ایران به ۵ گرایش آیرودینامیک، پیشرانش (جلوبرنده)، دینامیک پرواز و کنترل، مهندسی فضایی، سازه‌های هوافضایی تقسیم می‌شود؛ و در مقطع دکترا، این رشته در ایران به ۴ گرایش آیرودینامیک، پیشرانش (جلوبرنده)، دینامیک پرواز و سازه‌های هوافضایی تقسیم می‌شود.

    گرایش‌ها
    250px-Helios_in_flight.jpg

    بال پرندهٔ آزمایشی ناسا موسوم به هلیوس که با استفاده از انرژی خورشیدی و سلول سوختی پرواز می‌کند.
    آیرودینامیک
    نوشتار اصلی: آیرودینامیک
    از مهم‌ترین پایه‌های هوافضا به‌شمار می‌رود. علم آیرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا و محاسبهٔ نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر روی جسم پرنده، می‌پردازد. مهندسین هوافضا در این گرایش جریان‌های پیچیده در اطراف جسم پرنده را تحلیل می‌کنند و با بدست آوردن نیروهای آیرودینامیکی به بررسی پایداری و طراحی سازهٔ شناور در سیال - بیشتر هوای اطراف زمین که در ارتفاعات مختلف فاکتورهای متفاوت دارد، مورد بحث است - می‌پردازند. به جز تحلیل، همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مهندسین آیرودینامیک، طراحی بال‌ها و بدنه‌هایی با بیشترین کاربرد و کمترین هزینه است.

    پیشرانش
    نوشتار اصلی: پیش‌رانش
    دانش پیشرانه‌ها به مطالعه و بررسی سامانه‌های جلوبرنده (موتور)، اعم از موتورهای هوازی و غیرهوازی می‌پردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پیستونی و چرخ‌پره‌ای (توربینی) است که از هوا به‌عنوان اکسیدکننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل می‌کنند. اما موتورهای غیرهوازی مانند موتور موشک‌ها و فضاپیماها است که سوخت و اکسیدکننده را با خود حمل می‌کنند. در این دانش نحوهٔ تولید نیروی رانش و همچنین ساختار کلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. طراحی و تعیین میزان عملکرد انواع سامانه‌های جلوبرنده نیز بسیار مورد توجه مهندسین پیشرانش هستند. این گرایش بسیار شبیه به مکانیک - تبدیل انرژی و سیستم‌های انرژی می‌باشد و دروس مشترک بسیاری با هم دارند و زمینه‌های کاری بیشتری نسبت به گرایش‌های دیگر هوافضا دارد. (شرکت نفت، ایران خودرو، صنایع دفاع، نیروگاه‌ها و…) عمده دانشجویان و فارغ التحصیلان این گرایش به شبیه‌سازی عددی رفتار سیال [CFD] می‌پردازند.

    دینامیک پرواز و کنترل
    نوشتار اصلی: دینامیک پرواز
    دینامیک پرواز با بهره‌گیری از داده‌های هواپویشی، هندسی و وزنی، به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات هواپیما می‌پردازد. در واقع علم دینامیک پرواز به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست (طول باند)، می‌پردازد. به‌طور خلاصه، تحلیل نحوهٔ حرکت یک وسیله در هوا یا فضا و ارائهٔ طرح‌هایی به‌منظور بهینه‌سازی این حرکت، وظیفهٔ دینامیک پرواز و کنترل است. در مبحث دینامیک پرواز وسایل پرنده در ابتدا تعادل نیرویی پرنده مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن به پایداری پرنده پرداخته می‌شود. این گرایش عهده‌دار طراحی سطوح مختلف کنترلی پرنده در جهت پرواز متناسب یا مأموریت آن است.[۳]

    سازه‌های هوافضایی
    نوشتار اصلی: سازه‌های هوافضایی
    سازه‌های هوافضایی به مطالعه، بررسی و بهینه‌سازی سازه‌های هواپیما و دیگر وسایل پرنده می‌پردازد. هدف اصلی آن طراحی و تحلیل سازه‌هایی است که علاوه بر استواری کافی در مقابل بارهای آیرودینامیکی و دیگر بارهای استاتیکی وارد بر وسایل پرنده، کمترین وزن ممکن را نیز داشته باشند. ضمن اینکه باید بتوانند در برابر ارتعاشات و سایر عوامل محیطی نظیر تغییرات زیاد و سریع دما و رطوبت نیز مقاوم باشند.

