- عضویت
- 2016/01/09
- ارسالی ها
- 30,107
- امتیاز واکنش
- 64,738
- امتیاز
- 1,304
دومین آلبوم رسمی گروه موسیقی پالت با نام «شهر من بخند!» توسط موسسه فرهنگی هنری «ماه ریز» منتشر شد. تمام قطعات این اثر دارای اصالت ترکیب ساز هستند. به دنبال نخستین اجرا اعضای گروه فعالیت خود را بر برگزاری کنسرت های بزرگ و انتشار آن متمرکز کردند، اولین بار برای نمایش «روایت ناتمام یک فصل معلق» به کارگردانی هومن سیدی که در سال 1391 به روی صحنه رفت آهنگ ساختند. آنها به کار خود ادامه دادند و اولین آهنگ منتشرشده از سوی آنها «والس شماره 1» بود که بدون شک، انتخاب و خلق بجا و کاملا جدیدی بود که بیانگر ارائه ی سبکی جدید در موسیقی بود. اولین آلبوم رسمی آنها «آقای بنفش» بود که در اسفند 91 در شهر کتاب مرکزی رونمایی شد و با استقبال گسترده ای هم مواجه شد.
امید نعمتی خودش در کنسرت های خود اشاره داشت که در هر آلبوم، یک قطعه بازخوانی از آهنگ های قدیمی و کلاسیک مربوط به سبک خودشان خواهندداشت و در آقای بنفش «خسرو و شیرین» قمرالملوک وزیری را در این شاخصه بازخوانی کرد. «شهر من بخند» دوازده قطعه دارد. قطعه ی اول آن، «یکی بود یکی نبود» است که درواقع مقدمه ی آهنگ بعدی است. قطعه ی دوم آن «ماهی و گربه» است. این آهنگ تیتراژ پایانی فیلم «ماهی و گربه» ساخته تحسین شده «شهرام مکری» است که شعر آن را امید نعمتی سروده است. قطعه ی سوم این اثر، «خانه به دوش» است.
این آهنگ بازخوانی آهنگ «جام چشم» ساخته ی زنده یاد «عباس مهرپویا» است. مهرپویا خواننده، مبتکر موسیقی تلفیقی، آهنگساز، نوازنده، جهانگرد و دکوراتور ایرانی بود. او از پیشگامان موسیقی تلفیقی ایرانی ست. شعر این قطعه را «تورج نگهبان» سروده است. قطعه ی شماره چهار، «درآمد سال تا سال» یا پِرلودِ گروه برای آهنگ سال تا سال (بام تهران) است. قطعه ی بعدی، آهنگ «بام تهران» معروف به سال تا سال است که شعر آن را امید نعمتی نوشته. قطعه ی شماره 5، آهنگ «رنگ شماره 1» است. در توضیح این آهنگ اینطور آمده: رنگ یک قطعه ی بدون کلام است که برای شادی و رقـ*ـص ایرانی نواخته می شود. ریتم غالب آن که بین مردم وجود دارد «شش و هشت» است.
امید نعمتی در آخرین کنسرت گروه قبل از انتشار آلبوم جدید گفته بود: «ما طبق نظر جمعی به این نظر رسیده بودیم که چرا یک آهنگ رِنَگ یا شش و هشت نداریم که تصمیم بر این شد، یک آهنگ شاد با مضمون واقعی آنچه هست نه آنچه امروزه نامیده می شود، تهیه کنیم. منتهی هرکاری کردیم آهنگ شادی نشد! قطعه ی بعدی، قطعه ی «لیلی» ست. این قطعه، با نگارش تلفیقی تازه ای، ذره بندی آن از آغاز تا پایان، دارای نقطه نظرهای سنتی تا جدید است.
«شباهنگام» قطعه ی بعدی ست که از «نیما یوشیج» است که قطعه، روی تم آهنگی از Grup yansimalar به اسم Eylul Sonu ساخته شده است. گروه یانسیمالار، یک گروه موسیقی با سبک فولک و محلی ترکیه است و سازهای تنبور و گیتار و نی در این گروه نواخته می شوند. اعضای گروه پالت متشکل از روزبه اسفندارمز (کلارینت)، کاوه صالحی (گیتار)، مهیار طهماسبی (ویولونسل)، داریوش آذر (کنترباس) و امید نعمتی (خواننده) به همراه امین طاهری (درامز) و سردار سرمست (پیانو، آکاردئون و ملودیکا) هستند.
