مازندران پل ورسک و سه خط طلا

PARISA_R

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2014/08/02
ارسالی ها
4,752
امتیاز واکنش
10,626
امتیاز
746
محل سکونت
اصفهان
پل ورسک در دره ورسک در روستای ورسک، واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال قرار دارد. پل ورسک از شاهکارهای مهندسی زمان خویش به حساب می آمده است. این پل در زمان حکومت رضاشاه در ایران توسط آلمانیها به رهبری سرمهندس اتریشی خود یعنی والتر اینگر ساخته شد. حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی اصلی و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است. طول کلی پل ۸۶ متر است. عظمت این پل که در واقع دو کوه عظیم و سخت را به یکدیگر اتصال می دهد ستودنی است. این پل راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال جنوب بوده که با شگفتی تمام و با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده بود و در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است. این پل در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده میشد.

امروزه پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبههای سیاحتی کشور نیز محسوب میشود. پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب میشود و با شماره 1543 به ثبت ملی رسیده است. قطارهای مسافری تهران ـ ساری و تهران ـ گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز ۴ بار از روی آن میگذرد. قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن میگذرند.
گفته می شود رضاشاه شخصا برای افتتاح این پل به سوادکوه همان زادگاه خویش آمد و به دستور او سرمهندس اتریشی یعنی اینگر نیز موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار از روی پل زیر پل قرار گرفته تا در صورت تخریب این پل اولین شخص کشته شده از این حادثه خود او باشد.
این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است. به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است. هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰هزار تومان بوده است. برای ساخت این پل عظیم چند طرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید. پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب میشود و شماره ثبت تاریخی ملی آن ۱۵۳۴ می باشد. ورسک از جمله پلهای استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.
روستاي ورسک در محدوده کوهستاني استقرار يافته و از سطح دريا 2140 متر ارتفاع دارد.
آب و هواي اين روستا، تحت تأثير اقليم کوهستاني، در زمستان‏ ها سرد و در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است. دو رودخانه ورسک و گتو در کنار آبادي جريان دارند.
پل شاه عباسي از آثار تاريخي روستاي ورسک است و قدمت آن به قرن دهم هـ . ق مي‏ رسد. احداث راه‏ آهن شمال ـ تهران در سال 1314 هـ . ش و ساخت پل ورسک نام روستا را مشهور و به رونق آن افزود.
سه خط طلا :
اصطلاح سه خط طلای راهآهن شمال مربوط به دره ای در سه کیلومتری بعد از پل ورسک و بعد از روستای ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران – شمال مشاهده میباشد. طراحی این خطوط به جهت کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوها در نظر گرفته شده است که برای ایرانیان ارزشی به مراتب بیشتر از طلا دارد. از این رو به این سه حط راه آهن که بالای یکدیگر قرار دارند به اصطلاح سه خط طلا می گویند.
دیدن پل ورسک و سه خط طلا نیازمند نگاه دقیق تری است که هم برای دیدن دقیق آن و هم عکس گرفتن از آن نیاز است تا شما در کنار جاده پارک نمایید و از آنجایی که نیازمند است تا در کنار جاده اصلی پارک نمایید لطفا مراقب پارک دقیق خود و کودکان خود باشید.
در زیر این پل رودخانه ای هست که به آبشاری می رسد شما می توانید از طریق همین سایت اطلاعات دقیق درباره آبشار ورسک را نیز مشاهده نمایید.
آدرس: زیرآب، ورسک
%D9%BE%D9%84-%D9%88%D8%B1%D8%B3%DA%A9-1.jpg

%D9%BE%D9%84-%D9%88%D8%B1%D8%B3%DA%A9-2.jpg

%D9%BE%D9%84-%D9%88%D8%B1%D8%B3%DA%A9-4.jpg

%D9%BE%D9%84-%D9%88%D8%B1%D8%B3%DA%A9-5.jpg

%D9%88%D8%B1%D8%B3%DA%A9-%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D8%AA-1389630615.jpg