    گرایش سازه به دلیل تناسب بسیار زیادی که با گرایش جامدات مکانیک دارد مورد توجه مهندسان مکانیک و هوافضا می‌باشد.[۴]

    مهندسی فضایی
    نوشتار اصلی: مهندسی فضایی
    مهندسی فضایی شاخه‌ای از هوافضا است که به بررسی پیشرانش، آیرودینامیک، سازه و مکانیک پرواز حامل (موشک) و پرتابه (ماهواره) در فضا می‌پردازد. علاوه بر آن در این شاخه بیشتر به مبحث طراحی سیستمی پرتابه توجه می‌شود. در این گرایش به مباحث فضایی (صرف نظر از پسا) و در نظر گرفتن شرایط ویژه فضا (پرتوهای کیهانی، الکتریسیته ساکن و…)، همچنین طراحی مسیر پرتاب و مدار ماهواره پرداخته می‌شود. در واقع رویکرد اصلی در این شاخه استفاده از تمامیه دانش گسترده هوافضا به منظور محقق کردن یک هدف فضایی مانند مأموریت‌های علمی، اکتشاف اعماق فضا، مخابراتی و… می‌باشد. در اغلب کشورهای توسعه یافته بلندپروازانه‌ترین پروژه‌ها در زمینه فضایی تعریف می‌شوند که ایران هم با توجه به قابلیت‌های علمی دردسترس از این قاعده مستثنی نیست. مهندسی فضایی در ایران به‌طور چشم‌گیری در حال توسعه و پیشرفت است و ساخت ماهواره و موشک به عنوان یکی از اهداف علمی کشور شناخته می‌شود.

    دروس
    دروس مقطع کارشناسی
    دروس پایه دروس اصلی دروس تخصصی دروس تخصصی اختیاری
    ریاضی عمومی ۱ و ۲ مقدمه‌ای بر هوافضا مکانیک مدار فضایی
    فیزیک ۱ و ۲ مکانیک سیالات آیرودینامیک ۱ و ۲
    معادلات دیفرانسیل ریاضی مهندسی اصول پیشرانش
    آزمایشگاه فیزیک ۱ و ۲ نقشه‌کشی صنعتی ۱ و ۲ دینامیک پرواز ۱ و ۲
    الگوریتم‌ها و برنامه سازی مقاومت مصالح ۱ زبان تخصصی هوافضا
    محاسبات عددی دینامیک آزمایشگاه آیرودینامیک

    استاتیک طراحی هواپیما ۱ و ۲

    علم مواد طراحی سازه‌های هوایی

    آزمایشگاه مقاومت مصالح


    مبانی مهندسی برق


    ارتعاشات


    آزمایشگاه مبانی مهندسی برق


    تحلیل سازه‌های هوایی


    آزمایشگاه مکانیک سیالات


    آیین نگارش و گزارش نویسی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    از سیر تا پیاز رشته علوم مهندسی در آزمون سراسری






    هر چی میخوای راجع به رشته علوم مهندسی بدونی. مثل ماهیت رشته، رشته ها و گرایشها، ظرفیت پذیرش، دانشگاهها، مقاطع مختلف تو آزمون سراسری و ...



    علوم مهندسی یه رشته جدیده که از سال 87 وارد دانشگاهای ایران شد. در بعضی دانشگاهها دانشجویان بدون انتخاب گرایش خاصی وارد این رشته شده و پس از دو سال گرایش مورد نظر خودشون رو انتخاب می کنند. اما در برخی دیگر از ابتدا با انتخاب گرایش می تونید وارد دانشگاه بشید. خوبی رشته علوم مهندسی اینه که به خاطر بین رشته ای بودن، برای ادامه تحصیل می تونید تو هر رشته فنی که بخواید ادامه تحصیل بدید و یا بالعکس از هر رشته فنی وارد این رشته بشید. این رشته 4گرایش و 12 زیرگرایش داره. در واقع داوطلبان با تحصیل در رشته علوم مهندسی توانایی مدلسازی و حل مسائل پیچیده رو پیدا می کنند و به تناسب واحدهایی که در طول چهار سال کارشناسی می گذرانند، می تونند به سمت یک رشته خاص گرایش پیدا کنند.



    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی (چهار گرایش)
    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی (چهار گرایش) در آزمون سراسری ریاضی و فنی رو می تونید به تفکیک نوبت پذیرش بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94 تو جدول زیر ببینید:

    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی (چهار گرایش) در آزمون سراسری ریاضی و فنی به تفکیک نوبت پذیرش بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94
    دانشگاه/ نوبت پذیرش روزانه نوبت دوم مجموع ظرفیت در دانشگاه
    دانشگاه تهران 22 0 22
    دانشگاه صنعتی سیرجان 60 60 120
    دانشگاه گیلان - رشت (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان (رودسر)) 40 0 40
    دانشگاه محقق اردبیلی - اردبیل (محل تحصیل دانشکده فناوری های نوین در شهرستان نمین) 0 15 15
    مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین 80 40 120
    مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا 60 50 110
    مجموع ظرفیت پذیرش در هر نوبت 262 165


    گرایش ریاضی مهندسی

    تو این گرایش، تأکید روی دروسی از رشته های ریاضیات محض و کاربردی، آمار، فیزیک و مهندسی هست که با یک انتخاب واحد مناسب، دانش آموخته این رشته می تونه تو بخشهای مختلف صنعت هم وارد بشه.