یک مقدار از قبل تر شروع کنیم، از قطعه ای که در «روایت ناتمام یک فصل معلق» خواندید که هیچ وقت هم به ثمر نرسید و در نهایت مجبور شدید، آن را اینترنتی منتشر کنید.
امید نعمتی: نمی دانم چرا باید از آنجا شروع کنم.
می خواهید از قبل تر شروع کنید؟
روزبه اسفندارمز: شاید چون آنجا اولین قله کاریمان بود.
امید نعمتی: بله ما یک اجراهایی کرده بودیم و یک مقدار آدم های نزدیک تر به خودمان می دانستند که وجود داریم، اما از آن تئاتر فعالیت هایمان را علنی کردیم. قطعا می توام بگویم که تجربه ی خوبی بود، چه همکاری با عواملی که در آن تئاتر کار می کردند و چه به این خاطر که در آنجا بیشتر شنیده و دیده شدیم.
چند اجرا قبل از توقیف نمایش داشتید؟
امید نعمتی: فکر می کنم 15، 20 تا اجرا کردیم. به هر حال ما قطعه را روی اینترنت گذاشتیم، قبلا یک چیزهایی داشتیم؛ مثلا دموی مثلث را بیرون داده بودیم، البته چند تا قطعه ی کوتاه دیگر بود و از آن ها خیلی هم استقبال شد.
و بعد درواقع دومین قطعه ای که قبل از آلبوم از شما در اینترنت پخش شد، «والس شماره ی یک» بود که آهنگ های خیلی متفاوت تری نسبت به قطعه ی اول داشت، حتی نسبت به آنچه که ما بعدا در «آقای بنفش» دیدیم.
امید نعمتی: «والس شماره یک» در آلبوم آقای بنفش بود، این آلبوم را از قبل آماده کرده بودیم و کنار گذاشته بودیم. تهیه کننده اش را هم پیدا کرده بودیم. در کنسرت هایمان هم آن را می زدیم. البته بخش پیداکردن تهیه کننده تقریبا یکی، دو سال طول کشید. من و روزبه خیلی دنبال آن بودیم و با آدم های مختلف صحبت کردیم؛ اما در نهایت نتیجه گرفتیم و داشتیم کارهای مجوز آلبوم را می کردیم که گفتیم یک آهنگ بگذاریم که قبل از انتشار اثر آن را بشنوند، بالاخره تصمیم گرفتیم که این آهنگ باشد. ملودی اصلی و کال این قطعه البته به چهار، پنج سال قبل از این اتفاق، یعنی زمانی که من با گروه دنگ شو بودم، بر می گردد.
به نظر می رسد این روزها گروه های دنگ شو، چارتار و پالت بازار علاقه مندان موسیقی پاپ را به سمت خودشان کشیده اند؛ این را خیلی راحت می شود متوجه شد، برای مثال این روزها بلیت کنسرت فلان خواننده ی موسیقی پاپ که اتفاقا خیلی هم چهره است، حتی برای یک سانس پر نمی شود؛ اما شما در وحدت دوساعته بلیت هایتان را تمام می کنید یا طی 12 ساعت هزار صندلی در عمارت مسعودیه در فستیوال موسیقی تهران فروخته شد. خودتان چنین استقبالی را پیش بینی می کردید؟ این میزانمخاطب را هدف قرار داده بودید یا خیر؟ اصلا انتظار این میزان استقبال را داشتید؟
روزبه اسفندارمز: می گوییم که دنگ شو، چهارتار، عمرانی، کامنت و همه اینها...
به نظرم کامنت یک مقدار راک تر است.
روزبه اسفندارمز: به نظر من این ها موج جدید موسیقی ایران است، نمی توان همه این ها را در یک کتگوری گذاشت، کاری که همه می کنند و ما در یک تقسیم بندی قرار می گیریم و می گویند: «تلفیقی» که البته این اتفاق عجیبی است، چون ما اشتراک ژانری با هم نداریم. اما اتفاقاتی که رخ داده، این است که مردم از آن گونه ی موسیقی تا حد خیلی زیادی خسته شده بودند، ما آمدیم و یک موسیقی به آنها عرضه کردیم که آن حداقل، صدایی را می داد که خودمان با درصد خیلی زیادی از آن لـ*ـذت می بردیم.