%D9%88%D8%B1%D8%B3%DA%A9-1389630615.jpg
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    ل ها اعجاز مهندسی هستند؛ نهایت خوش فکری، سلیقه و دانش یک مهندس و طراح را می توان در این یادگارهای تاریخی که از قرن ها پیش از گذشتگان مان به ارث رسیده اند، دید. سازه هایی که انسان را در مسیر پیشرفت و پیروزی قرار دادند و در طول تاریخ به شکل های مختلف به کمک انسان آمدند. گاه دو سوی جاده یا رودی عظیم را به هم رسانده اند و راه های تازه را مقابل پای انسان گذاشته و گاه به مانند سدی، بر سر طغیان سیلاب ها و رودها عمل کرده و نجات‌بخش جان آدمیان شده اند.

    پل‌ها سهم بزرگی نیز در جنگ ها داشته اند. آمده است که سپاه داریوش هخامنشی در زمان جنگ های دریایی، کشتی هایی را در کنار هم قرار می دادند تا پلی موقتی ساخته و راهی برای عبور از کانال های آبی برای خود ایجاد کنند. مواضع پل ها در جنگ ها اهمیت بسیاری داشته و افراد تمام تلاش خود را به کار می بستند تا موضع پل خود را از دست ندهند و اگر موفق نمی شدند به وسیله مواد منفجره، پل را تخریب می ساختند تا از پیشروی نیروهای دشمن جلوگیری کنند. این موارد گوشه ای از کاربری پل ها را به ما نشان می دهد و بر اهمیت آن صحه می گذارد. نمونه ی یکی از این پل ها که در تاریخ و جغرافیای ایران و چه بسا جهان بسیار تاثیرگذار بوده، پل ورسک سوادکوه است.

    امروز به همراه شما در
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    می خواهیم به این شاهکار مهندسی، سری بزنیم و داستان ساخت، پیشینه تاریخی و نقش آن را در ساخت ایرانِ امروز مرور کنیم؛ بدانیم چگونه دانش بشری، راه پیشرفت را برای او هموار کرد و زندگی را برای انسان راحت تر ساخت. با ما در این سفر همراه باشید...


    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    چرا پل ورسک؟

    • پل ورسک از مشهورترین و زیباترین پل های تاریخی ایرانی است و نقش مهمی در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم داشته است.
    • آبشار ورسک، سه خط طلا، منظره‌ها و چشم اندازهای زیبای جاده فیروزکوه، نماهای فوق العاده راه آهن شمال که در دل طبیعت مازندران مسیری رویایی دارد، جنگل و آبشارهای دیدنی شهرستان سوادکوه (که پل ورسک در این شهرستان قرار دارد) می تواند از دلایل سفر به پل ورسک نام بگیرد.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    آشنایی با پل ورسک | پلی رو به سوی پیروزی

    شمال ایران در اکثر مواقع با مناظر رویایی، طبیعت بکر و تفریحات و سرگرمی های منحصر به خود شناخته می شود. در این میان وجود پلی تاریخی و اعجاب برانگیز در میانه کوه ها، که شما را از فراز دره ای عمیق عبور می دهد، بسیار جذاب و هیجان انگیز است. پل ورسک، بر بالای دره ورسک در کنار روستایی به همین نام، بر سرِ راه یکی از قدیمی ترین های مسیرهای راه آهن ایران قرار دارد. پل شکوهمند ورسک، دو کوه عظیم و سخت‌گذرِ عباس آباد (نام روستایی که پل ورسک در نزدیکی آن ساخته شده) را در مسیر خط آهن شمال به همدیگر متصل می کند؛ پلی دیدنی که در ارتفاع ۲۱۴۰ متر از سطح دریا ساخته شده و بلندای آن از ته دره ۱۱۰ متر است. ورسک که دانش سازندگانش را به رخ می کشد، دهانه ای ۶۶ متری داشته و با ۷۳ متر طول دو سمت دره‌ی ورسک را به هم می رساند.