    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی- ریاضی مهندسی
    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی- ریاضی مهندسی در آزمون سراسری ریاضی و فنی رو می تونید به تفکیک نوبت پذیرش بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94 تو جدول زیر ببینید:

    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی- ریاضی مهندسی در آزمون سراسری ریاضی و فنی به تفکیک نوبت پذیرش بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94
    دانشگاه/ نوبت پذیرش روزانه نوبت دوم مجموع ظرفیت در دانشگاه
    دانشگاه اردکان 20 5 25
    دانشگاه فن آوری های نوین سبزوار- حضرت زینب (س) (ویژه خواهران) 40 0 40
    دانشگاه کوثر – بجنورد (ویژه خواهران) 45 0 45
    دانشگاه محقق اردبیلی - اردبیل (محل تحصیل دانشکده فناوری های نوین در شهرستان نمین) 30 15 45
    مجموع ظرفیت پذیرش در هر نوبت 135 20


    گرایش علوم مهندسی زیست محیطی


    تأکید این گرایش، حفاظت از محیط زیست و کمک به بهبود آن با بررسی اصول شیمیایی، فیزیکی و بیولوژی و استفاده از آنالیزهای مهندسی هست. با تحصیل در گرایش زیست محیطی از رشته علوم مهندسی، ادامه تحصیل در رشته های مرتبط با محیط زیست تو مقطع کارشناسی ارشد راحت خواهد بود.



    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی زیست محیطی
    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی زیست محیطی در آزمون سراسری ریاضی و فنی رو می تونید به تفکیک نوبت پذیرش بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94 تو جدول زیر ببینید:

    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی زیست محیطی در آزمون سراسری ریاضی و فنی به تفکیک نوبت پذیرش بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94
    دانشگاه/ نوبت پذیرش روزانه نوبت دوم مجموع ظرفیت در دانشگاه
    دانشگاه صنعتی کرمانشاه 50 0 50
    دانشگاه فن آوری های نوین سبزوار- حضرت زینب (س) (ویژه خواهران) 40 0 40
    دانشگاه محقق اردبیلی - اردبیل (محل تحصیل دانشکده فناوری های نوین در شهرستان نمین) 30 15 45
    مجموع ظرفیت پذیرش در هر نوبت 120 15


    گرایش فیزیک مهندسی
    گرایش فیزیک مهندسی، ترکیبی از علوم فیزیک، شیمی، ریاضیات و کاربردهای مهندسی اونهاست. برای خوندن این رشته علاقه به دروس ریاضی و فیزیک نیاز هست تا بتونید به حل مسائل کاربردی بپردازید.



    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی- فیزیک مهندسی
    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی- فیزیک مهندسی در آزمون سراسری ریاضی و فنی رو می تونید به تفکیک نوبت پذیرش بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94 تو جدول زیر ببینید:

    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی- فیزیک مهندسی در آزمون سراسری ریاضی و فنی به تفکیک نوبت پذیرش بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94
    دانشگاه/ نوبت پذیرش روزانه نوبت دوم مجموع ظرفیت در دانشگاه
    دانشگاه سلمان فارسی - کازرون 30 5 35
    دانشگاه محقق اردبیلی - اردبیل (محل تحصیل دانشکده فناوری های نوین در شهرستان نمین) 30 0 30
    مجموع ظرفیت پذیرش در هر نوبت 60 5


    گرایش علوم مهندسی محاسباتی

    حل مسائل پیچیده و دشوار مهندسی، با استفاده از تکنیکهای مدلسازی و محاسبات علمی که در گرایش علوم مهندسی محاسباتی آموزش داده می شوند، امکانپذیر خواهد بود. تو این رشته می تونید با انتخاب درسهایی از رشته های مختلف، برای مقاطع بالاتر علوم مهندسی و کاربردی آماده بشید. درضمن علوم مهندسی محاسباتی، برای پرورش مهارت مدلسازی و شبیه سازی فناوریهای بزرگ در آزمایشگاهها آمادگی لازم رو در دانش آموختگان این رشته فراهم می کنه.


    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی محاسباتی
    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی محاسباتی در آزمون سراسری ریاضی و فنی رو می تونید به تفکیک نوبت پذیرش بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94 تو جدول زیر ببینید:

    ظرفیت پذیرش و دانشگاههای پذیرنده رشته علوم مهندسی محاسباتی در آزمون سراسری ریاضی و فنی به تفکیک نوبت پذیرش بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94
    دانشگاه/ نوبت پذیرش روزانه نوبت دوم مجموع ظرفیت در دانشگاه
    دانشگاه سلمان فارسی - کازرون 30 5 35
    دانشگاه صنعتی بیرجند 60 20 80
    دانشگاه صنعتی کرمانشاه 50 0 50
    دانشگاه محقق اردبیلی - اردبیل (محل تحصیل دانشکده فناوری های نوین در شهرستان نمین) 30 15 45
    مجموع ظرفیت پذیرش در هر نوبت 170 40
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376

    رشته کارشناسی علوم مهندسی

    شامل تعریف رشته علوم مهندسی، تعداد و عناوین واحدهای درسی ، معرفی رشته ها و گرایش های کارشناسی ارشد و دکتری علوم مهندسی ، فرصت های استخدامی و بازار کار رشته علوم مهندسی و ....
    oloom%20mohandesi.jpg



    معرفی رشته کارشناسی علوم مهندسی:
    رشته علوم مهندسی ارتباط نزدیکی با علوم فیزیک، ریاضیات و مهندسی دارد. دانش آموختگان این رشته در زمینه مهندسی و علوم مطالعه پیشرفته و عمیقی خواهند داشت. و قادرند به اجرای پژوهشهای صنعتی بین رشته ای بپردازند.