اگر یک ترک در آلبوم هست، یعنی تمام اعضای گروه از یک درصد بیشتری از آن لـ*ـذت می برند، به منزله ی این نیست که یک لیست از استانداردهای فلان یا فرمول های فلان را رعایت کرده است. از آن طرف اینطور نیست که برای اینکه فلان درصد از مخاطب را هدف قرار بدهد، ساخته شده باشد، اصلا چنین چیزی نیست. ما خیلی وقت ها در تمریناتمان سر اینکه یک اتفاق در جایی از این آهنگ بیفتد، ساعت ها می نشستیم و بحث و جدل می کردیم و در همین راستا قطعات بسیاری را حذف کریم به خاطر اینکه خودمان از آن لـ*ـذت ببریم.
اینکه خودتان از موسیقی تان لـ*ـذت ببرید، خیلی مهم است.
روزبه اسفندارمز: دقیقا اینکه بدانم صبح که از خواب بیدار می شوم، چه موزیکی را گوش می دهم، خیلی مهم است. ضمن اینکه وقتی دلیل چرایی گوش دادن به آن نوع موزیک را هم بدانم، قضیه مهم تر می شود و روی موزیکی که می سازم، تاثیرگذار خواهدبود. دو تا از ترک های این آلبوم در انتخاب های روزانه ام هست، این به معنی این نیست که خیلی خودم را دوست دارم به این معنی است که آن آهنگ ها را دوست دارم، مثلا با خودم می گویم که داریوش چه کار خفتی اینجا کرده؟ خب من هم با این اتفاق حال می کنم، سوالی که مطرح است این است که چرا تعداد زیادی از آدم ها دارند با این حال می کنند، به نظر من اینکه حالش حال جدید است و صدایش، صدای جدیدی است و همه آدم ها تشنه حرف جدید هستند.
امید نعمتی: موضع من در این خصوص یک مقدار رادیکال تر است، اصلا متوجه این ماجرا نمی شوم چرا یک سری از موزیک هایی که به عنوان موسیقی پاپ در این چند سال منتشر شد، تا این اندازه معروف شدند. فکر می کنم که یک اتفاقاتی در حوزه ی موسیقی رخ داده که از تخصص ما خارج است و باید جامه شناس ها در موردش صحبت کنند، اما یک وقت هایی نگاه می کنم که این موزیک، نه موزیکی است که حرف دل آدم ها را بزند و نه از مردم برآمده باشد، نه اینکه خواننده اش کاریزماتیک است و نه پرفورمنس خوبی دارد، هیچ کدام از فاکتورهای لازم برای اینکه آن آدم، یک آدم پاپ استار باشد و آن موسیقی، یک موسیقی پاپیولار باشد را ندارد، اما هست. نمی دانم چه اتفاقی افتاده است.
بله؛ ضمن اینکه با پدیده ای مثل «مرتضی پاشایی» هم رو به رو هستیم.
روزبه اسفندارمز: البته در مورد ایشان یک همذات پنداری وجود داشت که آن جریان را به وجود آورد.
امید نعمتی خودش در کنسرت های خود اشاره داشت که در هر آلبوم، یک قطعه بازخوانی از آهنگ های قدیمی و کلاسیک مربوط به سبک خودشان خواهندداشت و در آقای بنفش «خسرو و شیرین» قمرالملوک وزیری را در این شاخصه بازخوانی کرد. «شهر من بخند» دوازده قطعه دارد. قطعه ی اول آن، «یکی بود یکی نبود» است که درواقع مقدمه ی آهنگ بعدی است. قطعه ی دوم آن «ماهی و گربه» است. این آهنگ تیتراژ پایانی فیلم «ماهی و گربه» ساخته تحسین شده «شهرام مکری» است که شعر آن را امید نعمتی سروده است. قطعه ی سوم این اثر، «خانه به دوش» است.
این آهنگ بازخوانی آهنگ «جام چشم» ساخته ی زنده یاد «عباس مهرپویا» است. مهرپویا خواننده، مبتکر موسیقی تلفیقی، آهنگساز، نوازنده، جهانگرد و دکوراتور ایرانی بود. او از پیشگامان موسیقی تلفیقی ایرانی ست. شعر این قطعه را «تورج نگهبان» سروده است. قطعه ی شماره چهار، «درآمد سال تا سال» یا پِرلودِ گروه برای آهنگ سال تا سال (بام تهران) است. قطعه ی بعدی، آهنگ «بام تهران» معروف به سال تا سال است که شعر آن را امید نعمتی نوشته. قطعه ی شماره 5، آهنگ «رنگ شماره 1» است. در توضیح این آهنگ اینطور آمده: رنگ یک قطعه ی بدون کلام است که برای شادی و رقـ*ـص ایرانی نواخته می شود. ریتم غالب آن که بین مردم وجود دارد «شش و هشت» است.