    پل ورسک برای اولین بار در سال ۱۳۱۵ بازگشایی و موجب شد مسیر دسترسی به شمال ایران هموارتر شود و بزرگترین پل راه آهن شمال لقب بگیرد. پلی با هزینه‌ ساخت ۲۶ میلیون ریالی (نرخ ریالی ایران در زمان پهلوی اول به سالهای ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۷) که اگر بخواهیم آن را با نرخ تورم امروز محاسبه کنیم، نیاز است مبلغی در حدود ۶۵۰ میلیارد ریال برای آن بپردازیم. البته هزینه انجام ساخت پل در زمان رضاخان از مالیاتی که بر قند و شکر بسته شده بود، به دست آمد و پایه های ساخت پل از این طریق گذاشته شد. امروزه از این پل تنها برای عبور قطار استفاده می شود و در حال حاضر قطارهای مسافربری تهران-ساری، تهران-گرگان و همچنین قطارهای باری و سوختی از روی آن گذر می کنند.

    پل ورسک به دلیل اهمیت آن در تاریخ ایران و مهندسی فوق العاده اش، که ۸۲ سال پیش با وسایلی ابتدایی ساخته شد، در تاریخ مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ در فهرست آثار ملی قرار گرفت و از آنجایی که نقش مهمی در پیروزی متفقین (۲) در جنگ جهانی دوم داشت، ملقب به پل پیروزی شد.

    پاورقی

    ۱- این مبلغ با استفاده از حسابگر مبدل پول بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه شده که آخرین نرخ سال ۱۳۹۵ را نشان می دهد.

    ۲- واژه ی متفقین به اتحاد کشورهای بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا اطلاق می شد. این کشورها این اتحاد را در برابر پیشروی نیروهای آلمان نازی به رهبری هیتلر و همفکرانش مانند ایتالیا و ژاپن تشکیل دادند و جنگ جهانی دوم را با پیروزی به پایان رساندند.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    تاریخچه ساخت پل ورسک
    سال ۱۳۰۵ در زمان حکومت رضاشاه پهلوی، مجلس شورای ملی، طرح احداث راه آهن سراسری ایران را تصویب کرد که گامی بلند برای پیشرفت و آبادانی ایران محسوب می شد. بر اساس این طرح قرار بر این شد تا خط راه آهن، شمال و جنوب ایران را به هم متصل سازد و افق های جدیدی را در برابر مردم بگشاید. اما ساخت راه آهن و ریل گذاری به دانشی احتیاج داشت که در ایرانِ آن زمان نبود؛ بنابراین حکومت تصمیم گرفت کار ساخت آن را به شرکت های خارجی واگذار کند. پس از تلاش های ناموفق شرکت های معتبر خارجی ساخت راه آهن در ایران، اجرای این مسیر ریلی به شرکتی دانمارکی با نام کامپساکس (Kampsax) واگذار شد. قرارداد ساخت راه آهن سراسری در اول اردیبهشت سال ۱۳۱۲ به امضای یورگن ساکسیلد (Yorgen Saxild) مدیر عامل این شرکت دانمارکی رسید. پیش از این کمپانی، شرکت هایی از آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان مجری ساخت این اَبَر راه آهن شدند؛ اما از پس این کار برنیامدند. کامپاکس را کشور ترکیه به ایرانی ها معرفی کرد و از آنجایی که این شرکت، ۱۲۰۰ کیلومتر راه آهن در ترکیه ساخته بود، توانست اعتماد ایرانی ها را برای اجرای پروژه به دست آورد.

    تعهد این شرکت دانمارکی در قرارداد، احداث ۹۰۰ کیلومتر خط راه آهن در مدت شش سال بود. در طرف مقابل، سمت ایرانی باید برای ساخت هر متر راه آهن، پنج دلار طلا (حدود ۱.۵ گرم طلای خالص به قیمت همان سال) پرداخت می کرد.


    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    سه خط طلا | قفل ساخت راه آهن شمال باز می شود

    برای حل مشکل شیبِ حرکتِ قطار و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیو در گردنه های کوه های البرز، چاره ی کار برای مهندسان ایجاد مسیری به شکل سه پله بود. این مسیر بعد از اجرا به "سه خط طلا" معروف شد و جلوه ی زیبایی از هنر مهندسی انسان را پیش چشم بینندگان گذاشت. اما ساخت سه خط طلا تنها بخشی از مشکل احداث خط را حل می کرد. هنوز برای عبور از دره ی ۱۱۰ متری عباس آباد چاره ای وجود نداشت...

