استفاده از ارائه دهندگان رایگان خدمات ایمیلی مانند یاهو و گوگل، نمی توانید انتظار داشته باشید هرگز ایمیل های اسپم دریافت نکنید، اما راه هایی وجود دارد که می توانید نقش این ایمیل های مزاحم را کمتر کرده و از حضورشان در صندوق پیام های ورودی خود جلوگیری کنید.
ایمیل هایی هستند که حکم مزاحم را دارند و در واقع اسپم (هرزنامه) به شمار میروند، اما شما نمیتوانید آنها را متوقف کنید و با توجه به برخورد متفاوت سرویس های ارائه دهنده ایمیل با اسپم ها، یا باید اسپم ها را مسدود کرده و یا سرویس خود را عوض کنید.
اسپم ها ایمیل هایی هستند که از طرف دوستان و آشنایان شما فرستاده نشده اند و در واقع به نوعی مزاحم به شمار می روند که از طرف کسانی که آدرس ایمیل شما را داشته باشند فرستاده می شوند و از آنجایی که فرستادن ایمیل هیچ هزینهای ندارد، ممکن است در طول روز ایمیل های بیخود و هرزنامه های بسیاری را دریافت کنید که اگر چه نمی توان جلوی دریافتشان را به طور کامل گرفت، اما می توان آنها را محدود کرد.
مهاجرت از یاهو به گوگل
سرویس های تامین کننده ایمیل مانند یاهو، گوگل و مایکروسافت میلیاردها ایمیل اسپم را روزانه فیـلتـ*ـر می کنند و تنها تعداد کمی از اسپم ها از این فیـلتـ*ـر ها عبور میکنند و ۵ تا ۲۰ اسپم در طول روز، عددی غیرطبیعی نیست.
هرچند اسپم هایی که از فیـلتـ*ـر عبور میکنند، باید به فولدر اسپم شما وارد شوند، بنابراین اگر شما ایمیلهای اسپم را در اینباکس (صندوق ورودی پیامها) خود دریافت می کنید، یا فیلترینگ اسپمها برایتان خاموش کرده و یا فیلترها نتوانستند کار خود را با موفقیت انجام دهند.
متاسفانه فیلترینگ اسپم ها یک حیله تجارتی است. اگر فیـلتـ*ـر سست باشد، شما ممکن است ایمیل های اسپم را در اینباکس خود ببینید و اگر فیـلتـ*ـر سفت و سخت باشد، ممکن است ایمیلهای مهم و اصلی خودتان هم سر از فولدر اسپم درآورند.
فیـلتـ*ـر های یاهو نسبت به جیمیل کمی سست هستند، اینکه شما کدام را ترجیح میدهید، به سلیقه شما بستگی دارد، اما اگر فیلترینگ تهاجمی برای اسپم ها را میخواهید، میتوانید به جیمیل بروید، البته اشکالی در سرویس جیمیل هم وجود دارد و آن این است که باید فولدر اسپم خود را هر دو روز یک بار چک کنید، زیرا ممکن است در غیر این صورت چند ایمیل مهم را از دست بدهید.
همچنین انتقال به یک سرویس ایمیل رایگان جایگزین مانند جیمیل یا اوتلوک، نقطهضعف دیگری دارد و آن این است که شما باید به تمامی مخاطبان خود، آدرس جدید ایمیل خود را بدهید. هرچند، هم جیمیل و هم اوتلوک، تمامی ایمیل های شما را از یاهو جمع آوری می کنند، بنابراین تغییر سرویس ایمیل به آن دشواری که به نظر میرسد هم نیست.
در نهایت، دلیلی برای ناراحتی درباره عدم پشتیبانی یاهو وجود ندارد. اول اینکه این شرکت در تلاش است از ورود اسپم جلوگیری کند و اگر در یک ناحیه خاص شکست می خورد، شما می توانید با گزارش ایمیل های اسپمی که دریافت می کنید به آن کمک کنید. با این حال، به یاد داشته باشید فیـلتـ*ـر های اسپم برای صدها میلیون نفر از مردم کار میکنند، نه فقط برای شما.