![582573_183.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/4/21/582573_183.jpg)
امید نعمتی در آخرین کنسرت گروه قبل از انتشار آلبوم جدید گفته بود: «ما طبق نظر جمعی به این نظر رسیده بودیم که چرا یک آهنگ رِنَگ یا شش و هشت نداریم که تصمیم بر این شد، یک آهنگ شاد با مضمون واقعی آنچه هست نه آنچه امروزه نامیده می شود، تهیه کنیم. منتهی هرکاری کردیم آهنگ شادی نشد! قطعه ی بعدی، قطعه ی «لیلی» ست. این قطعه، با نگارش تلفیقی تازه ای، ذره بندی آن از آغاز تا پایان، دارای نقطه نظرهای سنتی تا جدید است.
«شباهنگام» قطعه ی بعدی ست که از «نیما یوشیج» است که قطعه، روی تم آهنگی از Grup yansimalar به اسم Eylul Sonu ساخته شده است. گروه یانسیمالار، یک گروه موسیقی با سبک فولک و محلی ترکیه است و سازهای تنبور و گیتار و نی در این گروه نواخته می شوند. اعضای گروه پالت متشکل از روزبه اسفندارمز (کلارینت)، کاوه صالحی (گیتار)، مهیار طهماسبی (ویولونسل)، داریوش آذر (کنترباس) و امید نعمتی (خواننده) به همراه امین طاهری (درامز) و سردار سرمست (پیانو، آکاردئون و ملودیکا) هستند.
یک مقدار از قبل تر شروع کنیم، از قطعه ای که در «روایت ناتمام یک فصل معلق» خواندید که هیچ وقت هم به ثمر نرسید و در نهایت مجبور شدید، آن را اینترنتی منتشر کنید.
امید نعمتی: نمی دانم چرا باید از آنجا شروع کنم.
می خواهید از قبل تر شروع کنید؟
روزبه اسفندارمز: شاید چون آنجا اولین قله کاریمان بود.
امید نعمتی: بله ما یک اجراهایی کرده بودیم و یک مقدار آدم های نزدیک تر به خودمان می دانستند که وجود داریم، اما از آن تئاتر فعالیت هایمان را علنی کردیم. قطعا می توام بگویم که تجربه ی خوبی بود، چه همکاری با عواملی که در آن تئاتر کار می کردند و چه به این خاطر که در آنجا بیشتر شنیده و دیده شدیم.
![582574_777.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/4/21/582574_777.jpg)
چند اجرا قبل از توقیف نمایش داشتید؟
امید نعمتی: فکر می کنم 15، 20 تا اجرا کردیم. به هر حال ما قطعه را روی اینترنت گذاشتیم، قبلا یک چیزهایی داشتیم؛ مثلا دموی مثلث را بیرون داده بودیم، البته چند تا قطعه ی کوتاه دیگر بود و از آن ها خیلی هم استقبال شد.
و بعد درواقع دومین قطعه ای که قبل از آلبوم از شما در اینترنت پخش شد، «والس شماره ی یک» بود که آهنگ های خیلی متفاوت تری نسبت به قطعه ی اول داشت، حتی نسبت به آنچه که ما بعدا در «آقای بنفش» دیدیم.
امید نعمتی: «والس شماره یک» در آلبوم آقای بنفش بود، این آلبوم را از قبل آماده کرده بودیم و کنار گذاشته بودیم. تهیه کننده اش را هم پیدا کرده بودیم. در کنسرت هایمان هم آن را می زدیم. البته بخش پیداکردن تهیه کننده تقریبا یکی، دو سال طول کشید. من و روزبه خیلی دنبال آن بودیم و با آدم های مختلف صحبت کردیم؛ اما در نهایت نتیجه گرفتیم و داشتیم کارهای مجوز آلبوم را می کردیم که گفتیم یک آهنگ بگذاریم که قبل از انتشار اثر آن را بشنوند، بالاخره تصمیم گرفتیم که این آهنگ باشد. ملودی اصلی و کال این قطعه البته به چهار، پنج سال قبل از این اتفاق، یعنی زمانی که من با گروه دنگ شو بودم، بر می گردد.