    هدف نهایی این رشته آن است که دانشجویان بتوانند ویژگی‌های مثبت یک مهندس و یک دانشمند را همزمان بدست آورند. یک کارشناس علوم مهندسی باید بتواند مانند یک دانشمند با کنجکاوی، تفکر عمیق و انتقادی و قدرت مشاهده را جهت اکتشافات جدید مورد استفاده قرار داده ودر عین حال مانند مهندسان خلاقیت، قابلیت‌های فنی و مهارت‌های حل مسئله را جهت پیشرفت جامعه به‌کار برد.

    علوم مهندسی رشته ای میان رشته ای است که در اکثر دانشگاه های جهان به عنوان یک هسته ی مرکزی رشته ها ی مهندسی مطرح شده است. دانشجویان این رشته پس از مدت حدوداً دو سال می توانند به یکی از گرایش های مورد علاقه ی خود وارد شوند. اولین ورودی وپذیرش این رشته در ایران در سال 1387 بود.

    توجه: با توجه به دفترچه کنکور 95 رشته علوم مهندسی بدون گرایش می باشد . دانشجویان بعد از یک سال، دو سال تحصیل می توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.


    این گرایشها عبارتند از: محاسباتی، ریاضی مهندسی، فیزیک مهندسی، زیست محیطی

    riyazi-banner-4.jpg


    گرایش علوم مهندسی محاسباتی

    این گرایش اهمیت رشد محاسبات را برای حل مسائل علمی پیچیده و مسائل مهندسی مشخص می کند. دانشجویان در این گرایش مهارتهای مورد نیاز برای مدل سازی، شبیه سازی و حل مسائل پیچیده و همچنین مهارتهایی را که مورد نیاز مدل سازی فناوریهایی با اندازه های بسیار بزرگ است را فرا می گیرند.



    گرایش ریاضی مهندسی
    در این گرایش دانشجویان به مطالعه ریاضی محض و کاربردی به عنوان مولفه های اصلی مهندسی مدرن می پردازند.



    گریش فیزیک مهندسی
    این گرایش آمیزه ای از فیزیک کلاسیک و مدرن، شیمی و ریاضیات با کاربردهای مهندسی می باشد. تاکید بیشتر این گرایش بر علوم و ریاضیات است .



    گرایش علوم مهندسی زیست محیطی
    در این گرایش دانشجویان با فراگیری اصول فیزیکی، شیمیایی و بیولوژی با تجزیه و تحلیل مهندسی برای محافظت از محیط زیست و ترمیم آن آماده می شوند.

    در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته علوم مهندسی، و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.


    سر فصل دروس علوم مهندسی گرایش علوم مهندسی محاسباتی و تعداد واحدها :

    تعداد کل واحدها : 141 واحد
    دروس عمومی : 21 واحد
    دروس پایه : 32 واحد
    دروس اصلی : 21 واحد
    دروس تخصصی: 26 واحد
    دروس تخصصی خوشه 1 + دروس اختیاری : 11+30
    دروس تخصصی خوشه 2 + دروس اختیاری : 9+32
    دروس تخصصی خوشه 3 + دروس اختیاری : 11+30
    دروس تخصصی خوشه 4 + دروس اختیاری : 7 + 34
    دروس تخصصی خوشه 5 + دروس اختیاری : 7 + 34
    دروس تخصصی خوشه 6 + دروس اختیاری : 10+ 31
    دروس تخصصی خوشه 7 + دروس اختیاری : 6 + 35


    نکته : در این گرایش دانشجو علاوه بر 26 واحد دروس تخصصی باید یک خوشه تخصصی از خوشه های 1 تا 7 را بگذراند.


    سر فصل دروس علوم مهندسی گرایش ریاضی مهندسی و تعداد واحدها :
    تعداد کل واحدها : 141 واحد
    دروس عمومی : 21 واحد
    دروس پایه : 32 واحد
    دروس اصلی : 21 واحد
    دروس تخصصی: 25 واحد
    دروس تخصصی خوشه 1 + دروس اختیاری : 12+30
    دروس تخصصی خوشه 2 + دروس اختیاری : 10+32
    دروس تخصصی خوشه 3 + دروس اختیاری : 12+30
    دروس تخصصی خوشه 4 + دروس اختیاری : 8 + 34
    دروس تخصصی خوشه 5 + دروس اختیاری : 8 + 34
    دروس تخصصی خوشه 6 + دروس اختیاری : 11+ 31
    دروس تخصصی خوشه 7 + دروس اختیاری : 7 + 35


    نکته : در این گرایش دانشجو علاوه بر 25 واحد دروس تخصصی باید یک خوشه تخصصی از خوشه های 1 تا 7 را بگذراند.