دوم، ایمیل یاهو یک سرویس رایگان است و ارائه پشتیبانی انسانی برای میلیون ها نفر از مردم برایش صرفه اقتصادی ندارد و این موضوع برای گوگل، مایکروسافت و سایر ارائه دهندگان خدمات آنلاین با حجم بالا نیز صدق میکند. بنابراین اگر شما پشتیبانی شخصی میخواهید، بهتر است در سرویس هایی که هزینه دارند، مانند FastMail ثبتنام کنید.
فیـلتـ*ـر کردن اسپم ها
یکی دیگر از راههای جلوگیری از اسپم ها، استفاده از فیـلتـ*ـر است. اگرچه شما نمیتوانید جلوی فرستادن اسپم ها را بگیرید، اما می توانید با فیـلتـ*ـر کردن و بدون نیاز به باز کردن آنها، مانع حضورشان در صندوق ورودی پیام های خود شوید.
تمامی فیـلتـ*ـر های ایمیل نیازمند آموزش هستند و این کار مدتی طول می کشد. برای ایمیل هایی که شما آنها را اسپم در نظر میگیرید، این موضوع یک اقدام اساسی است، بنابراین شما باید تمامی ایمیل های اسپم و هرزنامه هایی را که وارد صندوق ورودیتان (اینباکس) می شوند، گزارش کنید.
باید توجه داشته باشید که هرگز این ایمیلها را برای یافتن محتوای آنها باز نکنید، زیرا ایمیل های اسپم معمولا ممکن است حاوی چراغ هایی نامرئی باشند که به فرستنده اطلاع می دهند شما ایمیل را باز کردهاید و حسابتان، یک حساب فعال است و نتیجه این موضوع، اسپم های بیشتر خواهد بود.
در مقابل، روش صحیح برای رسیدگی به ایمیل های ناخواسته اما مشروع -مانند خبرنامه ها، پیشنهادهای بازاریابی و غیره- این است که ایمیل را باز کرده و در بخش تنظیمات، عضویت خود را لغو کنید و تنها آنها را در پوشه اسپم قرار ندهید.
شما همچنین می توانید فیـلتـ*ـر های خود را برای جلوگیری از ایمیل هایی از فرستندگان خاص و یا موضوعات خاص راهاندازی کنید. بدین ترتیب می توانید لغات خاص مورد نظر خود در آدرس فرستنده، موضوع ایمیل یا متن آن فیـلتـ*ـر کرده و با استفاده از تنظیمات، آنها را مستقیما راهی اسپم کنید. البته متاسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از فرستندگان خاص وجود ندارد، زیرا هرزنامه نویسان از میلیون ها آدرس که به راحتی جعل میشوند استفاده میکنند.
جلوگیری از پیش نمایش ایمیل های اسپم
اگر چه توصیه می شود اقدام به باز کردن ایمیل های اسپم نکنید، اما به این حال ممکن است سهوا اسپم ها را باز کنید. اگر سیستم ایمیل شما دارای یک «پنجره پیش نمایش» (preview pane) است، زمانی که شما هر ایمیل را انتخاب و یا از روی آن حرکت کنید، به طور خودکار باز می شود. بنابراین برای جلوگیری از باز شدن اسپمها، می توانید به به بخش تنظیمات رفته و پنجره پیش نمایش ایمیل یاهو را خاموش کنید.
البته مسدود کردن اسپم ها، آنها را حذف نمی کند. هنگامی که سرویس ایمیل، ایمیل های اسپم را فیـلتـ*ـر میکند و هنگامی که شما آنها را به عنوان اسپم گزارش می کنید، آنها به پوشه اسپم یا ایمیل های ناخواسته منتقل می شوند و اگر شما پوشه را برای ایمیل های مشروع بررسی کنید، می توانید آنها را در آنجا ببینید.
اگر شما از طریق فرایند خودکار حذف ایمیل های اسپم برای زمانی که دریافت می شوند استفاده کنید، آنها به سطل زباله منتقل میشوند. البته اگرچه بعید است باز هم آنها را ببینید، اما اسپم ها هنوز هم وجود دارند و تنها زمانی حذف خواهند شد که شما پوشه سطل زباله را خالی کنید که البته ارائهدهنده خدمات ایمیل شما این کار را به طور منظم انجام میدهد.