    سه خط طلا در سه کیلومتری پل ورسک قرار دارد و بعد از گذر از روستای ورسک، در ارتفاعات شرق جاده تهران-شمال دیده می شود.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    *پل پیروزی | نقش حیاتی پل ورسک در پیروزی قوای متفقین در جنگ جهانی دوم

    نقش پل ورسک در تاریخ ایران تنها به اتصال دو نقطه کوه و رساندن جنوب کشورمان به شمال آن خلاصه نمی شود. پل ورسک و راه آهن سراسری ایران، سرنوشت جهان را در بحبوحه جنگ جهانی دوم تغییر دادند و اگر این پل و خط راه آهن وجود نداشت، ممکن بود اکنون دنیا زیر سلطه نئونازی ها و طرفداران هیتلر قرار داشت. شاید باور این نکته برای بسیاری از ایرانی ها سخت باشد و گفته شود که این موضوع از روی عِرق و علاقه ای که به کشورمان وجود دارد بیان شده؛ اما حقیقت این است که این سخن نه از سوی ما ایرانیها که از سوی سران و روسای جبهه متفقین در ستایش این سیستم ریلی گفته شده است. به عبارت درست تر، نقل شده که اگر راه آهن ایران وجود نداشت، نقشه جهان تغییر می کرد. وینستون چرچیل، نخست وزیر شهیر انگلیس که از فرماندهان قوای متفقین در جنگ جهانی دوم بود، بر اهمیت پل ورسک در پیروزی این قوا صحه گذاشته و از آن به عنوان پل پیروزی یاد کرده است. اما چرا این پل و خط راه آهن اینگونه شهره شده است؟

    همانطور که کمی قبل تر بیان کردیم ایران در شهریور ۱۳۲۰ اشغال شد و ارتش متفقین (انگلیس، روسیه، آمریکا، چین و فرانسه) از خط راه آهن ایران برای انتقال مهمات و تجهیزات خود استفاده کردند. آنها برای جلوگیری از شکست اتحاد جماهیر شوروی در برابر پیشروی های سریع آلمانی ها، روزانه ۷۵ قطار پُر از ادوات نظامی و تسلیحات از بندر شاهپور (بندر امام خمینی فعلی در خوزستان) به حرکت در می آوردند. این قطار در انتهای مسیر به بندر شاه (بندرترکمن فعلی در گرگان) می رسید و از آنجا به وسیله کشتی، ادوات را به نیروهای روس تحویل می داد. در این میان، پل ورسک هر ۲۵ دقیقه میزبان قطاری بود که با سرعت و سوت کشان راه خود را به سوی دریای خزر باز می کرد.

    همین زمان‌ها بود که به دستور مقام های وقت، پل ورسک به رنگ سفید و با نقاشی حسینعلی شمشیری (اوس علی شمشیری) رنگ آمیزی شد.

    *مین گذاری پل ورسک

    بحث جالب و تاریخی دیگری که در مورد پل ورسک وجود دارد، داستان مین گذاری این پل است؛ موضوعی که اگر اجرایی می شد اکنون تنها خاطره ای از این پل در تاریخ می ماند و شکل راه آهن ایران تغییر می کرد.

    پیش از اشغال ایران توسط نیروهای ارتش بریتانیا و روسیه، آلمان به سوی مرزهای اتحاد جماهیر شوروی پیشروی کرده و به شدت نیروهای روسی را زیر آتش تیربار خود گرفت. زمانی که این خبر به گوش حاکمان ایران رسید؛ بیم اینکه بعد از اشغال روسیه نوبت به ایران برسد آنها را به فکر چاره ای انداخت. از طرفی دیگر زمزمه های حضور نیروهای متفقین نیز در ایران شنیده می شد، پس مسوولین ایرانی تصمیم گرفتند تا تمام پل های راه آهن و جاده ای سراسر کشور را مین گذاری کنند که پل ورسک نیز شامل آن می شد. در این مورد محمد سجادی، وزیر طرق (راه) وقت که در سالهای ۱۳۱۷/۱۰/۱۱ تا ۱۳۲۰/۹/۱۳ به صدارت (وزارت) مشغول بود، به سالنامه دنیا (سالنامه ی متعلق به روزنامه دنیا) این چنین می گوید:

    "با شنیدن اخبار وحشتناک از جبهه‌های جنگ شوروی، دستور مین‌گذاری پل ورسک و پل‌های مهم دیگر راه‌آهن داده شد و این کار با دقت و به صورت محرمانه انجام پذیرفت. لیکن پس از اشغال ایران توسط متفقین، دستوری برای انفجار پل‌ها صادر نشد و متفقین هم از مکان دقیق مین ها باخبر شدند."

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!


    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    در زمان ساخت پل ورسک از امکانات و ابزار آلات پیشرفته و مهندسی شده امروزی خبری نبود و این پل با ادواتی بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شد که همین موضوع بر اهمیت و جذابیت آن اضافه می کند. مصالحی که برای ساخت این سازه زیبا به کار گرفته شده است، شامل ملات، سیمان، شن شسته شده و آجر می شود. فولاد و دیگر سازه های فلزی در پل جایگاهی ندارد و برای ساخت آن از هیچ آرماتوری (بتن آرمه) (۱) استفاده نشده یا به عبارتی سازنده با استفاده از ملات غیر مسلح پل را احداث کرده است. علت استفاده از این مصالح مقرون به صرفه تر کردن هزینه های ساخت پل بوده است.

    پل دهانه ای قوسی به بزرگی ۶۶ متر دارد و از ۱۰ دهانه ی کوچک تشکیل شده است. این سازه با عظمت، طولی به درازای ۷۳ متر داشته و وزنی معادل ۴۵۰۰ مترمکعب دارد. پل ورسک در ابتدا با تضمینی ۷۰ ساله ساخته شد اما اکنون در سال ۱۳۹۶، که ۸۱ سال از عمر آن می گذرد،۱۱ سال بیشتر از پیش بینی های قبلی خدمت کرده و دانش، کار درست و متعهدانه و نبوغ سازندگان خود را به نمایش می گذارد.

    از جمله این نکته سنجی ها می توان به ساخت محافظی برای پل اشاره کرد. از آنجایی که احتمال می رفت رودخانه ورسک، که در نزدیکی دره ورسک قرار دارد طغیان کند، مهندسان تصمیم گرفتند، تونلی زیر رودخانه ایجاد کرده و قطار را از حادثه ای چنینی محافظت کنند. با انجام این کار، قطار در مسیر خود می چرخد و به اندازه صد متر صعود کرده و روی پل ورسک قرار می گیرد.

    پاورقی

    ۱- بتن مسلح یا بتن آرمه به نوعی از بتن گفته می شود که در آن از میلگرد (آرماتور) استفاده شده و به اصطلاح مهندسی مسلح شده باشد. علاوه بر میلگردهای فلزی، از شبکه های توری تقویتی، صفحات فلزی یا الیاف تقویتی نیز برای مسلح یا تقویت کردن بتن استفاده می شود.


    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    مشخصات فنی پل ورسک

    در زمان ساخت پل ورسک از امکانات و ابزار آلات پیشرفته و مهندسی شده امروزی خبری نبود و این پل با ادواتی بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شد که همین موضوع بر اهمیت و جذابیت آن اضافه می کند. مصالحی که برای ساخت این سازه زیبا به کار گرفته شده است، شامل ملات، سیمان، شن شسته شده و آجر می شود. فولاد و دیگر سازه های فلزی در پل جایگاهی ندارد و برای ساخت آن از هیچ آرماتوری (بتن آرمه) (۱) استفاده نشده یا به عبارتی سازنده با استفاده از ملات غیر مسلح پل را احداث کرده است. علت استفاده از این مصالح مقرون به صرفه تر کردن هزینه های ساخت پل بوده است.