    تعداد واحدهای دروس علوم مهندسی گرایش فیزیک مهندسی :
    تعداد کل واحدها : 141 واحد
    دروس عمومی : 21 واحد
    دروس پایه : 32 واحد
    دروس اصلی : 21 واحد
    دروس تخصصی: 29 واحد
    دروس تخصصی خوشه 1 + دروس اختیاری : 8+30
    دروس تخصصی خوشه 2 + دروس اختیاری : 6+32
    دروس تخصصی خوشه 3 + دروس اختیاری : 8+30
    دروس تخصصی خوشه 4 + دروس اختیاری : 4 + 34
    دروس تخصصی خوشه 5 + دروس اختیاری : 4 + 34
    دروس تخصصی خوشه 6 + دروس اختیاری : 7+ 31
    دروس تخصصی خوشه 7 + دروس اختیاری : 3 + 35


    نکته : در این گرایش دانشجو علاوه بر 29 واحد دروس تخصصی باید یک خوشه تخصصی از خوشه های 1 تا 7 را بگذراند.



    تعداد واحدهای دروس علوم مهندسی گرایش زیست محیطی :
    تعداد کل واحدها : 141 واحد
    دروس عمومی : 21 واحد
    دروس پایه : 32 واحد
    دروس اصلی : 21 واحد
    دروس تخصصی: 25 واحد
    دروس تخصصی خوشه A + دروس اختیاری : 7+35
    دروس تخصصی خوشه B + دروس اختیاری : 8+34
    دروس تخصصی خوشه C + دروس اختیاری : 12+30
    دروس تخصصی خوشه D + دروس اختیاری : 12 + 30
    دروس تخصصی خوشه E + دروس اختیاری : 6 + 36



    نکته : در این گرایش دانشجو علاوه بر 25 واحد دروس تخصصی باید یک خوشه تخصصی از خوشه های A تا E را بگذراند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    دانشگاه هایی که در رشته علوم مهندسی پذیرش دانشجو دارند
    (بر اساس دفترچه کنکور 93)


    دانشگاه تهران

    دانشگاه سلمان فارسی

    دانشگاه صنعتی سیرجان

    دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار

    دانشگاه محقق اردبیلی

    دانشگاه اردکان

    دانشگاه گیلان

    مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین

    مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا



    دانشگاه هایی که در رشته علوم مهندسی پذیرش دانشجو دارند
    (بر اساس دفترچه کنکور 94)


    دانشگاه تهران

    دانشگاه سلمان فارسی

    دانشگاه اردکان

    دانشگاه صنعتی بیرجند

    دانشگاه صنعتی سیرجان

    دانشگاه صنعتی کرمانشاه

    دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار

    دانشگاه محقق اردبیلی

    دانشگاه کوثر بجنورد

    دانشگاه گیلان

    مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین

    مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا


    دانشگاه هایی که در رشته علوم مهندسی پذیرش دانشجو دارند
    (بر اساس دفترچه کنکور 95)


    دانشگاه تهران

    دانشگاه سلمان فارسی

    دانشگاه اردکان

    دانشگاه صنعتی بیرجند

    دانشگاه صنعتی سیرجان

    دانشگاه صنعتی کرمانشاه

    دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار

    دانشگاه محقق اردبیلی

    دانشگاه کوثر بجنورد

    دانشگاه گیلان

    مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین

    مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا

    دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    آشنایی با رشته علوم مهندسی
    رشته ی علوم مهندسی رشته ای بین رشته ایه که در اکثر دانشگاه های جهان به عنوان هسته ی مرکزی رشته ها ی مهندسی مطرح شده است.دانشجویان این رشته پس از مدت حدوداً دو سال به یکی از گرایش های مورد علاقه ی خود می روند. این رشته در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ اولین ورودی های خود را گرفت.
    این رشته دارای ۴ گرایش و ۱۲ خوشه ی تخصصی است. که هر خوشه به رشته ای تحصیلی شباهتی فراوان دارد اما با حفظ تفاوت های اساسی.رشته ی علوم مهندسی چنان گستردگی دارد که شما در هر رشته ای که تحصیل کرده باشید برای مقاطع بالا تر می توانید به این رشته بروید. اما متاسفانه ارتباط این رشته با علوم انسانی، هنر، پزشکی و زمینه ی دیگر هنوز در ایران برقرار نشده اما در کشور های اروپایی و امریکایی شاخه هایی از این رشته وجود دارد که به مباحثی مربوط می شود که کاملاً در ایران از مهندسی جدا شده است.

    گرایشهای این رشته به شرح زیر می باشد
    گرایش های کنونی :

    • علوم مهندسی محاسباتی
    • ریاضی مهندسی
    • فیزیک مهندسی
    • علوم مهندسی زیست محیطی
    که بعد از گذراندن گرایش انتخابی باید یکی از خوشه های زیر طی شود:

    الف- از گرایش های علوم مهندسی محاسباتی، ریاضی مهندسی و فیزیک مهندسی به یکی از هفت خوشه ی زیر می توان رفت:

    • بهینه سازی
    • علم مواد
    • مهندسی هسته ای
    • طراحی کاربردی(مکانیک)
    • حرارت و سیالات(مکانیک)
    • مخابرات(برق)
    • الکترونیک(برق)
    ب- از گرایش علوم مهندسی محاسباتی به یکی از پنج خوشه ی زیر رفت:

    • مهندسی فرآیند
    • مهندسی ذخایر
    • سیاست گذاری محیط زیست
    • مهندسی زمین ( نقشه برداری )
    • مهندسی زمین ( ژیومکانیک)
    توزیع واحدهای درسی در گرایش های مختلف:

    • علوم مهندسی محاسباتی:
      عمومی: ۲۱ واحد
      پایه: ۳۲ واحد
      اصلی: ۲۱ واحد
      تخصصی گرایش: ۲۶ واحد
      تخصصی خوشه: ۳۵-۳۰ واحد
      اختیاری: ۱۲-۶ واحد
      جمع واحد: ۱۴۱ واحد
    • ریاضی مهندسی:
      عمومی: ۲۱ واحد
      پایه: ۳۲ واحد
      اصلی: ۲۱ واحد
      تخصصی گرایش: ۲۵ واحد
      تخصصی خوشه: ۳۵-۳۰ واحد
      اختیاری: ۱۲-۷ واحد
      جمع واحد: ۱۴۱ واحد
    • فیزیک مهندسی:
      عمومی: ۲۱ واحد
      پایه: ۳۲ واحد
      اصلی: ۲۱ واحد
      تخصصی گرایش: ۲۹ واحد
      تخصصی خوشه: ۳۵-۳۰ واحد
      اختیاری: ۸-۳ واحد
      جمع واحد: ۱۴۱ واحد
    • علوم مهندسی زیست محیطی:
      عمومی: ۲۱ واحد
      پایه: ۳۲ واحد
      اصلی: ۲۱ واحد
      تخصصی گرایش: ۲۵ واحد
      تخصصی خوشه: ۳۶-۳۰ واحد
      اختیاری: ۱۲-۶ واحد
      جمع واحد: ۱۴۱ واحد
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    94276fe3600b4fcbacec058a743abcc5.jpg


    معرفی رشته علوم مهندسی (با 4 گرایش)
    یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    معرفی:
    رشته علوم مهندسی ارتباط نزدیکی با علوم فیزیک، ریاضیات و مهندسی دارد. دانش‌آموختگان این رشته در زمینه مهندسی و علوم مطالعه پیشرفته و عمیقی خواهند داشت و قادرند به اجرای پژوهش‌های صنعتی بین رشته ای بپردازند. هدف نهایی این رشته آن است که دانشجویان بتوانند ویژگی‌های مثبت یک مهندس و یک دانشمند را همزمان بدست آورند. یک کارشناس علوم مهندسی باید بتواند مانند یک دانشمند با کنجکاوی، تفکر عمیق و انتقادی و قدرت مشاهده را جهت اکتشافات جدید مورد استفاده قرار داده ودر عین حال مانند مهندسان خلاقیت، قابلیت‌های فنی و مهارت‌های حل مسئله را جهت پیشرفت جامعه به‌کار برد. علوم مهندسی رشته ای میان رشته ای است که در اکثر دانشگاه‌های جهان به عنوان یک هسته‌ی مرکزی رشته‌ها‌ی مهندسی مطرح شده است. این رشته در مقطع کارشناسی در4 گرایش محاسباتی، ریاضی مهندسی، فیزیک مهندسی، زیست محیطی ارائه می‌شود که دانشجو پس از گذراندن حدودا 2 سال عمومی باید وارد یکی از این 4 گرایش شود.



    توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:
    دقت و تمرکز فراوان، صبر و حوصله، تبحر در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی، قدرت تحلیلی بالا و داشتن روحیه‌ی مطالعه‌ی زیاد از جمله عوامل تعیین کننده برای موفقیت در این رشته می‌باشند.



    مقاطع بالاتر تحصیلی:

    بعد از گذراندن گرایش انتخابی باید یکی ازشاخه‌های زیر طی شود:

    الف- از گرایش‌های علوم مهندسی محاسباتی، ریاضی مهندسی و فیزیک مهندسی به یکی از هفت خوشه‌ی زیر می‌توان رفت:

    بهینه ‌سازی، علم مواد، مهندسی هسته‌ای، مکانیک (طراحی کاربردی)، مکانیک (حرارت و سیالات)، برق (مخابرات)، برق (الکترونیک)

    ب- از گرایش علوم مهندسی محاسباتی به یکی از پنج خوشه‌ی زیر می‌توان رفت:

    مهندسی فرایند، مهندسی ذخایر، سیاست گذاری محیط زیست، مهندسی زمین (نقشه برداری)، مهندسی زمین (ژیومکانیک)



    کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:
    فارغ‌التحصیلان این رشته بیشتر در کارهای پژوهشی و آموزشی در مراکز خصوصی و دولتی ایفای نقش می‌کنند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    علم مهندسی
    علم مهندسی

    تعریف
    علم مهندسی مجموعه روش و حرفهٔ کاربرد علوم فنی می‌باشد که با استفاده از قوانین طبیعت و منابع فیزیکی به ساخت و طراحی مواد، ساختارها، ماشین‌ها، ابزار و سیستم‌ها و یا پردازش‌ها می‌انجامد.