در غیر این صورت، با برگرداندن ایمیل های اسپم به منبعشان و یا تلاش برای انتقام از فرستنده، خود را به زحمت نیندازید. زیرا ممکن است آدرس جعلی باشد و حتی اگر فرستندگان اسپم از یک نشانی ایمیل واقعی استفاده کرده باشند، شما تنها یک کار بیهوده کردهاید.
ایمیل هایی هستند که حکم مزاحم را دارند و در واقع اسپم (هرزنامه) به شمار میروند، اما شما نمیتوانید آنها را متوقف کنید و با توجه به برخورد متفاوت سرویس های ارائه دهنده ایمیل با اسپم ها، یا باید اسپم ها را مسدود کرده و یا سرویس خود را عوض کنید.
اسپم ها ایمیل هایی هستند که از طرف دوستان و آشنایان شما فرستاده نشده اند و در واقع به نوعی مزاحم به شمار می روند که از طرف کسانی که آدرس ایمیل شما را داشته باشند فرستاده می شوند و از آنجایی که فرستادن ایمیل هیچ هزینهای ندارد، ممکن است در طول روز ایمیل های بیخود و هرزنامه های بسیاری را دریافت کنید که اگر چه نمی توان جلوی دریافتشان را به طور کامل گرفت، اما می توان آنها را محدود کرد.
مهاجرت از یاهو به گوگل
سرویس های تامین کننده ایمیل مانند یاهو، گوگل و مایکروسافت میلیاردها ایمیل اسپم را روزانه فیـلتـ*ـر می کنند و تنها تعداد کمی از اسپم ها از این فیـلتـ*ـر ها عبور میکنند و ۵ تا ۲۰ اسپم در طول روز، عددی غیرطبیعی نیست.
هرچند اسپم هایی که از فیـلتـ*ـر عبور میکنند، باید به فولدر اسپم شما وارد شوند، بنابراین اگر شما ایمیلهای اسپم را در اینباکس (صندوق ورودی پیامها) خود دریافت می کنید، یا فیلترینگ اسپمها برایتان خاموش کرده و یا فیلترها نتوانستند کار خود را با موفقیت انجام دهند.
متاسفانه فیلترینگ اسپم ها یک حیله تجارتی است. اگر فیـلتـ*ـر سست باشد، شما ممکن است ایمیل های اسپم را در اینباکس خود ببینید و اگر فیـلتـ*ـر سفت و سخت باشد، ممکن است ایمیلهای مهم و اصلی خودتان هم سر از فولدر اسپم درآورند.
فیـلتـ*ـر های یاهو نسبت به جیمیل کمی سست هستند، اینکه شما کدام را ترجیح میدهید، به سلیقه شما بستگی دارد، اما اگر فیلترینگ تهاجمی برای اسپم ها را میخواهید، میتوانید به جیمیل بروید، البته اشکالی در سرویس جیمیل هم وجود دارد و آن این است که باید فولدر اسپم خود را هر دو روز یک بار چک کنید، زیرا ممکن است در غیر این صورت چند ایمیل مهم را از دست بدهید.
همچنین انتقال به یک سرویس ایمیل رایگان جایگزین مانند جیمیل یا اوتلوک، نقطهضعف دیگری دارد و آن این است که شما باید به تمامی مخاطبان خود، آدرس جدید ایمیل خود را بدهید. هرچند، هم جیمیل و هم اوتلوک، تمامی ایمیل های شما را از یاهو جمع آوری می کنند، بنابراین تغییر سرویس ایمیل به آن دشواری که به نظر میرسد هم نیست.
در نهایت، دلیلی برای ناراحتی درباره عدم پشتیبانی یاهو وجود ندارد. اول اینکه این شرکت در تلاش است از ورود اسپم جلوگیری کند و اگر در یک ناحیه خاص شکست می خورد، شما می توانید با گزارش ایمیل های اسپمی که دریافت می کنید به آن کمک کنید. با این حال، به یاد داشته باشید فیـلتـ*ـر های اسپم برای صدها میلیون نفر از مردم کار میکنند، نه فقط برای شما.
دوم، ایمیل یاهو یک سرویس رایگان است و ارائه پشتیبانی انسانی برای میلیون ها نفر از مردم برایش صرفه اقتصادی ندارد و این موضوع برای گوگل، مایکروسافت و سایر ارائه دهندگان خدمات آنلاین با حجم بالا نیز صدق میکند. بنابراین اگر شما پشتیبانی شخصی میخواهید، بهتر است در سرویس هایی که هزینه دارند، مانند FastMail ثبتنام کنید.