به نظر می رسد این روزها گروه های دنگ شو، چارتار و پالت بازار علاقه مندان موسیقی پاپ را به سمت خودشان کشیده اند؛ این را خیلی راحت می شود متوجه شد، برای مثال این روزها بلیت کنسرت فلان خواننده ی موسیقی پاپ که اتفاقا خیلی هم چهره است، حتی برای یک سانس پر نمی شود؛ اما شما در وحدت دوساعته بلیت هایتان را تمام می کنید یا طی 12 ساعت هزار صندلی در عمارت مسعودیه در فستیوال موسیقی تهران فروخته شد. خودتان چنین استقبالی را پیش بینی می کردید؟ این میزانمخاطب را هدف قرار داده بودید یا خیر؟ اصلا انتظار این میزان استقبال را داشتید؟
روزبه اسفندارمز: می گوییم که دنگ شو، چهارتار، عمرانی، کامنت و همه اینها...
![582575_245.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/4/21/582575_245.jpg)
به نظرم کامنت یک مقدار راک تر است.
روزبه اسفندارمز: به نظر من این ها موج جدید موسیقی ایران است، نمی توان همه این ها را در یک کتگوری گذاشت، کاری که همه می کنند و ما در یک تقسیم بندی قرار می گیریم و می گویند: «تلفیقی» که البته این اتفاق عجیبی است، چون ما اشتراک ژانری با هم نداریم. اما اتفاقاتی که رخ داده، این است که مردم از آن گونه ی موسیقی تا حد خیلی زیادی خسته شده بودند، ما آمدیم و یک موسیقی به آنها عرضه کردیم که آن حداقل، صدایی را می داد که خودمان با درصد خیلی زیادی از آن لـ*ـذت می بردیم.
اگر یک ترک در آلبوم هست، یعنی تمام اعضای گروه از یک درصد بیشتری از آن لـ*ـذت می برند، به منزله ی این نیست که یک لیست از استانداردهای فلان یا فرمول های فلان را رعایت کرده است. از آن طرف اینطور نیست که برای اینکه فلان درصد از مخاطب را هدف قرار بدهد، ساخته شده باشد، اصلا چنین چیزی نیست. ما خیلی وقت ها در تمریناتمان سر اینکه یک اتفاق در جایی از این آهنگ بیفتد، ساعت ها می نشستیم و بحث و جدل می کردیم و در همین راستا قطعات بسیاری را حذف کریم به خاطر اینکه خودمان از آن لـ*ـذت ببریم.
اینکه خودتان از موسیقی تان لـ*ـذت ببرید، خیلی مهم است.
روزبه اسفندارمز: دقیقا اینکه بدانم صبح که از خواب بیدار می شوم، چه موزیکی را گوش می دهم، خیلی مهم است. ضمن اینکه وقتی دلیل چرایی گوش دادن به آن نوع موزیک را هم بدانم، قضیه مهم تر می شود و روی موزیکی که می سازم، تاثیرگذار خواهدبود. دو تا از ترک های این آلبوم در انتخاب های روزانه ام هست، این به معنی این نیست که خیلی خودم را دوست دارم به این معنی است که آن آهنگ ها را دوست دارم، مثلا با خودم می گویم که داریوش چه کار خفتی اینجا کرده؟ خب من هم با این اتفاق حال می کنم، سوالی که مطرح است این است که چرا تعداد زیادی از آدم ها دارند با این حال می کنند، به نظر من اینکه حالش حال جدید است و صدایش، صدای جدیدی است و همه آدم ها تشنه حرف جدید هستند.
امید نعمتی: موضع من در این خصوص یک مقدار رادیکال تر است، اصلا متوجه این ماجرا نمی شوم چرا یک سری از موزیک هایی که به عنوان موسیقی پاپ در این چند سال منتشر شد، تا این اندازه معروف شدند. فکر می کنم که یک اتفاقاتی در حوزه ی موسیقی رخ داده که از تخصص ما خارج است و باید جامه شناس ها در موردش صحبت کنند، اما یک وقت هایی نگاه می کنم که این موزیک، نه موزیکی است که حرف دل آدم ها را بزند و نه از مردم برآمده باشد، نه اینکه خواننده اش کاریزماتیک است و نه پرفورمنس خوبی دارد، هیچ کدام از فاکتورهای لازم برای اینکه آن آدم، یک آدم پاپ استار باشد و آن موسیقی، یک موسیقی پاپیولار باشد را ندارد، اما هست. نمی دانم چه اتفاقی افتاده است.
![582576_134.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/4/21/582576_134.jpg)
بله؛ ضمن اینکه با پدیده ای مثل «مرتضی پاشایی» هم رو به رو هستیم.
روزبه اسفندارمز: البته در مورد ایشان یک همذات پنداری وجود داشت که آن جریان را به وجود آورد.
دانلود رمان و کتاب های جدید