    -مهندسی-300x267.jpg


    کاربرد خلاقانهٔ اصول علمی جهت طراحی یا توسعه ساختارها، ماشین‌ها، اسباب و یا روشهای تولید – و یا کلیه اموری که ترکیب این امور باشد- و یا بنا کردن و یا عمل کردن به همین طریق با شناخت کامل از طرح آنها و یا پیش بینی رفتار آنها تحت شرایط عملی معین، به شکلی که همهٔ آنها هدف کاربری مشخص داشته باشند و شرایط اقتصادی پروژه را در نظر بگیرند و امنیت زندگی و مالکیت را در نظر بگیرند. شده است.

    تاریخچه
    علم مهندسی از قرون وسطی و در زمانی که انسانها اختراع‌های مثل چرخ و قرقره را داشتند وجود دارد. هرکدام از این اختراع‌ها با تعریف مدرن از مهندسی مطابقت دارد و اصول مکانیکی اصلی برای ساخت اهداف و ابزار مفید را کشف کرد.

    خود اصطلاح مهندسی نیز ریشه‌شناسی دارد که از کلمه مهندسی آمده و به سال ۱۳۰۰ و از زمانی بر می‌گردد که واژه مهندسی (کسی که بر روی موتور کار می‌کند) را به سازنده موتورهای مهندسی می‌گویند. اکنون در این زمینه موتور، به ماشین نظامی مثل موتورهای مکانیکی در جنگ گفته می‌شود. نمونه‌های این استفاده مطلق در این زمان، محصولات مهندسی شده نظامی مثل محصولات نظامی مهندسین هستند.

    علم مهندسی در عصر باستان
    فانوس دریایی اسکندریه، اهرام مصر، باغ‌های معلق بابلی، قلعه اکروپیلوس و پارتنون اریوپان و یا ابپا و کلوسوم تیوتیها کان ومهرها واقوام مایان، انیکا و امپراطوری از تک و دیوارعظیم چین، معبد بریهاد سوارتانجاوور نمونه هایی از کاربرد علم مهندسی در دوران باستان می باشد اما مهندسین اولیه شهری را من هوتپ می‌نامیدند.

    مکانیزم آنتی کتیرا اولین کامپیوتر ماشینی مشهور و اختراع مکانیکی هخامنشیان نمونه‌هایی از مهندسی اولیه شهری هستند. بعضی از اختراع‌های هخامنشیان مثل مکانیزم آنتی کیتارا به دانش پیچیده‌ای از رندهای مختلفی نیاز داشت که دو اصل کلیدی در تئوری ماشینی است که به طراحی دنباله‌های دنده انقلاب صنعتی کمک کرد و امروزه در زمینه‌های گسترده‌ای مثل رباتیک و مهندسی اتومبیل از آن استفاده می‌شود. ارتش‌های چین، یونان و رم ماشین‌های پیچیده نظامی و اختراع‌های را در قرن بی. سی۴ مثل تریوم، بالستا و کاتاپوست ساختند.

    علم مهندسی در عصر رنسانس
    علم مهندسی بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی پیشرفت زیادی کرد و دگرگون گردید ویلیام گیلبرت اولین مهندس الکتریسیته با ۱۶۰۰ انتشار دمگنت است. اما اصطلاح «الکتریسیته» را اختراع کرد. اولین موتوربخار در سال ۱۶۹۸ وتوسط توماس ساوری مهندس مکانیک ساخته شد. ساخت این وسیله باعث انقلاب صنعتی در چند دهه و باعث آغاز تولید حجیم شد. با ظهور مهندسی به عنوان یک حرفه در دهه ۱۸ این اصطلاح در زمینه‌هایی به کار می‌رود که درون ریاضی و علم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این زمینه به علاوه مهندسی نظامی و شهری، هنرهای مکانیکی ادغام شده مهندسی دارد.

    علم مهندسی درعصر مدرن
    مراحل اولیه مهندسی الکتریسیته شامل آزمایش‌ها انساندررو ولتا در دهه ۱۸۰۰، آزمایش‌ها مایکل فارادی جورج اوهم و دیگران و اختراع موتور الکتریسیته در سال ۱۸۷۲ است. کار جیمز مکس ول و هنریچ هرتز در اواخر قرن ۱۹ این رشته الکترونیک را ایجاد می‌کند. اختراع بعدی لوله بخار وترانزیستور به توسعه الکترونیک کمک کرد و مهندسین الکترونیک و الکتریسیته همکاران خود را در حال افزایش می‌بینند. اختراع توماس ساوری و یک مهندس اسکاتلندی به نام جیمز وات باعث ایجاد مهندسی مکانیک مدرن شد. ساخت ماشین‌های اختصاصی و ابزار نگهداری آنها در طی انقلاب صنعتی باعث رشد سریع مهندسی مکانیکی در بریتانیا و خارج می‌شود.

    اولین پی اچ پی در مهندسی در ایالات متحده برای جوسیه ویلیارد گیبر در دانشگاه یال ۱۸۶۳ و پی اچ پی دوم در علم آمریکا ست اما برادران رایت یک دهه پس از پروازهای موفق، مهندسی هوا فضا را از طریق سفینه نظامی مورد استفاده در جنگ جهانی دوم ایجاد کردند. در سال ۱۹۹۰ و با ایجاد تکنولوژی کامپیوتری، اولین موتور تحقیقی توسط مهندس کامپیوتر به نام ادلان امتاگ ساخته شد.