فیـلتـ*ـر کردن اسپم ها
یکی دیگر از راههای جلوگیری از اسپم ها، استفاده از فیـلتـ*ـر است. اگرچه شما نمیتوانید جلوی فرستادن اسپم ها را بگیرید، اما می توانید با فیـلتـ*ـر کردن و بدون نیاز به باز کردن آنها، مانع حضورشان در صندوق ورودی پیام های خود شوید.
تمامی فیـلتـ*ـر های ایمیل نیازمند آموزش هستند و این کار مدتی طول می کشد. برای ایمیل هایی که شما آنها را اسپم در نظر میگیرید، این موضوع یک اقدام اساسی است، بنابراین شما باید تمامی ایمیل های اسپم و هرزنامه هایی را که وارد صندوق ورودیتان (اینباکس) می شوند، گزارش کنید.
باید توجه داشته باشید که هرگز این ایمیلها را برای یافتن محتوای آنها باز نکنید، زیرا ایمیل های اسپم معمولا ممکن است حاوی چراغ هایی نامرئی باشند که به فرستنده اطلاع می دهند شما ایمیل را باز کردهاید و حسابتان، یک حساب فعال است و نتیجه این موضوع، اسپم های بیشتر خواهد بود.
در مقابل، روش صحیح برای رسیدگی به ایمیل های ناخواسته اما مشروع -مانند خبرنامه ها، پیشنهادهای بازاریابی و غیره- این است که ایمیل را باز کرده و در بخش تنظیمات، عضویت خود را لغو کنید و تنها آنها را در پوشه اسپم قرار ندهید.
شما همچنین می توانید فیـلتـ*ـر های خود را برای جلوگیری از ایمیل هایی از فرستندگان خاص و یا موضوعات خاص راهاندازی کنید. بدین ترتیب می توانید لغات خاص مورد نظر خود در آدرس فرستنده، موضوع ایمیل یا متن آن فیـلتـ*ـر کرده و با استفاده از تنظیمات، آنها را مستقیما راهی اسپم کنید. البته متاسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از فرستندگان خاص وجود ندارد، زیرا هرزنامه نویسان از میلیون ها آدرس که به راحتی جعل میشوند استفاده میکنند.
جلوگیری از پیش نمایش ایمیل های اسپم
اگر چه توصیه می شود اقدام به باز کردن ایمیل های اسپم نکنید، اما به این حال ممکن است سهوا اسپم ها را باز کنید. اگر سیستم ایمیل شما دارای یک «پنجره پیش نمایش» (preview pane) است، زمانی که شما هر ایمیل را انتخاب و یا از روی آن حرکت کنید، به طور خودکار باز می شود. بنابراین برای جلوگیری از باز شدن اسپمها، می توانید به به بخش تنظیمات رفته و پنجره پیش نمایش ایمیل یاهو را خاموش کنید.
البته مسدود کردن اسپم ها، آنها را حذف نمی کند. هنگامی که سرویس ایمیل، ایمیل های اسپم را فیـلتـ*ـر میکند و هنگامی که شما آنها را به عنوان اسپم گزارش می کنید، آنها به پوشه اسپم یا ایمیل های ناخواسته منتقل می شوند و اگر شما پوشه را برای ایمیل های مشروع بررسی کنید، می توانید آنها را در آنجا ببینید.
اگر شما از طریق فرایند خودکار حذف ایمیل های اسپم برای زمانی که دریافت می شوند استفاده کنید، آنها به سطل زباله منتقل میشوند. البته اگرچه بعید است باز هم آنها را ببینید، اما اسپم ها هنوز هم وجود دارند و تنها زمانی حذف خواهند شد که شما پوشه سطل زباله را خالی کنید که البته ارائهدهنده خدمات ایمیل شما این کار را به طور منظم انجام میدهد.
در غیر این صورت، با برگرداندن ایمیل های اسپم به منبعشان و یا تلاش برای انتقام از فرستنده، خود را به زحمت نیندازید. زیرا ممکن است آدرس جعلی باشد و حتی اگر فرستندگان اسپم از یک نشانی ایمیل واقعی استفاده کرده باشند، شما تنها یک کار بیهوده کردهاید.