    پل دهانه ای قوسی به بزرگی ۶۶ متر دارد و از ۱۰ دهانه ی کوچک تشکیل شده است. این سازه با عظمت، طولی به درازای ۷۳ متر داشته و وزنی معادل ۴۵۰۰ مترمکعب دارد. پل ورسک در ابتدا با تضمینی ۷۰ ساله ساخته شد اما اکنون در سال ۱۳۹۶، که ۸۱ سال از عمر آن می گذرد،۱۱ سال بیشتر از پیش بینی های قبلی خدمت کرده و دانش، کار درست و متعهدانه و نبوغ سازندگان خود را به نمایش می گذارد.

    از جمله این نکته سنجی ها می توان به ساخت محافظی برای پل اشاره کرد. از آنجایی که احتمال می رفت رودخانه ورسک، که در نزدیکی دره ورسک قرار دارد طغیان کند، مهندسان تصمیم گرفتند، تونلی زیر رودخانه ایجاد کرده و قطار را از حادثه ای چنینی محافظت کنند. با انجام این کار، قطار در مسیر خود می چرخد و به اندازه صد متر صعود کرده و روی پل ورسک قرار می گیرد.

    پاورقی

    ۱- بتن مسلح یا بتن آرمه به نوعی از بتن گفته می شود که در آن از میلگرد (آرماتور) استفاده شده و به اصطلاح مهندسی مسلح شده باشد. علاوه بر میلگردهای فلزی، از شبکه های توری تقویتی، صفحات فلزی یا الیاف تقویتی نیز برای مسلح یا تقویت کردن بتن استفاده می شود.


    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    مشخصات فنی پل ورسک

    در زمان ساخت پل ورسک از امکانات و ابزار آلات پیشرفته و مهندسی شده امروزی خبری نبود و این پل با ادواتی بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شد که همین موضوع بر اهمیت و جذابیت آن اضافه می کند. مصالحی که برای ساخت این سازه زیبا به کار گرفته شده است، شامل ملات، سیمان، شن شسته شده و آجر می شود. فولاد و دیگر سازه های فلزی در پل جایگاهی ندارد و برای ساخت آن از هیچ آرماتوری (بتن آرمه) (۱) استفاده نشده یا به عبارتی سازنده با استفاده از ملات غیر مسلح پل را احداث کرده است. علت استفاده از این مصالح مقرون به صرفه تر کردن هزینه های ساخت پل بوده است.

    پل دهانه ای قوسی به بزرگی ۶۶ متر دارد و از ۱۰ دهانه ی کوچک تشکیل شده است. این سازه با عظمت، طولی به درازای ۷۳ متر داشته و وزنی معادل ۴۵۰۰ مترمکعب دارد. پل ورسک در ابتدا با تضمینی ۷۰ ساله ساخته شد اما اکنون در سال ۱۳۹۶، که ۸۱ سال از عمر آن می گذرد،۱۱ سال بیشتر از پیش بینی های قبلی خدمت کرده و دانش، کار درست و متعهدانه و نبوغ سازندگان خود را به نمایش می گذارد.

    از جمله این نکته سنجی ها می توان به ساخت محافظی برای پل اشاره کرد. از آنجایی که احتمال می رفت رودخانه ورسک، که در نزدیکی دره ورسک قرار دارد طغیان کند، مهندسان تصمیم گرفتند، تونلی زیر رودخانه ایجاد کرده و قطار را از حادثه ای چنینی محافظت کنند. با انجام این کار، قطار در مسیر خود می چرخد و به اندازه صد متر صعود کرده و روی پل ورسک قرار می گیرد.

    پاورقی

    ۱- بتن مسلح یا بتن آرمه به نوعی از بتن گفته می شود که در آن از میلگرد (آرماتور) استفاده شده و به اصطلاح مهندسی مسلح شده باشد. علاوه بر میلگردهای فلزی، از شبکه های توری تقویتی، صفحات فلزی یا الیاف تقویتی نیز برای مسلح یا تقویت کردن بتن استفاده می شود.


    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    [/HIDE-THANKS]
     
    بالا