    شاخه‌های اصلی علم مهندسی
    علم مهندسی دارای پنج شاخه اصلی می باشد

    1. مهندسی شیمی : کاربرد، شیمی، زیست‌شناسی و اصول مهندسی برای انجام فرایندهای شیمیایی در مقیاس تجاری مثل اصلاح پتروشیمی، زیرساخت، مخمر و تولید بیوملکولی است.
    2. مهندسی عمران: طراحی و ساخت کارهای اختصاصی وعمومی مثل زیرساخت‌ها (هواپیماها، جاده‌ها، راه آهن، منبع آب و تصفیه) پل‌ها، سدها وساختمان‌ها.
    3. مهندسی برق : طراحی وبررسی سیستم‌های الکتریسیته و الکترونیک مثل مدارهای الکتریسیته ، ژنراتورها و موتورها.وسایل الکترومغناطیس، الکترومکانیکی، وسایل الکترونیکی، مدارهای الکتریسیته، فیبرهای کنترل، وسایل چشمی الکتریسیته، سیستم‌های کامپیوتری، ارتباطات از راه دور، ابزار سازی،کنترل و الکترونیک.
    4. مهندسی مکانیک : طراحی سیستم‌های فیزیکی و مکانیکی مثل سیستم‌های قدرت و انرژی، محصولات فضا پیما، سیستم‌های اسلحه، محصولات حمل و نقل، کمپرسورها، قطارهای نیرو، زنجیره‌های حرکتی، تکنولوژی‌ها وتجهیزات جداسازی ارتعاشی این شاخه هایشان با یکدیگر متفاوتند اما مهندسی دریایی و معدن کاری شاخه‌های مهم آن هستند. رشته‌های معدن اغلب شامل شاخه‌های مهمی مثل مهندسی ساخت، مهندسی صوتی، مهندسی خوردگی، ابزارسازی وکنترل، هوا فضا، اتومبیل، کامپیوتر، الکترونیک، پتروشیمی، سیستم‌ها، صوتی، نرم‌افزار، معماری، کشاورزی، سیستم‌های زیستی، بیوپزشکی، زمین‌شناسی، پارچه، صنعت مواد هسته‌ای است. این شاخه‌ها و شاخه‌های دیگر مهندسی در ۳۶ مؤسسه شکل دهندهٔ عضویت مجمع مهندسی انگلیس نشان داده شده‌اند. اغلب متخصصین جدید رشته‌های قدیمی را با هم ترکیب کرده و شاخه‌های جدیدی را تشکیل می‌دهند. برای مثال مهندسی و مدیریت سیستم‌های زمین شامل محدودهٔ گسترده‌ای از عناوینی مثل انسان‌شناسی، مهندسی علم محیطی، اخلاقیات و فلسفه می‌شود. یک بخش جدید از این کاربرد درمورد زیر مجموعه‌ای از شاخه‌های موجود است و اغلب ناحیه‌ای خاکستری را تشکیل داده و برای هشدار طبقه‌بندی به صورت یک شاخه جدید کافی است. اما برای هر زمینه یک اشتراک وجود دارد.
    5. مهندسی کشاورزی : این شاخه تلفیقی از کاربرد سایر علوم مهندسی در مدیریت، برنامه‌ریزی، نوآوری، طراحی، ساخت در رشته‌های علوم کشاورزی می‌باشد، مانند کاربرد مکانیک بیوسیستم در ماشین آلات کشاورزی، کاربرد عمران و معماری در طراحی و ساخت مجتمع‌های پرورش دام و طیور و همچنین طراحی زمین‌های کشاورزی و ساخت گلخانه‌ها و همچنین آبیاری و زهکشی در مزارع و زمین‌های کشاورزی می‌باشد که در واقع درس‌های این رشته‌های مهندسی به همراه دروس علوم طبیعی همانند: گیاه‌شناسی و زراعت و اصول پرورش دام و طیور و ژنتیک گیاهی و حیوانی و دروس علوم پایه همانند: ریاضی ،فیزیک، شیمی، بیوشیمی گرایش‌های مختلف مهندسی کشاورزی نظیر: مهندسی علوم دامی، مهندسی صنایع غذایی، مهندسی کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات، مهندسی کشاورزی علوم باغبانی، مهندسی کشاورزی- گیاه پزشکی مهندسی تولیدات دامی را به وجود اورده‌اند.
    بازار کار رشته های مهندسی
    رشته های مهندسی در ایران از گذشته رشته های پر طرفداری بوده اند و بسیاری از دانش آموزان رشته ریاضی در دبیرستان برای رسیدن به آنها تلاش می کنند به دلیل تقاضای زیاد برای این رشته ها قبولی در آنها برای دانش آموزان به علت رقابت زیادی که وجود دارد تا حد زیادی دشوار است در حال حاضر رشته های مهندسی برق ، عمران ، مکانیک ، نفت و پتروشیمی ، کامپیوتر ، معماری به خاطر بازار خوبی که برای کار دارند طرفداران بیشتری دارند.
     
    وضعیت
    موضوع بسته شده است.
    بالا